چرا از تجربه چین بهره نمی بریم؟

چرخش به چپ به اسم اصلاح اقتصادی

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۸۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
موسی غنی نژاد در یادداشتی می نویسد: دولت سیزدهم اقتصاد را آن‌گونه تفسیر می‌کند که سیاستمداران شوروی در دهه ۱۹۷۰ می‌کردند و  ایده‌هایی که در این دولت برای سیاستگذاری اقتصادی مطرح می‌شود از جنس سیاست های شوروی سابق است. در این چارچوب، به نظر می ‌رسد تئوریسین های دولتی توصیه می‌کنند دولت به طرف خودکفایی و بستن اقتصاد گام بردارد. 
چرخش به چپ به اسم اصلاح اقتصادی

نویسنده: موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: اکنون دولتمردان ایرانی با چینی‌ها رابطه‌ای دوستانه دارند. سوال من این است که چرا از تجربه چینی‌ها برای سیاست‌گذاری های اقتصادی بهره نمی‌برند؟ ضمن اینکه چین خود از نظر سیاسی یک کشور غیر دموکراتیک و به مراتب بسته‌تر از ایران است. قاعدتا چینی‌ها می‌توانند بهترین الگو برای دولتمردان ایرانی باشند!

البته بعضا گفته می‌شود برخی «تئوریسین»های دولتی تلاش دارند «اقتصاد اسلامی» را به کار ببندند. در این صورت، باید پرسید در این چهل و اندی سال گذشته که این مدعیان همه امکانات مادی و مالی را در اختیار داشته‌‌اند چه کرده‌اند؟ اکنون کدام کتاب اقتصاد اسلامی مرجع آنهاست؟ ای کاش یک بار یکی از آنها را که مبنای کارشان می‌خواهند قرار دهند معرفی کنند تا ما هم بدانیم به چه سمتی می‌رویم. آنچه اکنون عملا مشاهده می‌کنیم نوعی فضای تخیلی آرمان‌گرایانه ساده‌لوحانه‌ای است که در چارچوب آن هم برنامه‌های غیر عملی کلید می‌خورد.

پیش از این اشاره کرده بودم که دولت سیزدهم اقتصاد را آن‌گونه تفسیر می‌کند که سیاستمداران شوروی در دهه ۱۹۷۰ می‌کردند و  ایده‌هایی که در این دولت برای سیاستگذاری اقتصادی مطرح می‌شود از جنس سیاست های شوروی سابق است. در این چارچوب، به نظر می ‌رسد تئوریسین های دولتی توصیه می‌کنند دولت به طرف خودکفایی و بستن اقتصاد گام بردارد. 

آنچه از گفتار و اعمال دولت برمی‌آید نشان دهنده گرایش جدی به اقتصاد دولتی متمرکز است، به این ترتیب که برای مردم تعیین شود چه تولید کنند و با چه قیمتی محصولات خود را عرضه کنند. نتیجه چنین سیاست‌هایی بسیار زیانبار است. سرنوشت کشورهایی که از این روش استفاده می‌کردند یا می‌کنند جلوی چشم ماست، شوروی سابق و کشورهای اقماری اروپای شرقی، کره شمالی و کوبا و... جملگی تاوان برنامه‌ریزی متمرکز را دادند و می‌دهند. 

از همان آغاز انقلاب اکتبر در سال ۱۹۱۷ این موضوع از سوی بسیاری از ناظران مطرح شده بود که سوسیالیسم مبتنی بر برنامه‌ریزی متمرکز با چه مسائلی روبه‌رو خواهد شد. در همان سال‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب کمونیستی، لودویگ فون میزس، اقتصاددان برجسته اتریشی، در تحلیل درخشانی معضل بزرگ اقتصاد سوسیالیستی متمرکز را ناممکن بودن عملی آن دانست.

چند سال بعد از اینکه میزس گفت اقتصاد سوسیالیستی ناممکن است، بسیاری با استناد به تولیدی که در شوروی صورت می‌گرفت، گفتند این نظریه در عمل اشتباه است و همانطور که می‌بینید تولید در این اقتصاد سوسیالیستی رشد هم داشته است. 

رشد اقتصادی شوروی ناشی از انباشت سرمایه بود و نه رشد تکنولوژی. از این رو، اگر به صنایع اقتصاد شوروی نگاه کنید می‌بینید تکنولوژی‌های به کار گرفته شده، دست نخورده در سال‌های متوالی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به عبارت دیگر تکنولوژی به روز نمی‌شد و به همین دلیل بهره‌وری پایین پایین می‌آمد. در نتیجه این وضعیت، کالاها با هزینه بسیار بالا و با کیفیت بسیار پایین تولید می‌شدند درحالی‌که به علت فقدان بازار رقابتی خبری از پیشرفت تکنولوژیکی هم نبود و در نتیجه دیدیم تولید کالاها با مشکل فراوان روبه‌رو شد. همانطور که توضیح دادم بهره‌وری پایین، کیفیت نازل و قیمت بالا بود و نتیجه این وضعیت آن بود که اقتصاد شوروی به سمت فروپاشی حرکت کرد.

هم‌زمان دیدیم که در اوایل ۱۹۸۰ چینی‌ها هم اصلاحات اقتصادی انجام دادند و توانستند با به کار بستن موازین اقتصاد بازار روش دیگری را در پیش‌ بگیرند. مسیری که چین رفت به شکوفایی اقتصاد آن کشور منتهی شد. 

اکنون به همین موضوعی که درباره تعیین نوع محصولات تولیدی کشاورزی توسط مسئولان دولتی مطرح شده توجه کنید، این اقدام چه ربطی به دین اسلام دارد؟ در کجای متون دینی تاکید شده که باید برای کشاورزان تعیین تکلیف شود که چه محصولاتی تولید کنند و چه محصولاتی تولید نکنند؟ آیا می‌توان یک آیه و یک روایت در این زمینه‌ پیدا کرد؟ این روش‌ها صرفا یادآور اسلوب‌های به کار رفته در اقتصادهای کمونیستی ناکارآمد است. به عبارت دیگر اگر قرار باشد ایده‌های این چنینی را ریشه‌یابی کنیم به تفکرات ایدئولوژی‌زده کمونیستی می‌رسیم که چپ‌های ایرانی پیش‌تر مطرح می‌کردند./تجارت فردا

کلید واژه ها: اقتصاد اقتصاد ایران دولت سیزدهم ایران ایران و روسیه ایران و شوروی ایران و چین اتحاد جماهیر شوروی جمهوری اسلامی ایران چین الگوی اقتصادی چین الگوی اقتصادی شوروی کمونیسم سوسیالیسم موسی غنی نژاد


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۲
الف -رمز پیشرفت صنعت در حجم وکیفیت در جامعه صنعتی مصرف است۔حال میتواند مصرف داخلی باشد یا صادراتی۔پیشرفت صنعت برای تولید کننده است ومشکلاتش بیشتر برای مصرف کننده۔ ب- صنعت با توجه به نوع تولید وخدمات مینواند طبقات مصرف ساز باشد ومیتواند رفاه عمومی باعث گردد۔بعنوان مثال اتومبیل شخصی رفاه خصوصی است ومترو وسیستم حمل ونقل عمومی رفاه عمومی۔امکانات صنعتی نمی تواند همه را در مدت رمان کوتاه وحتی طولانی همه را صاحب رفاه شخصی کند۔چون حچم تولید وسرمایه گذاری ها چنین اجازهای نمی دهد۔ ج-رفاه شخصی هدف بیشتر جامعه سرمایه داری است ورفاه عمومی هدف جامعه سوسیالیستی است۔ د-جامعه سرمایه داری همواره در جنگ اقتصادی با جامعه سوسیالیستی است۔اجازه مصرف تولیدات را به ان نمی دهد۔ با چین وبرخی کشورهای دیگر چنین اجازهای داد۔با توجه به حضور سرمایه خودی۔وزمانی که خود تحت فشار قرار گرفت سعی میکند انرا محدود کند۔ روسیه وایران یکسرنوشت مشابه داشتند۔بهر دو جنگ بزرگی تحمیل شد۔که توان بهینه کردن رفاه عمومی تا اندازه زیادی از انها هرکدام به نوع خود گرفت۔ ه- جامعه ایران یک جامعه سوسیالیستی نیست۔یک جامعه بازاری با دروازه های چهار طاق باز است۔شتر که هیچ طریلی با بارش هم خارج شود کسی متوجه نیست واهمیت نمی دهد۔ابروی جامعه سوسیالیستی را حفظ کنید۔ و- صنعت ماشینی در جامعه ما وارداتی است۔صنعت بومی ما صنایع دستی است۔فرش می بافیم از چند سانتیمتر مربع تا چند ده متر مربع که زیبائی ان هوش از کله صاحبان صنایع ماشینی را میبرد۔همانگونه که ایرباس های انها هوش از کله ما میبرد۔ ز- مطلبی عرض کنم وتمام کنم ۔زمانهای گذشته اروپائیا ن در تهران همواره در دنبال فرشهای نخ نمای ایرانی قدیمی بودند وبا قیمت خوب میخریدند۔همه میگفتند این فرسها عتیقه است۔این فرشها را برای فرشهای ماشینی واستفاده از طرح انها میخریدند۔هنر انرا نداشتند۔ایا انها هنر ائینه کاری وکاشی کاری ما را دارند۔نه۔کودکان خرد سال ما این فرش ها را تولید میکنند واستادان تحصیل نکرده ما این هنر ها را دارند۔ زیبا ترین مترو جهان ممکن است در مسکو یا پیوم یانک کره شمالی باشد۔ ولی از اتومبیل خبری نیست۔ در یک جامعه نسبت رفاه عمومی به خصوصی بسیار مهم است۔در ایران رفاه عمومی نداریم۔در هیچ زمینه ای۔