مرسی مستقل است یا ...؟

۱۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۹۰۶۲۶۳ سرخط اخبار

خبرآنلاین-

محمد مرسی رئیس جمهوری مصر با انتخاب پکن و تهران به عنوان نخستین مقاصد سفرهای خود پیامی واضح به آمریکایی ها داد

 

چراغ راهنما به چپ بزن اما به راست بپیچ.این اصطلاحی است که انور سادات رئیس جمهوری مصر در دهه هفتاد برای توجیه مانورهایش گاه به سمت روسیه و گاه در آغوش امریکا به کار می برد. آیا رئیس جمهوری جدید مصر محمد مرسی نیز در همین مسیر گام برمی دارد؟مردی که عضو اخوان المسلمین مصر بود و از همان جایگاه بر مسند جانشینی حسنی مبارک تکیه زد اکنون میراث دار کشوری است که سالها رفیق شفیق امریکا از روزهای سادات تا همین یک سال پیش بود. با اینهمه مرسی برای نخستین سفرهای خود نه واشنگتن که پکن و تهران را انتخاب کرد.
برای کسانی که محمد مرسی ریش دار را نماد اسلام گرایی سیاسی تند در مصر می دانند، این انتخاب مقصد به معنای به صدا در آمدن زنگ های خطر است. اخوان المسلمین سالهای سال مبلغ اسلام تند و تیز بوده و البته امریکا را برای حمایت از رژیم صهیونیستی و تخریب وجهه مسلمانان مورد شدید ترین انتقادها قرار داده است. مرسی در سفر به چین 7 وزیر و هیاتی متشکل از 80 بازرگان را با خود همراه کرد. این حرکت را می توان به تلاشی برای یافتن شرکای اقتصادی جدید در حالی که امریکا در بحران اقتصادی دست و پا می زند؛ تعبیر کرد. امریکایی ها هنوز اصلی ترین تامین کننده نیازهای مالی و تسلیحاتی مصر هستند .
با اینهمه باید اندکی از بد بینی های حاکم کاست. بی شک در سفر به امریکا برای محمد مرسی زمانی که هنوز کاندید ریاست جمهوری بود ، فایده چندانی نخوابیده بود. وی تاکنون با چندین مقام عالی رتبه امریکایی مانند هیلاری کلینتون در خاک مصر دیدار داشته است و به زودی هم کشورش میزبان بازرگان هایی از امریکا خواهد بود. مرسی همچنین به دنبال درخواست وامی از صندوق بین المللی پول به مبلغ حداقل 4 میلیارد دلار است. چین رقیبی فربه و البته با مشغولیت های بسیار در این روزها است. میزان تجارت این کشور با چین در سال گذشته میلادی به بیش از 8 میلیارد دلار رسید. مصر در جریان روزها و ماه های منتهی به انقلاب و پس از آن دچار کاهش بودجه در بخش سرمایه گذاری های خارجی شده و در پرداخت بهای سوخت نیز دچار نقصان هایی گردید. چین با توجه به بازارهای غربی که به شکل سنتی در اختیار دارد قطعا مطلوب مصری ها است. علاوه بر این درخواست محمد مرسی برای درخواست کمک از چین نیز مورد نکوهش قرار نخواهد گرفت.
اما توقف مرسی در ایران بیش از چین جنجال آفرین بود. ایران سالها است که خیابانی را در پایتخت خود به نام فردی که انور سادات را ترور کرد، سنده زده است و همین مساله منجر به قطع روابط دیپلماتیک میان قاهره و این کشور در سه دهه گذشته شده است. اخیرا جریان اخوان به دلیل حمایت ایران از دولت بشار اسد در سوریه با تهران اختلاف هایی پیدا کرده است.
نویسنده این مطلب برای اکونومیست در انتها ادعا می کند که به گمان محمد مرسی ایران که این روزها به دلیل استقامت بر سر برنامه هسته ای صلح آمیزش با جدی ترین تحریم ها روبه رو شده است ، بیش از قاهره به تهران به این رابطه نیازمند است! مرسی گمان می کند که با اعلام دوستی با ایران تلویحا این پیام را به سوری ها می رساند که باید قدرت را واگذار کنند!به نظر می رسد که مانورهای اخیر محمد مرسی در حوزه سیاست خارجی بیشتر مصرف داخلی دارد. او به خوبی و البته به آرامی فاصله مصر را با امریکایی که سالها در زمان حسنی مبارک بت وی در حوزه دیپلماسی بود، حفظ کرده است. مرسی در این خصوص می گوید: "ما مخالف هیچ کس نیستیم اما به دنبال تامین منافع خود هستیم. " بی شک محمد مرسی می خواهد تا آنجا که می تواند در مسیر مستقیم گام بردارد.

کلید واژه ها: مصر محمد مرسی چین امریکا


نظر شما :