خودداری تهران و آنکارا از هر گونه تشدید تنش

خاورشناس روس: آذربایجان حتی فکر جنگیدن با ایران را هم نکند

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۰۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یوری لیامین، خاورشناس و کارشناس نظامی روس استدلال کرد که در اصل، ایران می تواند بدون مداخله مستقیم و درگیری «روی زمین» با استفاده از زرادخانه موشکی و هوایی خود عمل کند. بسیار تردید دارم که باکو به خاطر سیونیک وارد درگیری نظامی آشکار با ایران شود.
خاورشناس روس: آذربایجان حتی فکر جنگیدن با ایران را هم نکند

دیپلماسی ایرانی: یوری لیامین کارشناس نظامی روس در گفت وگو با سایت رگنیوم روسیه تحلیل خود را از آخرین شرایط نظامی جنوب قفقاز ارائه کرد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، وی گفت: کریدور سیونیک برای دسترسی به دریای سیاه و مقابله با تحریم ها و تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقل برای ایران مهم است. اگر خطر تصرف سیونیک ارمنستان توسط باکو وجود داشته باشد ایران ممکن است به استقرار پیشگیرانه نیرو متوسل شود.

او ادامه داد: تهران با اتحاد ترکیه و باکو در مرزهای شمالی خود که امنیت ایران را به طور مستقیم تهدید می کند، مخالف است. باکو قادر نیست علیه ایران عملیات نظامی مستقیم انجام دهد، ولی برای ورود نیروهای ایرانی به خاک ارمنستان مشکلات متعددی وجود دارد.

وی تصریح کرد: به احتمال زیاد یک بار ورود نیروهای ایرانی برای توقف خصومت های احتمالی در آن منطقه کافی است. زیرا بعید است باکو بخواهد بر سر این موضوع با ایران درگیری آشکار داشته باشد. اما اینکه رهبران ارمنستان از ایران درخواست ورود نیروهای ایرانی را می کنند یا خیر، هنوز یک سوال بزرگ است. 

لیامین اظهار داشت: پاشینیان بسیار فعالانه در تلاش است تا میانجیگران غربی را جذب کند و بعید است آنها مداخله ایران را بپذیرند. بنابراین رهبران ارمنستان باید انتخاب کنند: کمک ایران در اینجا و اکنون یا تضمین شفاهی غرب.

این خاورشناس استدلال کرد که در اصل، ایران همچنین می تواند بدون مداخله مستقیم و درگیری «روی زمین» با استفاده از زرادخانه موشکی و هوایی خود عمل کند.

لیامین معتقد است: بسیار تردید دارم که باکو به خاطر سیونیک وارد درگیری نظامی آشکار با ایران شود.

این کارشناس توضیح داد که اولاً، در نهایت، این سرزمین (سیونیک) بخشی از ارمنستان است که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است، که همین مساله آذربایجان را مجبور می کند با دقت بیشتری عمل کند. ثانیاً، باکو باید مراقب باشد که وضعیت فعلی به یک درگیری گسترده با ایران تبدیل نشود، زیرا زیرساخت های نفت و گاز آذربایجان در برابر حملات ایران بسیار آسیب پذیر است.

این کارشناس می‌افزاید: «آذربایجان البته می‌تواند به کمک موشک‌ها و پهپادهای موجود نیز اقداماتی انجام دهد، اما توان حمله ایران به‌طور غیرقابل مقایسه ای بیشتر است.»

این کارشناس معتقد است باکو تنها به یک شرط می تواند در مورد عملیات نظامی تمام عیار در سیونیک به تصمیم گیری برسد. این شرط سرعت است. اگر در مدت کوتاهی منطقه سیونیک به اشغال نظامیان باکو درآید، ایران با یک رویداد از قبل محقق شده مواجه خواهد شد و شاید دیگر واکنش تندی از سوی تهران وجود نداشته باشد. این امکان وجود دارد که آنکارا و باکو دقیقاً برای این سناریو – یک حمله رعدآسا – آماده شوند و لیامین آن را رد نمی کند.

از سوی دیگر، لیامین خاطرنشان می کند، این احتمال وجود دارد که انتقال یگان های انفرادی به مرز ارمنستان توسط ارتش باکو صرفا یک نمایش قدرت باشد.

این کارشناس یادآور شد که آذربایجان پس از جنگ ۲۰۲۰ بیش از یک بار به فشار قهرآمیز بر ارمنستان متوسل شد تا ایروان را به دادن امتیازاتی از جمله امتیازات ارضی متقاعد کند.

این خاورشناس خاطرنشان کرد : آذربایجان برتری نظامی قابل توجهی نسبت به ارمنستان دارد و از این رو می تواند گزینه های مختلفی را انتخاب کند. یعنی ممکن است اقدام باکو در قالب رزمایش، یک عملیات نظامی محدود در یک منطقه خاص انجام شود و غیره. به‌طور بالقوه، باکو ممکن است تلاش کند تا یک عملیات کوتاه در مقیاس بزرگ‌تر انجام دهد و محدودیت‌های واکنش احتمالی روسیه و ایران را بسنجد تا خود را برای مداخله بزرگتر آینده آماده کند. 

از نظر لیامین قدرت های بزرگ منطقه – ترکیه و ایران – هنوز آمادگی خود را برای جنگ علنی نشان نداده اند. در ۱۲ شهریور، مذاکراتی میان حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و هاکان فیدان، همتای ترکیه ای وی انجام شد. هر دو طرف تعهد خود را به صلح اعلام کردند، اما ایران بار دیگر به صراحت اعلام کرد که اجازه تصرف کریدور سیونیک را نخواهد داد. عبداللهیان گفت: ما از مذاکرات ایروان و باکو استقبال می کنیم و هیچ گونه تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه و مسدود کردن مسیر ترانزیتی موجود در منطقه را نمی پذیریم.

لیامین معتقد است که در سال های آینده، وقوع درگیری مسلحانه مستقیم بین ترکیه و ایران بعید است. اما در عین حال، هر دو کشور می توانند به متحدان خود کمک نظامی کنند، بنابراین تهدید آغاز جنگ نیابتی همچنان وجود دارد. از نظر او ایران و ترکیه علاقه‌ای به درگیری مستقیم با یکدیگر ندارند، زیرا هر دو طرف از قبل در منطقه مشکلات کافی دارند. علاوه بر این، آنها نمی خواهند روابط اقتصادی نسبتا نزدیک خود را قطع کنند. اما عوامل مختلف زیادی وجود دارد که می تواند در این مدت تغییر کند.

لیامین تاکید می‌کند که باکو ممکن است در کوتاه‌مدت امکان انجام یک عملیات نظامی محلی را با قصد اشغال بخشی از قلمرو ناشناخته قره باغ کوهستانی یا مناطق مورد مناقشه در مرز با ارمنستان را در نظر بگیرد. اگر ارمنستان، روسیه و ایران نتوانند بر اوضاع تأثیر بگذارند، ممکن است در آینده یک جنگ بزرگتر برنامه ریزی شود که بازیگران اصلی منطقه برای حفظ منافع خود مجبور به مداخله در آن خواهند بود.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان ترکیه ایران ایران و آذربایجان ایران و ترکیه ایران و ترکیه و آذربایجان استان سیونیک سیونیک زنگه زور ارمنستان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان و ارمنستان


( ۱۱۹۳ )

نظر شما :

مهدی A ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۲
در فرایند ترجمه امانت دارانه اینگونه مقالات تردید جدی دارم . مثلا حدود ۱۲ بار در این مقاله کلمه " باکو " نوشته شده است که قائدتا میبایستی " آذربایجان " نوشته میشد . لطفا آدرس دقیق منبع مقالات ارائه شده را قید نمایید تا شائبه دستکاری در آن به حداقل برسد . با تشکر
Aysan Maral ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۲
کاکا عبدالرحمن، تو نباید نگران باشی به دو دلیل اصلی زیر هرگز جنگی بین آذربایجان و ایران رخ نخواهد داد: ۱. اعلامیه شوش ۲. اکثریت قابل توجه ترک ها در ایران و حضور آنها در ساختارهای کلیدی امنیتی و تصمیم گیری ایران تحلیل عناصر فوق را به متفکران ضدترک شما مانند احسان موحدیان و احمد کاظمی می سپارم.
م. راد ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۱
رژیم تروریستی باکو و ترکیه و متحد آنها رژیم تروریستی اسرائیل دقیقا مثل کفتار عمل می کنند. همواره منتظر فرصت اند تا در صورت بروز کوچکترین علائم ضعف از طرف مقابل به وی حمله کنند. حال می خواهد کشور کوچکی مثل ارمنستان باشد یا ایران. باید این غده ی سرطانی و مزدوران و تروریست های پانترک تجزیه طلب داخلی را یکبار و برای همیشه نابود کرد.
علی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۵
به نظر من دولتمردان ایرانی عاقل تر از این حرفها هستند که بخواهند بی دلیل برای خود وهمسایگان مشکل بتراشند. شاید ایران مخالف باز گشایی دهلیز زنگه زور باشد ولی نهایتاٌ این موضوعی است مابین آذربایجان و ارمنی ها، دخالت کشور ثالثی دراین موضوع قطعاٌ کنش گران دیگر منطقه ای و فرا منطقه ای را وارد قضیه خواهد کرد واین موضوع بیشتر از همه به ضرر ایران خواهد بودچون غیر از تنش با خارجیها ، اوضاع داخلی نیز متشنج خواهد شدوغیر قابل کنترل. آنچه مسلم است این است که به قول تورکها هر کسی دهان دارد حرف می زندو تحلیل می کند ولی مهم عملکرد سیستم حاکمیتی هر کشور است .
حسین ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۱
ایران بایدبایدباچنگ ودندان ازباریکه سیونیک دفاع کندآنجارامانندخاک وسرزمین خودبداند ودفاع کنددرمقابل استاندارباکوواردوغان نمک نشناس
ا ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۳
باکو نیست آذربایجان... سیونیم نیست زنگه زور
ا ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۱
این ایده جنگ فقط تو رسانه های ایران است. بیشتر توهم هست.
افسانه سه برادر . علی و علی اف و رجب تورکه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۳
برای جلوگیری از نسلکشی سیستماتیک ارامنه در ارتساخ و با طرح جدید کشورهای ۳ + ۳ برای برقراری صلح منطقه های ارتساخ زیر نظر سازمان ملل با نخجوان معاوضه میشوند
ایرانی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۳
آذربایجان کجاست اصلا؟ اسم آذربایجان به صورت تاریخی فقط یه جنوب ارس گفته شده است.
مجتبی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۴
ترکیه و باکو امیدوار به تحریک پانترکهای ایرانی و نفوذ لابی انها در نهادهای سیاسی و اقتصادی هستند،مصاحبه اردوغان و علیف و نمایندگان مجلس باکو نگاهی بیندازید؟؟؟؟؟؟
محمد عباسزاده ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۹
سلام دنیا باید فکر جنگ با ایران از مغز خود خارج کند فرمانده کل قوا ایران امام خامنه ای است یا علی
خسرو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۹
نظرات نویسنده روس اغلب واقعیت دارد ولی ایران باید برای دخالت در زنگه زور ، حتما دعوت ارمنستان را داشته باشد وگرنه هرگونه دخالت غیررسمی ممکن است تبدیل به تله برای ایران گردد بدین صورت که بعد از مستقر کردن نیروهای ایران در زنگه زور -- با اشاره آمریکا ، پاشینیان از کار بر کنار شده و جانشین اش ، دخالت ایران را تجاوز محسوب کرده و از جامعه جهانی تقاضای کمک کند ( مثال کویت)
ناشناس ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۷
باکو نداریم. بادکوبه
محمود ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۳
فقط بگویم جنگ بین دوکشورکوچک آران،و،ارمنها باعث خواهدشدایران دوکشورراکه ازپاره تن ایران بودندبه خاک ضمیمه کند
شهروند ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۴
درست است روی کمک به ظاهر ونمایشی کشورهای غربی نمی شود اطمینان کرد چرا که ممکن است در اصل بخواهند آتش جنگ را کلید بزنند و از منافع آن از جنبه سیاسی و فروش تصلیحات ودیگرمقاصد بهره مند شوند. جنگ هم به جز ویرانی کشتار و عقب ماندگی چیزی در بر ندارد کشورهای همسایه می توانند بدون دخالت دیگران با گفتگو و ارتباط نیازها و مشکلات خود را به خوبی حل وفصل کنند. و ماتند یک ملت واحد دوست و یاود در مناطق مختلف به همدیگر کمک کننند. ایران هم خوب می داند که چگونه باید عمل کند تا وضعیت را آرام و اجازه درگیری به حامیان خارحی آن ندهد.و راه و مسیر تبادلات ارتباطی را جهت آذربایجان فراهم سازد. و با همکاری های اقتصادی به آن نزدیگتر شود.
محمد ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۹
با تجربه و تدبیر رهبری همیشه بهترین راه حل را ایران انتخاب می‌کند. و دولتمردان و شخص علی اف می‌دانند که توان ۲۴ ساعت جنگ با ایران را ندارند . پس نگران نباشید که هیچ جنگی رخ نمی‌دهد. با تدبیر رهبری ایران آنقدر از لحاظ نظامی قدرت دارد که هیچ کشوری فکر جنگ با ایران را نمی‌کند.
ارش ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۰
آب که سربالا بره قورباغه هم ابوعطا میخونه دیگ اینام برا ما شاخ شدن
مهدی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۹
اگر علیف خردمند باشد به خاطر یک دالانی که آینده‌اش هم ناروشن است و هم جایگزین فراوانی دارد آغازگر چنین جنگی نخواهد شد ولی سرمستی هم عالمی دارد شاید باد غرور جنگ پیشین برای او باعث شود که اسرائیل بتواند او را شاخ کند برضد ایران. در چنین شرایطی اشتباهترین کار برای ارمنستان امید بستن به پشتیبانی غربیهاست، برای غرب همان جنگ اوکراین بسنده است روسیه به اندازه کافی توان جنگی آنها را به خود گرایش و فرسایش داده است ظرفیت دست‌اندازی در جای دیگری را ندارند هرچند که این کار بیشتر از همه روس‌ها را امیدوار می‌کند که با سرگرم شدن رقیبان، هرچه زودتر به اکراین دست یابند. در این میان تنها ایران است که انگیزه کافی برای آینده‌نگری و دفاع از منافع خود در برابر اسرائیل و نوعثمانی‌بازی‌های ترکیه را داراست.
علی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۳
اتفاقا باکو درسته. چیزی به اسم قرباغ هم نداریم. درستش آرتساخ هست
متیو ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۲
با سلام قبل از هر چیزی شروع جنگ از طرف آذربایجان نیازمند چراغ سبز روسیه است.روسیه و ارمنستان پیمان امنیتی دارن.آذربیجان فقط میتونه به قره باغ حمله کنه... اگر هم روسیه به دلیل جنگ اکراین نتونه دخالتی کنه و ایران بخواد از ارمنستان حمایت کنه و ترکیه هم حامی آذربایجان بشه،باید این به این مسئله هم فکر کنه که گروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه هم ساکت نمی نشینند...تاریخ ثابت کرده که کردهای عراق در مواقع ضروری حامی ایران و بودن و هستند،حشد الشعبی عراق و حزب الله لبنان هم بازوهای قدرتمند ایران بودن و هستن. همچنین روابط ترکیه با یونان دارای تنش است.. پس قبل از هر چیزی ترکیه به فکر منافع خودش است تا دردسر حمایت از استاندرا آذربایجان شمالی در مقابل کشور ایران
احسان ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۶
پولها کو،، این مهمه
یاسیر ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۵:۵۰
یک بحران جدید شاید یک فرصت بی نظیر باشه ! به شرطی که خوب مدیریت بشه!
علی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۸
اینکه دالان زنگزور باید در ارمنستان قرار گیرد هیچ شکی در ِان نیست ولی مسئله این است زمانی که بیست درصد خاک آذربایجان در اشغال ارامنه بود و نسل کشی معروف خوجالی توسط ارمنستان انجام شد و مساجد سرزمین های اشغالی را تبدیل به طویله خوکها کرده بودند چرا این همه هیاهو نبود اگر ما جلو ارمنستان را اون موقع گرفته بودیم الان با چنین مسئله ای مواجه نبود ما در منطقه دچار اشتباه استراتژیک شدیم
عبدالرضا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۲
ایران نمی تواند در مسئله زنگزور دخالت کند چون در ان صورت با ازربایجان تورکیه اسراییل و ناتو طرف خواهد شددر ضمن مانور امریکا با ارمنستان به خاطر ازربایجان نیست بلکه مراقب دخالت ایران است
ابراهیم قدیمی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۵
با نظرخسرو بسیار موافقم۔با توجه به مخالفت های ارمنستان با دالان خود ساخته زنگزور ومحاصره شدن ارمنستان ایران وارمنستان باید یک توافق همکاری در دفاع از مرز ایران وارمنستان امضا کنند۔
علی ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۶
راهکار من: اولی: آذربایجان قسمتی از خاک خود در نخجوان را که با ترکیه هم مرز است را به ارمنستان بدهد و ارمنستان هم همان مقدار از خاک خود را به آذربایجان بدهد دوم: آذربایجان تونلی بطول خاک ارمنستان ایجاد کرده و به نخجوان وصل شود. روی زمین و هوا سرزمین ارمنستان باشد.
محمد ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۸
خاورشناس روس اول به پوتین درس عقلانیت بدهد که در باتلاق اوکراین گیر افتاده‌.
dr.soleimani ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۰۳
دیر یا زود کوریدور زنگه زور باز میشه و در نهایت سر ایران بی کلاه می مونه
ایرانی ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۱
پانترکیسم یک جبهه عقب مانده و در نهایت محکوم به شکست است. دیپلماسی ایرانی هم ظاهرا درگیر پانترکیسم است که تعداد ستاره های مثبت به تعداد ۱۱۵۰ را در این سایت جابه جا می‌کنند! البته سابقه درخشانی هم در حمایت از افکار پانترکی و ضد ایرانی و ضد کردی و ... دارید!