پوتین در تهران؛ سوریه و دیگر مسائل!

مسکو به ایران اعتماد دارد اما به ترکیه نه

۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۳۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
مسکو به ترکیه و صداقت این کشور اعتماد ندارد و این کشور را مجری برنامه های آمریکا در منطقه به ویژه در عرصه سوریه می داند که هدف آن بیرون راندن روسیه از سوریه و مجبور کردن مسکو به امتیاز دادن است. به خصوص بعد از آن که ترکیه با گرفتن امتیازاتی که برخلاف منافع مسکو است، حاضر شد با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت کند.
مسکو به ایران اعتماد دارد اما به ترکیه نه

نویسنده: حسن فحص

دیپلماسی ایرانی: اجلاس سه جانبه در تهران با حضور سران روسیه، ایران و ترکیه که پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی و شرکت در نشستی با حضور سران شماری از کشورهای عربی در جده برگزار شد، بخشی از تلاش های مشترک روسیه و ایران برای حفظ اوضاع کنونی در عرصه سوریه محسوب می شود. به ویژه که پیش بینی می شود سفر بایدن به منطقه به خصوص بخش مربوط به نگرانی اسرائیل از تحولات سوریه پس از کاهش حضور نظامی روسیه در این کشور و تقویت حضور سپاه پاسداران و متحدانش، آغازگر معادلات پرتنش جدیدی در سوریه خواهد بود. 

همراهی روسیه با ایران در سوریه و تلاش دو کشور برای محدود کردن نقش آفرینی ترکیه در سوریه که چالش هایی برای تهران و مسکو ایجاد خواهد کرد، نشان می دهد روسیه هرچند به طور موقت از سیاست بازی با تناقضات بین تهران و آنکارا که موجب شد روسیه قبلا بتواند امتیازاتی جداگانه از هر دوطرف بگیرد، دست کشیده است. 

مسکو این بار تلاش خواهد کرد رفتار متفاوتی با تهران داشته باشد به طوری که بخشی از خواسته ها و منافع راهبردی ایران را برآورده کند که در عین حال همسو با منافع روسیه نیز هست. روسیه بعد از جنگ اوکراین و قرار گرفتن در معرض تحریم های غرب، تمایل دارد تفاهم نامه های راهبردی اقتصادی را که اخیرا با ایران امضا کرده است فعال کند. مسکو همچنین برای مجازات تل آویو به علت موضعی که در خصوص جنگ اوکراین اتخاذ کرد، قصد دارد به تهران نزدیک شود و نقش آن را در سوریه تقویت کند. 

اگر سخنان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره قصد تهران برای فروش تعداد زیادی پهپاد مسلح به روسیه و آموزش استفاده از آنها به روس ها صحت داشته باشد به این معناست که تحولی در موضع ایران روی داده است و این کشور که طرفدار توقف جنگ در اوکراین و حل سیاسی این بحران بود، به شریک مسکو در این جنگ تبدیل می شود. این موضوع نشان می دهد مقامات تهران همزمان با کاهش امید به احیای سریع برجام با شروطی که مدنظر ایران است، تصمیم نهایی خود را برای حرکت به سمت ائتلاف امنیتی و نظامی راهبردی با روسیه گرفته اند. 

تهران در تلاش برای محدود کردن نقش ترکیه قصد دارد روسیه را در کنار خود نگه دارد به ویژه که به حرکت ترکیه به سمت تل آویو و کشورهای خلیج فارس و تبدیل این همکاری ها به معضلی برای خود که هدفش محاصره ایران است، تردید دارد. این در حالی است که مسکو نیز به ترکیه و صداقت این کشور اعتماد ندارد و این کشور را مجری برنامه های آمریکا در منطقه به ویژه در عرصه سوریه می داند که هدف آن بیرون راندن روسیه از سوریه و مجبور کردن مسکو به امتیاز دادن است. به خصوص بعد از آن که ترکیه با گرفتن امتیازاتی که برخلاف منافع مسکو است، حاضر شد با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت کند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه روسیه ترکیه و روسیه سفر پوتین به تهران ولادیمیر پوتین ایران و روسیه مسکو تهران


( ۱۱ )

نظر شما :

پناه بر خدا ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۲۹
نویسنده مقاله فراموش کرده که موافقت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد هنوز به رای مجلس ترکیه گذاشته نشده و منوط به راستی ازمایی دو کشور مزبور مبنی بر اخراج عناصر تروریست pkk میباشد وشاید دو سال طول بکشد تا پروسه عضویت به تصویب مجلس ترکیه برسد (انهم اگر تروریستها از دو کشور (فنلاند وسوئد ) اخراج شوند. دوم انکه امریکا مخالف اصلی عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه است حتی منطقه مینبیچ را با همه اصرار به ترکیه نداد بلکه به روسها تحویل داد تا مشترکا با تروریستهای pkk مدیریت کنند، حال تعجب اینجاست که چطور هم امریکا وهم روسیه وهم ایران با هر گونه تصرف سرزمین سوریه وچپاول نفت و اخراج سایر اقلیتهای ( عرب وترکمن ) از مناطق اشغالی راضی هستند و کاری با اعمال تجزیه طلبانه تروریستهای مزبور ندارند ولی زمانیکه ترکیه با حضور تروریستها مخالفت میکند همگی مانع برخورد ترکیه با تروریستهای جدایی طلب (pkk) میشوند، پس معلوم میشود کشورهای امریکا،روسیه،ایران، هیچ دغدغه ای با تجزیه سوریه به دست تروریستهای pkk ندارند و حتی مخالف بر خورد نظامی ترکیه با انها هم میشوند ،جدا سیاست چقدر مبحث کثیفی است که معلوم نیست دست کی در جیب کیست. حال ۴۰ در صد بهترین وحاصل خیزترین و نفت خیز ترین سرزمینهای سوریه توسط تروریستهای pkk اشغال و مقدمات استقلال ( اقلیم کردی سوریه ) هم فراهم شده ،پس چرا به غیر از ترکیه کسی مخالف اینها نیست؟ چرا هیچ مخالفتی و برخوردی میان نیروهای روس،ایران،وسوریه با تروریستها را نمیبینیم؟ ایا همه طرفین به غیر از ترکیه با تقسیم سوریه راضی هستند؟ پس انجاست که گفته اند سیاست نطفه حرام و علمی بی پدر و مادر است ، که چه اصراری پشت پرده رنگی( فریب با کلمات ) نهفته است. جالبتر انکه تروریستهای تجزیه طلب با ۷ درصد جمعت سوریه ۲۵ میلیونی که هنوز تابعیت سوریه وشناسنامه سوری ندارند با کمک امریکا ودیگر یارانش بیش از ۴۰ در صد خاک سوریه را اشغال ودر پی استلال هستند وهیچ کس هم با انها مخالف نیست الا ترکیه ؟! ایا در پشت پرده با تقسیم سوریه موافقت شده؟
علی ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۷
نویسنده نشان داده که از واقعیات منطقه و کشورها و سیاستشون اطلاعی ندارد. هر کس که خواسته های روسیه رو بدون قید وشرط قبول کنه معلوما که روسیه بهش اعتماد خواهد داشت .