هفت پیشنهاد نوروزی

۰۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۵ کد : ۴۲۱۳ کتابخانه
معرفى کتاب‌هاى «فلسفه و جامعه و سیاست»، «رسانه‌ای به نام احمدی نژاد»، «زیر آسمان‌های جهان»، «شیراز در روزگار حافظ» و ...
هفت پیشنهاد نوروزی

فلسفه و جامعه و سیاست

در این کتاب شماری از مقالات و پژوهش های عده ای از فیلسوفان و متفکران سیاسی و اجتماعی سرشناس معاصر گرد آمده است. 

فلسفه و جامعه و سیاست

گزیده و ترجمه: عزت الله فولادوند

نشر ماهی

461 صفحه
 

 

"فلسفه و جامعه و سیاست" عنوان تازه ترین کتاب عزت الله فولادوند و مشتمل بر 34 مقاله ترجمه ای از اندیشمندان فلسفه سیاسی و دو مقاله از خود اوست که توسط نشر ماهی به بازار کتاب آمده است.

ماریو بارگاس یوسا، لودویک فون میزس، ژان فرانسوا رول، یورگن هابرماس، زیگمونت باومن، فردریش نیچه، مایکل والتسر، رابرت نازیک، برنارد لوئیس، آیزایا برلین، توماس مان، هانا آرنت، کارل پوپر و دیگران نویسندگان مقالات را تشکیل می دهند.

کتاب از پنج بخش کلی با عناوین آزادی و ارزش ها، اسلام و غرب، روشنفکران و سیاست، سیاست و جامعه و مرگ جامعه تشکیل شده که مقالاتی با موضوعات مرتبط را دربر گرفته است.

علاقه خاص عزت الله فودلادوند به آیزایا برلین موجب شده تا کتاب "فلسفه، جامعه، سیاست" با آرای او درباره فلسفه سیاسی آغاز و سپس با مقاله ای درباره کوشش های وی در این عرصه پی گرفته شود.

برلین در مقاله ای با عنوان "راه فکری من" از تلاش فیلسوفان برای رسیدن به یقین مطلق، پاکی های تام و تمام و نتایج قطعی سخن می گوید و روش جزم اندیشان سده های گذشته را برای دستیابی به پاسخی قطعی و حتمی بررسی می کند.

در مقاله دیگری به قلم چاندارن کوکاتاس نیز اندیشه محوری برلین (چندگانگی ارزش ها) و این نکته که یک ارزش یگانه و برتر نسبت به سایرین وجود ندارد مورد مداقه قرار گرفته است. این مقاله آرای جان گری درباره برلین را می کاود که می گوید در بینش محوری لیبرالیسم کلاسیک، هدف ها و عادات عملی و شیوه های زندگی انسان ها چندگانه اند و نمی توان آنها را تحت کنترل کلیتی واحد درآورد.

مقاله "آیا مدارا فضیلتی محال است؟" (برنارد ویلیامز) به ضرورت مدارا در مقاطعی که گروه های متعارض اعتقادی و سیاسی و مذهبی راهی جز زیستن با هم ندارند می پردازد؛ مدارایی که احتمال دارد امری محال باشد چرا که هر گروه، دیگری را واجد عقیده ای باطل و ناپسند می داند.

ویلیامز می نویسد چاره بسیاری از تعارضات و بی مدارایی ها را باید در افزایش بی اعتنایی جستجو کرد. گرایش تدریجی به بی اعتنایی ممکن است یگانه راه رفع مناقشات مذهبی باشد؛ چنانکه در اروپا بود. ضمن اینکه دولت نیز نباید نماینده یکی از معتقدات باشد و آن را به دیگران تحمیل کند. مثلا در آمریکا اجماع گسترده ای وجود دارد تا قانون اساسی اجازه ندهد هیچ قانون خاصی هیچ دین و یا مذهبی را تحمیل و یا حتی تشویق کند. دولت باید بی طرف و قائل به حقوق جمیع شهروندان برای برخورداری از رفتار برابر باشد.

برنارد لوئیس در مقاله "نظری تاریخی به اسلام و دموکراسی لیبرال" از تعریف ساموئل هانتینگتون استفاده می کند و می گوید کشوری دارای دموکراسی است که در آن دو تغییر پیاپی (برگزیدن و برکنار کردن حکومت) به صورت مسالمت آمیز و از طریق انتخابات آزاد صورت گیرد. دموکراسی آن نظامی است که در آن، انتخابات حکومت را تغییر می دهد نه حکومت، انتخابات را. او سپس اسلام را به مثابه دین، تمدن و پدیده ای تاریخی معرفی می کند و اسلام فقها و اسلام بنیادگرایان را به عنوان رویکردهایی تازه در جهان اسلام برمی شمارد.

وی می گوید که عناصری موافق با توسعه نهادهای دموکراتیک در فرهنگ اسلامی وجود دارد. اما کشورهای اسلامی بعد از فتوحات گسترده تا اروپا یکباره افول کردند و غرب از آنان پیشی گرفت. یک دلیل کامیابی غرب وجود حکومت های انتخابی، قانون اساسی و پا گرفتن دموکراسی بود. کشورهای اسلامی هم با کشف راز و رمز این پیشرفت درصدد تشکیل مجالس قانون گذاری و تاسیس قوانین برآمدند. با این حال آنچه مغفول ماند ایده آزادی – به مثابه توان مشارکت در راه اندازی، اداره و تغییر و تعویض قانونی حکومت ها – بود. چشم دوخته است..."

با وجودی که چند مقاله کتاب متعلق به دو یا چند دهه پیش است و برخی نوشته ها را نیز مقدمه های کتاب ها تشکیل می دهند، ولی استقلال مقالات از یکدیگر و نیز دسته بندی موضوعی و همسویی آنها باعث شده تا مجموعه ای منسجم و کارآمد در اختیار مخاطب قرار گیرد.

یادگار امام

این کتاب مجموعه اسناد مبارزاتی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک است.

"یادگار امام؛ حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک"

مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات

396 صفحه

این کتاب مجموعه اسناد مبارزاتی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی است. این اسناد مبین آن بخش از مبارزات، فعالیت ها و تلاش های ایشان است که در دستگاه اطلاعاتی - امنیتی رژیم پهلوی به آن دست یافته است. در واقع گستره فعالیت های وی به قرینه خاطرات نقل شده و برخی شواهد دیگر بسیار فراتر از اسناد ارائه شده در این کتاب است.

حاج سید احمد خمینی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مقطعی که پدر گرامی اش حضرت امام خمینی (ره) در تبعیدگاه های ترکیه و عراق به سر می برد، به عنوان حلقه وصل بین مبارزین و پدر بزرگوارش بود.

بیت امام خمینی در قم که یکی از کانون های اصلی قیام بود، به واسطه حضور و مدیریت وی حال و هوای خاصی داشت. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خود را کامل وقف کرد و به عنوان امینی مورد اعتماد، در تمام کارها و امور پیش آمده مطیع و گوش به فرمان امام بود.

این کتاب زندگینامه او را از تولد تا وفات ایشان بیان می کند. تولد تا جوانی، فراگیری علوم اسلامی، مبارزات و فعالیت های سیاسی، سفر به عراق، مکه، لبنان، پاریس، ازدواج، ویژگی های اخلاقی بخش های این کتاب را شامل می شود.

سیداحمد خمینی در 24 اسفندماه سال 1324 در قم دیده به جهان گشود و صبحگاه روز 21 اسفندماه سال 1373 خبر بستری شدن یادگار امام نخست موجی از نگرانی در جماران و دقایقی بعد در شهر تهران و پس از آن در سرتاسر ایران پدید آورد. اما ایشان در شامگاه 25 اسفندماه سال 1373 لبیک گفت و به سوی حق شتافت و در حرم مطهر امام خمینی در کنار پدر به خاک سپرده شد.

در ادامه این کتاب اسناد و مدارکی دال بر مبارزات و فعالیت های سیاسی ایشان وجود دارد. در پایان نیز عکس هایی از مرحوم سیداحمد آقا آمده است که در کنار شخصیت های برجسته از ایشان گرفته شده است.

رسانه ای به نام احمدی نژاد

"رسانه ای به نام احمدی نژاد" سفرنامه رئیس جمهور ایران به نیویورک یعنی شامل گزارش روایی و غیررسمی سفر چهارم وی به آمریکاست.

رسانه ای به نام احمدی نژاد

ساسان والی زاده

انتشارات خانه کتاب

130 صفحه

سفر چهارم رئیس جمهور به نیوریورک (شهریور 87) برای شرکت در اجلاس شصت و چهارم سازمان ملل به خاطر بازتاب های خبری وسیع آن در عرصه رسانه ها دارای اهمیت ویژه ای است، اما روایت غالب از این سفر و سفرهای مشابه غالبا رسمی و کلیشه ای بوده است.

کتاب "رسانه ای به نام احمدی نژاد" که سفرنامه دکتر احمدی نژاد به نیویورک است دربرگیرنده گزارش روایی و غیررسمی سفر چهارم رئیس جمهور به آمریکاست.

نویسنده کتاب در مقدمه آورده است: "احمدی نژاد هرساله مسافر ماه سپتامبر نیویورک است. نیویورک شهر پردامنه ای است، شهری که شاهراه اقتصاد، هنر و سیاست در آشوب شهر هزاره سوم پنداشته می شود.احمدی نژاد بیش از هر رئیس دولتی به میان خبرنگاران آمده است، مرد خبرسازی که خودش را خبرنگار نیز می داند."

در فصل نخست که به حواشی سفر هوایی به نیویورک پرداخته شده، آمده است: "از مسئولان تشریفات درباره هیئت همراه می پرسم، به غیر از بچه های دفتر و خبرنگاران، تنها چند مقام رسمی همراه ما هستند الهام وزیر دادگستری، فتح اللهی معاون سیاسی دفتر، آشتیانی معاون تشریفات، محمد زاده معاون ارتباطات، جلال زاده مدیرکل سیاسی، بهمن اخوان نماینده تفرش و اسماعیل کوثری نماینده تهران. البته وجود آقایان کوثری و اخوان هم فلسفه ای دارد. ظاهرا در سفرهای خارجی رئیس جمهور هر بار دو نماینده مجلس او را همراهی می کنند. البته نمی دانم شیوه انتخاب ایشان به حروف الفباء یا به شکل رندوم است یا به میزان نزدیکی یا دوری با مواضع دولت. هرچه هست اقدام مبارکی است. یادم افتاد که در مجلس قبلی نماینده زادگاهم از اینکه در طول چهار سال نمایندگی حتی یکبار هم به سفر خارجی نرفته است از رئیس جمهور وقت کلی گلایه کرده بود."

در صفحه 93 کتاب، نگارنده شرحی از دیدار خود با هوشنگ امیراحمدی - که برای برقراری رابطه میان ایران و آمریکا تلاش می کند - آورده است:"ساعت یک و نیم شب برای تنوع به لابی هتل آمدم، هوشنگ امیراحمدی را هم دیدم. امیراحمدی را دعوت به گفتگو می کنم می پذیرد و به سئوالات من با حرارت پاسخ می دهد. می پرسم چرا اخیرا گفته اید که احمدی نژاد برای کسب مجدد رای باید با آمریکا رابطه برقرار کند جواب می دهد چون این فضا را متفاوت می کند ضمن آنکه تنها احمدی نژاد این توان و تدبیر را دارد و بعد از استقلال رای و شجاعت و صراحت وی تمجید می کند."

کتاب "رسانه ای به نام احمدی نژاد" نکات قابل توجهی هم دارد که کمتر در رسانه های رسمی منعکس شده است. به عنوان مثال در صفحه 100 می خوانیم "خبرنگاری درباره اظهارات رحیم مشایی معاون رئیس جمهور مبنی بر دوستی مردم ایران و اسرائیل سئوال می کند اگر چه پاسخ احمدی نژاد پاسخ روشنی داد اما نمی دانم به چه دلیل بلافاصله مسئولان رسانه ای ریاست جمهوری به میان خبرنگاران ایرانی می آیند و می گویند" این خبر منعکس نشود! بنده می پرسم چرا؟ پاسخ می دهند " تازه موضوع خوابیده اگر دامن زده نشود بهتر است."

زیر آسمان های جهان

این کتاب سیر و سلوک روحی و ماجراهای فکری داریوش شایگان متفکر ایرانی را در قالب گفتگویی با رامین جهانبگلو بیان کرده است.

زیر آسمان های جهان

رامین جهانبگلو

ترجمه نازی عظیما

نشر فرزان روز

295 صفحه

 

موضوع اصلی کتاب "زیر آسمان های جهان" (گفتگوی داریوش شایگان با رامین جهانبگلو) که برای نخستین بار در سال 1992 از سوی انتشارات فلن در پاریس منتشر شد، تنوع فرهنگ ها، تقابل سنت و تجدد، جستجوی جایگاه انسان دردآشنا در دنیای شوریده کنونی و پاسخگویی به مسائلی است که قرن بیستم برای بشریت طرح کرده است.

این سومین کتاب از مجموعه "گفتگوهایی با اندیشمندان امروز جهان" به کوشش رامین جهانبگلو است. او پیش از این گفتگوهایی را با آیزایا برلین و جورج استاینر در قالب همین مجموعه انجام داده بود.

این کتاب به نوعی شرح زندگی، احوال و اندیشه های داریوش شایگان - از بزرگ ترین فیلسوفان حال حاضر ایران - است که در جریان گفتگوهایی با رامین جهانبگو به دست آمده است.

جهانبگلو در مقدمه اثر می نویسد: ما موضوع اصلی گفتگوهایمان را بیشتر تنوع فرهنگ ها قرار دادیم تا جستجوی وحدت گرایی. با این همه، خط جستجوهای ما از مرزهای یک روایت واحد فرامی گذرد و همزمان به مسائلی می رسد که تاریخ قرن بیستم برای ما مطرح می سازد. چون تاریخ یک زندگی صرفا منتج از جزئیات بی اهمیت نیست.

این کتاب پیش از هر چیز به صورت حادثه ای فکری جلوه گر می شود، و مسائلی روش شناختی و فلسفی که شایگان با آنها مواجه می شود در تاریخی فردی تظاهر می یابد. این تجربه ها حکم علائمی را دارند که در چشم انداز فکری شرقی یا اروپایی به کار تعیین جهت می آیند و برای نیل به این مقصود اعتبار بیشتر را به محورهای معنی داری می بخشند که برانگیزاننده مشکلات و مسائل علم شناختی، اخلاقی ، زیبایی شناختی یا سیاسی نزد هر متفکر مسئول و نقادی هستند که شایسته این نام است...

از تهران تا لندن، در جستجوی شرق، از الهیات سلبی تا ایدئولوژی زده کردن سنت، گفتگوی تمدن ها، از بعد شبانه روح تا معرفت روزینه علم، چگونه می توان فرانسوی بود؟، پنج اقلیم حضور ایرانی، اسکیزوفرنی فرهنگی، علم و فلسفه: آیا اتحادی نو میسر است؟ و فهرست منابع، عناوین بخش های اصلی "زیر آسمان های جهان" را تشکیل می دهد که هر یک متشکل از گفتارهایی است که زندگی، تجربیات و اندیشه های داریوش شایگان را شرح و بسط می دهد.

تجربه امر قدسی، خواست های دموکراتیک، مذهب، انسان مدرن، هندوئیسم و تصوف، گاندی و عدم خشونت، هانری کربن، سنت و مدرنیته، غرب شیفتگی، دموکراسی در جهان سوم، چهره آسیایی مصدق و... از جمله موضوعاتی است که در این کتاب توسط جهانبگلو و شایگان به بحث آمده است.

شیراز در روزگار حافظ

این کتاب چشم اندازی است از دوران زندگی حافظ در شهر شیراز در سده هشتم هجری مقارن با قرون وسطی.

شیراز در روزگار حافظ

جان لیمبرت

ترجمه همایون صنعتی زاده

موسسه دانشنامه فارس

228 صفحه

 

ارزش این کتاب نه به شعر حافظ که به شناخت تاریخ و روزگار حافظ برمی گردد. نویسنده کتاب جان لیمبرت دیپلمات اسبق آمریکا در ایران و یکی از افرادی است که سال 58 در سفارتخانه ایالات متحده در تهران توسط دانشجویان انقلابی به گروگان گرفته شد.

لیمبرت در این کتاب که در سال 87 روانه بازار شده، از شکوهمندی شهر ایرانی در قرون وسطی سخن گفته است. او تحقیق جامع و پر جزئیاتی از شیراز انجام داده و یافته های جالب توجهی را درباره مردم، جغرافیا و ویژگی های شهرنشینی شیراز به قلم آورده است.

"شیراز در روزگار حافظ" از دو بخش کلی با عناوین "تاریخ شیراز از بنیادگذاری تا استیلای تیمور لنگ" و "شهر گل و بلبل" تشکیل شده است. این دو بخش فصل هایی را دربر دارند که برخی از آنها عبارت اند از: شیراز در دوره خلفای عرب، شیراز در دوره آل بویه، فروپاشی حکومت مغولان و جانشینان آنها در شیراز، حکومت محتسبی در شیراز، مردم و کوچه و بازار، وضع ظاهری شیراز، بازارها، اداره شهر، مراکز قدرت محلی، راز احزاب شهر و جامعه شیراز، نجبا، شاعران و دانشمندان.

در طول تاریخ جهانگردان بسیاری از شیراز بازدید کرده و شیفته شعر و ادبیات و یا باغ ها و موقعیت جغرافیایی آن شده اند. جان لیمبرت در کتاب خود برای بازسازی جامعه زمان خواجه حافظ سه گونه ماخذ را مورد استفاده قرار داده است؛ تاریخ های آن ایام، زندگینامه های اولیا و صاحبان کرامت که در آن زمان در شیراز به سر برده بودند و شرح هایی که سیاحان و جغرافی دانان نوشته بودند. منبع دیگر اطلاعات برگرفته از شعرها بوده است. این اشعار شامل اشعار خود حافظ و یا سروده های دیگر شاعران شیرازی هم عصرش بود که مانند حافظ شهرت نداشتند.

یکی از ویژگی های استثنایی این تحقیق، بررسی شجره نامه های خانوادگی خانواده های مهم شیراز در آن روزگار بوده است که نسب سلسله هایی از شیرازی ها را معرفی کرده است.

برنامه هسته ای ایران؛ واقعیت های اساسی

این کتاب مستقیم ترین دیدگاه های رسمی جمهوری اسلامی ایران را در موضوع هسته ای بازتاب می دهد.

برنامه هسته ای ایران؛ واقعیت های اساسی

کاظم غریب آبادی

معاونت حقوقی و بین المللی وزارت خارجه

 

اهمیت ویژه کتاب "برنامه هسته ای ایران؛ واقعیت های اساسی" در این نکته است که نویسنده کتاب از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در طول سال های گذشته (1384 تاکنون) محسوب می شود و از این رهگذر خوانندگان می توانند مستقیم ترین دیدگاه های رسمی جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای را ملاحظه و تحلیل کنند.

این کتاب که مقدمه آن توسط منوچهر متکی وزیر امور خارجه نوشته شده، دارای هفت فصل، یک نتیجه گیری و دو ضمیمه است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: "بی تردید، مقاومتی که در برابر این تلاش ها از سوی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و گسترش دستاوردهای هسته ای خود صورت گرفت، مهم تر از نهضت ملی نفت می باشد. دشمنان قسم خورده ملت و نظام ایران اسلامی سعی کردند با طرح موضوع هسته ای در شورای امنیت، همانند موضوع ملی شدن نهضت ملی نفت، آن را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی جلوه دهند و از این طریق جلوی آن را بگیرند، اما از این نکته مهم غافل بودند که ملت و دولت ایران با این تهدیدات از حقوق خود نخواهند گذشت.

مولف "برنامه هسته ای ایران، واقعیت های اساسی" در فصل سوم کتاب با عنوان "انرژی هسته ای، ضرورتی انکارناپذیر" با بررسی کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای، ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و وضعیت استفاده از انرژی هسته ای در سطح جهان، و همچنین با استفاده از داده های مستند و به روز در زمینه تولید و مصرف انرژی در ایران، ثابت کرده که استفاده از انرژی هسته ای امری ضروری برای جمهوری اسلامی ایران است.

نویسنده در فصل ششم تحت عنوان "بررسی ابعاد سیاسی موضوع هسته ای"، شرایط و ملاحظات حاکم بر مذاکرات با سه کشور اروپایی و نتایج آن را که در بیانیه تهران، موافقت نامه بروکسل، موافقت نامه پاریس و بسته 5 اوت 2005 سه کشور منعکس شده است، مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

در قسمت دیگری از این فصل، به مذاکرات با مجموعه 1+5 و طرح ها و ابتکارات رد و بدل شده مانند بسته 6 ژوئن 2006 شش کشور و پاسخ ایران به آن، بسته پیشنهادی ایران و بسته 14 ژوئن 2008 شش کشور پرداخته شده است. بررسی مواضع جنبش عدم تعهد در دفاع از برنامه هسته ای ایران نیز یکی دیگر از قسمت های این فصل را تشکیل می دهد.

جشن نامه داریوش شایگان در بخارا

ويژه نامه نوروزى مجله بخارا در 800 صفحه و حاوی جشن نامه دکتر داریوش شایگان وارد بازار کتاب شده است.

مجله فرهنگی بخارا به سردبیری علی دهباشی که همواره به بخش های کتاب، شعر، ادبیات، فلسفه، سفرنامه، ایران شناسی، نقد کتاب و اسناد و تصاویر تاریخی توجه دارد، در این شماره شاید به یکی از حجیم ترین مجلات تاریخ ایران تبدیل شده باشد.

نکته دیگر اینکه بخارا که چند صباحی است با دشواری های کاغذ و هزینه های افزایش یافته پست دست و پنجه نرم می کند، به لحاظ مکانی نیز دچار مشکل شده و در سال 1388 بدون دفتر کار به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

در اين شماره براى اولين بار پنجاه شعر منتشر نشده از دکتر محمد رضا شفيعى کدکنى منتشر شده است. اشعارى از سيمين بهبهانى و محمد على سپانلو نیز در این شماره دیده می شود.

در بخش ويژة فلسفه بخارا «جشن نامة دکتر داريوش شايگان» آمده است که شامل مقالاتى از کامران فانى، بهاءالدين خرمشاهى، جواد مجابى، محمد منصور هاشمى، جمشيد ارجمند، بزرگ نادرزاد و... دربارة آرا و انديشه هاى شايگان آمده است.

سایر مطالب این شماره عبارت اند از: بازآفرينى‌ نيچه‌ / ريچارد گات‌ / ترجمه عزت‌الله‌ فولادوند ، تکامل‌ يک‌ تصوير / دکتر محمدرضا شفيعى‌ کدکنى‌ ، خورد گاو نادان‌ ز پهلوى‌ خويش‌/ دکتر سعيد حميديان‌ ، کهن‌ترين‌ نسخة‌ اشعار حافظ‌ / دکتر حسن‌ انورى‌ ، غيبت‌ معانى‌ ومضامين‌ دينى‌ در شکسپير / جورج‌ سانتايانا / محبوبه‌ مهاجر، شالوده‌هاى‌ عصب‌ شناختى‌ زبان‌ / دکتر محمدرضا باطنى‌، تازه‌ها و پاره‌هاى‌ ايران‌شناسى‌ / ايرج‌ افشار ، خاطره‌ و تاريخ‌ / دکتر تورج‌ دريايى‌ / حسين‌ جنتى‌ مهر، موقوفه‌اى‌ براى‌ فرهنگ‌ ايرانى‌ / دکتر سيد مصطفى‌ محقق‌ داماد ، در ستايش‌ فرزانگى‌ / دکتر ژاله‌ آموزگار، معرفى‌ نشرياتى‌ از تاجيکستان‌ / مسعود عرفانيان‌ ، تاريخ‌ نشر کتاب‌ در ايران‌ / عبدالحسين‌ آذرنگ‌ ، بازخوانى‌ پروندة‌ قرارداد دارسى‌ / دکتر محمد على‌ موحد ، جامعة‌ کوتاه‌ مدت‌ / دکتر محمد على‌ همايون‌ کاتوزيان‌ / عبدالله‌ کوثرى‌ و...

در بخش جشن نامه داریوش شایگان نیز می خوانیم: اداى‌ دين‌ به‌ دکتر داريوش‌ شايگان‌ / على‌ دهباشى‌ ، کتاب شناسى‌ داريوش‌ شايگان‌، کتاب شناسى‌ آثار انگليسى‌ و فرانسوى‌ دکتر شايگان‌، منظومة‌ فکرى‌ فيلسوف‌ بازيگوش‌ / محمد منصور هاشمى‌ ، شايگان‌ از ديدگاه‌ بين‌ فرهنگى‌ / افسانه‌ گشتر / دکتر سعيد فيروزآبادى‌ ، داريوش‌ شايگان‌ : يک‌ روشنفکر جهانى‌ / جمشيد ارجمند ، هانرى‌ کربن‌ و فلسفه‌ روح‌ / کلود ژانو / بزرگ‌ نادرزاد ، زائرى‌ از غرب‌ / داريوش‌ شايگان‌ / باقر پرهام‌ ، هويت‌ سه‌گانه‌ / داريوش‌ شايگان‌ / جمشيد ارجمند و...


نظر شما :