در بحبوحه دوری ایروان از مسکو و حل اختلافات تهران و باکو

چرا سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان مهم است؟

۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۵ کد : ۲۰۲۳۸۰۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: در حالی که ارمنستان در مجاورت آذربایجان، روسیه و ترکیه خود را تنها می بیند و احساس می کند باید یکی از کشورهای همسایه را در کنار خود داشته باشد، ایران نیز به دنبال آن است که در منطقه قفقاز حضور پررنگ خود را داشته باشد و از این منطقه سهم خود را ببرد. برقراری موازنه در روابط پیچیده موجود در منطقه قره باغ به ویژه که پای کشورهای غربی به خصوص فرانسه و امریکا نیز به این منطقه باز شده، به گونه ای که حداقل هزینه های این پیچیدگی متوجه تهران شود، از اهداف اصلی ایران در قره باغ است. 
چرا سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان مهم است؟

دیپلماسی ایرانی: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز به ارمنستان سفر کرد تا بعد از بحران اخیر قره باغ جنوبی که به آزادی این منطقه توسط آذربایجان انجامید، این نخستین سفر او به ایروان باشد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، در این سفر قرار است درباره سازوکار 3+3 که نشست اخیر آن در تهران برگزار شد و تحرک تازه ای در این زمینه به وحود آمد، همچنین صلح میان ارمنستان و آذربایجان که به مرحله امضای صلح و تبادل اسرا بیش از پیش نزدیک شده است، بحث و تبادل نظر شود.

در حالی که روسیه تمایل دارد پیمان صلح میان آذربایجان و ارمنستان زیر نظر آن و در مسکو امضا شود و بر تمامی جوانب آن مستقیما نظارت داشته باشد، حضور وزیر امور خارجه کشورمان در ایروان و بحث در این زمینه می تواند رنگ و بوی خاصی به آن بدهد. 

بعد از آن که ارمنستان در جنگ اخیر قره باغ که به آوارگی بیش از 120 هزار ارمنی از این منطقه انجامید، احساس خسارت کرد و حتی روسیه، متحد دیرینه ارمنستان، از کمک‌رسانی به آن خودداری کرد و اجازه داد آذربایجان به آسانی جنگ را پیروز شود و مناطق مورد منازعه را آزاد کند، حالا ارمنستان به دنبال متحدی می گردد که بتواند تا اندازه ای این خسارت را جبران کند و التیامی بر زخم عمیق ناشی از آن باشد. 

پس از جنگ اخیر قره باغ نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، به صراحت روسیه را به خیانت متهم کرد و گفت که روس ها در این جنگ نابرابر و در حالی که آذربایجان از حمایت و پشتیبانی خارجی (ترکیه و اسرائیل) برخوردار بود، ارمنستان را تنها رها کرد تا به این ترتیب اجازه دهد آذربایجان به راحتی در این جنگ پیروز شود. او با اشاره به روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی زیر نظر مسکو و خودداری سربازان روس در هر گونه مداخله نظامی میان آذربایجان و ارمنستان در حالی که به عنوان حافظ صلح در آن منطقه حضور داشتند، گفت که آنها (روس ها) «نمایان کردن آسیب‌پذیری‌های ما را جزء وظایف خودشان تعریف کرده‌اند.» او همچنین تلویحا گفت که بعد از از واگذاری قره‌باغ کوهستانی، مسکو از تظاهرات ضد دولتی در ارمنستان حمایت کرده است. پاشینیان همچنین در 2 آذر امسال گفت که روسیه هنوز تسلیحاتی را که این کشور هزینه خرید آنها را پرداخته، تحویل نداده است. نخست وزیر ارمنستان به طور تلویحی این رفتار روس ها را عامل شکست ارمنستان در برابر آذربایجان دانست، جنگی که صرفا 24 ساعت به طول انجامید و آذربایجان به راحتی آن را برد. به این ترتیب به روشنی می بینیم که ارمنستانی ها در مسیر دوری از روسیه حرکت می کنند و با وجود وابستگی ها روابطشان با روس ها تیره شده است.

این در حالی است که گرجستان نیز به دلیل تیرگی روابطش با روسیه تا آنجا که در هر اجلاسی که این کشور حاضر باشد در آن اجلاس حاضر نمی شود و برای همین، به نوعی ناخودآگاه، نزدیکی به ترکیه و آذربایجان را برگزیده، به ویژه که اختلاف مرزی ای با این دو کشور ندارد؛ این وضعیت سبب شده است تا ارمنستان به نوعی احساس سرخوردگی از روابطش با همسایگان داشته باشد.  

دقیقا از اینجاست که سفر امیرعبداللهیان به ایروان اهمیت پیدا می کند. ایران تلاش می کند در بحبوحه دوری ارمنستان از روسیه و اتحاد آذربایجان با ترکیه و نزدیکی بیش از پیش آن به اسرائیل، جایی برای خود بیابد و به ارمنستان بفهماند که تنها نیست و نباید به صرف دوری از روسیه مسیر غرب را بپیماید و پای آنها را به منطقه باز کند؛ ارمنستان تنها باید به رابطه با ایران اعتماد کند، ارزش آن را بداند و روی آن حساب کند. 

نیاز به رابطه یک نیاز دوجانبه میان ایران و ارمنستان است. در حالی که ارمنستان در مجاورت آذربایجان، روسیه و ترکیه خود را تنها می بیند و احساس می کند باید یکی از کشورهای همسایه را در کنار خود داشته باشد، ایران نیز به دنبال آن است که در منطقه قفقاز حضور پررنگ خود را داشته باشد و از این منطقه سهم خود را ببرد. برقراری موازنه در روابط پیچیده موجود در منطقه قره باغ به ویژه که پای کشورهای غربی به خصوص فرانسه و امریکا نیز به این منطقه باز شده، به گونه ای که حداقل هزینه های این پیچیدگی متوجه تهران شود، از اهداف اصلی ایران در قره باغ است. 

پرواضح است که با توجه به وابستگی های مختلف اقتصادی، امنیتی و سیاسی ارمنستان به روسیه، ایران نمی تواند به فکر پر کردن جای خالی روسیه برای ارمنستان باشد اما می تواند این احساس را نزد طرف ارمنستانی تقویت کند که از بابت همسایگانش ناامید نباشد و کشور بزرگ و قدرتمندی چون ایران را می تواند در کنار خود تصور کند.

در حالی که روابط ایران و آذربایجان رو به بهبود می رود و دو طرف تصمیم دارند اختلافات را حل کنند اطمینان یافتن از گسترش روابط با ارمنستان می تواند در نهایت به سود منافع ایران و تقویت جایگاه بین المللی اش به ویژه در مناسبات منطقه ای باشد که یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی ایران در سال های اخیر بوده است.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران ارمنستان ایران و ارمنستان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان ایران و آذربایجان و ارمنستان ارمنستان و روسیه ایران و ارمنستان و روسیه ترکیه ایران و ترکیه ایران و ترکیه و ارمنستان گرجستان حسین امیرعبداللهیان سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان سید علی موسوی خلخالی


( ۵۳ )

نظر شما :

ایرانی ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۸
برادر بحت قره باغ آذربایجان دیگر تمام شده حالا بحث زنگه زور غربی هست کشورهای غربی برای محاصره کامل ایران البته متاسفانه می خواهند با کمک ارمنستان که حالا تابع کامل غرب و فرانسه هست این کار به نام صلح اتفاق بیافتد
تبریز ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۹
پس از امضای صلح با آذربایجان و به دنبال آن عادی سازی روابط با تورکیه و رفع محاصره ارمنستان از جناح شرق و غربش ، مطمئنا بازار ارمنستان میان تورکیه و روسیه تقسیم خواهد شد و حتی در تامین انرژی ارمنستان، آذربایجان سهم خود را خواهد داشت. در حوزه امنیت و سیاست هم بسته به حزب حاکم در ارمنستان یا سمت ناتو و غرب خواهند رفت مثل امروز و یا به سوی روسها خواهند غلتید.سود ایران از این همه ارمنی نوازی در سی سال اخیر تقریبا هیچ است، هیچ.
خسرو ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۳
ارمنستان تنها نیست همه صلیبی ها از آمریکا و روسیه و فرانسه گرفته تا کل اورپا و کانادا پشت سر ارمنستان هستند فقط اشغالگری ارمنستان به قدری واضح بود که نمی توانند راحت نیرو بفرستند و با آذربایجان بجنگند در ضمن جایگاه طبیعی و موثر ایران در قفقاز ، بودن در کنار طرف حق و مسلمان و هم وطن( با وجود اختلاف دولت‌ها مردم آذربایجان نزدیکی ویژه‌ای تا حد یک کشور بودن با ایران دارند) آذربایجان است فارغ از تعداد ( ۴۵هزارنفر بودند) ارامنه خانکندی آواره نشده اند بلکه خود ترجیح دادند به وطن اصلی شان ارمنستان برگردند و البته بیشترشان به فرانسه و آمریکا رفته اند ارمنستان ضمیمه آمریکا و فرانسه شده است نشان دادن روی خوش به ایران تاکتیک است در مورد گرجستان ، حدود ۲۰درصد سرزمین اش توسط روسیه اشغال شده است چطور می‌تواند با روسیه روابط عادی داشته باشد ؟ و البته بعد از نامردی روسیه در موضوع سه جزیره ایرانی خلیج فارس ، حالا حمایت از تمامیت ارضی گرجستان با سفر امیرعبداللهیان به تفلیس ، قدم دیپلماتیک مهمی در نوازش روسیه می‌شد
جان آذربايجان ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۶
خیلی هم معلومه، خیلی ها تحمل صلح و آرامش را ندارند...
Aysan Maral ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۵:۱۴
قای موسوی خلخالی چرا ایران باید به کشوری که ۳۰ سال سرزمین های مسلمان دیگری را اشغال کرده بود کمک کند؟ چرا شما باید ارمنستان فقیر را نجات دهید؟ ارمنستان دیروز دست نشانده روسیه بود و امروز فرانسه و فردا خدا می داند کی ؟ آنها هرگز دولتی نداشته اند و همیشه توسط قدرت های بزرگ برای منافع خود مورد استفاده قرار گرفته اند. چرا با ۳۰۰ میلیون ترک متحد نمی شویم. ایران بعد از ترکیه بیشترین ترک را دارد. این یک وحدت طبیعی خواهد بود. چرا باید به دنبال آن پان ایرانیست هایی باشیم که از ترک ها متنفرند و هر کاری که از دست شان می آمد و توانش را داشتند کرده اند تا ما را از برادران و خواهرانمان که از چین تا دریای آدریاتیک زندگی می کنند دور نگه دارند؟؟!!
امیر ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۰
الان هست که فاشیست‌های پانترک(بازوی ناتو و غرب) شروع کنن به اشک تمساح ریختن و توجیح کردن وحشی‌گری و اشغالگری‌شون
امیر ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۱
تقویت روابط سیاسی کافی نیست. بلکه همکاری نظامی و لجستیک لازمه
علیزاده ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۲
قره باغ تمام شد.حالابحث زنگه زور غربی است که تحت اشغال ارامنه است و۳۰۰هزارازربایجانی رانده شده خواهان اومدن به خاک وسرزمین خودشان هستندواین قابل چشم پوشی نیست.
جواد ایرانی ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۷
ایران نباید با طناب پان فارس در چاه کفار ارمنی بیفته
ابراهیم قدیمی ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۵
در گیری های نظامی بین کشورها در قرن نوزدهم وقبل در گیری های توسعه طلبانه بوده است۔ از قرن بیست در گیری نظامی بین کشورها عامل مهم ان ادعای مالکیت دوگشور بر بخشی از سرزمین بوده است۔ گرچه در گیری های امپریالیستی نیز جزئی از ان بوده است۔اسیا باسابقه تاریخی بسیاز طولانی و تحرک اقوام برای توسعه طلبی دارای اختلافات بسیاری در مورد مالکیت های سرزمینی است وهزینه نظامی بالائی برای این موارد دارد۔۔واقعا یک سرزمین مورد ادعای دو قوم یا کشور متعلق به چه قوم ویا کشوری است؟ چند سال ساکن یک سرزمین بودن و با چه حداکثری مالکیت بوجود می اورد وچند سال ساکن نبودن مالکیت لغو میگردد؟ امنیت کشورها با تغییرات مالکیت ها وادعا ها ممکن است بخطر لیافتد۔ بعنوان مثال اسرائیل به مالکیت بخش کوچکی از سرزمین به بیش از سه هزار سال قبل بر طبق نوشتهای مذهبی استناد میکند و بقیه نیز همینگونه۔ قوانین بینن المللی چه می گویند۔من تصور میکنم جدا شدن سرزمینی از مالکیتی به کل مردم یک جامعه مربوط است ونه بخش کوچکی از ان۔با توجه به وجود منابع در بخش کوچکی اگر مالکیت توسط بخش کوچکی تعیین گردد همه علاقمند به جدائی خواهند بود۔نظر کارشناسان حقوقی وسازمان ملل در این مورد چیست؟.ایا تابحال در این مورد بسیار مهم توافق بینالمللی وجود دارد؟
حقیقت ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۷
ارمنستان روسیه رو به غرب نفروخته که غرب رو هم به ایران بفروشه حکومت غرب غرای ارمنستان هزینه داده ولی غربگراییش رو حفظ کرده. ارمنستان اگر دنبال متحد از طرف شرق بود روسیه رو به ایران ترجیح میداد ارمنستان کل قراره باغ رو از دست داد ولی از تصمیمش برنگشت
محمد ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۲
پان ایرانیست و ارمنی همه چیز رو باختند.
مغانلی ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۲
دلیل ترس بعضی‌ها از روابط ایران و ارمنستان چه هست؟
مغانلی ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۶
شاه اسماعیل اینقدر بد بود که سرباز سلیم بشوید؟
به Aysan Maral ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰
مگر انجا فقط مسلمانان زندگی میکردند ؟؟؟؟کلیسا و اثار تاریخی ارامنه نمی توان انکار کرد .طبق گفته شما کشورهای با تاریخ چند هزار ساله و امروزه فقیر نباید نجات داد ؟؟؟؟؟چرا پس از یمن و سوریه در مقابل فتنه عربی ترکی عبری و غربی حمایت و نجات دهیم ؟؟؟؟فقط ارمنستان دست نشانده است ؟؟؟؟باکو دیروز دست نشانده روسیه بود و امروز ترکیه و اسراییل و فردا خدا میداند.ایا باکو دولت مستقل و حاکم مردمی با انتخابات سالم و حقوق و ... بالاتر از ارمنستان دارد ؟؟؟؟ 300میلیون جمعیت متوهمانه ترک اگر قدرت و اتحاد مردمی و حکومت مستقل داشتن کشورشان میزبان پایگاههای ناتو امریکا روسیه و اسراییل نبود؟؟؟؟؟ایران اقوام اذری ترک زبان و ترکمن دارد نه واژه ترک که ترکیه و پانترکیسم به کار میبرند و اتفاقا بیشترین جنگها و جنایتها علیه ایران توسط همین متحدان متوهمانه عثمانی و تاتار و ازبک و...مورد نظر شما بوده .شما دنباله روی پا نترکیسم که در دشمنی و تنفر و کشتار و نابودی اقوام غیر ترک سابقه تاریخی روشنی دارد و قایل به موجودیت و زندگی سایرین قومها نیست .برادران و خواهران همه اقوام هستند نه فقط قوم خاصی و تا زمانیکه این افکار فاشیستی دارید جز دشمنی و تنفر هیچ ستاوردی نخواهید داشت
کوروش ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۷
چون باعث سوزش پانترکهای شیتیل بگیر از میت می‌شود.
علی ۱۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۷
ارمنستان و آذربایجان دشمن خونی همن با هم صلح نمیکنن که هچی مطمئن باشید دوباره میرن میجنگن امیدوارم دودش فقط تو چشم ما نره