موشک های مهلک ایران، یک خطر حقیقی

جنگ با ایران شوخی نیست

۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۰۴۴۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ایران زرادخانه بزرگی از موشک های مهلک دارد. این موشک ها می توانند سیستم دفاعی هر پایگاه یا کشتی را از بین ببرند. به همین دلیل است که جنگ با ایران شوخی نیست.
جنگ با ایران شوخی نیست

نویسنده: دیوید اَکس 

دیپلماسی ایرانی: ایران همچنان به توسعه برنامه موشک های بالستیک دور برد خود ادامه می دهد و از موشک های بالستیک کوتاه برد در میدان های نبرد استفاده می کند و این در حالی است که ایالات متحده از جمهوری اسلامی دست کشیدن از هر سلاحی که در تئوری توانایی حمل کلاهک هسته ای را داشته باشد، خواستار شده است.

طبق برخی گزارش های منتشر شده، ایران 8 سپتامبر و 1 اکتبر 2018 موشک های ذوالفقار، قیام-1 و فاتح-110 را در کردستان عراق به سمت دشمنان شلیک کرد که این، شدیدترین حملات موشکی ایران در نزدیک به 20 سال گذشته بود. ایران در حملات ماه اکتبر شبه نظامیان داعش را در نزدیکی شهر ابوکمال در مرز سوریه با موشک های ذوالفقار و قیام-1 هدف گرفت. ایران این موشک ها را در میانه تشدید تنش ها با ایالات متحده شلیک کرد. دولت دونالد ترامپ در ماه مه سال 2018 ایالات متحده را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافق بین المللی بین ایران، چین، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده، خارج کرد؛ توافقی که طبق آن، تحریم های اعمال شده علیه ایران در ازای محدودیت ها بر برنامه هسته ای این کشور لغو شده بودند. واشنگتن 5 نوامبر 2018 مجددا تحریم هایی را علیه تهران وضع کرد و بانک ها، شرکت های هواپیمایی، شرکت های حمل و نقل و آژانس انرژی اتمی ایران را هدف گرفت. وزارت امور خارجه آمریکا در توجیه این تحریم ها اعلام کرد که متعهد است اطمینان حاصل کند که ایران هرگز به داشتن سلاح هسته ای نزدیک نخواهد شد.

در حقیقت، زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد، ایران کاملا به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بود و هیچ برنامه ای هم برای تولید تسلیحات اتمی نداشت. با این حال، ایران همچنان به توسعه طیف گسترده ای از موشک های بالستیک ادامه داده است که قابلیت حمل بارهای غیر هسته ای را دارند و بنابراین، توافق هسته ای سال 2016 شامل آنها نمی شود. اما دولت ترامپ متوقف شدن تولید همه موشک های ایران را خواستار شده است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ماه مه 2018 در سخنرانی در بنیاد هریتج گفت که خواسته های آمریکا متوقف شدن هر گونه برنامه توسعه موشکی در ایران است. پومپئو همچنین به ایران دستور داد که به حمایت ها از حزب الله، حماس و حوثی ها پایان دهد و نیروهای خود را از سوریه خارج کند. او گفت: «می دانید، فهرست بسیار طولانی است. ما این فهرست را ایجاد نکردیم. آنها این کار را کردند.»

ایران خواسته های پومپئو را نپذیرفت و در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم های جدید ایالات متحده، حالت تدافعی به خود گرفت. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت: «اگر ما نتوانیم کالاهای خود را به صورت علنی تجارت کنیم، اگر نتوانیم آنچه را که می خواهیم از معاملات بین المللی به صورت شفاف به دست آوریم، آرام نخواهیم نشست و در انتظار مرگ نخواهیم ماند. ما این کار را خواهیم کرد. ما این کار را از هر طریق ممکن انجام خواهیم داد.»

ایران زیرساخت ها و تخصص لازم برای ارتقای موشک های خود را دارد. مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن در این باره اینطور توضیح می دهد: «ایران بزرگ ترین و متنوع ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را دارد که از هزاران موشک بالستیک و کروز با برد کوتاه و متوسط تشکیل شده که می توانند تا اسرائیل و جنوب شرقی اروپا برسند.» ایران موشک های بالستیک قاره پیما مانند نوعی که ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا از آن برای حمل کلاهک های اتمی در مسافت های جهانی استفاده می کنند، ندارد.

محققان موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در مونتِری در کالیفرنیا در ماه مه سال 2018 اینطور اعلام کردند که ظاهرا ایران یک سایت آزمایش موشکی پنهانی در نزدیکی شهر کویری شاهرود دارد. مایکل الِمان، یک کارشناس موشکی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن، به نیویورک تایمز گفت که اگر ایران تصمیم به تولید موشک های قاره پیما بگیرد، تاسیسات شاهرود در بازه زمانی 5 تا 10 سال قابلیت چنین کاری را خواهند داشت. به نظر می رسد دولت ترامپ معتقد است که تحریم ها و تهدید به استفاده از نیروی نظامی می تواند تهران را به دست کشیدن از موشک ها و زیرساخت های تحقیق و توسعه وادار کند.

اما المان و مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، رویکردی واقع بینانه تر برای کاهش خطر موشک های ایران ارائه داده اند. آنها معتقدند ایالات متحده باید یک توافق جدید پیشنهاد کند که در آن، برد موشک های ایران تا 2هزار کیلومتر محدود شده باشد. با این حال، مساله این است که اگر دولت ترامپ واقعا خواستار توافقی دیپلماتیک برای مهار موشک های ایران بود، برجام را پاره نمی کرد. ترامپ می خواهد رژیم های کنترل تسلیحاتی کمتری در جهان وجود داشته باشند، حتی اگر عقب نشینی از توافق های به دست آمده در نتیجه چندین دهه مذاکرات دردناک به معنای مخاطره بیشتر رقابت تسلیحاتی باشد و به جنگ هسته ای بینجامد. از این رو، ایالات متحده احتمالا همچنان بدون نتیجه به تهدید ایران ادامه خواهد داد و ایران هم همچنان موشک های بیشتر و قدرتمندتری خواهد ساخت.

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تنش ها بین واشنگتن و تهران خروج ترامپ از برجام توافق هسته ای ایران برنامه موشکی ایران


( ۳۹۰ )

نظر شما :

افخمی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۴
ما دلواپسان که می دانیم که اگر دشمن غلطی نتواند بکند بخاطر رشد موشکی ما بود، این مقاله را برای آنان که صنعت موشکی را زیر سئوال برده و می برند بفرستید.
علی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۹
زیاد به این موشکهای برادران چینی اطمینان نکنید دیدید از ۱۶ موشک پرتاب شده به پایگاه آمریکایی تنها. ۵تاش عمل کرد،و۱۱ تا وسط راه خاموش شدند، یا عمل نکردندوآن هم که به پایگاه افتادند، فقط چندآمریکایی دچار سر گیجه لحظه ای شده بودند،،پس به اطمینان موشک،پهباد چینی جنگ نکنید،،اگه آنها اثر داشت،چین چرا مقابل آمریکا،دولا. سهلا،چهارلا،میشه،هزار میلیارددلار ایران را دادید چین عوضش براتون اسباب بازی داد،از آن گذشته در گرامر ادبیات جنگ ،حرف آخر را نیروهای باسواد به آموزشهای نوین جنگ لازمه،کوماندو هایی،یکیش به اندازه یک موشک کار سازه،نه نیروهای،کوچه بازاری، که خود مزاحم جنگ است،
خیری ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۱
خیلی راحت و ساده ، ظاهرا ما نمی توانیم مثل آدم زندگی کنیم ما مردم ایران فرق بین دوغ و دوشاب را نمی دانیم ، ماجراجویی و انگلک کردن هر چیزی در ژن و خون ما ایرانی ها می باشد ما با آسایش و آرامش و متانت مشکل داریم ما استاد شنا کردن بر خلاف جریان آب و سپس خسته شدن و ابراز پیشمانی از آن هستیم ، ما مردم ایران از پذیرفتن مسوولیت های کوچک عاجز اما ادعا و داعیه مسوولیت ها و رسالت های بزرگ را داریم ، ما در کشور خود چه کرده ایم که خواهان اصلاح دیگر کشورهاهستیم فخرالدین عراقی می گوید : به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی
ایرانی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۳
کره شمالی وپاکستان دو کشور بابالاترین دستاورد موشکی و زرادخانه اتمی بابالاترین فقر گرسنگی واستبداد مواجهه میباشند درعوض دانمارک وکشورهای اسکاندیناوی با بالاترین سطح رفاه اجتماعی ویروس کرونا نشان داد که موشک و تسهیلات جنگی نمی تواند مانع ازمرگ ومیر انسانها باشند
زیتون ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۰
تا وقتی که امریکاییها در مقابل کار انجام شده قرار نگیرن مثل قاطر یا گاز می گیرن یا جفتک می اندازن ....گناه انتشار ویروس توسط امریکا در دنیا گردن ایران است که با رفتار احمقانه اش اینهارا دچار توهم کرد......کار را تموم کنیدتا همه برگردن خونه هاشون و به زندگی عادی بپردازن(1000 موشک قاره پیمای مینیاتوری و 200 کلاهک هسته ای ترجیحا پلوتونیومی).....
حسین ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۰
متاسفانه علیرغم اینکه این سایت تخصصی هست، کامنت هایی که مردم زیر خبرها میگذارند بسیار سطحی و نسنجیده هست.
ایران ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۳
ای کاش میشد ببینیم هر کامنت از کدوم کشور ارسال میشه تاببینیم چنتاش از آلبانی فرستاده میشه علی نوشته موشک های برادران چینی،این ویروس خودتحقیری وپوپولیستی شما که معلوم نیست از کجا حرف میزنید بیماری مهلکی برای یه جامعه هست البته اگر شما واقعا از ایران پیام بفرستید،آمریکاتون که اول میگفت موشک ها به هیچ نیرویی آسیب نرسانده بعد گفتند ۱۰ نفر ضربه ملایم مغزی شدن (که اصطلاحی به فرهنگ لغاتمون اضافه کردن)بعد همینجوری بالا رفت تا ۱۰۰ نفر خودشون آمریکایی ها دارن در مورد آمار موشک ها چی میگن بعد شما غربزده ها یا مزدور ها حتی حرف قبله آمالتون رو هم قبول ندارید که البته خاصیت شما برا اونا همینه که دچار یک دگماتیسم شدیدی در مورد غرب هستید فعلا که نیروهای یمنی که بقول شما از موشکهای برادران چینی استفاده میکنند ۵۰ درصد از تولید نفت عربستان رو فرستادن رو هوا و تکنولوژی کشور محبوبتون هم بیشتر شبیه اسباب بازی عمل کرد کماندوهاشون رو هم که وقتی تو خلیج فارس گرفته بودنشون دیدیم ولی شما معلوم نیست منبعت کجاست امیدوارم زودتر از این کرونا ویروس غربزدگی و وادادگی از این کشور بره
محمد ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۱
بیش از صد و پنجاه ساله غربی ها جنایتی نبوده که بر علیه ملت ما مرتکب نشده باشن و هر روز به یک بهانه ای به ما صدمه زدن. تنها چیزی که قدرت نظامی غرب را مهار می کنه قدرت نظامی هست. تا وقتی که در قدرت نظامی به حد عالی نرسیم غرب از نفت و موقعیت ژئوپولوتیک ما دست بر نخواهد داشت.
امیر ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۴۴
ایران طبق آخرین برآورد (سال ۲۰۲۰) موسسه بین الملل تحقیقات استراتژیک (واقع در انگلیس) دارای ۵۰ لانچر موشک بالستیک میانبرد و ۱۰۰ لانچر موشک بالستیک کوتاه برد میباشد. دقت بفرمایید این تعداد موشک های ایران نیست که بلکه تمامی ظرفیت آتش ماست. لازم میدونم یادآوری کنم که عراق در زمان صدام حسین ۴۶ موشک اسکاد از نوع «الحسین» که همان «شهاب» ۱ و ۲ خودمان میباشد به عربستان سعودی و ۴۲ موشک از همین نوع را به سمت اسرائیل شلیک کرد. صدام حسین هم صدها و شاید هزار موشک داشت اما ظرفیت پایین شلیک باعث شد بعد از هر شلیک لانچرها شناسایی و نابود شوند و طولی نکشید که عراق ماند و کلی موشک که نمی توانست آنها را شلیک کند! اگرچه در این سالها نوع سوخت موشک های ما (آنهم تنها در تعداد محدودی از موشک های نسل جدید) ارتقا یافته و دقت موشک های ما پیشرفتهای خوب و قابل قبولی داشته اما نکته اینجاست که تکنولوژی لانچرها از آن زمان به اینطرف تغییرات زیادی نکرده و علاوه بر آن اکثر لانچرهای ما ثابت و متمرکز میباشند و از همه اینها مهمتر اینکه تکنولوژی شناسایی لانچرها از آن زمان تا به امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد و فرسنگها پیشرفت کرده! علاوه بر این در نظر داشته باشید که حمله صدام به کویت و آغاز جنگ اول خلیج فارس همه دنیا رو غافلگیر کرد. اهمیت این موضوع و تفاوت آن با حال امروز ما اینست که عراق هیچگاه تا آن زمان و حتی تا لحظه سقوط صدام تا حد امروز ما زیر ذره بین نبوده! سالهاست که سرویس های مختلف جاسوسی و اطلاعاتی و نظامی غرب و اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه منجمله ترکیه و عربستان و قطر و امارات روی ما تمرکز کرده اند. امروز سرویس های اطلاعاتی پاکستان و افغانستان و حتی کشور دوست و برادر عراق هم برای آمریکاییها از ایران اطلاعات حساس می فرستند! سیر تا پیاز توانایی ها و امکانات و هدف ها شناسایی و برای روز مبادا آماده شده است! خلاصه اینکه جنگ با ایران برای آمریکا آسان نخواهد بود همانطور که جنگ با صدام و عراق بر خلاف نظر عوام برای آمریکا آسان نبود! اما همه از آخر و عاقبت درگیر شدن یک قدرت منطقه ای آنهم در یکی از ضعیف ترین مناطق دنیا با ابرقدرت دنیا خبر دارند! بعد از پایان اولین جنگ بین آمریکا و عراق. با اینکه دولت عراق رسما تسلیم شد اما حکومت عراق در داخل این کشور اعلام پیروزی کرد چون حکومتش نابود نشد! اما همه میدانیم زندگی در عراق بعد از این جنگ تا دهه ها چگونه بود! مردم عراق بعد از گذشت ۳۰ سال هم نتوانسته اند روی آرامش را ببینند! مسئولیت آنچه بر مردم ایران می گذرد نه با آمریکاست و نه با اروپا و نه هیچ کس دیگر جز خود ما و مسئولین ما. موش و گربه بازی با آمریکا ممکن است تا زمان درازی هم جواب بدهد و آقایان به بازی عادت کنند اما یک اتفاق کوچک میتواند تراژدی ترور سردار سلیمانی را در سطح بزرگتر یعنی کشوری برای ما رقم بزند! مسئولین مملکت باید و باید و باید تصمیمات درست بگیرند و کشور را از وضعیت بحرانی در بیاورند! دهه هاست که در وضعیت بحرانی بسر میبریم و جز یک عده آدم ساده با سواد پایین که در فضای مجازی نظر میدهند هیچ کسی واقعا باور ندارد در این همه سال آنچه از این همه دشمنی و تحدید بدست آورده ایم در مقابل آنچه از دست داده ایم ارزشی داشته! از جنگ با عراق بگیر بیا جلو ببین چقدر ما هزینه سیاست خارجی تهاجمی مان را داده ایم!
تحلیلگر نظامی ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۹
با موشک خالی نمیشه یه جنگ و که پارامتر هایه مختلف داره رو پیروز داشت بلکه ممکنه اولش یه تخریبی داشته باشه ولی جوابش سنگینه اگه فقط به موشک خالی دل ببندیم
حامد ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۳
اگر من با علی موافق باشم این سوال را باید او‌جواب بدهد پس چرا آمریکا و غرب نگران توسعه برنامه موشکی ایران عستند. دوم مگر در زمان مصدق هم سپاه بوده و جمهوری اسلامی نه بنظر مسله فراتر از این هست آنها بشدت مخالف استقلا سیاسی کشورها هستند
مسعود ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۳
بعضی از روشنفکران لیبرال غربگرا که بعضاً برای دست یافتن به "کرسی" لباس اسلامی و ملی هم به تن می کنند ؛ دچار یک نوع ضعف حافظه ی تاریخی شده اند و قدرت نظامی و بسیج و سازماندهی و پدافندی ایران اسلامی را در برابر آمریکا زیر سوال می برند و ترس و وحشت از رویارویی نظامی با امریکا را به روشهای مختلف تبلیغ می کنند ! اینها فراموش کرده اند که در جریان هشت سال دفاع مقدس ، ما با آن امکانات قلیل به جا مانده از رژیم گذشته و کمبود نیروهای آموزش دیده و متخصص عملاً با تمام ارتشهای عربی و غربی جنگیدیم و حتی یک وجب ازخاک خویش را از دست ندادیم و در نهایت نه اینکه پیروز شدیم بلکه با دستان خویش آن متجاوز شریررا هم به چوبه ی دار آویختیم !؟ بیاد بیاورید آن دوران زرین را که سیل سلاحهای مدرن ابرقدرتهای شرق و غرب و همچنین تریلیونها دلار شیخ نشینها و هزاران داوطلب آفریقایی و فلسطینی و عرب و همچنین هزاران مزدور منافق و دمکرات وووو به کمک دشمن ما شتافته بودند و ما دست تنها و با اراده ی قوی و عزم راسخ و رهبری الهی و امدادهای غیبی چه معجزه ها که کردیم !؟ روشنفکرا ن و بعضی قلم به دستان ما آن روزها را فراموش کرده اند و لیکن دشمنان ما هنوزهم از قدرت ما و از دلاوریهای سپاهیان ما و از حمایتهای مردم مسلمان جهان از ما و از شجاعت و رهبری راهبردی "امام حاضر" ما سخت در وحشت و اضطراب هستند! حمله ی شجاعانه ی موشکی ما در عراق به پایگاههای آمریکا حرکتی بود که دنیا و تمامی تحلیلگران نظامی دنیای استکبار را شوکه کرد ! همه به پیش به سوی اطاعت از فرمانهای "ولی امر"مسلمین جهان حضرت امام "خامنه ای "مدطله العالی
اون یکی زیتون ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۸
در جواب امیر که میگه طبق آخرین برآورد (سال ۲۰۲۰) موسسه بین الملل تحقیقات استراتژیک ....این برآورد اشتباه است عزیزم .....اصلا چرا باید درست باشد،چون انگلیسی ها میگن. ......نکته دوم اینکه صدام تو کلاهک موشکهاش سیمان میریخت ....شاید ایران تو کلاهک هاش بخواد چیزدیگری بریزه.....بخصوص حالا که در مورد ویروس ها درس عبرت گرفت (کووید 20)
در جواب حامد ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۷
بیست سال پیش جناب ظریف به عنوان ارشدترین دیپلمات ایرانی در سازمان ملل در تمامی رایزنی ها موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در مورد توسعه برنامه موشکی را اینگونه بیان می کردند که موشک های ساخت ایران تنها یک برنامه دفاعی بوده و برای حفظ تمامیت ارضی ایران میباشد. در مقابل آمریکا و غرب ادعا میکردند که ایران چون حامی گروههای به ادعای آنها تروریستی است خیلی راحت می تواند این تکنولوژی را به آنها بدهد. جمهوری اسلامی ایران و مخصوصا شخص دکتر ظریف بسیار تلاش کردند تا این ادعا را رد بکنند. برگردیم به زمان حال و امروز که ما داریم صحبت میکنیم موشک های ساخت ایران دارن از طرف انصارالله در یمن به سمت عربستان شلیک می شوند موشک های زیادی هم از طرف حزب الله در لبنان به سمت اسرائیل نشانه گرفته شده اند. بنابراین ادعاهای آمریکاییها و غربی ها به دنیا ثابت شده و حتی کشورهای دوست ایران هم نمی توانند آن را رد کنند. پس حالا که آمریکایی ها ادعا میکنند برنامه موشکی ایران مکمل برنامه هسته ای نظامی و برای دنیا بسیار خطرناک میباشد هیچ کشوری نیست که آن را را باور نکند! سابقه تاریخی مواجهه دنیا با کشورهایی مثل کره شمالی هم کمکی به وضعیت ما نمیکند! در مورد بحث ملی شدن صنعت نفت و داستان مصدق باید گفت که شاید دهه ها پیش ما مردمی ساده تر بودیم و از حقایق دنیا بی خبر اما امروز همه میدانند که «پول» حرف اول را در همه مسائل میزنند و پول هست که قدرت میاره. اگر شما به من بگویی فلانی ۱ میلیارد دلار هدیه را قبول کرد من بدون لحظه ای درنگ حرف شما را قبول می کنم اما اگر به من بگویی فلانی یک میلیارد دلار رو بخشید نمی توانم بلافاصله حرف شما رو قبول کنم! هر چقدر که ما در جمهوری اسلامی ایران با مصدق و ملی گرایی و شاه و طاغوت و غرب و انگلیس و آمریکا هم مخالف باشیم واقعیت ثروت و پول رو نمیشه در هیچ زمانی از تاریخ انکار کرد. شاه و آمریکا دو برنده بزرگ ملی شدن نفت در ایران بودند و آمریکا توانست جای انگلیس را در ایران بخاطر همین موضوع بگیرد. ملی شدن صنعت نفت پول و قدرت فراوانی را هم به شاه ایران داد. ایران در آن زمان یک انقلاب اقتصادی را شاهد بود. خیلی از کارخانه های مهم و بزرگ کشور و بنیانهای اقتصادی و صنعتی و اجتماعی مهم در کشور در آن زمان بنا شدند. آنهمه پروژه عظیم با مشارکت شرکت های آمریکایی و اروپایی در ایران انجام میشدند و سود سرشاری هم برای طرفهای آن داشت. یعنی همه از ملی شدن صنعت نفت ایران سود بردند و تنها یک گروه خاص انگلیسی صاحب امتیاز نفت ایران از آن ضرر دید. هر وقت میخواهی به حقیقت موضوع پیچیده ای برسی کافی است سرنخ پول را بگیری و ببینی چه کسی سود برد و چه کسی ضرر کرد. بنابراین هر چیزی به شما گفته میشود را بدون فکر قبول نکن!
در جواب محمد ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۷
من فکر میکردم با برای فتح کربلا و قدس و مکه و یمن و ... میجنگیم و نه بخاطر محافظت از چاههای نفت خودمون! اگر اینطور بود که میشستیم داخل ایران قدرت سازی میکردیم نه اینکه اسرائیل و بقیه رو انگولک کنیم!
amir ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵
آقایی که میگی‌ پنجتا خوردند اولا بیشتر بود اما وهند نکته موشک رعد ۵۰۰ و متر سلمان که توانایی‌ ایران برای رسیدن به سلاح ضد ماهواره هست و عملا مهمترین دستاورد موشکی که فقط پنج کشور بهش رسیدن و برای سلاح ضد ماهواره است که باهاش تبدیل به کابوس آمریکا میشیم کاما این که اولین قدم برای مشک قاره پیما هست توان ایران باور ۳۷۳ هست اون موشک‌ها برای تلفات نرفتند برای به رخ کشیدن دقتشن رفتن طبق تصویر بعضی‌ جاها دو موشک خورده عملا پنج موشک شما اساس علمی‌ نداره نکته دیگر اینکه ایران هزار میلیارد نفت نفرخت تا حالا لطفا منابع تون رو هم بگین اما در مورد چین چین بد از روی کار آمدن مأو در جنگ دو کره وارد شد و ارادشو به آمریکا تحمیل کرد بسیاری معتقدند جنگ تجاری به علت حملات سیبری چین شروع شد و مثل‌های دیگر هم چین دولا هم نیستند البته درمورد کیفیت آموزش و نبود نیروی هوایی موافقم که البته چین هم بدون روسیه نمیتونه صفر تا صد جنگنده رو بسازه و برای همین تو برجام هستیم و آمریکا گلوی خودشو پاره می‌کنه تا تحریم تسلیهاتی بردست نشه صحبت‌های شما هیچگونه تجید می‌کنم هیچگونه اساس علمی‌ تاریخی‌ و غیره ندارد
علی در جواب amir بهتاریخ۱۳۹۹٫۱٫۲۴ ساعت۱۳٫۱۵ ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۹
آقای امیر خان منابع خواستی ،کاری نداره در عرض ۱۰ ثانیه وبراحتی میتونی بری اینترنت ،منابع را پیدا کنی،،،۱=خود آقای حاجیزاده در تاریخ پنجشنبه۱۹ دی درمصاحبه اش جزییات را گفته،واشاره به ۱۳ عدد موشک کرده ولی منابع عراقیدرتاریخ ۹۸٫۱۰٫۱۸ عکس موشکهای عمل نکرده را انداخته ‌عکسشان هم در اینترنت موجوداست،وبه تعدا ۱۵ عدد کلا اشاره وبه پنج تا عمل کرده وبقیه یا به هدف اثابت نکرده ویا عمل نکرده،،وبا اینکه اخبارbbc شاید مورد تایید شما نباشد ولی مورد اعتراض مقامات ایرانی هم نشد. ودرمورد هزار میلیارد دلار هم در زمان احمدی نژاد نفت بشکه ای ۱۲۰ الی۱۵۰ دلار قیمت داشت ،که در مدت ۸سال ریاستش نزدیک ۱۲۸۰ میلیارد دلار تنها پول نفت بوده که برابر کل پول نفت از زمان ملی شدن نفت است، که معلوم نشد به کجا خرج شد، مثل اینکه دود شد رفت هوا،البته لیست ۳۰۰ نفر رانتخوار هنوز جیب آقای احمدی نژاد است،رو نمی کند،! ونهایتا با چه منطقی ماهنوز ماشین ملی مان« سمند» که روش چه هزینهها وچه هیا هو کردیم ۸۰ در صدش از قطعات خارجی است ،تقریبا پژو است، چطور موشک را که تکنولژیش صد بار از سمند هم پیچیده است،میسازیم، مگر اینکه قطعاتش را ازیک جایی بخریم وچون بغیر از موشک هم فعلا چیزی نداریم پس معلومه 1280 دلار جای دیگری نرفته، یکی هم علت اینهمه نزول چین درمقابل زور گوییهای آمریکا چه دلیلی غیر از ضعف اش باشد،در صورتیکه از نظر نفوس هم نزدیک ۴٫۵ برابر آمریکاست،ودومین قدرت اقتصادی جهان است،،وبا روسیه هم پیمان دوستی دارد،وممالک زیادی در لیست اقماریش است،،طرفدارش است،،، خوب تا اینجا سعی کردم سوالاتت را جواب دهم اگه باز هم امری داشتی در خدمتم.دوباره یادم آمد که نوشته ای صحبتهای بنده اساس علمی تاریخی ندارد،اولا اینجا علم وتاریخ در میان نیست،شنیده ها وخونده هاطبق آنکه گفتم ،ولی توکه اشاره کرده ای غرض از پرتاب موشک اندازه گیری دقتشان بوده نه تلفات ،با گفته های مقامات که هنوز هم به کشته شدن ۸۵الی یکصد وخوردهای در تناقض است،،واسم موشکها هم قیام وفاتح ۳۱۳ است نه آنکه شما گفتید.،یا حق.
علی در جواب امیرamir ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۵
منع هزار میلیارد دلار در آمد نفت در زمان احمدینژاد: پایگاه خبری آفتاب در تاریخ ۱۳۹۶ آذر ۲۱ تحت عنوان طلاییترین دوران نفتی ایران احمدینژاد با ۱۰۰۰ میلیارد دلار چه کرد.....می توانید مفصلا بخوانید.
علی ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۹
خاک بر سر مزدوران در البانی خاک بر سر منافقان وطن فروش زنده باد ایران نکنه امریکا با کماندوهای پوشکدارش میخاد بیاد با ایران بجنگه
سعید ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۸
تیتر خیلی خوبیه جنگ با ایران شوخی نیست ما باید میلیونها موشک و جنگنده و تانک داشته باشیم باید شب و روز موشک بسازیم جنگنده تولید کنیم روزگار روزگار نامردیه باید تا میتوانیم قوی بشیم هر روز قوی تر از دیروز
علی ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۴
آخه تا کی می‌خواهند منتظر اجرای برجام توسط آمریکا باشند؟آمریکا و اروپا از برجام خارج شده اند ولی ما هنوز به بخشی از آن پایبندیم تا کی منتظر وعده‌های آمریکا بمانیم؟به نظر من ایران باید همانند آمریکا و اروپا از برجام به طور کامل خارج شود
سعید ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴
تا بمب هسته ای نداشته باشیم کاری نمی توان کرد
در جواب علی ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۶
سلام، اون عکس هایی که شما میگیدلاشه موشک های سپاه بوده که به هدف نخورده، همان قسمت جدا شونده موشک هست که پس از اتمام سوخت از کلاهک جدا میشود، در تمامی عکس های ماهواره ای اثبات شده که دقت برخورد موشک ها بی‌نظیر بوده،بنابراین چطور ما این تناقض رو باور کنیم که تمام موشک ها نرسیده ولی اون هایی هم که رسید دقیق اصابت کرده، واقعا چه پارادوکسی
A. Bay ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۹
ایران اسلام قدرتمند سال یازده هجری قمری پیامبر اسلام ص
جمشید ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۹
همه کشور های پیشرفته بمب هسته ای دارند
رامین ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰
به نظر من اگه کشوری بخواهد به لحاظ اقتصادی پیشرفت کند. ابتدا باید بتواند تجهیزات نظامی قوی داشته باشد تا از دست آورد اقتصادی بدست آمده قویا حراست کند تا دشمنانش نتوانند مانع پیشرفت آن کشور شوند ویکی از مولفه های قوی بودن همین دستاوردهای موشکی است.
مشد علی ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۷
موشک شهاب ۶ برد ۱۴ هزار کیلومتر بر سر آمریکای خبیث اللعنه
طاها خوشنویس ۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۹
آیا میدانید ایران چه تعداد بمب اتم دارد؟ اسرائیل برای منطقه تهدید است یا ایران؟ با هم ببینیم!!! https://www.aparat.com/v/96lcM/
حسین عبدالهی ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۸
ایران باید تا جایی که می تونه موشک بزنه. ایران تا الان هیچ قطعنامه ای از هسته ای نقض نکرده و این آمریکا و اروپا بوده که قرار داد رو به هم زدند اسرائیل دارای بیشتر کلاهک هسته‌ای است و حتی ایران رو تهدید به محو کردن از روی زمین کرده ایران تا الان به هیچ کشور همسایه اش حمله نکرده اسرائیل 70 الی 400 کلاهک هسته‌ای دارد که بیشترین کلاهک هسته‌ای در جهان را دارد طبغ قرار داد بین الکلی اسرائیل می بایستی تمام اطلاعات هسته‌ای اش را به آژانس بین‌المللی می داد که این کار رو نکرد اما ایران تمامی اطلاعات هسته‌ای اش را به آژانس هسته‌ای بین المللی داد. ایران برای چی بهش ظلم میشه ایران که به برجام رفت پس چرا همه ایران رو مقصر می دونن پاکستان که جزو فقیر ترین کشور هاست چرا کلاهک هسته‌ای دارند اسرائیل که بیشترین کلاهک هسته‌ای رو دارد چرا کسی اسرائیل رو محکوم نمی کند چرا انگلیس فرانسه آلمان ایالات متحده کره جنوبی اسرائیل رو آژانس هسته‌ای بین الملل محکوم نمی کند چرا ایران، ایران که هنوز هم به توافق ها پایبند بوده است چرا همش مقصر ایرانه همه کشور ها رو به کلاهک هسته‌ای میارن اما ایران نباید روبه کلاهک هسته‌ای بیاره این قانون فقط برای ایرانه چی در موردمون فکر می کنن
ایرانی ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۹
‌بااین‌قدرت‌هیچ‌کس‌نمی‌تونه‌مقا‌بل‌ایران‌بیسد‌ ⚘⚘⚘ما‌شالاه