در اقتصاد امروز

دیگر هیچ کس کینزی نیست

۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۵۴۸۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
این یک سوال جالب توجه است که بسیاری از نویسندگان در مورد آن به جواب های نادرست می رسند و نتیجه می گیرند که فریدمن و کینز هر دو درست می گویند. مدل کینز از علم اقتصاد برای دهه های ۴۰ و ۵۰ مناسب بود و مدل فریدمن با دهه های ۷۰ و ۸۰ تناسب دارد، یعنی زمانی که مدل کینزی از بازی خارجی می شود.
دیگر هیچ کس کینزی نیست

نویسنده: دیوید فریدمن اقتصاددان و فرزند میلتون فریدمن 

دیپلماسی ایرانی: اغلب مقالاتی که در مورد میلتون فریدمن پس از مرگ او منتشر شده از او به عنوان اقتصاددانی بزرگ یاد کرده اند و بسیاری نیز او را با جان مینارد کینز، دیگر اقتصاددان مطرح مقایسه کرده اند. اما فریدمن و کینز نقطه نظرات متفاوت و در واقع متضادی با یکدیگر داشتند و بخش مهمی از پیشرفت فریدمن در بی اثر کردن پیشرفت های کینز بود. اگر کینز درست می گفت چگونه فریدمن می تواند اقتصاددان بزرگی باشد؟ و اگر حق با فریدمن است چگونه کینز را می توان یک اقتصاددان بزرگ محسوب کرد؟

این یک سوال جالب توجه است که بسیاری از نویسندگان در مورد آن به جواب های نادرست می رسند و نتیجه می گیرند که فریدمن و کینز هر دو درست می گویند. مدل کینز از علم اقتصاد برای دهه های 40 و 50 مناسب بود و مدل فریدمن با دهه های 70 و 80 تناسب دارد، یعنی زمانی که مدل کینزی از بازی خارجی می شود.

اما این تنها ادعایی است که نه کینز و نه فریدمن را جدی نگرفته است. کینز بزرگترین اثر خود را  «نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول» نامگذاری کرد نه «نظریه ای در باب چگونگی کارکرد اشتغال، بهره و پول از سال 1930 تا 1960». فریدمن هم در قسمتی از کتاب «تاریخ پولی ایالات متحده» که به صورت مشترک با آنا شوارتز نوشت و به خاطر آن جایزه نوبل را هم دریافت کرد، مشخص می کند که تحلیل کینزی از رکود بزرگ، یعنی مرکز اصلی دیدگاه کینزین از علم اقتصاد، به طور تاریخی بر پایه محاسبات اشتباه از آن چه اتفاق افتاده، بنا شده است.

برخی از نویسندگان این مقالات مدعی هستند که اقتصاد به نوعی چیزی کمتر از یک علم مثل فیزیک است از این رو حقایق آن نیز موقتی تر هستند. در حالی که تاریخ خود علم فیزیک نیز معماهای یکسانی در خود دارد. نیوتون فیزیکدان بزرگی بود. انیشتین هم فیزیکدان بزرگی بود. اما قسمتی از موفقیت انیشتین این بود که نشان داد فیزیک نیوتونی در برخی روش های پایه ای غلط است.

نیوتون اشتباه کرده بود اما فیزیک نیوتون بستری از ایده ها را ایجاد کرد که نسل بعد از فیزیکدان ها شامل انیشتین در آن رشد کردند. کینز نیز اشتباه کرده بود اما تلاش هایش برای درک چیزی که او معتقد بود در طول رکود بزرگ اتفاق افتاده یک پایه تئوریک ایجاد کرد تا بعدها نظریه پردازانی همانند فریدمن وارد شدند و آنها را نقد کردند. خود فریدمن درباره نوشته ای در نشریه تایم با این عنوان که «اکنون ما همه کینزین هستیم» نوشت: «از یک دید اکنون همه ما کینزین هستیم و از یک دید دیگر هیچ کس کینزین نیست»./مجمع اقتصاددانان

کلید واژه ها: جان کینز اقتصاد جهان


( ۷ )

نظر شما :

فدوی ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۰
علم فیزیک و شیمی علومی مستقل هستند در حالی که اقتصاد به سایر زمینه ها وابستگی شدید دارد . تعریف از اقتصاد متناسب با قدرت کشورها ، رفتار مدیران ، فرهنگ ملت ها ، جغرافیا و ... از جایی به جی دیگر متفاوت است هر چند وجه مشترک تمام نظریه های اقتصادی بر گرفته از تفکرات بشری ، به دست آوردن سود حد اکثری است .