برای نجات از تحریم‌های روسیه

اردوغان دست به دامن ملک سلمان شد

۱۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۵۱۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران می‌گویند انتظار نمی‌رود اردوغان در عربستان به مطالبات خود برسد به ویژه که ریاض روابط خوبی با روسیه دارد و تمایل ندارد این روابط خدشه‌دار شود.
اردوغان دست به دامن ملک سلمان شد

دیپلماسی ایرانی: سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عربستان سعودی با بحران شدیدی که در روابط کشورش با روسیه پیش آمده، هم زمان شده است. مساله ای که سبب شده بسیاری این گونه برداشت کنند که اردوغان برای خلاصی از تحریم های روسیه دست به دامن عربستان شده، تحریم هایی که اکنون می رود آنکارا آثار مخرب آن را به خوبی احساس کند و شاهد تنش در اقتصاد نه چندان با ثبات خود باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اردوغان بعد از این که به فرودگاه بین المللی "ملک خالد" در ریاض رسید، به کاخ "الیمامه" منتقل شد تا مورد استقبال ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان قرار بیگرد. به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان در این دیدار درباره روابط دو جانبه و حوادث منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر شد.

اردوغان تلاش دارد در جریان دیدارش از ریاض طرف عربستانی را قانع کند که شریک سنی مهمی در پیمان اسلامی در مبارزه با تروریسم که دو هفته پیش امیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان اعلام کرد، است علی رغم این که ترکیه از ایجاد این ائتلاف با سردی استقبال کرد. طانجو بیلگیج، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه بعد از اعلام خبر تشکیل این پیمان گفت که این پیمان جنبه نظامی نخواهد داشت و تنها محدود به ابعاد ایدئولوژیک در صحنه مبارزه با تروریسم خواهد بود.

ناظران انتظار دارند که رئیس جمهوری ترکیه در سفر خود به عربستان ولو در حد حرف، آمادگی آنکارا را برای ایفای نقشی فعال در این پیمان اعلام کند تا بتواند عربستان را راضی کند که از آن در برابر تحریم های روسیه حمایت اقتصادی و دیپلماتیک کند. انتظار می رود عربستان از ترکیه بخواهد در قبال حمایت از آن از بی ثبات کردن مصر دست بردارد و حمایت خود را از اخوان المسلمین متوقف کند. به ویژه که عربستان که در حال حاضر به طور مستقیم درگیر بحران های یمن و سوریه است هیچ تمایلی برای گشودن جبهه ای تازه در جای دیگر نیست.

در عین حال عربستانی ها اعتماد چندانی به وعده های اردوغان ندارند، آنها هنوز فراموش نکرده اند زمانی که عربستان به یمن حمله کرد، ترکیه علی رغم این که می گفت باید ایران از یمن بیرون برود و آن را متهم به تلاش برای تسلط به منطقه می کرد، به تهران سفر کرد و بر خلاف اظهارات سابقش خواستار یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن شد. مساله ای که سبب شد عربستانی ها این گونه برداشت کنند که ترکیه در کنار ایران و متحدان آن در یمن ایستاده است و از طریق گفت وگو به دنبال رسیدن به منافعش است. این بار نیز اردوغان قبل از سفر به ریاض حملات شدیداللحنی را متوجه ایران کرد و آن را متهم به اجرای سیاست های طایفه ای در منطقه به ویژه در سوریه کرد، اظهاراتی که به خوبی نشان می دهد بیشتر برای به دست آوردن دل عربستان که از محاصره ای که از سوی ایران شده، عصبانی است، بیان شده است.  

ناظران می گویند انتظار نمی رود اردوغان در عربستان به مطالبات خود برسد به ویژه که ریاض روابط خوبی با روسیه دارد و تمایل ندارد این روابط خدشه دار شود، علاوه بر آن کانال های گفت وگو برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه نیز باز شده است و ترکیه خود را بازنده این معادلات می بیند. اگر چه اردوغان تلاش دارد از ماجرای کشته شدن زهران علوش که موجب سردی روابط ریاض و مسکو شد و روشن کرد که مسکو طرح تضعیف مخالفان سوری شرکت کننده در مذاکرات اخیر ریاض را دارد، استفاده کند اما باز هم بعید است که او در رسیدن به اهدافش موفق شود.

کسانی که سفر اردوغان به عربستان را پیگیری می کنند بعید می دانند او بتواند حمایت اقتصادی عربستان را به دست آورد و بازارهای عربستان را برای تولیدات محصولات ترکیه که از تحریم های روسیه به شدت ضرر دیده اند، فتح کند، به ویژه که پیش از این سیاست های آنکارا باعث خشم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده بود که سبب کاهش سفر گردشگران این منطقه به شهرهای ترکیه شد. کشورهای عربی از حمایت های بی شائبه ترکیه از اخوان المسلمین ناراحتند و این مساله باعث تیرگی روابط آنکارا با کشورهایی مثل امارات متحده عربی شده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان ملک سلمان ترکیه و عربستان


نظر شما :