وجه مشترک سوء قصد ها در تهران و دهلی نو

بمب مغناطیسی و خودرویی که منفجر می شود

۲۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۸۹۷۹۴۵ اخبار اصلی
موتورسواری با سرعت به سوی یک خودروی دولتی حرکت می کند، یک بمب مغناطیسی به آن متصل می کند و پیش از انفجار بمب از محل می گریزد. این همان نحوه سوء قصد به جان یکی از دانشمندان هسته ای ایران است که ماه گذشته انجام شد و اکنون مقامات هندی می گویند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی و سه نفر دیگر در همسایگی سفارت اسرائیل در دهلی نو بر اثر حمله ای مشابه زخمی شده اند.
بمب مغناطیسی و خودرویی که منفجر می شود

دیپلماسی ایرانی: گزارش ها از هند و اسرائیل تکنیک آشنایی را در مورد بمب گذاری در دهل نو نشان می دهد. موتورسواری با سرعت به سوی یک خودروی دولتی حرکت می کند، یک بمب مغناطیسی به آن متصل می کند و پیش از انفجار بمب از محل می گریزد.

این همان نحوه سوء قصد به جان یکی از دانشمندان هسته ای ایران است که ماه گذشته انجام شد و اکنون مقامات هندی می گویند، همسر یک دیپلمات اسرائیلی و سه نفر دیگر در همسایگی سفارت اسرائیل در دهلی نو  بر اثر حمله ای مشابه زخمی شده اند. این در حالی است که ایران و اسرائیل هر یک را به دست داشتن در این سوء قصد ها متهم می کنند. از سوی دیگر اسرائیل مدعی شده که ایران در بمب گذاری مشابه در گرجستان که روز دو شنبه انجام شده نیز دست داشته است.اما این انفجار ها علیه منافع اسرائیل در حالی روی داده است که جمهوری اسلامی روز یکشنبه سفیر آذربایجان را فراخوانده بود تا مراتب اعتراض خود را در خصوص دست داشتن اسرائیل در سوء قصد به جان دانشمندان هسته ای ایران را به اطلاع وی برساند.

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به نقل از تحلیلگران ابراز نگرانی کرده است که این رخداد ها تازه ترین دور درگیری های پنهان یا احتمالا حمایت شده از سوی دولت ها بین ایران و اسرائیل با گروه های نیابتی آنها باشد. هرچند مقامات اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران و گروه حزب الله به عنوان متحد جمهوری اسلامی نشانه رفته اند اما معدودی از کارشناسان بر این باورند که رویداد های اخیر می تواند به درگیری نظامی مستقیم بین ایران و اسرائیل منجر شود. با این حال تحلیلگران پیش بینی می کنند که انفجار های اخیر و سوء قصد هایی که به جان دانشمندان ایرانی انجام شده می تواند زمینه ساز اغتشاش های بیشتری باشد.

اوزی ربی، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در تل آویو از عبارت جنگ سایه ای برای رویداد های اخیر استفاده کرده و خاطرنشان می کند که در آینده شاهد توسعه این نوع جنگ خواهیم بود.

به گمان برخی، اسرائیل در انجام تلاش های پنهانی برای آسیب زدن به برنامه های هسته ای ایران و به تعویق انداختن آنها نقش دارد. اما جمهوری اسلامی نیز در مقابل برای حفظ اعتبار خود در میان متحدانش و همچنین افکار عمومی به اقدام متقابل در برابر اسرائیل نیاز دارد. این در حالی است که حمله به تل آویو یا بستن تنگه هرمز و حتی استفاده از حزب الله برای راکت باران اسرائیل ریسک های زیادی به همراه دارد و می تواند به یک جنگ مهیب در منطقه تبدیل شود.

به گفته ربی، بنابراین با توجه به این ریسک ها تنها راه باقی مانده برای ایران این است که به همان روشی که اسرائیل برای آسیب زدن به ایران عمل می کند، پیش برود. در همین حال اسرائیل نیز در مقابل این حملات گزینه های محدودی در اختیار دارد. کارشناسان می گویند با توجه به تسلط حماس بر نوار غزه، حمله مستقیم اسرائیل به ایران می تواند ریسک حمله راکتی به اسرائیل را به همراه داشته باشد. دنی یاتوم، رئیس سابق موساد نیز نظر مشابهی دارد و می گوید به نظر نمی رسد حمله مستقیمی علیه ایران صورت گیرد. بنا بر عقیده وی، اسرائیل باید هوشمندانه عمل کند. چرا که اسرائیل نمی خواهد اوضاع گونه ای تغییر کند که درحال حاضر خواستار آن نیست یا مرز های شمالی اسرائیل به خطر بیفتد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز این نکته را در جریان اظهارات روز دوشنبه خود خاطرنشان کرد. وی قول داد که اقدامی قدرتمند، سیستماتیک و البته با صبوری انجام شود. گفتنی است اسرائیل تا کنون هیچ مدرکی در مورد دست داشتن ایران در این انفجار ها ارائه نکرده است اما نتانیاهو به طور صریح از ایران و حزب الله به عنوان عوامل این بمب گذاری ها نام برده است. این در حالی است که اسرائیل طبق سیاست همیشگی خود،پس از اینکه ایران این کشور را عامل سوء قصد به جان دانشمندان هسته ای اعلام کرد، این اتهام را تکذیب یا تایید نکرد.اما مقامات تهران ادعای متقابل اسرائیل را رد کرده اند. حسین شیخ الاسلام، مشاور عالی مجلس شورای اسلامی ادعای دست داشتن ایران در بمب گذاری های اخیر را دروغی بزرگ از جانب اسرائیل توصیف و تاکید کرده که ایران در این سوء قصد ها نقشی نداشته است.

یاتوم که موساد را پس از طرح ترور خالد مشعل رهبر حماس در سال 1997 ترک کرده است بر این باور است که حمله های دیپلماتیک در کانون مباحثه های کنونی اسرائیل قرار ندارد. در مورد حمله به تاسیسات هسته ای نیز یاتوم بر این عقیده است که این موضوع کاملا جداست. برخی از کارشناسان با اشاره به نحوه بمب گذاری دهلی نو که در آن از مواد منفجره به اندازه کافی استفاده نشده و همسر یکی از دیپلمات ها زخمی شده خاطرنشان می کنند که یا بمب گذاران به اندازه کافی ماهر نبوده اند و یا اینکه این به منزله یک هشدار بوده است.


( ۳ )

نظر شما :