عوامل و اهداف افشاگری همچنان در هاله ابهام است

ضربه افشای اسناد محرمانه امریکایی به اوکراینی ها

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۴۰ اخبار اصلی اروپا آمریکا
به نظر می رسد که امریکا قربانی افشای اسناد محرمانه در مورد کشورهای متحد مانند اوکراین یا اسرائیل در چندین شبکه پیام رسانی و اجتماعی است. میزان این نشت و همچنین منشأ دقیق آن و صحت تمام اسناد هنوز مشخص نیست.
ضربه افشای اسناد محرمانه امریکایی به اوکراینی ها

نویسنده: پیوت اسمولار

دیپلماسی ایرانی: افشاگری اسناد محرمانه امریکا در شبکه های اجتماعی تا کنون اکثرا مربوط به یادداشت های طبقه بندی شده در مورد اوکراین، خاورمیانه، چین یا کره جنوبی بوده است. اما گستردگی، منشأ دقیق آن و صحت همه اسناد مشخص نیست. همچنین هنوز مشخص نیست که چه کسی یا کشور یا دولتی پشت افشای این اسناد است و هدفش از این کار چیست. البته بسیاری از جمله دولت ایالات متحده امریکا احتمال داده اند که روسیه پشت افشای این اسناد باشد به ویژه که مسکو بیش از همه می تواند از این افشاگری ها بهره برداری کند.

با این حال به نظر می رسد که امریکا قربانی افشای اسناد محرمانه در مورد کشورهای متحد مانند اوکراین یا اسرائیل در چندین شبکه پیام رسانی و اجتماعی است. میزان این نشت و همچنین منشأ دقیق آن و صحت تمام اسناد هنوز مشخص نیست.

برخی از این اسناد دارای عنوان «NOFORN» بودند، به این معنی که نمی توان آنها را با اتباع خارجی به اشتراک گذاشت. برخی دیگر قرار بود به سایر اعضای عضو پیمان پنج کشور (انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند) منتقل شوند. روزنامه واشنگتن پست که حدود پنجاه مورد از این یادداشت ها را بررسی کرده است، تأیید می کند که این یادداشت ها در راهبردی ترین سرویس های امریکایی از جمله آژانس امنیت ملی، سیا، آژانس اطلاعات پنتاگون و اداره شناسایی ملی که به ویژه ماهواره های جاسوسی را مدیریت می کند، تهیه شده است.

این اسناد مربوط به خاورمیانه و همچنین چین یا کره جنوبی است. کشوری که از اواخر فوریه تا اوایل ماه مارس با  این افشاگری‌ها آسیب‌پذیرتر شده، اوکراین است، زیرا کی‌یف یک ضد حمله نظامی را برای عقب راندن نیروهای روسیه آماده می‌کند. روسیه ای که حمله تازه ای را برای تصرف باخموت، یکی از مناطق راهبردی و استراتژیک اوکراین آغاز کرده و درصدد تصرف کامل آن است. به نظر می رسد بخشی از آمار سربازان و تلفات هر دو طرف جنگ به طور عمدی دستکاری شده، که نشان دهنده یک عملیات احتمالی مسمومیت اطلاعاتی توسط مسکو است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، برخی از یادداشت های ستاد مشترک ارتش امریکا، وضعیت عملیات در اوکراین را به طور دقیق ترسیم می کند. این اسناد همچنین امکان مشاهده کیفیت استثنایی اطلاعات در دسترس امریکایی ها در مورد عملیات و حملات روسیه و همچنین در مورد فعالیت های سرویس اطلاعات نظامی روسیه را فراهم می کند.

ظاهرا افشای این اسناد و عمومی شدن آنها تاثیر عمیقی بر روحیه سربازان اوکراینی داشته و ضمن تخریب روحیه آنها شکست هایی را در میدان های نبرد موجب شده است. افشای اطلاعات امریکایی آن هم با آن کیفیت و جزئیات برای اوکراینی ها خالی از دو جنبه نیست یا امریکا برخلاف تصور قدرت برتر نیست و توانایی تامین امنیت حتی اسناد خود را ندارد یا تعمدی در کار است تا روحیه سربازان اوکراینی تضعیف شود و البته اهمیت چندانی هم برای امریکایی ها و متحدان غربی شان ندارد، به عبارت دیگر سربازان و شهروندان اوکراینی بیش از هر زمانی احساس می کنند گوشت قربانی توپ های غربی و روسی شده اند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: افشای اسناد افشای اسناد امریکا امریکا ایالات متحده امریکا روسیه اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و امریکا اروپا اتحادیه اروپا جنگ اوکراین


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۳
این افشاگری بنظر میرسد یک حرکت تبلیغاتی و فیک باشد۔بدلایل مختلف۔ممکن است سازمان های اطلاعاتی نباشند و گروههای اماتور باشند سازمان های اطلاعات غربی از این حرکت خوشحال اند۔ وسعی در قبولاندن این اسناد فیک بعنوان اسناد حقیقی دارند ۔ایا روسیه سندی منشر میکند که مصر چندین هزار موشک برای ان کشور خریده است؟