الاهرام ضمن پیش بینی عدم وقوع جنگ میان ایران و امریکا

کشورهای منطقه برای حل مشکل خود با تهران راه واشنگتن را نروند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۳۵۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
جمیل عفیفی می نویسد: اگر کشورهای منطقه مخالفتی با سیاست های ایران دارند و می خواهند به رفتارهایش اعتراض کنند باید از طریق نهادهای بین المللی و جامعه جهانی وارد عمل شوند نه از راهی که ایالات متحده با سیاست های یکجانبه گرایانه اش پیش گرفته است. 
کشورهای منطقه برای حل مشکل خود با تهران راه واشنگتن را نروند

نویسنده: جمیل عفیفی

دیپلماسی ایرانی: نگاه جهان در حال حاضر به منطقه خلیج فارس دوخته شده و پیگیری تشدید تنش های موجود میان ایالات متحده امریکا و ایران و تهدیدهای متبادل میان آنهاست. تجمیع نیروها و مهمات و سلاح های مدرن در خلیج فارس در کنار آخرین مانورهای نظامی ایران و نمایش سلاح ها و قدرت نمایی آن این نگرانی را به وجود آورده است که مبادا منطقه خلیج فارس مورد تهدید شعله ور شدن یک جنگ تمام عیار و همه جانبه باشد.  

واقعیت این است که امریکا به ایران به دلایل استراتژیک حمله نمی کند. یکی از دلایل آن این است که نیروهایی امریکایی وارد درگیری مسلحانه با یک قدرت نظامی کامل که از سطح تکنولوژیک تسلیحاتی در حد اعلا بالایی برخوردار است، نمی شوند. اگر امریکا در سال 2003 به عراق حمله نظامی کرد، به این دلیل بود که این کشور به دلیل تحریم های اقتصادی از درون فرسوده شده بود. امریکا برای 12 سال جنگی فرسایشی را علیه نیروهای عراقی به راه انداخته و توانسته بود قبل از آن که این کشور نیروهایش را به حرکت درآورد ارتش آن را از درون متلاشی کند. وقتی که عراق از لحاظ نظامی شکست خورد و از هم پاشید امریکا طرح جایگزین خود را به همراه کشورهایی که بعدا خود از طریق بهار عربی و تروریسم فرامرزی و با استفاده از دیگر ابزارها به آن کمک کردند، عملی کرد. 

در حالی که ایران از قدرت نظامی بالایی برخوردار است که شامل موشک های میانبرد و سامانه های دفاع هوایی می شود. همچنین ایران می تواند تنگه هرمز را به روی کشتیرانی ببندد و جلوی صادرات نفت به بیشتر کشورهای جهان را بگیرد. 

بنابراین می بینیم که معادله به این سادگی نیست که به آسانی جنگی نظامی دربگیرد. 

کشورهای منطقه از ایران احساس خطر می کنند و گمان می کنند ایران از گروه هایی حمایت می کند که امنیت آنها را تهدید می کند، و جاه طلبی هایی برای تسلط بر باب المندب در دریای سرخ از طریق حمایت از حوثی ها دارد و از گروه های وابسته به اخوان المسلمین حمایت می کند. اما اگر کشورهای منطقه مخالفتی با سیاست های ایران دارند و می خواهند به رفتارهایش اعتراض کنند باید از طریق نهادهای بین المللی و جامعه جهانی وارد عمل شوند نه از راهی که ایالات متحده با سیاست های یکجانبه گرایانه اش پیش گرفته است. 

نباید فراموش کرد اولین کسی که از تشدید بحران منطقه خلیج فارس ضرر می کند آن کسی است که هیزم بیار این آتش است و بر آن می دمد.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا جنگ با ایران دونالد ترامپ ایران و اعراب


( ۱۲ )

نظر شما :