رویای خام تل‌آویو و همسو با آنکارا

آیا اسرائیل جرات حمله به ایران از خاک آذربایجان را دارد؟

۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۶۹۸۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
چه بسا اسرائیل به شعله ور کردن آتش جنگ با ایران از طریق درگیر کردن آذربایجان فکر می‌کند و برای آن برنامه ریزی می‌کند و ممکن است آن را اجرایی کند بر این اساس که جنگی میان آذربایجان و ایران دربگیرد و زمانی که آتش آن شعله ور شود دولت آمریکا دیگر نمی‌تواند در برابر فشار لابی صهیونیستی برای وارد شدن در جنگ به منظور کمک به اسرائیل مقاومت کند. اسرائیل به اشتباه گمان می‌کند جنگ علیه ایران در جبهه آذربایجان باعث می شود متحدان ایران در محور مقاومت و در راس آنها حزب الله، سوریه و حوثی‌ها و غیره به علت فاصله جغرافیایی از عرصه عملیات و دوری از فلسطین اشغالی مداخله نکنند.
آیا اسرائیل جرات حمله به ایران از خاک آذربایجان را دارد؟

نویسنده: جواد الهنداوی

دیپلماسی ایرانی: در مرزهای شمالی ایران تحرکات شدید نظامی وجود دارد که نیت حملاتی از آذربایجان علیه ایران را در خود پنهان می‌کند. در مرزهای شمالی ایران تنها آذربایجان حضور ندارد بلکه ترکیه، اسرائیل و حامی‌ آنها آمریکا نیز حضور دارد. آمریکایی که اکنون به اسرائیل درخصوص حمله به ایران هشدار می‌دهد.

اسرائیل جستجو برای فرصت را متوقف نمی‌کند، فرصتی که اجازه حمله به ایران را به آن بدهد یا این حمله را توجیه ‌کند؛ حمله‌ای با کمترین زیان ممکن و با کمترین میزان مسئولیت. اشغال و نابودی عراق در راستای منفعت اسرائیل انجام شد بدون اینکه خودش درگیر آن شود یا خسارتی را متحمل شود و بدون این که نامی از آن برده شود. سوریه نیز نابود شد و بخشی از خاکش اشغال شد در حالی که ذینفع اول اسرائیل بود بدون اینکه تل اویو متحمل خسارت مادی و غیرمادی شود.

ترکیه با اسرائیل در زمان حاضر درخصوص حمله به ایران برای تضعیف این کشور و نجات از یک رقیب جدی منطقه‌ای در سطح سیاسی و اقتصادی در آسیای مرکزی و خاورمیانه هم نظر است. این درصورتی است که نگوییم با اسرائیل همکاری می‌کند.

دیگر نقش مداخله جویانه ترکیه (پایگاه های نظامی در عراق و اشغال سوریه) و به کارگیری تروریسم و ترویست ها در سوریه و نیز استفاده از سوری‌ها به عنوان مزدور در لیبی و نیز آذربایجان در جنگ با ارمنستان بر کسی پوشیده نیست. این مسئله در گزارش سازمان ملل نیز آمده است. لازم به ذکر است که این ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و فرانسه بودند که ارتش آزاد سوریه را تامین مالی کردند و آن را ابزرای برای آزادسازی سوریه و دموکراتیک کردن آن دانستند بلکه فراتر، این سازمان ملل بود که اصرار کرد این گروه از مخالفان نقشی در مذاکرات برای حل و فصل بحران سیاسی در سوریه و نگارش قانون اساسی داشته باشد.

آمریکا به علت وضع اقتصادی و سیاسی بین المللی خود تحمل افتادن در دام جنگی جدید را ندارد. جنگی که آتش آن را اسرائیل شعله ور کند. آمریکا آشکارا درباره این مسئله سخن گفت. به این ترتیب که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در نشست های سالانه سازمان ملل گفت در برخورد با ایران به دیپلماسی پایبندیم. در تمام دیدارهای اخیر مسئولان دولت اسرائیل با مسئولان آمریکا، دولت آمریکا و در راس آنها بایدن بر مخالفت خود با هر گونه اقدامی نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران تاکید کرد. اسرائیل با مشکل گرفتن تصمیم نهایی درباره گزینه جنگ با ایران روبه رو است. نظر رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل میان گزینه جنگ با ایران که با مخالفت آمریکا روبه رو است و گزینه بازگشت ایران به توافق هسته‌ای که با توجه به شروط ایران برای آمریکا پرهزینه است، در نوسان است. چه بسا اسرائیل به شعله ور کردن آتش جنگ با ایران از طریق درگیر کردن آذربایجان فکر می‌کند و برای آن برنامه ریزی می‌کند و ممکن است آن را اجرایی کند بر این اساس که جنگی میان آذربایجان و ایران دربگیرد و زمانی که آتش آن شعله ور شود دولت آمریکا دیگر نمی‌تواند در برابر فشار لابی صهیونیستی برای وارد شدن در جنگ به منظور کمک به اسرائیل مقاومت کند. اسرائیل به اشتباه گمان می‌کند جنگ علیه ایران در جبهه آذربایجان باعث می شود متحدان ایران در محور مقاومت و در راس آنها حزب الله، سوریه و حوثی‌ها و غیره به علت فاصله جغرافیایی از عرصه عملیات و دوری از فلسطین اشغالی مداخله نکنند.

ایران در اعمال فشار علیه آذربایجان هم در سطح میدانی با انجام رزمایش نظامی و هم سیاسی از طریق هشدار دادن به این کشور تردید نکرد.

ایران باور دارد که اسرائیل جرات انجام اقدام نظامی علیه این کشور را از آذربایجان به دو علت نخواهد داشت: نخست اینکه اسرائیل آگاه است که ایران به توانمندی‌های نظامی خود ایمان دارد و پاسخ خواهد داد و دوم اینکه روسیه اجازه هر گونه اقدام نظامی یا جنگ در منطقه آسیا و در نزدیکی جغرافیای خود را نمی‌دهد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و اسرائیل ایران و آذربایجان و اسرائیل آذربایجان آذربایجان و اسرائیل آذربایجان و اسرائیل و ایران باکو ترکیه اسرائیل ایران و ترکیه جنگ با ایران


( ۴۳ )

نظر شما :

فدوی ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۸
اسراییل پس از چند دهه ، تازه با آشتی کنانی که با اعراب به راه انداخته ، به اندک آرامشی رسیده است . بعید است دنبال جنگ با ایران باشد اما قطعا از هیچ تلاشی برای ایجاد جنگ جدید که یک طرف آن ایران یا متحدین نزدیک به ایران باشند ، دریغ نخواهد کرد . در قفقاز جنگی رخ نمی دهد چون روسیه نمی خواهد . در خلیج فارس جنگی رخ نمی دهد چون آمریکا نمی خواهد . در آسیای میانه و افغانستان نیز جنگی رخ نمی دهد چون چین و روسیه نمی خواهند . می ماند سرزمین عراق و سوریه که این جنگ در این منطقه قطعا به سمت ایران نخواهد بود و تنها موردی که می ماند جنگ احتمالی بین سوریه و عراق از یک سمت و ترکیه از سوی دیگر . هر چند پتانسیلهای لازم مانند بستن آب به روی عراق و سوریه و دخالتهای نظامی ترکیه در آنها می تواند موید یک جنگ احتمالی باشد اما این هم بعید است رخ دهد . در کل اگر اتفاقی عجیب و غریبی نیافتد لااقل تا ده بیست سال آینده جنگ بزرگی در خاورمیانه نخواهیم داشت .
خسرو ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۹
ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است هیچ کس جسارت نمی کند که به ایران حمله کند اگر اسراییل مطمئن بود که میتواند به ایران صدمه بزند و خودش سالم بماند تا به حال حمله کرده بود این نوشته ها بیشتر تلقین دشمنی بین ایران و همسایگانش هست و نسبتی با واقعیت ندارد
عبدالرضا ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۵
ازربایجان در این جنگ بر روی ترکهای ایران حساب باز کرده که از نظر تعدادو نفوذ و پشتیبانی خارجی وحکومت چند هزار ساله در ایران وزنه تعیین کننده ای هستند
علی ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۸
هنوز خیلی ها در توهم استفاده اذربایجان از نیروهای خارجی سیر میکنن.در صورتی که سازمان ملل در این مورد بیانیه ای نداده و تنها ایران و ارمنستان و فرانسه به این تهمتها روی اورده اند که علت ان هم برای همه مشخصه.
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۵
حمله اسرایل به ایران ، پاس گل به تهران است. زیرا هر حمله ای در برابر وسعت ایران به هیچ می ماند و هدف دشمن در نابودی زیر ساخت هسته ای محقق نمیشود . در عوض بهانه بزرگ به ایران برای اعلام تسلیح هسته ای میدهد. امری که هیچ کس دوست ندارد ان را اخبار بشنود!!
آتیلا ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۷
همه این ادعاها و اتهامات بی پشتوانه بارها در مطبوعات و رسانه ها کشور تکرار شده ولی تاکنون هیچ شواهد و سندی در خصوص حضور تکفیری هاو داعش در خاک آذربایجان وجود نداشته در اینجا هم این نویسنده بدون اشاره بصورت کلی ادعا می کند ین مسئله در گزارش سازمان ملل نیز آمده است ولی دقیقا اشاره نمی کند که در کدام گزارش و تاریخ سازمان ملل این مساله قید شده است این مسائل با تحریک سلطنت طلبان و ایرانشهریها غیر از هزینه و ایجاد مشکل برای کشور هیچ سود و منفعتی برای کشور نداشته و ندارد چنانچه در قضیه و بحران ساختگی کامیون ها دیروز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با ارسال نامه به سفارت آذربایجان و سایر مراجع با اعتراف به وجود تخلف از طرف بعضی از شرکتها و عدم تکرار آن در آینده تاکید کرده است
ابراهیم قدیمی ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۸
اسرائیل جعلی از زمان گذشته تا امروزمجوز همه کاری را دارد۔نه پاسخگوی شورای امنیت است ونه دیگران۔اسرائیل ملیجک سیاست های بین المللی با بکار گیری یهوویانی مومن ومعتققد به مبانی حضرت کلیم اله ودیگرانی که ازیهودیت نام پیغمبر خود را نیز نمی دانند۔ناصرالدین شاه باید دیگر در سلطنت نباشد تا ملیجک بی پدر شود۔من از بنگاههای خبری جهان به اصطلاح ازاد یک خواهش دارم۔ازانانی که خود را اسرائیلی می دانند در اسرائیل سئوال کنند ده فرمان را بیان کنند۔یک یهودی تورات نمی داند ده فرمان را که باید بداند۔۔من نمی دانم شما ویهودیان مومن ومعتقد به حضرت موسی کلیم اله می دانند یانه که اسرائیل باستانی یک سرزمین دشمن با حاکمیت پسران حضرت سلیمان بوده است۔بعبادت دیگر دشمن یهودیه بوده است۔انطور که تورات میگوید پس از داوود سلیمان در رهبری یهودیه قرار گرفت۔شخصی بنام جروبوم برسلیمان شورید۔ و پس از ناکانی به مصر فرار کرد۔و تا مرک حضرت سلیمان در خدمت فرعون بود۔پس ار مرگ حضرت سلیمان به یهودیه باز گشت وبخش شمالی انر جدا کرد ونام اسرائبل نهاد۔نام اسرائیل یک نام جعلی است که به بهودیان در مقابل بهودیه القا کرده اند۔این اسرائیل جعلی پس از مدت کوتاهی توسط اشور از بین میرود۔۔یهودیه پسران حضرت سلیمان (ص) که پبامبر بزرگی ومعلمی با احترام در جهان اسلام است توسط بابلیان از بین میروند وکوروش پس از شکست بابلیان انها را ازاد ومعبد انهاا را به انها پس می دهد۔معبد سلیمان هیچ گاه در اختیار اسرائیل جعلی جرو بومی نبوده است۔من تصور مبکنم اسلام از حضرت سلیمان (ص) برداشت هائی عرفانی زیادی دارد۔از نظر برخی یهودیان که همان بهودیان جروبومی ونان فرعون مصر خورده حضرت سلیمان شاه ویا پیامبر خوبی نبوده است۔ معبد اور شلیم همواره در اختیار نواده های سلیمان بوده است ونه حاکمیت جعلی اسرائیل تاریخی۔۔لذا اورشلیم حتی از نظر تاریخی یهودی به مسلمانا ن ویا یهودیان سلیمانی دوست مسلمانان میرسد که دوستدار حضرت سلیمان از زمان قدیم تا زمان کوروش واز رمان کوروش تا حضرت محمد (ص) وتا امروز هستند۔
به عبدالرضا ۰۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۲
شما که توهم دارید زیادید و نصف جمعیت ایران و ترک میدونید بهتر این جنگ اتفاق بیفته همه نتیجه اش و ببینن ارجاعت میدم به احادیث و روایات آتشی که از آذرباییجان برمیخیزد مخصوصا احادیث پیامبر که اهل سنت قبولش دارن تا ببینی نتیجه این جنگ چی میشه