مشاهده میدانی از پیشرفت پروژهها
منطقه آزاد ماکو مکمل کریدورها در شمال غرب کشور

دیپلماسی ایرانی: منطقه آزاد ماکو، بزرگترین منطقه آزاد ایران و پس از شنزن در چین، دومین منطقه آزاد جهان است. این منطقه در مجاورت کشورهای همسایه ترکیه، ارمنستان و آذربایجان واقع شده و یکی از مناطق کلیدی کریدور شمال – جنوب است که میتواند نقشی مهم در کریدور زنگهزور نیز داشته باشد. این مساله با توجه به حساسیتهای موجود و فشارهای بینالمللی به ایران، سبب شده تا این منطقه از اهمیت ویژهای نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور برخوردار باشد.
در سفر به منطقه آزاد ماکو که به دعوت سازمان منطقه آزاد ماکو انجام شد از نزدیک پیشرفتهایی که در این منطقه حاصل شده است را مشاهده کردیم. همراهی حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با خبرنگاران از نخستین ساعات ورودشان به این منطقه تا آخرین برنامهای که برای دیدن از مناطق برنامهریزی شده بود، از نقاط قوت این سفر بود. این مساله سبب شد تا مدیرعامل منطقه آزاد شخصا پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران باشد و خود از نزدیک درباره پروژههای انجام شده یا در حال انجام توضیح دهد. او اهمیت بالای منطقه خود را درک میکرد و میدانست مجاورت در سه همسایه مهم که به دنبال ایجاد کریدورها هستند تا چه اندازه مهم است. برای همین با توجه به پیشرفتها و اقداماتی که کشورهای همسایه در پیشبرد زیرساختها برای فعال شدن کریدورها انجام میدهند، میگفت تا همین الآن نیز نسبت به پیشرفتهایی که بهویژه کشور ترکیه در توسعه مناطق پیرامونی داشته است، عقب هستیم و باید به کارهایمان برای توسعه زیرساختها سرعت بدهیم. او اذعان داشت که آذربایجان و ترکیه در تکمیل طرح کریدور زنگهزور پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشتهاند و با توجه به ورود امریکا به این پروژه در خاک ارمنستان، زمان میتواند به سرعت سپری شود و اگر زود نجنبیم از تحولات این منطقه عقب میمانیم.
از جمله اقدامات در دست ساخت منطقه آزاد ماکو تکمیل پروژههای زیرساختی ازجمله تکمیل و تعریض پروژههای کلیدی جادهسازی و ساخت راههای جدید و همچنین توسعه و بهینهسازی پایانههای مرزی است. در حال حاضر روزانه ۸۰۰ کامیون از طریق مرز ایران و ترکیه در تردد هستند و کالا جابهجا میکنند. در این زمینه گروسی گفت: «پروژه تعریض و بهسازی محور ماکو – قلیش لانمش به طول بیش از ۴ کیلومتر با هزینهای بالغ بر ۹۱۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجراست. این مسیر نهتنها دسترسی به روستاهای شمالی منطقه و شهرک صنایع سبک را به مراکز شهر تسهیل میکند، بلکه به عنوان محور پدافند غیرعامل شهر ماکو در تصادفات و ارتقاء ایمنی نقش مهمی دارد.» با توجه به اینکه شش شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو وجود دارد، تکمیل این جادهها از اهمیت ویژهای برخوردار است. گروسی همچنین گفت: «جاده کمربندی ماکو به طول ۱۰٫۴ کیلومتر با اعتبار ۲٫۱۰۶ میلیارد ریال تکمیل شده و اکنون به عنوان یکی از مسیرهای اصلی تردد ترانزیتی و صنعتی، بار ترافیکی را از مرکز شهر خارج کرده است. این پروژه با بزرگراه سازی محور موجود و استانداردهای ایمنی، نقش مهمی در روانسازی حملونقل ترانزیتی بین المللی ایفا میکند.»
ازجمله پروژههای در حال تکمیل، بزرگراه موسوم به اکو است که به مناسبت سازمان همکاریهای اقتصادی اکو نامگذاری شده و در مبدا آن میدان اکو با پرچمهای کشورهای عضو اکو قرار دارد. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا گفت: «بزرگراه اکو (محور لجستیک) منطقه به طول ۸٫۱۶ کیلومتر با هزینه ۱٫۹۲۹ میلیارد ریال طراحی شده است تا محور ترانزیتی را به انبارهای منطقه و زون های لجستیکی A و B و مرز بازرگان متصل کند. این مسیر، ستون فقرات حملونقل تجاری منطقه است و در آینده به عنوان محور اصلی صادرات غیرنفتی شناخته خواهد شد.» گروسی همچنین گفت: «احداث پل قرهجالو در کیلومتر ۱۳ محور مرگنلر – پلدشت با طول ۱٫۳۶۹ کیلومتر و اعتبار ۴۲۶ میلیارد ریال، یکی از پروژههای حیاتی برای رفع گلوگاههای ترافیکی و افزایش ایمنی در مسیرهای مرزی است. این پل با طراحی مهندسی پیشرفته، ظرفیت عبور وسایل نقلیه سنگین را نیز دارد.»
او درباره طرح تفصیلی توسعه محدوده لجستیکی و خدمات مرزی منطقه آزاد ماکو گفت: «زون A با مساحت ۲۹۴ هکتار و قرارداد ۵٫۳۷۷ میلیارد ریالی، برای خدمات لجستیکی و انبارداری آمادهسازی شده است. زون B نیز با ۶۹ هکتار و اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد ریال، در حوزههای تجاری و مسکونی توسعه مییابد. این دو زون، ظرفیت جذب سرمایهگذاری و اشتغالزایی منطقه را بهطور چشمگیری افزایش خواهند داد.»
یکی از اقدامات مهم در حال انجام احداث مرکز مبادلات کالای ساریسو میان ایران و ترکیه است که به همت سازمان منطقه آزاد ماکو تکمیل شده و قرار است ظرف دو ماه آینده آغاز به کار کند. در این منطقه تجار ایرانی و ترکیهای با حضور در واحدهای تجاری مرزی به مبادله کالا در زمینههای مختلف الکترونیک، صنایع دستی، پوشاک و غیره میپردازند. گروسی با اشاره به اهمیت مرز ساریسو گفت: «پروژه احداث مرکز مبادلات تجاری ایران و ترکیه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست. این مرکز با هدف تسهیل تجارت دوجانبه، افزایش صادرات و ارائه خدمات مرزی، میتواند به یکی از قطبهای تبادل کالا در شمال غرب کشور تبدیل شود.»
گروسی همچنین با اشاره به نقش بازارچههای مرزی گفت: «بازارچههای مرزی ماکو با وجود ظرفیت بالا، نیازمند ساماندهی و توسعه زیرساختها هستند. این مراکز میتوانند نقش مؤثری در معیشت مرزنشینان و صادرات خرد ایفا کنند.»
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین در نشستی که با مدیران رسانههای حاضر در ماکو داشت، تأکید کرد: ماکو آنطور که باید شناسانده نشده و به روایتگری مؤثرتر رسانهها نیازمند است. وسعت زیاد منطقه باعث شده است تا خدماترسانی مثل سایر مناطق آزاد به چشم نیاید، اما ما در کنار اجرای پروژههای بزرگ، مسؤولیتهای اجتماعی را نیز فراموش نکردهایم.
وی به آغاز نهضت مدرسهسازی، جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی و ادامه عملیات راهسازی اشاره کرد و گفت: «همه پروژهها باید با پیوست رسانهای و فرهنگی اجرا شوند.»
همچنین اجرای پروژه راهآهن تبریز – چشمه ثریا به عنوان یک مطالبه ملی، و توسعه مرکز لجستیک پسکرانه مرزی بازرگان و دهکده لجستیک ۱۸۲۰ هکتاری در محدوده فرودگاه، از اولویتهای راهبردی منطقه هستند.
اولویت منطقه آزاد ماکو با توجه به ویژگیهای جغرافیایی آن موضوع لجستیک است. برای همین طرح جامعی به تصویب هیئت وزیران رسیده است که در آن لجستیک – تجارت و ترانزیت در اولویت آن قرار دارد و امنیت غذایی با تمرکز بر باغداری مدرن و محصولات کمآببر و شیلات در اولویت دوم، توسعه معادن، صنایع سبک نظیر پوشاک و مبلمان در اولویت سوم و گردشگری در اولویت چهارم تعریف شده است.
نظر شما :