بعد از تیرگی روابط با واشنگتن

روابط پکن و تلاویو شکراب شد

۲۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۸۶۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس سازمان مبارزه با تروریسم اسرائیل می‌گوید: «بارها با همتایان چینی‌مان با خوش‌رویی برخورد کرده‌ایم. ما 8 بار هیئتی اسرائیلی را برای بررسی این حساب‌ها به چین فرستاده‌ایم. پاسخ چینی‌ها همیشه روشن و ثابت بوده است، حماس از نگاه چینی‌ها جریان تروریستی نیست.»
روابط پکن و تلاویو شکراب شد

دیپلماسی ایرانی: روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت گزارش داد که بحران تازه ای در روابط اسرائیل و چین به وجود آمده که باعث نگرانی دولت عبری شده است.به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، در پی اقامه دعوای قضایی علیه یک بانک چینی توسط اسرائیل بر سر وجود حساب های بانکی مرتبط با گروه هایی که اسرائیل مدعی تروریستی بودن آنها شده، روابط تلاویو و پکن متشنج شده است. به ادعای اسرائیلی ها در این حساب ها پول هایی برای افرادی در حماس و سوریه نگهداری می شده است.

به نوشته این روزنامه سازمان امنیت اسرائیل در ابتدای سال 2005 جریانی که آن را محور انتقال اموال رهبران حماس و جهاد اسلامی در سوریه نامیده، کشف شده که پول هایی را به استان "کوان جو" در جنوب چین می فرستاده و از آن جا این پول ها به شاخه های نظامی حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه می رسیده است.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع امنیتی اسرائیلی می نویسد که این طرح "پول شویی" که از طریق سوریه و چین به نوار غزه می رسیده، نزدیک به دو یا سه سال ادامه داشته و در خلال این مدت میلیون ها دلار به این منطقه ارسال شده است. همچنین اشاره شده که 17 حساب بانکی در "بانک چین" وجود دارد که این اموال را به نوار غزه می رسانده است.

این در حالی است که تلاویو از ابتدای سال جاری میلادی تعریفی تازه در روابط خود با چین مطرح کرده و قصد دارد که خود را به این کشور بیش از پیش نزدیک کند. کارشناسان هدف تلاویو از نزدیکی به پکن را دور کردن آن از ایران و سوریه در سایه افزایش تنش هایش با دولت اوباما دانسته اند. در حالی که این اتفاق جدید می تواند نزدیکی روابط تلاویو و پکن را به محاق ببرد.

بنا به گزارش روزنامه یدیعوت احرونوت، اسرائیل همچنین از چین خواسته که این حساب ها را بررسی کرده و حساب جریان های مشکوک مرتبط با فلسطینیان غزه و سوریه را ببندد. دانی اردیبی، رئیس سازمان مبارزه با تروریسم اسرائیل در این باره می گوید: «بارها با همتایان چینی مان با خوش رویی برخورد کرده ایم. ما 8 بار هیئتی اسرائیلی را برای بررسی این حساب ها به چین فرستاده ایم. پاسخ چینی ها همیشه روشن و ثابت بوده است، حماس از نگاه چینی ها جریان تروریستی نیست و برای همین دلیلی نمی بینند که بخواهند حساب های بانکی آنها را ببندند.»

ناامیدی اسرائیل در قانع کردن چینی ها و پاسخ قاطعی که آنها به اسرائیلی ها می دادند این رژریم را بر آن داشت تا علیه "بانک چین" در امریکا اقامه دعوا کند و آن را متهم کند که کانالی برای مبادلات تجاری جریان های "تروریستی" ایجاد کرده است.

ناامیدی اسرائیل در قانع کردن چینی ها و پاسخ قاطعی که آنها به اسرائیلی ها می دادند این رژریم را بر آن داشت تا علیه "بانک چین" در امریکا اقامه دعوا کند و آن را متهم کند که کانالی برای مبادلات تجاری جریان های "تروریستی" ایجاد کرده است. آنها انتظار داشتند که با این شکایت در نیویورک چینی ها به سرعت ترسیده و برای جلوگیری از برخورد با دادستانی امریکا حساب های فلسطینی ها در این بانک را ببندند. اسرائیل از طریق جمعیت "شورات هدین" و به کمک یک شهروند امریکایی موسوم به دانیل وولتس، یهودی امریکایی اهل فلوریدا که در سال 2006 طی انفجاری در تلاویو کشته شد، اقدام به اقامه دعوا کرد. به این ترتیب که اقامه کننده دعوا در امریکا ادعا کرد که هزینه های انجام این عملیات از حسابی ثبت شده در چین تامین شده است. اما پاسخ چینی ها قاطع بود. آنها به همه گفتند که از تصمیم خود کوتاه نمی آیند و حاضر هم نیستند که در برابر هیچ نهاد قضایی حاضر شوند.  

پس از آن این جمعیت از سازمان امنیت اسرائیل کمک خواست، به این ترتیب که کسی را برای ادای شهادت در برابر دادگاه امریکایی مهیا کند، توافق شد تا "عوزی شعیاه" کارمند سابق سازمان امنیت اسرائیل این مسئولیت را بر عهده بگیرد. وی به دفتر نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو، رفت و اوامری را قبل از رفتن به نیویورک و حاضر شدن در مقابل دادگاه دریافت کرد.

در مارس گذشته، شعیاه نامه ای را به دادستانی کل فرستاد و گفت که خود شاهد قضیه بوده و حاضر است که تصویرش علنی شود، قاضی تحت شرایطی با این کار موافقت کرد. اما نامه شعیاه به دست چینی ها رسید و آنها نیز به سفارت اسرائیل در پکن هشدار دادند که اگر این فرد در دادگاه حاضر شود، سفر نتانیاهو به چین را لغو خواهند کرد. بنا به آن چه از سوی چینی ها نقل شده، آنها گفته اند که شما نمی توانید چین را در دادگاهی در نیویورک دفن کنید، چین یکی از کشورهای ابرقدرت دنیا است که باید دیگر کشورها شرایط آن را بپذیرند در غیر این صورت نباید انتظار هیچ گونه تسهیلاتی از سوی آن باشند. تهدید به اطلاع نتانیاهو رسید و او نیز پذیرفت که از از این کار کوتاه بیاید. نتانیاهو دستور داد که شاهد به نیویورک نرود و این تعهد را قبل از سفرش به پکن به اطلاع آنها رساند. مساله ای که باعث شد تا وکلای چینی بتوانند پرونده را از دادگاه نیویورک خارج کنند و قضیه مسکوت باقی بماند.  

اما اختلافات چین و اسرائیل به قوت خود باقی ماند. برای همین بسیاری از ناظران سفر نتانیاهو به پکن را از لحاظ سیاسی شکست خورده توصیف کردند و آن را صرفا سفری با دستاوردهای اقتصادی دانستند. در این میان تشدید اختلاف ها با امریکا نیز بر مشکلات نتانیاهو افزوده و او را در چالشی سنگین در روابط بین المللی قرار داده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل چین سوریه امریکا حماس


نظر شما :