صف‌بندی مخالفان و موافقان مرسی در خیابان‌های مصر

التحریر انقلاب دوم را رقم می‌زند؟

۰۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۵ کد : ۱۹۱۷۹۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه دموکراسی در سایه ارتش
سخنگوی جنبش التمرد می گوید برای برکناری محمد مرسی تا کنون 16 میلیون رای اجتماعی جمع شده است.
التحریر انقلاب دوم را رقم می‌زند؟

دیپلماسی ایرانی: مصر باز هم فضای انقلابی به خود گرفته است. با گذشت یک سال از انتخاب محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی مصر، میدان التحریر مجددا انقلابی شده است. این بار تظاهرات علیه کسی است که نسبت به ناامنی های روز افزون کشور بی اعتنا است، به صرف ماندن در قدرت به جریان های تندرو و افراطی روی خوش نشان می دهد، اظهارات آتشین فرقه ای علیه اقلیت ها سر می دهد، کش مکش سیاسی را بر تعاملات سیاسی ترجیح می دهد و فکری به حال اقتصاد رو به وخامت کشور نمی کند. هیچ طرح و برنامه ای نیز برای حل معضلات بزرگ کشور مثل بیکاری، تورم و فقر ندارد؛ فقط و فقط به فکر حفظ قدرت است و صد البته حفظ قدرت در دست اخوان المسلمین، جریانی که از دل آن آمده است. این همه اظهاراتی است که تظاهرکنندگان و منتقدان سیاسی و اجتماعی مصر که به تازگی قضات نیز به جمع آنها اضافه شده اند، بیان می کنند. همان کسانی که نزدیک به یک هفته است به میدان التحریر قاهره اسباب کشی کرده اند و می گویند تا روزی که مرسی سقوط نکند، میدان را ترک نخواهند کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، صدها هزار نفر از مصری ها در قاهره و دیگر استان ها جمع شده اند و یک صدا علیه مرسی فریاد "برو" سر می دهند. در مقابل نیز هزاران نفر از طرفداران او جمع شده اند و از قانونی بودن او دفاع می کنند. به عبارت دیگر صف بندی اجتماعی – سیاسی که البته کار را به خشونت نیز کشانده است. بنا به گزارش ها در اسکندریه درگیری های دو طرف در روز جمعه، 48 ساعت قبل از موعد برگزاری تظاهرات بزرگ علیه مرسی، باعث کشته شدن دست کم دو نفر از جمله یک عکاس خبری امریکایی و زخمی شدن 70 نفر دیگر شد.  

اخوانی ها معتقدند که محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مردم مصر است و در گیر و دار مشکلات به جا مانده از دوران حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر باید به او فرصت داده شود تا بتواند به وعده هایی که داده، عمل کند و برنامه هایش را به اجرا در آورد.

این در حالی است که نیروهای پلیس در سراسر شهرهای مصر مستقر شده اند و تلاش دارند از به هم ریختگی امنیتی در روز تظاهرات "میلیونی" علیه محمد مرسی جلوگیری کنند.

اخوانی ها معتقدند که محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مردم مصر است و در گیر و دار مشکلات به جا مانده از دوران حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر باید به او فرصت داده شود تا بتواند به وعده هایی که داده، عمل کند و برنامه هایش را به اجرا در آورد.

صفوت عبدالغنی، یکی از اعضای شورای اسلامی اخوان المسلمین در مقابل طرفداران مرسی گفت: «کسانی که خواستار کودتا علیه قانون اساسی هستند، خواهان دموکراسی نیستند، آنها مصلحت میهن را هم نمی خواهند، حتی به پایبندی به قانون برای رسیدن به راس قدرت نیز اعتقاد ندارند.»

اخوانی ها تظاهرات میلیونی روز 30 ژوئن را توطئه ای طراحی شده از سوی رهبران جبهه نجات ملی که شامل حمدین صباحی، عمرو موسی، محمد البرادعی و ایمن نور می شود، می دانند.

محمد البلتاجی، یکی از رهبران اخوان و از اعضای رده بالای حزب آزادی و عدالت به جمعیت وفادار به محمد مرسی گفت: «آقایان جنبش تمرد و جبهه نجات ملی تهدید کرده اند که در روز 30 ژوئن محمد مرسی را دستگیر می کنند و او را محاکمه خواهند کرد و ریاست جمهوری را به طور موقت به رئیس دادگاه عالی قانون اساسی تحویل خواهند داد تا دولتی تشکیل دهد و دستور به انحلال مجلس شورا (که در حال حاضر اداره آن بر عهده دولت است) و لغو قانون اساسی بدهد. نام این کار کودتا است و ما به هیچ کس اجازه چنین کاری نمی دهیم حتی اگر زیر نظر ما باشد. به آنها که خیال می کنند ما میدان ها را ترک می کنیم تا بتوانند در برابر جهانیان عرض اندام کنند تا بتوانند انقلاب دوم ترتیب دهند، می گوییم که نه آنها انقلابیون دوم هستند و نه حکومت فعلی حکومت حسنی مبارک. ما اسلام گرایان اجازه نمی دهیم که علیه رئیس جمهور کودتا شود.»

جنبش اخوان المسلمین و احزاب سلفی هم پیمان با آن اعلام کردند در روز 30 ژوئن هم زمان با تظاهرات مخالفان مرسی به خیابان های شهرهای مختلف مصر می آْیند و از دولت او دفاع می کنند.

این در حالی است که منابع خبری گزارش می دهند که جمعیتی برای تجمع در کانال سوئز، شریان حیاتی اقتصاد مصر در حرکت است و قصد دارد این منطقه را به تصرف خود در آورد تا دولت مرسی سقوط کند. همچنین صدها نفر از معترضان در دلتای نیل تجمع کرده اند که از جمله آنها می توان به مناطق المنصوره، بورسعید، المحله، دمیاط، بحریه و دقهلیه اشاره کرد. در شهر اجا تظاهرکنندگان اقدام به آتش زدن مقر حزب آزادی و عدالت کردند.

حزب آزادی و عدالت دو شخص محمد البرادعی و حمدین صباحی را مسئول خشونت های جاری در مصر کرده اند و گفته اند که آنها خود ترتیب این خشونت ها را علیه دولت قانونی مصر داده اند.

حزب آزادی و عدالت دو شخص محمد البرادعی و حمدین صباحی را مسئول خشونت های جاری در مصر کرده اند و گفته اند که آنها خود ترتیب این خشونت ها را علیه دولت قانونی مصر داده اند. این حزب در صفحه فیسبوک خود به صراحت اعلام کرده است که دکتر محمد البرادعی و استاد حمدین صباحی را مسئول خشونت های جاری در مصر می داند. آنها همچنین مدعی هستند که البرادعی و صباحی اقدام به هم پیمانی با حزب منحل شده ملی، حزب محمد حسنی مبارک که اکنون احمد شفیق را رئیس خود می داند، کرده اند و در خون شهیدانی که ریخته می شود دست دارند.

البرادعی و صباحی هر دو در صفحه تویتر خود تاکید کرده اند که باید اعتراض ها به دور از خشونت باشد و بر ضرورت پایبندی به تظاهرات مسالمت آمیز تاکید کرده اند.

جنبش "تمرد" از ابتدای ماه می مشغول جمع آوری امضا برای سلب اعتماد از رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام است که همین اقدام موجی بزرگ برای رویارویی با محمد مرسی ایجاد کرده که در حقیقت زمینه ساز تظاهرات میلیونی روز 30 ژوئن علیه مرسی نیز محسوب می شود. محمود بدر، سخنگوی این جنبش می گوید که تا کنون 16 میلیون امضا جمع شده است.

آن چه بر خشم عمومی علیه مرسی افزوده بحران های شدید اقتصادی است که این روزها اقتصاد مصر را به حالت شبه فلج کشانده است. افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی سبب درگیری در شهرهای المنصوره و الزقازیق در دلتای نیل شد که جان دست کم سه نفر را گرفت. اخوان المسلمین مدعی است که افراد کشته شده از اعضای این جریان بوده اند.

در همین رابطه عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر اعلام کرده است که ارتش در صورت لزوم آماده است برای جلوگیری از کشتار داخلی وارد عمل شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر محمد مرسی محمد البرادعی حمدین صباحی اخوان المسلمین


نظر شما :