متحدانی که واشنگتن به آنها نیاز دارد

امریکا نگران از تاثیر روسیه بر لیبی

۰۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۸۰۴۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
واشنگتن خود را در لیبی در وضعیت سختی می بیند چرا که مردان قدرتمندی مثل خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی به سنگر جبهه مقابل، یعنی روسیه، پیوسته اند.
امریکا نگران از تاثیر روسیه بر لیبی

دیپلماسی ایرانی: دولت جدید ایالات متحده امریکا استراتژی باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق این کشور را که مبتنی بر عقب نشینی نظامی از بحران های منطقه ای و واگذار کردن آنها به متحدان و قدرت های منطقه ای و محلی بود را رها کرده و به فاز رقابت دوباره با ایران و روسیه برای بازیابی جایگاه های از دست رفته اش در عراق و سوریه و لیبی بازگشته است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در این رابطه واشنگتن خود را در لیبی در وضعیت سختی می بیند چرا که مردان قدرتمندی مثل خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی به سنگر جبهه مقابل، یعنی روسیه، پیوسته اند.

با وجود این که ایالات متحده به دنبال ایجاد پیمانی مشابه پیمان های دیگرش برای رویارویی با گروه های تندرو و همچنین جماعت اخوان المسلمین است که دولت ترامپ تحریم هایی را علیه آن در نظر دارد، اما با این حال برای رویارویی با آنها نیاز به اتحاد با افرادی مثل حفتر در لیبی دارد.   

توماس وولدهاوزر، فرمانده نیروهای امریکایی در آفریقا در این باره گفت: «نمی توان منکر شد که رابطه ای که میان روسیه و حفتر به وجود آمده باعث نگرانی امریکا بر سر نقش رو به افزایش مسکو در لیبی شده است.»

گزارش امریکایی ها حاکی از آن است که روسیه نیروهای ویژه خود را به لیبی گسیل داشته و هواپیماهای بدون سرنشین در سیدی برانی در مصر در 100 کیلومتری مرز لیبی مستقر کرده است. اما روس ها و مصری ها وجود این نیروها را رد کرده است.

وولدهاوزر درباره حضور نیروهای روسی در لیبی گفت: «روس ها در برخی از مناطق لیبی حضور دارند. تلاش های روسیه در لیبی تاثیرگذار است و این جای نگرانی است. آنها تلاش دارند بر کارها تاثیر بگذارند و ما با نگرانی کارهای آنها را زیر نظر داریم. می دانید که آنها علاوه بر حضور نظامی فعالیت هایی را نیز در وهله های اخیر در پروژه های تجاری آغاز کرده اند.»

وی که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود همچنین گفت: «برای همه روشن است که روس ها تمایل دارند فعالیت های تاثیرگذاری را در لیبی انجام دهند و به اعتقاد من میان روسیه و حفتر ارتباطاتی وجود دارد که در این مرحله نمی توان منکر آن شد.»

طی دو سال گذشته برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده نیروهای ویژه و مستشاران نظامی به لیبی فرستاده اند اما به دلیل بی اعتمادی های موجود در این کشور و تناقض در مصالح تاثیرگذاری آنها محدود بوده است. ارتش امریکا در حمایت از حمله نیروهای لیبیایی علیه داعش سال گذشته حملات موفقیت آمیزی را به پناهگاه داعش در شهر سرت انجام دادند. همچنین کشورهایی مثل ایتالیا و بریتانیا و فرانسه که متحدان اروپایی امریکا محسوب می شوند اعلام آمادگی کردند که نیروهای خود را در مناطق مختلفی از لیبی مستقر کنند.

وولدهاوزر وجود نیروهای ویژه امریکایی در لیبی را تایید کرد اما گفت حضور آنها محدود است و بیشتر از طریق پهپادها که در پایگاه تونس مستقر هستند عملیات جمع آوری اطلاعات از جمله اطلاعات فوق محرمامه امنیتی را بر عهده دارند.

تحلیلگران بر این اعتقادند که واشنگتن خود را در لیبی از دو ناحیه در تنگنا می بیند یکی از سوی کشورهای متحدش که احیانا تمایل دارند جای امریکا را در لیبی بگیرند و دیگری از سوی کشورهای رقیب مثل روسیه که تمایل به همکاری با امریکا ندارند.

امریکایی ها در دوران اوباما بعد از سرنگونی حکومت معمر قذافی در سال 2011 استراتژی عدم حضور نظامی را دنبال کردند که باراک اوباما بر پیگیری آن اصرار داشت، اوباما می گفت باید به جای امریکا کشورهای متحد امریکا در لیبی نقش آفرینی کنند اما به نظر می رسد اکنون این سیاست پیگیری نمی شود و دولت ترامپ می خواهد سیاست دیگری را دنبال کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لیبی


نظر شما :