نقض حقوق بین الملل در برخورد با کولبران ایرانی در مرز چالدران

ایران حق دارد ترکیه را به انجام اقدامات قانونی وادار کند

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۰ کد : ۲۰۰۲۰۹۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
مریم خالقی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انتظار می رود که دستگاه های مربوطه دولتی از دولت ترکیه تقاضای مجازات خاطیان را داشته باشند و در رسیدگی مصرانه به این مورد از سوی دولت ترکیه به مراتب بالاتر یعنی دیوان های بین المللی شکایت و درخواست رسیدگی کنند. به نظر می رسد این امر نباید در روابط سیاسی دولت ایران و ترکیه تاثیرگذار باشد چرا که این حق مسلم هر کشور است که در صورت عدم رعایت حقوق بین الملل نسبت به شهروندان یک کشور در کشور دیگر دولت مقابل درخواست رسیدگی و اجرای قوانین را داشته باشد. امید است که با رسیدگی دو کشور و بخصوص برخورد دولت ترکیه دیگر شاهد این گونه فجایع ضد نقض حقوق بین الملل در مقابل انسانها نباشیم.
ایران حق دارد ترکیه را به انجام اقدامات قانونی وادار کند

نویسنده: دکتر مریم خالقی نژاد

دیپلماسی ایرانی: قصور بزرگ پلیس های ترکیه در مرزهای آن کشور منجر به نقض حقوق بین المللی شده است. صدای اعتراض فعالان حقوق بشر بعد از گذشت ده روز از این اتفاق به دلیل آزاد گذاشتن دست پلیس های مرزی ترکیه برای هر گونه اقدامات ضد بشری و عدم برخورد قاطع با این قبیل فجایع است. 

مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ میلادی ‌(مطابق ‌با ۲۵/۹/۱۳۴۵ شمسی‌) مجمع عمومی‌ سازمان ملل ‌متحد بیان داشته که با اذعان به این که حقوق مذکور ناشی از حیثیت ذاتی شخص انسان است. با توجه به این که دولت ها طبق منشور ملل متحد به ترویج احترام جهانی و مؤثر و رعایت حقوق و آزادی های بشر ملزم هستند هیچ یک از مقررات این میثاق نباید به نحوی تفسیر شود که متضمن ایجاد حقی برای دولتی یا گروهی یا فردی شود که به استناد آن به منظور تضییع هر یک از حقوق و آزادی های شناخته شده در این میثاق و یا محدود کردن آن بیش از آنچه در این میثاق پیش‌بینی شده‌است مبادرت به فعالیتی بکند و یا اقدامی ‌بعمل آورد. هیچ کس را نمی‌توان مورد آزار و شکنجه یا مجازات ها یا رفتارهای ظالمانه یا خلاف انسانی یا ترذیلی قرار داد. مخصوصا قرار دادن یک شخص تحت آزمایش های پزشکی یا علمی ‌بدون رضایت آزادانه او ممنوع است (سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی). 

کنوانسیون بین المللی ضد شکنجه «کنوانسیون ضد شکنجه و دیگر مجازات ها یا رفتارهای وحشیانه، غیر انسانی یا تحقیر کننده» که در سال ۱۹۸۴ به تصویب دولت های عضو سازمان ملل رسیده، نشانه ای است که از این توجه به احترام وجود بشری و نیز هشداری است برای شکنجه کنندگان.

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر مورخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ مقرر می‌دارد: "هیچ کس نباید تحت شکنجه، مجازات ها یا رفتارهای وحشیانه، غیرانسانی یا تحقیر کننده قرار گیرد"

ماده ۱۰ کنوانسیون بین المللی مربوط به حقوق مدنی و سیاسی با صراحت مقرر می‌دارد: "هر شخص محروم از آزادی (زندانیان) با قواعد انسانی و با احترام به شایستگی و لیاقت وجود بشری، مراقبت می‌شود".

در حقوق بین الملل شکنجه و سلب حق زندگی یا حیاط طبق ماده 7 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ممنوع اعلام شده است. در بیانیه های مختلف کنوانسیون جهانی این امر نیز به صراحت بیان شده است. علاوه بر این کنوانسیونی تحت عنوان منع شکنجه وجود دارد که هر نوع شکنجه و آزار و اذیت را ممنوع اعلام کرده است. بدین جهت شاهدیم که یکی از مهمترین قواعد الزام آور حقوق بین المللی منع شکنجه است و در بیانیه های مختلف حقوق بین المللی بیان شده است که حتی در شرایط جنگی نیز این اوامر و قوانین نباید فسخ و یا تعلیق شود. از نظر سیاسی نیز در این قوانین بیان شده است که حتی کشورها برای حفظ موجودیت خود نمی توانند از این اصول تخطی کنند و فراتر روند. 

این در حالی است که علی رغم تکرار پذیر بودن فسخ آن از سوی برخی ماموران در مرزهای ترکیه بار  دیگر در روزهای گذشته شاهد آزار و اذیت و شکنجه دو کولبر ایرانی در مرزهای ترکیه بوده ایم. این شکنجه به هیچ عنوان در هیچ قانونی حتی به جهت موجودیت کشور ترکیه نیز گنجانده نمی شود و نقض کامل قوانین بین المللی و ضد نقض حیات بشری است. عمل ناپسند نیروهای نظامی و پلیسی ترکیه  نقض آشکار قوانین نام برده است. علاوه بر شکنجه، شدت اذیت و آزار کولبران ایرانی به حدی بوده که منجر به مرگ یکی از آنها شده این امر همان سلب حیاتی است که در حقوق بین الملل نام برده شده و ممنوع اعلام شده است. دولت ترکیه برای عدم مجازات مامورین خود و تکرار اینگونه رفتارهای ناپسندانه مهر تاییدی بر سلب حق حیات توسط نیروهای دولتی در مقابل شهروندان ایرانی را زده که دست ماموران خود را برای هر کاری باز گذاشته و با گذشت چندین روز هنوز هیچ مجازاتی صورت نگرفته است.

انتظار می رود که دستگاه های مربوطه دولتی از دولت ترکیه تقاضای مجازات خاطیان را داشته باشند و در رسیدگی مصرانه به این مورد از سوی دولت ترکیه به مراتب بالاتر یعنی دیوان های بین المللی شکایت و درخواست رسیدگی کنند.  به نظر می رسد این امر نباید در روابط سیاسی دولت ایران و  ترکیه تاثیرگذار باشد چرا که این حق مسلم هر کشور است که در صورت عدم رعایت حقوق بین الملل نسبت به شهروندان یک کشور در کشور دیگر دولت مقابل درخواست رسیدگی و اجرای قوانین را داشته باشد. امید است که با رسیدگی دو کشور و بخصوص برخورد دولت ترکیه دیگر شاهد این گونه فجایع ضد نقض حقوق بین الملل در مقابل انسانها نباشیم.

منبع:

سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی 

کلید واژه ها: ایران و ترکیه کولبران حقوق بین الملل ایران ترکیه


( ۱۰ )

نظر شما :

علی ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۷
مرز چالدران با ترکیه بیشتر محل تجمع تروریستهای پ ک ک هست حتی چند بار هم از داخل ایران به خاک ترکیه عملیات تروریستی انجام گرفته بود که ترکیه چندین بار به ایران به خاطر حضور تروریستها هشدار داده بود . حالا وقتی ایران برای دستگیری انها کاری انجام نمیده یا نمی خواهد انجام بده ترکیه طبق قوانین بین الملل حق دخالت داره. بهتره اسم کولبر رو نیارین که یا قاچاقچی هستن یا تروریست. همین تروریستها وقتی سربازای ما رو شهید میکنن به جای اسم تروریست ازشون با نام اشرار مسلح نام میبربن.
خسرو ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۱
اصطلاح کولبر و مفهوم کاربردی آن ،در مقررات جهانی وجود دارد؟ نام انگلیسی کولبر که بطور قاچاقی و غیر قانونی از مرزهای کشور عراق و اخیرا ترکیه وارد ایر ان میشود چیست؟ چرا این دلسوزی برای سوختبران ( مرز پاکستان و استان سیستان و بلوچستان ) وجود ندارد؟ یعنی دولت ایران از ورودغیرقانونی اتباع بیگانه به داخل کشور جلوگیری نمیکند ؟ دولت وظیفه دارد شغل و معیشت شایسته برای شهروندان تامین کند و یا اگرمجوز تجارت مرزی را میدهد آنرا قانونی کرده و با همسایه ها به توافق برسد در هیچ کجای دنیا واردات قاچاقی و شبانه کالا (کولبری یا سوختبری یا ... ) از مرزها تطهیر نمی شود
محمود ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۷
واقعا زندگی یک کورد به معنای واقعی تراژدیک است. بسیار ممنون که به موضوع شکنجه و قتل فجیع این دو نفر توسط پلیس نژادپرست ترکیه اشاره کردین. البته ماجرا برای کسانیکه در مرزهای غربی زندگی می کنند مصداق این ضرب المثله که میگه: کوه رفتیم پلنگ بود، دریا رفتیم نهنگ بود.
شاهرخ ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۳
الان عده ای میگویند آنها تروریست و قاچاقچی اسلحه و....هستند چرا ؟؟؟؟؟؟ سایت محترم این مقالات را نیار به قومگرا های پانترک بر میخورد آنها مانند ارباب خود غیر از قوم خود الباقی اقوام را سزاوار کشتار و نابودی و تصاحب نوامیس و دارایی هایشان میداند ،درفکر قومیت خالص ترک هستند ،حتی شده مهاجران از آسیای مرکزی جایگزین آنها میکند نمونه آن جمعیت کثیر ترکمن ازبک اویغور و....در ترکیه و در لشکر مزدوران ترکیه در سوریه و لیبی ،این ماده و کنوانسیونهای حقوق مدنی و سیاسی زمانی استفاده میکند که حقی یا حقوقی از اتباع ترکیه در غرب و...اجحاف یا ضایع شده باشد آنهم فقط از قوم ترک یا مستعمره عثمانی ( بوسنی و الجزایر و.....) نه اقوام دیگر ،متاسفانه خود برتر بینی و نژاد پرستی در خون آنها ترکیه و ترکها جاری است ،تمام احزاب ترکیه این خطوط را رعایت کرده اند و دیروز اعلامیه احزاب ترکیه در خصوص انکار و قبیح دانستن محکومیت نسل کشی ارامنه صادر کردند ،ترس آنها در به رسمیت شناختن این نسل کشی و باز شدن پرونده سایر نسل کشی و کشتار ( درسیم تونجالی و....) است حکومتی که پایه آن روی خونها و اسکلت سایر اقوام بنا شده و هر آن متزلزل است و بازماندگان این نسل کشی که مانند آتش فشان و گسلی که زلزله ویرانگر به بار می آورد در آینده ای نزدیک
آرش ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۸
قوم یاجوج و ماجوج سراسر تاریخ زندگی اش همین بوده است. این تنها یک نمونه ناچیز است که دارید می بینید. سخن از قانون گفتن با آنها بیهوده است. با توجه به نفرت همه ملت های منطقه از آنها یک همبستگی منطقه ای در برابر این قوم راهگشا خواهد بود.
ناشناس ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۶
طی چند سال گذشته ، دهها نفر از سربازان وطن در مرز با کردستان عراق ، توسط تروریستهای کرد شهید شده اند لیکن هیچ اقدام نه نظامی و نه سیاسی برای برخورد با نیمه دولت کردستان عراق انجام نپذیرفته است حتی کل مدیای فارسی از انعکاس خبر شهادت این عزیزان طفره می روند منتها در برخورد با ترکیه ، تا یک نگاه چپ به ما می کنند کلیه رسانه های کشور بسیج همگانی اعلام می نمایند و تبلیغات وسیع بر علیه ترکیه ، معلوم نیست چه کسی در پشت صحنه جریان مذکور را هدایت می کند. به احتمال زیاد دیاسپورای ارمنی ؟
كامران ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۹
هنوز دو هفته از شهادت سرهنگ هادی حیدرزاده در منطقه مارمیشو ارومیه توسط گروهک تروریستی پژاک نمیگذرد. طرفداران لجن پراکن این گروههای تروریست مشغول توجیه و بلکه بازخواست هستند!! شهادت سرداران و سربازان ایرانی در مرزهای غربی توسط کمین تروریست ها روتین و عادی شده است و کمترین خبری در رسانه های ایرانی نیست!!! توجهشان بیشتر معطوف به شایعه های ساخته شده برای کشورهای دیگر است. هنوز تحت تاثیر تدخین متوهمانه لابی ارمنی در مورد حضور تروریست های سوری در قره باغ هستند و غافل و شاید راضی از تروریسم کردی فعال در داخل ایران!! شاید اگر این شهدا اهل اصفهان و کرمان و سمنان بودند وضعیت متفاوت بود!!! بسیاری از فعالیت این گروهای ترور در غالب کولبر است و نیاز به توجه جدی دارد. و معیشت ضعیف توجیهی برای ان نیست در همین اطراف تهران وضع معیشتی مردم بسیار بدتر ار نقاط مرزی است.
جواب علی ترک ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۸
ای لعنت بر هر چی مزدور ترکه که گند زدن به این مملکت معلوم نیست مرامشون چی از ادمیت بویی نبردن
علی ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۳
در جواب آرش : آرش جان بدجور بهت فشار اومده سکته نکنی یه وقت یک نفر آمار از جمعیت پشتون های کشور کم بشه
ناشناس ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۶
وقاحت پانترکهای وطن فروش به جایی رسیده که حتی در مورد این اتفاق تلخ هم طرف ترکیه را می گیرند ... خیالت راحت تویی که در سوراخ موش مخفی شدی و کامنت می گذاری همانطوری که پدرانت سر قضیه جنگ چالدران و بعد تر سر قضیه حذب توده از خود مردم آذربایجان تودهنی خوردند این بار هم سر قضیه دم تکان دادن برای عثمان تازه به دوران رسیده ، باز هم از طرف خود مردم غیور و وطن پرست تبریز و ارومیه و اردبیل و زنجان تو دهنی خواهید خورد ... اینکه سایر اقوام در ایران به شما معدود پانترک تو دهنی میزنند و آدم به حسابتان نمی آورند آنقدر برایتان سخت نیست در مقایسه با بی محلی هم زبانانتان در آذربایجان ایران ....
خاقان ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۶
باز جنایت اردوگاهدان و باز حمایت علی و خسرو ، یک مشت دلار با غیرت برای سرزمین مادری و هموطن چه میکنه واقعا به حال تنهایی این سرا باید گریست ، عیبی ندارد آسیاب به نوبت!!!
در جواب به علی خسرو ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۴
در نگرانی اعمال و رفتار قومگرا و پان ترکها نسبت به ایران همین بس است که تجویز تجاوز ترکیه به ایران برای سرکوب pkk حق به جانب ترکیه میداند ،اگر ترکیه هشداری به ایران بدهد همین پانترکا هشدار را به عمل خواهند رساند ،تروریستهای ترکمن و ازبک و اویغور و....آسیای مرکزی هم کم شهید نکردن از مدافعان حرم و نیروهای مقاومت در سوریه عراق ،چرا آنها را تروریست نمی نامید ؟؟؟؟؟چون طبق نظر شما تروریست مدافع و مزدور ترکیه و قوم ترک خوب است و خلاف آن تروریست بد است ،اما خسرو جان برای سیستان و بلوچستان هم نگرانی وجود دارد و بیشتر هم هست ،بدلیل وضعیت و ناامنی در پاکستان و گروههای تکفیری مورد حمایت عربستان و پاکستان که با ناامنی در صدد عدم سرمایه گذاری حکومت در این منطقه و چابهار هستند و استعداد تروریستی و ازدیاد اولاد و تعدد زوجات عملا کنترل کامل نمی شود هر چند کارخانه و فرصت اقتصادی خلق شود اما سودی سرشار در قاچاق سوخت است در رزق و کار حلال نیست
توران زنجانی به ارش ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۹
داداش بجز لفظ یاجوج ماجوج چیز دیگه بلد نیستی بلغور کنی نه ؟ البته از شما انتظاری نیست وقتی نماد آرمانی شما رضا میرپنج بیسواد باشد که در جزیره موریس کپک زد مرد بیش از این نمی شوید. زبان درازی از شاخصه های سیکهای رانده شده از هند است. البته جواب تو را در مورد ریشه کلمه یاجوج و ماجوج داده بودم منتشر نشد
كامران ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱
امروز هم خبر شهادت سرگرد وحید زرافشان در اشنویه ، باز یک مشت مزدور طرفدار تروریسم بیایند و نظر بدهند !!
احمد در جواب به توران زنجانی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۰
نماد شما پان ترکها همان پیشه وری مورد حمایت شوروی کمونیسم بود که مرد و آرزوی تجزیه آذربایجان ایران را به گور برد ،توهمات و افکار سیده قومیتی و نژادی شاخصه اصلی قومگرا پانترک مهاجران آسیای مرکزی است
خسرو ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۴
هفته پیش و قبل از آن ، همین به اصطلاح کولبران فرضی (نیروهای پژاک و پ ک ک ) سه تن از نیروهای هنگ مرزی را شهید کردند ، چرا خانم نویسنده ، هیچ عکس العملی نشان نداد ؟ چرا شهدا اینقدر مظلوم میشوند ؟ آنانی که به ترکیه بد وبیراه میگویند حاضرند به خاطر شهدای ایران ، مرگ بر پ ک ک و مرگ بر تروریست بگویند؟ تاکید می کنم چرا شهدای هنگ مرزی یاد نمی شوند ولی قاچاقچی ها ( اگر نیروهای پژاک نباشند) تطهیر می شوند ؟ معیار وطن پرستی شما چیست ؟ نباید گروههای تروریستی تجزیه طلب را محکوم کنید؟
عليرضا ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۴
اصل کولبری مردود است و رسمیت بخشی به قاچاق ، در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که عده ای به راحتی از مرزها بگذرند و رسما قاچاق کنند ، اگر هم بعضی موضوع فقر مردمان در نقاط مرزی را مطرح میکنند باز دلیل بر این قضیه نمیشود . جالب ان است که کوچکترین برخورد مرزبانان در خود ایران نیز با جنجال و هیاهوی برخی مواجه میشود. بخشی از مشکلات امنیتی و فعالیت گروههای ترور نیز ناشی از این مسئله و عدم کنترل مرزها میباشد.
علی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۱
کولبری در مرزهای عراق از هم گسسته و تقریباٌ بدون دولت شاید معنی داشته باشد ولی در مرزهای تورکیه قدرتمند معنی ندارداگر کسانی به اسم کولبری هر از چند گاهی باعث و بانی شهادت سربازان این مرزو بوم می شوند و خانواده ای راداغدار جوان خود می کنند باید بدانند که هر مرزی بی دولت نیست که بتوان جولان داد و تروریست پروری کرددولت تورکیه به درستی با این تروریستها می جنگد تا مرز هر دو کشور ایران وتورکیه امن باشد. محل تجارت و ردو بدل کردن کالا کوهها نیست باید برای همیشه این مسئله حل گردد تا مسئله قاچاق در کشور بیشتر از این نهادینه نشود.
توران زنجانی به ناشناس ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰
بله ملت آذربایجان به خیلی ها تودهنی زدند، مثلاً به رضا میرپنج و نیمچه پهلوی تودهنی زدند به تروریست‌های مارشیمون ارمنی تودهنی زدند، به هر کسی که نقشه ای علیه ملت آذربایجان کشیده اند تودهنی زده اند. امید عده ای خائن رفراندوم کذایی است که بچه پهلوی بیاید ایران که آذربایجان به طرفداران بچه پهلوی هم تودهنی می زنند.
ابزاهیم قدیمی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۳
مطمئنا کولبری در کوهستان ودر سرما وگرما وروز وشب با حضور خطرات زیاد اشتغال مناسب وامروزی جهت امرار معاش یک نیروی گار خانواده دار ومجرد نیست که باید ضمن نامین شغل مناسب برای گولبر توسط روش های امروزی نقل واننقال بار جانشین شود۔کالاهای این کولبران چه مجاز و چه غیر مجاز ان مطمئنا جهت سرمایه داران محلی است۔ بعبارت دیگر کرد کولبر جهت سرمایه دار کرد کولبری میکند۔کولبران بعلت الف نبود اشتغال و دوم پرداخت های بهتر وسوم وابستگی های سیاسی اقتصادی و۔۔۔۔کولبری میکنند۔ من نمی دانم که ایا گولبری هست که برای خودش کولبری کند یا خیر ولی احتمال ان ضعیف است۔اگر بنا به دلایلی ما نمیتوانییم کولبری را متوقف کنیم که اگر چنین باشد نقضی درکار است حداقل میتوانیم انرا تا حدودی قانونمند و با اموزش های لازم همراه با ساپورت های بیمه و۔۔۔۔ قانونمند نمائیم۔ کولبر باید مجوز کولبری داشته باشند ولازمه ان شرکت در یک دوره گوتاه اموزشی و گذشتن از امتحانات فیزیکی وقوای بدنی لازم است۔به انها باید تفهیم گردد که خود را فدای کالای غیر مجاز دیگری نکنید۔هر کالائی که تحویل میگیرید با ید تحویل دهنده وگیرنده ان مشخص باشد۔ در شرایط نامناسب جوی کولبری نکنید۔با ماموران مرزی دوطرف همراهی نمائید و۔۔۔۔مطمئنا شما مسئول کالای غیر مجاز نیستید۔ مناسب تر است کولبران در ادارااره کولبری که توسط دولت ادراه میشود حضور وثبت نام میکنند و نیاز مندان گولبر کولبر مورد نیاز خود را از این محل ها تامین نمایند۔بیمه خطرات راه و نیاز مندی بهداشتی انها تامین گردد۔مشکل ما در این است که نه کولبری را قانونمند می کنیم ونه حذف میکنیم۔مطمئنا عملی را که ما نمی توانیم حذف کنیم بهتر است قانونمند کنیم۔میخواهد کولبری باشد ومیخواهد نقل وانتقال سوخت۔ ویا۔۔۔۔اگر نمی توانیم حذف کنیم قانونمند کنیم۔
مهدی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۱
من اهل شهرستان چالدرانم شهری با هفت ماه زمستان کشاورزی فلج بدون هیچ کارخانه و جایی برای اشتغال تو این شهر شما دو راه دارین برای زندگی یا باید کوچ کنید یا باید دست به کار قاچاق بزنید همه اینارو بزارید کنار وضعیت اقتصادی الان کشورمون شاید این بتونه به درک وضعیت افرادی که مجبورن کار قاچاق بکنن کمک بکنه اما در مورد برخورد نیروهای ترکیه با این کولبران باید بگم نمی شه اینو به رفتار خودسرانه چند نفر مرزبان محدود کرد این بخشی سیاست سیستماتیک نیروهای نظامی ترکه کشتار ترور تجاوز شکنجه برای ایجاد وحشت همون کاری که دارن تو سوریه انجام می دن همون کاری که داعش براشون تو منطقه انجام می ده در جواب اقایونی که میان بدون هیچ تفکری از این برخورد حمایت می کنن باید بگم بخشی از این افراد که تو منطقه کار قاچاق انجام می دن مردم اذری هستن که بار ها مورد ازار اذیت نیروهای ترکیه قرار گرفتن خب شما نطرتون در مورد اینه چیه و اینکه مدام از لفظ تررویست برای این مردم استفاده می کنید بفرماید بگین پس باید رفتار نادرست دولت چین و با هم زبانهای ایغورتون تایید کنید ما با یک رفتار نادرست روبرو هستیم بهتره یاد بگیرم منصفانه قضاوت کنیم و از روی آگاهی نه از روی تعصب این تفکر که سالهاست داریم ازش رنج می بریم تفکری که باعث میشه از رنجش هم لذت ببریم
در جواب مهدي ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۶
تنها شهرستان چالدران یا شهرهای مرزی دیگر این وضعیت را ندارند بسیاری از جاهای دیگر ایران نیز به همین وضع هستند ، ایا این باید مجوری برای قاچاق باشد؟ در ضمن بسیاری از این کولبران انسانهای شریفی هستند اما وقتی گروهای تروریست از این وضعیت سواستفاده میکنند باید چه کرد ؟ نشست و نظاره کرد؟ یک قیاس نابجا کردی مردم ایغور در سرزمین و خانه و کاشانه خود مورد ظلم و شکنجه دولت چین هستند و مردانشان در اردوگاههای کار اجباری و زنانشان تحت عقیم سازی ،ایا وضعیت شما هم اینگونه است؟ که چنین مثال نابجایی میزنی و مورد اخر اینکه در مورد این موضوع شکایتی در دادگاه شهر وان ترکیه مطرح شده و در حال پیگیری هست.
توران زنجانی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۵
مسوولیت ایجاد شغل با کرامت انسانی برای مردم ایران اعم از کرد و غیر کرد در حیطه رییس جمهور ایران و حکومت ایران است نه ترکیه و اردوغان. هیچ کجای دنیا بابت قاچاق برهای کشور دیگر تضمین درآمد و شغل نمی دهند که اردوغان به قاچاق برهای ایران بدهد. بهتر است یقه آقای روحانی را بگیرید و درخواست شغل با کرامت انسانی بکنید. اصلا نباید شغل کولبری وجود داشته باشد. و اگر هست، مسوولین کشور باید پاسخ گو باشند نه مسوولین ترکیه
سانا ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۹
چقدر پان‌ترک پان‌ترک می کنید حال آدم به هم میخوره از این ادبیات سخیف چرا یک عده سعی دارن بین ملتهای این کشور فاصله و دشمنی ایجادکنند پان ترک پان کرد پان ..‌‌‌‌‌‌‌‌....یه عده ایرانشهری متوهم خود بزرگ پندار چرا عداوت درست میان مردم چه هدفی دارید
خاقان ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۴
ایرانشهری خود بزرگ پنداری نیست ، بزرگ پرورده است اگر با اصالت خود مشکل دارید کاری از دست هیچکس بر نمی آید
توران زنجانی به خاقان ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۴
ایرانشهری یک توهم ساخته انگلیس است که در جنگ جهانی برای استعمار ایران علیه آلمان برنامه ریزی شد و ابزاری برای سرکوب ملت های غیر فارس شد. قبل از جنگ جهانی ترکهای حاکم پهنه وسیعی از کشورهای آسیا اروپا آفریقا و ارواسیا بودند که با جنگ جهانی چین روسیه انگلیس فرانسه شروع کردند به اشغال سرزمین های ترک و قتل عام ملت های ترک در ترکستان شرقی کشورهای آسیای صغیر ایران کشور های بالکان قفقاز و برای نابودی کامل ملتهای ترک امپریالیسم انگلیسی تاریخ جعلی برای فاتحین جنگ علیه ترکها ساخته و پرداخته کرد تا چینی ها روس‌ها و ایرانشهری ها با ابزار تحقیر فرنگی و تاریخی بازمانده‌های ملت های ترک را تخریب کنند که موفق نشدند و امروز با بروز آگاهی و پیشرفت تکنولوژی هراس به جان دشمنان و قاتلین ترکها اعم از ارمنی روس چینی یونانی و آمریکایی افتاده و در ایران سلطنت طلبهای ایرانشهری دنباله روی سیاست های نیمچه پهلوی دنبال زنده کردن دشمنی ترک و ترک هراسی هستند که بازنده این دشمنی خودشان هستند.
کرد ایرانی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۶
در جواب توران زنجانی همین که میگی " ملت آذربایجان " خود بیانگر و گویای خیلی چیزهاست ! ما در ایران یک ملت بیشتر نداریم و آنهم " ملت ایران " است نه " ملت آذربایجان " !!! جناب پانترکیست تجزیه طلب آرزوی تجزیه ایران و تشکیل " توران " کذایی و جعلی را با خود به گور خواهید برد. فعلا که سلطان اردوغانتون بابت قضیه به رسمیت شناخته شدن ژینوساید و نسل کشی ارامنه در زمان جنگ جهانی اول توسط عثمانی ملعون و اسلاف ترکیه امروزی از سوی بایدن حالش گرفته و به شدت پکر و ناراحت و عصبانیه و بدجوری داره میسوزه . لطفا کمی آب روش بریزید تا خنک بشه !!! این قصه حالا حالاها و فعلا سر دراز دارد ! باش تا صبحدم دولتت بدمد جناب توران !
امید در جواب کرد ایرانی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۲
فعلا که تنها اقوام و تروریستهایی هم شاخه ان برا تجزیه و تشکیل کردستان بزرگ شما اکراد هستید نه ترکهای به و جوداورنده سرزمین فعلی و حاکم 1000 ساله ان بعد اسلام
فرهاد ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۸
چیزی هم به نام آذربایجان در ایران، اورمیه و آسامی جعلی دیگه برای مناطق ایران در ادبیات بین الملل وجود نداره. در خود آذربایجان غربی و شرقی در مناطق آذری نشین و دارای مرز رسمی و متطقه آزاد چندین برابر کولبر در روز روشن قاچاق رسمی میکنن. این هم طبق اطهارات خود مسئولین هست. کولبر مگه میتونه یخچال ساید لای ساید و تلویزیون 50 اینچ و... قاچاق کنه. بعد اینها شدن قاچاقچی اون مفت خورهای که با این پولها فربه شدن و علیه ایران و قرآن و خلیج فارس و... شعار میدن شدن آدم خوبه. جمع بابا خودتون رو. به‌و اصلا قاچاقچی باشن،کی این اجازه رو به مامورین وحشی ترک داده که به قاچاقچی تجاوز کنن و بدون محاکمه هر غلطی که توی مغولستان با هم میکردن اینجا هم تکرار کنن. اینجا دشت قبچاق نیست.
کرد ایرانی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۹
در جواب امید اون کردستان بزرگی هم که تو میگی بخش لاینفکی است از ایران بزرگ و نه جدای از آن . مشکل اصلی از جنگ چالدران در سال 1514 میلادی شروع شد که سلطان ملعون عثمانی به ایران حمله کرد و بخاطر داشتن توپ و سلاح گرم و فقدان آن در نزد ایرانیها پیروزشدند و بخشی از پاره تن ایران عزیز که همان کردستان عزیز بود را از ایران جدا کردندکه البته به لطف و یاری یزدان بار دیگر به آغوش وطن و مام میهن باز خواهد گشت . تا کور شود هر آنکه نتوان دید.
صابر ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۰
جناب خاقان این تفکر ایرانشهری نه اصالت دارد نه جاذبیت ونه سازگاری ومانند سلف خود یعنی تفکر آریامهری به زباله دان تاریخ خواهد رفت به جای آن برادری و عدالت را بین مردم ترویج کنید که در مکتب اسلام است. تا مردم در کنار هم با صلح وآرامش ودر کنا هم زنگی کنند واز هم متفرق نشوند
در جواب فرهاد پانکرد ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۹
فعلا که کل تاریخ جهان را بگردی نام کردستان را سنجر پادشاه ترک سلجوقی را به این منطقه داد یعنی جغرافیای کردستان 700 سال هم سابقه نداره در هیچ نفقشه تاریخی قدیمی نام کردستان نیست حتی اراضی اونجا هم یا مال ترکان است یا رامنه یا اشوریها مثل سینان داش(سنندج) اربیل سویوق بولاق(مهاباد) در حالیکه نام اذربایجان و اورمیه و..از دوران اسکندر مقدونی و حداقل 1000 سال از شماها بیشتره بهتره شما کولبرهای قاچاقچی هم برین همون هندوستان به این حرفه شریف ادامه بدین
ایران دوست ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۲
شما اسم آذربایجان رو به عنوان یک موجودیت واحد میشه در نقشه ایران به ما نشون بدید عزیزان پان مغول؟ واقعا شایسته ست با توجه به حمایت پانترکها از انواع جنایت و آدم کشی بهشون همین اسم پان مغول رو داد.
فرهاد ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۹
قاچاقچی طبق آمارهای رسمی شماها هستید. کولبر و سوختبر یک هزارم شماها هم قاچاق نمیکنن.
امید در جواب پانکردهای ایرانی نما ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۵
این هندی زاده ها چنان کردستان کردستان میکنند که ادم فکر میکند اینها از ازل تو اناتولی بوده اند جناب اگر کمی سواد داشتی اراضی اناتولی ملک ارامنه و مسیحیان بیزانسی بود که در زمان الپ ارسلان و به دنبال شکست بیزانس از سلجوقیان و با امضای عهدنامه بدنبال جنگ ملازگرد به حکومت سلجوقی واگذار شد و به دنبال ان لطف ترکان پای این هندی زاده ها به اناتولی و عثمانی بعدی باز شد حالا نمک خورده و نمکدان میشکنید البته در قاموس شما این رسم عادت شده است که کشتن جلال الدین خوارزمشاه ترک در میانه جنگ با همان مغولانی که ادعای برعکس دارید و با خیانت شما اکراد شکست و نابودی ایران شکل گرفت چون اگر صادق بودید باید از ترکان علیه مغولان در دفاع از ایران متحد میشدید نه اینکه خیانت کرده و با جلب اعتماد جلال الدین و کشتن داعش گونه ان کل ایران و خاورمیانه را به باد دادید در جنگ جهانی دوم نیز قاضی محمد دوباره ادعای ایران دوستی را به نمایش گذاشت و ادعای تجزیه طلبی و خودمختاری کرد اونهم در اراضی ترکان البته اگر پیشه وری هم همدستش بودشما در این جریان فقط او را گرفته و ملا قاضی را فراموش کرده ایدلا اقل ما مثل شما قمپز در نمی کنیم چرا کردستان عراق بجای رفراندوم استقلال خواستار الحاق به ایران نشد و چرا زبان رسمی اقلیم فارسی نشد شما از واژه ایران و اریایی فقط برا نیات شوم و تجزیه طلبی تون استفاده میکنید همانطور که در بزنگاه انقلاب نیز اگر ملا حسنی و باکری و امثال اینها نبودند الان از همان کردستان داخل ایران هم خبری نبود چه برسه کردستان جعلی داخل ترکیه
ایران دوست ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۸
اگر منظور از هندی، آریایی‌ها هستن که اسم ایران هم از اونها گرفته شده پس شما مهمان هستید لطفا زودتر به مغولستان برگردید. تحمل ملت‌های همسایه شما از فضاحتهای شما به سر اومده.
ناشناس ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰
اصلا چرا پدیده ای به نام کولبر و کولبری باید در ایران و بخصوص مرزهای غربی ایران وجود داشته باشه؟ کولبری یک پدیده ی ناخوشایند هست.‌ کولبر نام محترمانه ی قاچاقچی هست. چی باعث شده این افراد به این کار روی بیارن؟فقر؟ روشنه که این پدیده اصلا قابل دفاع نیست و روشنه که مسئولان اصلی اینها هم مسئولین ایران هستن. چرا کولبری در مرزهای ایران با ترکمنستان و آذربایجان وجود نداره؟ ضررهایی که کولبری به اقتصاد مملکت میزنه رو چه کسی پاسخ میده؟ این در همه ی کشورها جرمه و قابل دفاع نیست. مسئول اصلی این اتفاق در اصل ایران هست. نکنه مسئولین ایران با مطرح کردن این موضوعات میخوان از کولبرها به عنوان اهرم فشار برعلیه ترکیه استفاده کنن و جنگ‌رسانه ای راه بندازن؟
هادی ۰۷ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۷
هشدار به تمام پانهایی که با ایجاد درگیریهای هدایت شده در صدد تجزیه کشور هستند، این وطن و خانه صاحب دارد، کسانیکه عامدانه بر طبل تفرقه می کوبند بدانند بلایی که بر سرشان می آید بدتر از بلایی خواهد بود که بر سر شیبک خان ازبک و رستم روزافزون آمد ، خواهد بود. اجازه تکه تکه کردن میراث شاه اسماعیل ختایی را نه به پان ترکها ، نه به پان فارسها ، نه به پان آریائیها ، نه به پان کردها ، نه به پان بلوچها و .... نخواهیم داد.