یک مقام تایلندی

هدف بمب گذاری ها منافع اسرائیل بوده است

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۸۹۷۹۷۷ اخبار اصلی
هرچند برخی مقامات تایلندی ادعا می کنند که هدف 3 ایرانی از منفجر کردن چند بمب در بانکوک پایتخت تایلند، خودرو های متعلق به دیپلمات های اسرائیلی بوده اما تهران تاکید دارد که اسرائیل قصد دارد روابط دوستانه ایران و تایلند را مخدوش کرده و این خود اسرائیل بوده که در این حملات نقش داشته است.
هدف بمب گذاری ها منافع اسرائیل بوده است

دیپلماسی ایرانی: هرچند برخی مقامات تایلندی ادعا می کنند که هدف 3 ایرانی از منفجر کردن چند بمب در بانکوک پایتخت تایلند، خودرو های متعلق به دیپلمات های اسرائیلی بوده اما تهران تاکید دارد که اسرائیل قصد دارد روابط دوستانه ایران و تایلند را مخدوش کرده و این خود اسرائیل بوده که در این حملات نقش داشته است.

گزارش ها حاکی از آن است که یک مرد ایرانی بمبی را در مقابل یک تاکسی منفجر کرده و سپس بمب دیگری را به سوی پلیس تایلند پرتاب کرده است و در جریان این انفجارها دو پای خود را از دست داد. اندکی پیش از این انفجار ها نیز، انفجاری در خانه وی روی داده است.

این در حالی است که تا کنون 2 ایرانی متهم به دست داشتن در این بمب گذاری ها که روز سه شنبه در تایلند انجام شده، دستگیر شده اند.

پلیس تایلند اعلام کرده که دو ایرانی را در ارتباط با بمب گذاری بانکوک دستگیر کرده و در تلاش برای دستگیری دو نفر دیگر است. ایرانیان دستگیر شده گذرنامه ایرانی داشته و شواهد نشان می دهد که سوء قصد به جان افرادی را در نظر داشته اند. همچنین فرانس پرس نیز به نقل از یک مقام جاسوسی تایلند گزارش داده است که این متهمان طرح سوء قصد علیه دیپلمات های اسرائیلی را داشته اند.

در همین زمینه رد پای یک زن ایرانی نیز توسط پلیس تایلند کشف شده که به 3 مرد ایرانی متهم به بمب گذاری برای اجاره خانه در بانکوک کمک کرده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام رسمی تایلند گزارش داد که گمان می رود هدف این افراد ایرانی از بمب گذاری ها، سوء قصد به دیپلمات های اسرائیلی باشد.

این اخبار در حالی منتشر می شود که روز دوشنبه انفجار بمبی مغناطیسی که به یک خودرو در دهلی نو متصل شده بود، موجب زخمی شدن همسر یکی از دیپلمات های اسرائیلی در هند شد. مقامات اسرائیلی به طور صریح ایران و حزب الله را به دست داشتن در این بمب گذاری متهم کردند اما تهران این اتهامات را تکذیب کرده است. همچنین در روز دوشنبه یک بمب مغناطیسی روی خودرویی متعلق به دیپلمات های اسرائیلی در گرجستان کشف و پیش از انفجار خنثی شد.

ایهود باراک، نخست وزیر اسرائیل که مدت کوتاهی پس از این بمب گذاری ها ایران را متهم کرده بود، پس از بمب گذاری در بانکوک مدعی شد ک این حملات نشان می دهد ایران و گروه های نیابتی اش به این انفجار ها ادامه می دهند.

اما این انفجار ها یک ماه پس از انفجار خودروی یک دانشمند هسته ای ایرانی در تهران رخ داده است که با روشی مشابه یعنی اتصال بمب مغناطیسی به خودرو اش، جان باخت. مقامات تهران پس از این سوء قصد تاکید کرده بودند که اقدامات قاطعی در این زمینه انجام خواهند داد.

در خصوص حملات تایلند؛ مقامات این کشور اعلام کرده اند که هنوز ارتباط مستقیمی بین این بمب گذاری ها تهدید هایی که در این زمینه انجام شده بود کشف نکرده اند اما منابع اطلاعاتی به آنها در مورد احتمال حملات آتی هشدار داده اند.

این در حالی است که ایالات متحده ضمن محکوم کردن این حملات در خصوص اوج گرفتن این اقدامات ابراز نگرانی کرده است. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: ما از اینکه برخی از این حملات با ایران در ارتباط باشد، نگران هستیم.

از سوی دیگر سفیر اسرائیل در تایلند مدعی شده است که حملات تایلند، هند و گرجستان با یکدیگر در ارتباط بوده اند. وی اظهار داشت که برخی تشابهات در این زمینه وجود داشته و مواد منفجر شونده نیز یکسان بوده اند، بنابراین یک شبکه کنترل این حملات را بر عهده داشته است. سفیر اسرائیل مدعی شد که ایران پشت پرده این حملات است.

این حملات در حالی در تایلند انجام شده است که سفارت آمریکا در تایلند در تاریخ 13 ژانویه به گردشگران خارجی در مورد احتمال حملاتی در بانکوک هشدار داده بود. همچنین آمریکا و انگلیس نیز به شهروندانشان در مورد سفر به تایلند هشدار داده اند. 


نظر شما :