سوریه از سازمان کشورهای اسلامی اخراج شد

خوش خدمتی عربستان برای آمریکا

۲۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۹۰۵۵۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به لغو عضویت سوریه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در نشست مکه معتقد است هدف عربستان و کشورهای عربی دیگر از این اقدام نوکری امریکا و صهیونیسم است.
خوش خدمتی عربستان برای آمریکا

دیپلماسی ایرانی: نشست سه روزه سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه در حالی به کار خود پایان داد که مهم ترین دستاورد آن لغو عضویت سوریه در این سازمان بود. اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در این نشست گفت "سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی برای رژیم هایی که مردم خود را می کشند جایی ندارد." در بیانیه ای که در پایان اجلاس منتشر شد آمده "مسلمانان دیگر نمی توانند حکومتی را بپذیرند که مردم خود را قتل عام می کند." این اتفاق در حالی رخ داد که هیئت ایرانی به ریاست محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان در این نشست شرکت داشت. برخی معتقدند که حضور ایران دستاوردی نداشت و تنها به اقدام عربستان برای اخراج سوریه از این سازمان مشروعیت داد. این مسئله را با اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته ایم که در زیر می خوانید؟

 حضور ایران در نشست اضطراری سازمان همکاری های اسلامی را که در روزهای گذشته در عربستان سعودی برگزار شد، چگونه ارزیابی می کنید؟ بسیاری معتقدند با توجه به روابط تیره ایران و عربستان این سفر نباید صورت می گرفت. نظر شما چیست؟

اگر این سفر تنها با هدف سفر به کشور عربستان و دیدار با مقامات این کشور انجام می شد، به هیچ وجه قابل قبول نبود. اما چون بحث سفر شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی بوده است و ایران نیز عضوی از این مجموعه است، باید در آن حضور پیدا می کردیم تا به طور محکم از حقانیت سوریه، بحرین و کشورهایی که در آن ها تحولات بیداری اسلامی جریان دارد دفاع کنیم. در عین حال اعتراض و انتقاد خود را نسبت به اقداماتی که عربستان انجام داده است نشان دهیم. در واقع به واسطه این که حرف جمهوری اسلامی ایران دارای منطق و استدلال قوی است بایستی با شرکت در چنین اجلاس هایی پیام ایرانیان به گوش جهانیان رسانده شود. لذا این جاست که این حق برای ایران معنا پیدا می کند که در این اجلاس حضور یابد و بتواند در آن صحبت های خود را مطرح کند. آقای احمدی نژاد نیز در این راستا با هیئت همراه به مکه رفت، تا از بلندگوی این اجلاس استفاده کند و به نفع ملت سوریه و فلسطین و بحرین صحبت کند تا دیگران بدانند که سوریه تنها نیست و همچنین طرح مخالفین سوریه برای استفاده از این سازمان برای افزایش فشار بر سوریه را خنثی سازد.

با این حال عضویت سوریه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه به حالت تعلیق در آمد. این طور نیست؟

بله، متاسفانه باید گفت که در این نشست، اکثر کشورهای عضو به تعلیق عضویت سوریه از سازمان همکاری های اسلامی رای داده اند. ولی این کشورها باید بدانند که ملت سوریه مسلمان است و این مسئله تغییر ناپذیر است. اگر عربستان و چند کشور دیگر عضویت سوریه را در سازمان همکاری اسلامی تعلیق کنند، از عزت و جایگاه ملت و نظام سوریه چیزی کم نمی شود. آن ها در آینده خواهند دید کسی که ضرر می کند عربستان و چند کشور عربی دیگر هستند که پیشنهاد چنین مصوبه ای را داده اند. آن موقع عربستان است که باید به فکر جایی برای خود باشد و نه سوریه. سوریه برای عزت و سربلندی ملت و کشور خود ایستادگی کرده و در مقابل تجاوزکاران، زورگویان و استکبار جهانی و حامیان آن مقاومت کرده است.

با این وصف به نظر می رسد که هدف اصلی عربستان از برگزاری این اجلاس اضطراری لغو عضویت سوریه از این سازمان بوده است. این هدف از چه جهت دنبال شده است؟

هدفشان نوکری امریکا و صهیونیسم است. یعنی دقیقا عربستان با این اقدامات می خواهد نوکری خود را در عمل نشان می دهد. بالاخره هر کسی به نوعی نوکری خود را نشان می دهد. عربستان کشور مسلمان همسایه خود را رها کرده است به امریکا و صهیونیست ها چسبیده است که در حال فروپاشی هستند. خود عربستان هم در آینده نزدیک دچار فروپاشی خواهد شد. هم اکنون باحمایت این کشور در بحرین شاهد نسل کشی توسط آل خلیفه و در سوریه شاهد جولان تروریست ها و نیروهای القاعده هستیم. قطعا این گونه نیست که فکر کنیم این کشورها با این ظلم هایی که می کنند ماندگار هستند.

عربستان سعودی خود را ام القرای جهان اسلام می داند و با برگزاری این نشست اضطراری تلاش کرد نشان دهد که جبهه ای از کشورهای اسلامی وجود دارند که مخالف دولت سوریه هستند. آیا دستگاه دیپلماسی ما در پی این هست که جبهه ای مقابل عربستان در میان کشورهای اسلامی ایجاد کند؟

قطعا؛ عربستان در حرف ادعا می کند ام القرای جهان اسلام است اما با حرف که کار درست نمی شود. قطعا دستگاه دیپلماسی در پی آن است که حرف حق خود را به گوش کشورهای اسلامی برساند. نمونه این تلاش ها نیز در نشست تهران مشاهده شد. نمایندگان بیست و هفت کشور در این نشست شرکت کردند و اعلام آتش بس، برقراری امنیت و خروج نیروهای مزدور و بیگانه از خاک سوریه از جمله سیاست هایی بود که در این اجلاس بر روی آن توافق شد. بنابراین نشست مذکور تلاش دستگاه دیپلماسی ایران در راستای تقویت این جبهه بود و  در نهایت قرار بر این شد که انشالله حتما این روند با صلابت ادامه پیدا کند و موضوع سوریه به طور مستمر رصد شود.

فکر می کنید نشست عدم تعهد هم ممکن است فرصتی برای ایران در راستای پیشبرد این اهداف باشد؟

قطعا همین طور است. نشست سران کشورهای عضو عدم تعهد می تواند به مراتب بهتر از نشست مشورتی تهران که بیست و هفت کشور در آن حضور داشتند اثرات خود را نسبت به حمایت از سوریه داشته باشد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/12

کلید واژه ها: سوریه عربستان سازمان کشورهای اسلامی لغو عضويت سوريه


نظر شما :