آنگلا مرکل: زندگينامه سياسى

۱۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۰ کد : ۷۲۷۷ کتابخانه
همه مى‌خواهند بدانند اين مرکل کيست که ناگهان سرو کله‌اش در سطوح بالاى سياست جهانى ظاهر شده است؟
آنگلا مرکل: زندگينامه سياسى

آنگلا مرکل-زندگينامه سياسى
تالیف: ولفگانگ اشتوک
ترجمه: پريسا رضايى
انتشارات مرواريد
310 صفحه




بى ترديد اين پرسش براى بسيارى مطرح بوده و هست : چگونه زنى مانند مرکل ، اهل آلمان شرقى که در زمان سلطه کمونيست ها بر آن کشور حتى در شغل و معيشت روزانه خود گرفتار دشوارى هاى فراوان بود ، توانسته پله هاى ترقى را چنان طى کند که رقباى مرد خود را در آلمان غربى کنار زند و به عنوان نخستين زن در طول تاريخ کشور آلمان به مقام صدارت اعظمى دست يابد ؟

اين راز نه تنها براى اهل سياست که براى طرفداران جنبش هاى زنان و حتى ديگر مردمان جالب است . همه مى خواهند بدانند اين مرکل کيست که ناگهان سرو کله اش در سطوح بالاى سياست جهانى ظاهر شده است ؟

ويژگى هاى روحى و فکرى و اخلاقى اش چيست که به يارى آن توانسته است به رهبرى کشورى چون آلمان دست يابد ؟ چه فکرهايى در سر دارد و ايده هاى او در مورد مسائل گوناگون سياسى ، اجتماعى و فرهنگى چيست ؟ و سرانجام زندگى خصوصى او چگونه بوده است ؟ بر اين اساس طبيعى است که زندگينامه هاى مرکل مى بايد بازار خوبى داشته باشد .

در ميان منابع متعدى که درباره آنگلا مرکل منتشر شده ظاهراً تاکنون موثق ترين و بهترين اثر، تاليف ولفگانگ اشتوک بوده است ، اما چرا ؟ جدا از اينکه اشتوک روزنامه نگارى حرفه اى و موفق است و حتى صرف نظر از اينکه اثر او مورد تاييد دفترصدراعظم آلمان قرار گرفته ، حقيقت آن است که ولفگانگ اشتوک بيش از هر روزنامه نگار ديگرى با مرکل ديدار و گفتگو داشته است . اطلاعات هيچکس درباره زندگى مرکل به پاى اطلاعات اشتوک نمى رسد ، حتى قاطعانه مى توان گفت هيچکس به اندازه اشتوک از زندگى خصوصى مرکل اطلاع ندارد . پروفسور دکتر اشتوک ، سالهاست روزنانه نگارى سياسى به شکل حرفه اى شمرده مى شود . او ابتدا در آلمان شرقى و بعدها در روزنامه فراکفورتر آلگماينه گزارشگر بود .

اشتوک همزمان دبير سياسى برلينرتسايتونگ و هفته نامه هفتگى فوکوس و نيز ويژه نامه يکشنبه دى ولت است . افسون به آن او در مقام استاد دانشگاه در رشته روزنامه نگارى ، درمناسبات سياسى برنامه ريزها و مديريت جلسه ها و مراسم سياسى نيز فعال است .

اما اشتوک در کتاب خود ، چگونه به مرکل پرداخته است ؟ نشريه معروف سوئيسى نوى تسوشرتسايتونگ مى نويسد :« اشتوک تصويرى رنگى از مرکل را نشان ما مى دهد که وارد ماجراجوييهاى سياسى شده است .» کمابيش همه نقدهايى که درباره کتاب اشتوک نوشته شده است بر دو نکته تاييد مى کند ، نخست اينکه نگاه اشتوک به مرکل توام با حسن نيت و دوستانه است . نويسنده آنکارا اعتراف مى کند که از دوستداران صدراعظم جديد به شمار مى رود و نگاهش نگاهى بيشترهمدلانه است تا انتقادى .

دوم آنکه زندگينامه نوشته اشتوک بيشتر سياسى است – همانگونه که در عنوان آن نيزآمده – تا خصوصى !

ما مى دانيم که مرکل به شدت از سخن گفتن درباره زندگى خصوصى خود ، درباره همسر سابقش ، درباره عدم بچه دارشدنش ، زندگى خانوادگيش و... پرهيز مى کند . او قاطعانه خبرنگارن فضولى را که قصد سرک کشيدن به زندگى شخصى اش را دارند ، سرجاى خود مى نشاند.

 

و به اين ترتيب زندگى خصوصى مرکل بدل به نوعى راز براى همگان در آمده است ، درست برخلاف رقيب پيشين او گرهارد شرودر که مطبوعات همواره آکنده از حواشى زندگى او بود ، از مسايل خانوادگى او گرفته تا اينکه آيا صدراعظم موهايش را رنگ مى کند يا نه ؟ اشتوک به پيروى از مرکل نشان مى دهد که سياستمداران را بايد براساس اعمالشان سنجيد نه براساس ويژگى هاى شخصيتى و زندگى خصوصى شان . اشتوک مسيرى را که مرکل از فروترين مشاغل در آلمان شرقى تا به صدارت اعظمى جمهورى فدرال طى کرد ، ترسيم مى کند ، و پله به پله نشان مى هد که مرکل در حيات سياسى چه کرده و از چه راهى رفته است ، بى آنکه چندان وارد شخصيت غيرسياسى او شده باشد .

البته به رغم اين ، بهرحال اين اثر بيش از آثار ديگر برخى مسايل خصوصى مرکل را براى ما آشکار مى کند .

بدون کتاب اشتوک ما از همان اندک اطلاعات در باره همسر سابق مرکل ، خانوده پدرى ، مرکل و زندگى اش در آلمان شرقى محروم بوديم . سخن را کوتاه کنيم ، کتاب اشتوک ، اثرى آسان خوان درباره زنى است که با سخت کوشى خود از ويرانه هاى آلمان شرقى تا بالاترين مقام سياسى جمهورى فدرال آلمان صعود مى کند .

او بر صراحت و هوش مرکل تاييد مى کند و از مرکل تصوير سياست مدارى را ارائه مى دهد که به رغم جديت و قاطعيت فوق العاده اش ، اهل منطق و گفتگو است و به حرف رقيب خود به دقت گوش مى دهد و هرگز شتاب زده تصميم نمى گيرد ، آدمى که آماده پذيرفتن اشتباه خود و جبران تصميمات نادرست همکارانش است ، کسى که مسئوليت پذير و پاسخگوست و نمى کوشد لغزش هاى خود و يارانش را بپوشاند يا حتى توجيه کند . با اينکه اشتوک معترف است که نگاهى مثبت به خانم صدراعظم دارد ، اما کتابش عارى از سانتى مانتاليسم است ، گفتارهاى اشتوک درباره مرکل به دقت سنجيده شده است و همدلى او هيچ نشانى از شيفتگى احساساتى ندارد .

اشتوک در بخشها و قطعات کوتاهى نگاهى سريع به مشى و شيوه سياسى مرکل دارد واز اين رو مى توان گفت آرايش کتاب او زيرکانه است . او مختصر ومفيد و به دور از پيچيدگى ، زندگى سياسى مرکل را شرح ميدهد . گفتنى است اشتوک نه به شکل خطى و سنتى شرح حال خود را از کودکى مرکل آغاز نمى کند بلکه به شيوه اى زيرکانه ومدرن تر مراحل زندگى مرکل را جابجا مى کند و با آوردن فلاش بک هايى ، به اثر خود جذابيت مى بخشد . به اين ترتيب ما شرح حال را از سقوط آلمان شرقى آغاز مى کنيم و در خلال کتاب گهگاه به کودکى و زندگى ومرکل در آلمان شرقى باز مى گرديم . گفتنى است مترجم کتاب با افزودن تصاوير و مقدمه و موخره کوتاه بر اصل اثر کوشيده است بر جذابيت نسخه فارسى کتاب اشتوک بيافزايد .

پريسا رضايى مترجم اين اثر تاکنون چندين عنوان ترجمه کتاب و بيش از صد مطلب ترجمه اى و تاليفى در مطبوعات در کارنامه خود دارد ، منتخب دفتر فرهنگى صدراعظم اتريش به عنوان ارائه بهترين ترجمه سال از ادبيات اتريش است . از اين رو شايد خواننده فارسى زبان نيز به آسودگى بتواند به کيفيت ترجمه نسخه فارسى بيوگرافى مرکل اعتماد کند.


( ۱ )

نظر شما :