خاطراتی از زندگی سیاسی حاج آقا رضا رفیع

۱۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۲:۴۷ کد : ۵۲۸۲ کتابخانه
این کتاب به خاطرات قائم مقام الملک ندیم شاهان پهلوی می پردازد که ناظر بسیاری از مراودات و روابط دستگاه سیاست ایران بوده است.
خاطراتی از زندگی سیاسی حاج آقا رضا رفیع

خاطراتی از زندگی سیاسی حاج آقا رضا رفیع

نوشته مسعود رفیع

نشر آبی

135 صفحه

حاج آقا رضا رفیع (قائم مقام الملک) از ایام جوانی و در کسوت طلبگی در جرگه ملازمان سردار سپه و رضاشاه قرار گرفت. این نزدیکی پس از خلع رضاشاه در روزگار محمدرضا شاه نیز ادامه یافت به طوری که تا اوایل دهه 40 خورشیدی در سفر و حضر از همراهان همیشگی او بود.

قائم مقام الملک شاید از معدود رجال خوشنامی بود که توانست سالیان متمادی خود را در گروه نامتجانس اصحاب و نزدیکان شاه حفظ کند. ولی در سال های پایانی سلطنت که غرور و نخوت کم نظیری بر روح و روان شاه مستولی شده بود و دیگر حتی پذیرای افرادی ناصح و علاقمند چون قائم مقام هم که گهگاه از مشکلات مردم با او سخن می گفتند نبود، در پی بهانه ای پیرمرد را از خود راند.

به این ترتیب حلقه ملازمان شاه از وجود شخصیت های نسبتا مستقل و مومن تهی شد و پایه های سلطنت آنچنان در سراشیبی سقوط و زوال و محتوم قرار گرفت که هیچ قدرتی یارای حفظ و نگاهبانی آن را نیافت.

کتاب حاضر که به وسیله یکی از نوادگان قائم مقام الملک گردآوری شده، منتخب گوشه هایی خواندنی از زندگی اجتماعی و سیاسی اوست.

در این کتاب می خوانیم: حاج مهدی شریعتمدار و انقلاب مشروطه، حاج آقا رضا رفیع – قائم مقام الملک، ترور قائم مقام، کودتای 1299 سید ضیاء و رضاخان، رابطه رضاخان با شوروی سویتی، غوغای جمهوریت و رضاخان، در خدمت رضاشاه، ناهارهای روزانه با سردار سپه و رضاشاه و...

بخش این کتاب به دوران سلطنت محمدرضا شاه (دوره اول) شامل نقش درباری قائم مقام در دهه 1320 شمسی و اقتدار زندگی آیت الله بروجردی اختصاص دارد و بخش دیگر مشتمل بر دوران سلطنت محمدرضا بعد از سوءقصد در دانشگاه تهران (دوره دوم) است.

در عناوین مربوط به دوره دوم می خوانیم: سفر حج با محمدرضا شاه، قائم مقام و نخست وزیری دکتر مصدق، فداییان اسلام و آیت الله کاشانی، قائم مقام و ساواک، فوت آیت الله بروجردی و عواقب آن، مجلس روضه خوانی سالیانه قائم مقام در کوچه برلن، آیت الله خمینی و قائم مقام.


( ۱۶ )

نظر شما :