۶۶ سال پس از کودتای امریکا در ایران

اتفاقی که هنوز از خاطر ایرانی ها نرفته است

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۵۶۲۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
مصطفی قهرمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دشمنی امریکا با مردم و میهن ما اصلاً و به‌هیچ‌وجه به خاطر نبود شفافیت و آزادی‌‌ها و وجود نارسایی‌های فراوان اجرایی در کشور ما نیست. آنها هنوز زخم‌خورده این واقعیت بزرگ، یعنی انقلاب ایران هستند. انقلابی که آنها با همه سعی و تلاش خود نتوانستند از وقوع و انجام آن جلوگیری کنند. 
اتفاقی که هنوز از خاطر ایرانی ها نرفته است

مصطفی قهرمانی - فرانکفورت

دیپلماسی ایرانی: ۶۶سال از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ می‌گذرد. اقدامی براندازانه که با طرح و حمایت مالی و اجرایی سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا و سازمان امنیت ایالات متحده امریکا (سیا) و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران و به کمک طرفداران شاه و پشتیبانی مخالفان محمد مصدق با هدف سرنگونی دولت قانونی مصدق در سال ۱۳۳۲ انجام گرفت، کودتایی  علیه اراده آزاد ملتی که تنها هدف و اشتیاقش امحاء استبداد و همزادش، استیلای بیگانگان و برقراری حکومت قانون و زیستن در آزادی و استقلال بود. 

رفتار خصمانه این دو کشور در تمامی سال‌های منتهی به انقلاب ۱۳۵۷ جهت تثبیت اختناق و سرکوب ۲۵ ساله و ممانعت از سیر تکاملی سیاسی در کشور نه ‌فقط هیچ‌گاه کمترین حس ندامت و پوزش را در آنها به‌وجود نیاورده است بلکه رفتار و دشمنی پایان‌ناپذیر آنها با تصمیم تاریخی ملت ایران در ۲۲بهمن ۱۳۵۷ به‌ویژه تعارض آشکار آنها در این روزها علیه مردم ایران خود گواه و بینه‌ای است روشن بر این مدعا، که آنها این‌بار نیز اگر توان نظامی و دیپلماتیک برای اقدام نظامی و سرکوب دیگری را در خود سراغ می‌داشتند مسلماً هیچ محضوریت اخلاقی و سیاسی نداشتند و لحظه‌ای درنگ را نیز جایز نمی‌دانستند.

دشمنی امریکا با مردم و میهن ما اصلاً و به‌هیچ‌وجه به خاطر نبود شفافیت و آزادی‌‌ها و وجود نارسایی‌های فراوان اجرایی در کشور ما نیست. آنها هنوز زخم‌خورده این واقعیت بزرگ، یعنی انقلاب ایران هستند. انقلابی که آنها با همه سعی و تلاش خود نتوانستند از وقوع و انجام آن جلوگیری کنند. 

هدف استراتژیک امپریالیست‌ها اما همان طور که به‌ دفعات در دیگر مواقع نیز به کار‌گرفته شده این است که با ایجاد آشوب و هرج‌ومرج و درگیری‌های سیاسی و نظامی در تمامی جبهه‌ها  به‌مانند همان سال‌های منتهی به کودتا توان و رمق سیاسی – اقتصادی کشور را در جهت انجام اصلاحات لازم آن‌چنان به تحلیل بکشانند که انقلاب ایران نتواند به مثابه الگویی موفق و رهایی‌بخش برای دیگر ملت‌های دربند در منطقه و فراتر از آن مطرح شود.

اقدام خصمانه کودتای ۲۸ مرداد به قول برنی سندرز، نامزد مطرح دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، برای سرنگونی نخست‌وزیری که طی یک فرایند دموکراتیک انتخاب شده بود فاجعه بود. تأثیر پایدار کودتای ۲۸ مرداد بر روابط ایران و آمریکا هنوز در حافظه جمعی ایرانیان نقش و حضوری زنده دارد. حتی اذعان آشکار باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا به نقش‌ بازی کردن ایالات متحده، در براندازی دولت دموکراتیک انتخاب شده ایران و پوزش مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، از مردم ایران به خاطر نقش آمریکا در کودتا و ابراز تأسف هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق امریکا نیز نتوانسته‌ است در داوری نهایی ایرانیان موید خلوص نیت و صداقت ایالات متحده امریکا باشد؛ مادامی که رفتار خصمانه جناح تندرو و جنگ‌طلب، بخش تعیین‌کننده سیاست امریکا در مقابل میهن ما را تشکیل می‌دهد.

کلید واژه ها: کودتای 28 مرداد سالگرد کودتای 28 مرداد محمد مصدق ایران و امریکا انقلاب اسلامی ایران


( ۱۰ )

نظر شما :

پروفسور بالتازار ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۰
رفته آقا . خیلی وقت است از یاد رفته ! معلوم میشود اطلاع زیادی از روند رسانه ای چه در داخل و چه در خارج کشور ندارید. از بعد از انقلاب ایران طرفداران رژیم پهلوی که بدون تقریبا هیچ مقاومتی از ایران فرار کرده بودند در خارج گرد هم آمدند و شروع به "مقاومت "کردند . اینان از همان ابتدا لبه تیز حملات خود را متوجه دکتر مصدق کردند و او را عامل انقلاب 57 معرفی نمودند منتهی حملات ضد مصدقی آنها طرفداری پیدا نمی کرد تا این که از ده پانزده سال پیش جریانات مشکوک دیگری هم در کنار پهلویچی ها شروع به تخطئه دکتر مصدق نمودند. این گروه طیف رنگارنگی هستند و به بهانه هایی نظیر "عدم بت سازی از مصدق" یا "بررسی بیطرفانه اتفاق 28 مرداد " یا به عنوان کمونیستهای پشیمان از مبارزه ضد پهلوی و عده ای هم تحت لوای جانبداری از "آیت الله کاشانی" در اختلافش با مصدق دست به تحریف واقعیت کودتای 28 مرداد دست زدند که در سه چهار سال اخیر به فحاشی و هتاکی آشکار به دکتر مصدق منجر شد. این طیف هشت الهفت مخالفان دکتر مصدق با پهلویچی ها همدست و هم پیاله اند و تمامی رسانه های فارسی برونمرزی و اکثر رسانه های درونمرزی از نظریه تازه ساخته شده کودتا نبودن وقایع 28 مرداد و ناحق بودن دکتر مصدق و برحق بودن آریامهر پشتیبانی می کنند. لذا برخلاف عقیده شما 28 مرداد از یادها رفته چون کسی نمی خواهد به عنوان 28 مرداد به" آریامهر " انتقادی شود !
A ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۷
خیلی مهم نیست مصدق میخواست نفت ملی شود که شد
فدوی ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۳
از یاد نرفته لااقل در بین افرادی که بی بی سی می بینند که البته بعضی هاشون کلا معتاد شدن به بی بی سی . بگونه ای که اگر بی بی سی بگه الان جلوی خانه اشان بین مردم و پلیس زد و خورد وجود داره اما چشمشان بگوید که خبری نیست ، باز هم حق را به بی بی سی می دهند . حالا برو به معتادین به بی بی سی بگو از بین صدها جنایتی که طی ده ها سال انگلیس در حق ایران مرتکب شده ، بی بی سی یکی از اصلی ترین ابزارهایشان بوده ، باز هم با لاطاالاط گویی و چرندیات بافی ، بر حماقت و حقارت خود سرپوش می گذارند که چه و چه و چه ...