آنکارا همچنان مدافع حقوق فلسطینیان

جنس روابط ترکیه و اسرائیل با عادی سازی امارات و بحرین فرق دارد

۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۵۹۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ترکیه همواره تلاش کرده است که از روابط خود با اسرائیل برای تامین منافع فلسطینیان بهره برداری کند. در ۲۰ سال گذشته ترکیه هرگز از محکوم کردن علنی و رسمی اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل باز ننشسته وهمواره اقدام علیه اسرائیل را در سطوح بین المللی خواستار شده است.
جنس روابط ترکیه و اسرائیل با عادی سازی امارات و بحرین فرق دارد

نویسنده: یاسین اقطای

دیپلماسی ایرانی: کشورهایی که اخیرا اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل کردند برای توجیه این اقدام خود و طبیعی جلوه داده آن، سیاست خاصی را درخصوص قطر و ترکیه در پیش گرفتند.

این کشورها با اعلام این که نوبت قطر برای عادی سازی روابط خواهد رسید و دوحه به روند عادی سازی روابط با اسرائیل خواهد پیوست خواستند این مساله را عادی جلوه دهند. اما در خصوص ترکیه این کشورها با اعلام اینکه این کشور اولین کشور اسلامی بود که به عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام کرد و روابط این دو روند طبیعی خود را طی می کند، خواستند این مساله را القا کنند که روند عادی سازی روابط یک مساله کاملا عادی در جهان اسلام است.

لازم است گفته شود که در دوره حزب عدالت و توسعه، روابط ترکیه و اسرائیل نه تنها گسترش پیدا نکرد بلکه شاهد عقب نشینی مداوم بود. روابط ترکیه واسرائیل به هیچ وجه با روند عادی سازی روابطی که امارات آن را رهبری می کند، قابل مقایسه نیست. صرف نظر از این که ترکیه در زمان تاسیس اسرائیل آن را به رسمیت شناخت ولی بی شک این اعتراف اقدامی عجولانه بود و روابطی که تاکنون ادامه دارد به گذشته های دور بر می گردد و از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است.

ترکیه همواره تلاش کرده است که از روابط خود با اسرائیل برای تامین منافع فلسطینیان بهره برداری کند. در 20 سال گذشته ترکیه هرگز از محکوم کردن علنی و رسمی اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل باز ننشسته وهمواره اقدام علیه اسرائیل را در سطوح بین المللی خواستار شده است.

در 11 سال اخیر نیز لغو توافقات دوجانبه در زمینه دفاع مشترک، استفاده نیروی هوایی اسرائیل از آسمان ترکیه برای آموزش و خرید سلاح و دیگر موارد همگی نشان دهنده روند رو به کاهش روابط دوجانبه است.

انقلاب در بخش صنایع نظامی ترکیه و موفقیت این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم نتیجه قطع همکاری مشترک با اسرائیل در این بخش ها بوده است. در واقع ترکیه با محدود کردن روابط خود با اسرائیل نه تنها چیزی را از دست نداد بلکه برعکس، موفقیت های زیادی را به دست آورد. عملیات اکتشافی که ترکیه از طریق هواپیماهای بدون سرنشین ساخت اسرائیل انجام می داد بیشتر به سازمان های تروریستی خدمت می کرد، زیرا اطلاعات مرتبط با این عملیات قبل از رسیدن به ترکیه به سازمان های تروریستی می رسید وهمین مساله تفسیر می کند که سلاح هایی که ترکیه از اسرائیل می خرید، چرا به جای اهداف مورد نظر، کوه و صخره را هدف قرار می داد.

پس از وخیم شدن روابط ترکیه واسرائیل، و پس از آن که ترکیه مجبور شد تسلیحات نظامی مورد نیاز را خود بسازد، این کشور توانست موفقیت های مهمی را در بخش صنایع نظامی به دست آورد. امروزه دیگر حزب تروریستی کارگران کردستان (پ.ک.ک) برای آنکارا یک اولویت به شمار نمی ورد و این مساله یکی از نتایج کاهش روابط با اسرائیل است. امارات و دیگر کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل باید این واقعیت را مد نظر قرار دهند.

با این حال ترکیه هرگز در مقابل اقداماتی چون نقض حقوق فلسطینیان، تلاش برای الحاق اراضی فلسطینی و معامله قرن کوتاه نیامده و خدمت به مساله فلسطین و فلسطینیان را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است. اما امارات در شرایطی توافق عادی سازی روابط با اسرائیل را به امضا رساند که فلسطین وهمه جهان اسلام با وحشیانه ترین حملات اسرائیل روبه رو هستند. آیا اسرائیل پس از این توافق از حملات خود دست برداشت؟ و آیا این اقدام امارات دستاوردی برای فلسطینیان به همراه داشت؟ و آیا مطالباتی که منافع فلسطینیان را تامین می کند، مطرح شد؟

هرگز نمی توان این توافق را با روابط ترکیه و اسرائیل مقایسه کرد. ترکیه حتی دربدترین لحظات از تاریخ روابط با اسرائیل، هرگز خود را در معرض این همه توهین و ذلت قرار نداد. این کشورها در بهترین شرایط و با وجود برخورداری از قدرت برای متوقف کردن اشغالگری و ظلم، گزینه خفت را انتخاب کردند.

این کشورها با این مقایسه می خواهند اقدامات خود را برای گسترش روابط با اسرائیل افتخارآفرین جلوه دهند و با وجود شور و اشتیاق ننگینی که از خود نشان می دهند اما چیزی جز پیرو و تابع ذلیل و بی چون و چرا از اسرائیل نخواهند بود.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فلسطین ترکیه ترکیه و اسرائیل عادی سازی روابط با اسرائیل قطر امارات متحده عربی بحرین


( ۳۰ )

نظر شما :

ایران دوست ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۹
نوع توجیه یک پانترک: کاری که ما میکنیم خوب است ولی اگر شما انجام دهید بد است چون نیات ما با شما فرق دارد! حالا نیات ترکیه هر چه بوده، چه توجیهی برای روابط سطح بالای تجاری و امنیتی وجود دارد؟ در آخر از خفت حرف زده اند، ولی مثل اینکه فراموش کرده اند زمانیکه که اسرائیل ترکها را در کشتی ماوی مرمره با گلوله و لگد تحقیر کرد هیچ چیزی در تجارت ترکیه با اسرائیل تغییر نکرد. ترکیه همچنان اولین مشتری کالاهای اسرائیلی در منطقه است. زرنگ بازی برای توجیه گندکاری ها در دنیای امروز جواب نمی‌دهد.
مهدی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۶
روابط ترکیه و آذربایجان با اسرائیل چند علت داره. انتقام از اعراب بابت خیانت به سلطان عثمانی که حاضر به فروش فلسطین به یهودی ها نشده بود. ایجاد تعادل در مقابل اعراب مخصوصا عراق و سوریه در مورد آب. استفاده از لابی یهودی در مقابل لابی ارمنی و یونانی در کشورهای مختلف.
گاو صندوق ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۰
قطر همدست ترکیه و گاو صندوق اردوغان است دیگر
الجزیره قطر ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۱
الجزیره قطر سیستم مغزشویی اخوانی
الجزیره ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۳
اردوغان امروز به قطر سفر کرده ، الجزیره قطر هم براش مراسم خوشامد گویی و چاپلوسی گرفته
ایرج ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۷
باز رفقای سینه چاک اخوانی اردوغان آمدند به حمایت این بار الجزیره قطر اما چرا از حملات هماهنگ با اسراییل به سوریه و محور مقاومت چیزی نگفته ؟؟!!! یا روابط گسترده اقتصادی در منطقه با تل آویو و صادرات میلیاردی به اسراییل ترکیه دلال روابط اسراییل با سایر کشورهاست مانند جلسات وزیر امور خارجه پاکستان با همتای اسراییلی در آنکارا در زمام داری پرویز مشرف در پاکستان که در مقاله چندی بازگو شده بود دفاع از فلسطین ایدولوژی نیست بلکه هدف و آرمان عثمانیگری است همانطور در لیبی و سوریه شاهد هستیم
مردم ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۳
من یه سوال اساسی از تمام هموطنان ترک و آذری ایران دارم ، میخوام بدونم تو این 40 سالی که شما مردم ترک یا آذری ایران تو جنگ و تحریم ، فشار ، بدبختی و فلاکتی که هنوزم داخلیشیم بودین ، این ترکیه و جمهوری باکو چه خاکی به سر شما مالیدن ، چه حمایت مالی ، معنوی یا امنیتی از شما کردن؟که شما الان براشون رگ غیرت کلفت میکنین و مردم ایرانو به اینا میفروشین ، مگه وقتی که دولت نه، بلکه حتی مردم این کشور ها سرمست از روابط اقتصادی با اروپا و آمریکا برای خودشون به سینما ها و رستوران های غربی میرفتن ، شما رو یادشون بود ؟؟ یا الان که اردوغان ها به فکر بازسازی عثمانی و حسرت امپراطوری و شهوت قدرت افتادن، یاد شما افتادن و شما رو میخوان نقش ابزار رو برای رسیدن به مقاصدشون بازی کنین ، آیا میخواهید مردم ایران رو به اینا بفروشید؟؟؟؟؟؟
محمد ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۹
دولت های متحجر حاشیه جنوبی خلیج فارس هم. قبلا در خصوص طرح صلح عربی و پیمان اسلو همین حرف ها رو می زدن اگر ترامپ مجبورشون نکرده بود هنوز هم همون ادعاها رو داشتن . هیچکدوم از اعراب گستره و عمق روابط اقتصادی نظامی و امنیتی ترکیه رو با رژیم صهیونیستی ندارن سفارتی که اسرائیلی ها حالا دارن تو امارات و بحرین افتتحاح می کنن سال هاست توی آنکارا افتتاح شده. نمونه دیگش انتقال تکنولوژی پهبادی اسرائیل به ترکیه است. ترکیه وسط وایستاده و با فرصت طلبی از روابط با همه ماهی خودش رو می گیره.
افخمی ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۲
ناقوس مرگ رژیم صهونیستی را حضرت روح الله همانند اسرافیل به صدا درآورده و این نوع تحلیل ها راه به جائی نداشته ونخواهد داشت.
خسرو ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۶
تیر پانفارسها و پانکردها به سنگ خورد نویسنده مقاله عرب است و حامی فلسطین ، حکومت اردوغان و حزبش با تئوریهای اسلام گرایانه به جمهوری اسلامی ایران نزدیکتر از احزاب دیگر ترکیه هستند ، احزاب مخالف در ترکیه به امریکا و اسراییل و اورپاییها نزدیکترند و اگر به حکومت برسند با غربیها در تحریم ایران هم آوا خواهند شد ، حتما موارد اختلاف بسیاری در سیاستهای منطقه ای اردوغان و ایران وجود دارد ولی این موارد اختلاف در حکومت مخالفان اردوغان چند برابر خواهد شد ، من به عنوان یک نفر تبعه ایران ، ترک یا فارس یا لر یا عرب فرقی نمی کند از روابطی که منافع ملت ایران را تامین کند حمایت می کنم و به نظرم روابط بسیار خوب ونزدیک با ترکیه و پاکستان و عراق و افغانستان و آذربایجان و ترکمنستان ، می تواند تحریم های صهیونیسم جهانی علیه ایران را تعدیل کند بخصوص اینکه ترکیه و پاکستان می توانند تصمیمات مستقلانه بهتری بگیرند و این را در دور اول تحریمها دیدیم که چطور ترکیه و برزیل علیرغم مخالفت امریکا در کنار ایران جای گرفتند
ایرانی ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۳
من یه سوال اساسی از تمام هموطنان ترک و آذری ایران دارم ، میخوام بدونم تو این 40 سالی که شما مردم تاجیک یا فارس ایران تو جنگ و تحریم ، فشار ، بدبختی و فلاکتی که هنوزم داخلیشیم بودین ، این ارمنستان و جمهوری اروان چه خاکی به سر شما مالیدن ، چه حمایت مالی ، معنوی یا امنیتی از شما کردن؟که شما چهل ساله براشون رگ غیرت کلفت میکنین و مردم ایرانو یعنی ۳۵ ملیون تورک را به اینا میفروشین ، مگه وقتی که دولت نه، بلکه حتی مردم این کشور ها سرمست از روابط اقتصادی با روسیه اروپا و آمریکا برای خودشون به سینما ها و رستوران های غربی میرفتن ، شما رو یادشون بود ؟؟ یا الان که پوتین ها به فکر بازسازی روسیه تزاری و حسرت امپراطوری و شهوت قدرت افتادن، یاد شما افتادن و شما رو میخوان نقش ابزار رو برای رسیدن به مقاصدشون بازی کنین ، آیا میخواهید مردم تورک ایران رو به اینا بفروشید؟؟؟؟؟؟
ناشناس ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۱
باسلام،اصلا این حزب عدالت وتوسعه رو درترکیه سرکارآوردن تا جاى ایران رو درجهان اسلام بعنوان الگو بگیره،این حزب وخصوصااردوغان درعمل بااسرائیل کناراومدن به هم کمک میکنن ولى ترکیه باشعارمیخوادخودشوضداسرائیل نشون بده تاملتهاى مسلمان رو گول بزنه
التای به مردم ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۲
روسیه و چین در این چهل چه خاکی و چه گلی بر سر شما مالیدن که اینقدر سینه چاک آنها هستید؟ حداقل ترکیه و آذربایجان همخون و همزبان ما هستند، چین و روسیه که همخون و همزبان شما نیز نیستند. امروز دیگر پروپاگاندا شما جواب نمی دهد با ایجاد جنگ عثمانی ایرانی یا جنگ صفوی سنی یا جنگ شاه اسماعیل سلطان سلیم و یا جنگ شیعه سنی نمی توانید مانع برادری ما شوید‌. شما چرا با عراقی که به جان و مال و ناموس این مملکت تجاوز کرد برادر شدید، اما ما حق نداریم با همخون خود برادر شویم؟ هر چه می گویید بگویید گوش ما حرف صد من یه قاز نمی شنود. در مورد قتل عام ارامنه و حمله عثمانی به آذربایجان هم توضیح دهید دلتان خالی شود.
AA ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۳
بعلت وجود رسانه های قوی ومنابع موثق دیپلماسی جهانی رامنتشر می کنند بنابراین دیپلماسی امروزه در کمترین زمان انعکاس، موردتجزیه وتحلیل می گردد ولذا بالاخص کفه روابط سیاسی مشخص می گردد ومی توان سیاست ذلت وشجاعت راتمییز داد
رحمن ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۰
سیاست مداران ترکیه یک عمرعاص بنام اردوغان دارند منافقانه با اسرائیل زد و بند دارند .ایران همیشه باید از ترکیه و نفاقش بترسد یادمان نرود که سلطان سلیم با پادشاهان صفوی نثل شاه طهماسب نامه نگاری با شعر های ترکی و فارسی داشتند و شاه سلیمان هجوم به کشور های اسلامی را خط قرمز خود میدانست ولی خیلی راحت به آذزبایجان حمله کرد و زنان ترک را بعقد سربازانش در آورد الآن ارتش ترکیه با این تجهیزات بسیار خطرناک شده است هم از آخور ناتو میخورد هم از آخور روسیه و کشورهای مثل قطر و ایران و اسرائیل ارتش ما باید پادگانهایی مجهز در امتداد مرز ترکیه داشته باشد تاریخ نباید تکرار شود.
محمد ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
این ترکیه هست که به اعتراف دولت پانترک ترکیه 30 میلیون کورد دارد ، اگر ایران 35 میلیون ترک داشت که الان ایران از ارمنستان حمایت تمرکز ، طبق آمار 16 میلیون ترک داریم ما
به التای ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۹
انقدر همخون، همخون میکنی ازمایش ژنتیک لازم شدی
خسرو ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۶
خیلی شور شد ، ایرانی قلابی ، یک کامنت را با نام ایرانی و مردم گذاشت ودوستان دیپلماسی ایرانی هم نمایش دادند برادران دیپلماسی ایرانی ، اینکه تعدادی محدود از پانکردها و پانفارسها و ارمنی ها ، شب و روزشان را بگذارند که به میلیونها نفر ترک آذربایجانی توهین کنند مربوط به طبیعت آنهاست که بدنبال ایجاد نفاق و نفرت بین مردم ایران هستند ، ولی اینکه سایت محترم دیپلماسی ایرانی انها را منتشر کند عادی نیست و یا با سلسله نوشته هایی که مربوط به نویسنده های گمنام سریالی با موضوعات نفاق بین مردم ایران و ایجاد نفرت از ترکها و دشمنی با همسایه ها تهیه میشود را انتشار میدهد خلاف اصول انسانی و ملی و دینی و وجدانی است ، نوشته هایی که بدون توجه به ترکیب ملت ایران ، با آمال نژادپرستانه پانفارسیسم یا پانکردی عده بسیار معدودی همخوانی دارد چقدر با نام و فلسفه دیپلماسی منطبق است ؟ این طرز تلقی از روزنامه نگاری اینترنتی یا سایت دیپلماسی خدمت به ایران نیست ، چون شکافهای قومی را عمیق تر می کند احتمالا کامنت من را حذف خواهید کرد ولی حتما بخوانید و عملکردتان را ارزیابی کنید متشکرم