موضوع هسته‌ای ایران موضوعی روتین در مذاکرات است

دیپلماسی عمومی و رسمی مکمل یکدیگرند

۲۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۴:۰۸ کد : ۳۸۸۶ گفتگو
گفت‌وگو با کاظم جلالى، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
دیپلماسی عمومی و رسمی مکمل یکدیگرند

على لاريجانى، رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح روز جمعه( هجدهم بهمن ماه) به منظور شرکت در کنفرانس امنیتی مونيخ وارد آلمان شده بود، صبح روز يکشنبه مونيخ را به مقصد مادريد پايتخت اسپانيا ترک کرد تا در این سفر با رئيس مجلس و مقامات اسپانيايى ديدار و گفتگو کند.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

-          سخنان آقای لاریجانی در اجلاس مونیخ چه تاثیری در ادامه روند مذاکرات با غرب در بحث هسته ای خواهد داشت؟
اجلاس مونیخ یک اجلاس سالیانه امنیتی است و ایران هم معمولا در سطوحی در این اجلاس شرکت می کند، در این دوره نیز از آقای لاریجانی برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آمد و ایشان نیز سخنرانی خوبی در این اجلاس داشتند، ملاقات های حاشیه رئیس مجلس نیز با مقامات برخی از کشورها خوب بود.

امیدواریم این سفر بتواند در روشنگری مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف، تاثیرات مثبتی را داشته باشد.

-         سخنان آقای بایدن( معاون باراک اوباما) در اجلاس مونیخ پیرامون ایران چه تاثیری بر مواضع هسته ای ایران خواهد داشت؟
مواضع جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی شفاف است، آن کسی که سخن از تغییر گفت، ایالات متحده امریکا بود و آن کسی که باید سیاست های خود را تغییر دهد نیز ایالات متحده امریکاست، لذا باید منتظر بمانیم که امریکاییان سیاست های خود را چگونه تغییر خواهند داد.

سیاست های ایران سیاست های پنهانی نیست و طی سه دهه کاملا تبیین شده و همچنان پیگیری شده است.

-           اهداف سفر آقای لاریجانی به اسپانیا چیست؟
مجلس اسپانیا از آقای لاریجانی برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورده بود و ایشان در قالب سفرهای دوره ای پارلمانی به این کشور سفر کردند، طبیعی است که اسپانیا، کشور مهمی در اروپاست و روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد. سفر رئیس مجلس ایران به اسپانیا می تواند در ارتقای روابط دو کشور موثر واقع شود.

-          آیا در این سفر موضوع هسته ای ایران نیز مورد بحث و بررسی مقامات دو کشور قرار خواهد داشت؟
بحث هسته ای به طور معمول در هر سفری که مقامات ایرانی به دیگر کشورها انجام می دهند؛ مطرح می شود و کشورهای مختلف نیز علاقمند به طرح این موضوع و بررسی آن هستند، طرح شدن موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات امری معمول و روتین است.

-         علت حضور پر رنگ آقای لاریجانی در مباحث دیپلماتیک و به ویژه در خصوص موضوع هسته ای ایران چیست؟
دیپلماسی پارلمانی یک ظرفیتی است که به خوبی می توان از ان استفاده کرد ضمن آنکه آقای لاریجانی نیز از ظرفیت بسیار خوبی در عرصه دیپلماسی برخوردارند، لذا این هم ظرفیتی از نظام است که می توان از آن بهره گرفت.

-          آیا به این ترتیب نقش وزارت خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی کشور کم رنگ نمی شود؟
 خیر، دیپلماسی پارلمانی در بخش دیپلماسی عمومی تعریف می شود و دیپلماسی وزارت خارجه، دیپلماسی رسمی است، اگر این دو را کنار هم قرار دهیم می توانند مکمل یکدیگر باشند.


نظر شما :