منافع واشنگتن به خطر می افتد؟

نگرانی امریکا از حضور نظامی چین در امارات

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
آژانس های جاسوسی ایالات متحده امریکا ساخت یک تاسیسات نظامی چینی در امارات متحده عربی را شناسایی کرده اند. آیا این نشانه جدیدی از از دست دادن نفوذ امریکا در منطقه است؟
نگرانی امریکا از حضور نظامی چین در امارات

نویسنده: مایکل لامبر

دیپلماسی ایرانی: افشای اطلاعات نشان می‌دهد که امریکایی‌ها ساخت یک سایت نظامی چینی را در متحد بزرگ اماراتی خود شناسایی کرده‌اند. آژانس های جاسوسی ایالات متحده امریکا ساخت یک تاسیسات نظامی چینی در امارات متحده عربی را شناسایی کرده اند. آیا این نشانه جدیدی از از دست دادن نفوذ امریکا در منطقه است؟

تأسیسات نظامی جمهوری خلق چین در سراسر جهان در حال افزایش است که از منطق حمایت از سرمایه گذاری های چینی در چارچوب طرح یک کمربند یک جاده  پیروی می کند. از نظر جمهوری خلق چین، حفاظت از زیرساخت ها و سرمایه گذاری های خود از طریق تقویت حضور نظامی خود در آسیای مرکزی، آفریقا و خاورمیانه است.

برخی از این  پایگاه ها حداقل به طور رسمی برای آماده شدن برای درگیری مسلحانه نیستند، بلکه برای آموزش نیروهای پلیس و نظامی محلی در مبارزه با تهدیدات مختلف، مانند تاجیکستان، در نظر گرفته شده اند.

پایگاه نظامی احتمالی در امارات متحده عربی، برای امنیت گردش کالاها و مردم و همچنین برای تنوع بخشیدن به منابع هیدروکربنی منسجم خواهد بود. این حضور چین امنیت منطقه ای را در بحبوحه تغییرات ژئوپلیتیکی ممکن می سازد. مشکل واقعی این پایگاه نظامی احتمالی این است که امارات، حداقل روی کاغذ، با واشنگتن متحد است.

از نظر امارات، ایده جایگزینی واشنگتن مطرح نیست، بلکه این است که بتوانیم با دو قدرت بزرگ گفت وگو کنیم تا بهترین شرایط را در جریان مذاکرات به دست آوریم و منافع خود را تامین کنیم.

واشنگتن فقط در صورتی می تواند روی امارات حساب کند که منافع اقتصادی یا نظامی برای امارات وجود داشته باشد.

این نشانه از دست دادن نفوذ امریکا نیست، بلکه این واقعیت است که قدرتی حتی با نفوذتر در حال برتری بر ایالات متحده امریکا در منطقه است.

از نظر امارات متحده عربی، این امر باعث افزایش صادرات هیدروکربن به چین و همچنین واردات محصولات چینی می شود و به رونق اقتصادی میان دو کشور کمک شایانی می کند. تا کنون پکن به جایگزینی تمام واردات غربی قادر شده است و در فناوری، نظامی، فضا، از تولید محصولات کامپیوتری گرفته تا خودروهای برقی پیشتاز است. به نفع امارات متحده عربی است که انتقال از محصولات غربی به محصولات چینی چین را آغاز کند، روندی که در روسیه و چندین کشور آسیایی نیز در حال انجام است. محصولات چینی هم ارزانتر است و همچنین در مقایسه بسیار به روز هستند.

این اتحاد برای امارات متحده عربی حمایت یک قدرت نظامی را فراهم می کند که در خاورمیانه در حال گسترش است و از نظر کشورهای همسایه مانند ایران و افغانستان شریک قابل قبول تری نسبت به امریکا محسوب می شود.

تامین منابع هیدروکربن موضوع اساسی منافع چین در این اتحاد است. اما  نیاز به حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های یک کمربند یک جاده در پاکستان، نظارت دقیق‌تر بر فعالیت‌های گروه‌های اسلام‌گرا در عراق که با گروه‌های اسلام‌گرا در افغانستان ارتباط دارند، و همچنین نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران نیز به آن اضافه می شود. همچنین امکان حضور نظامی در غرب هند نیز مطرح است. تمامی اینها می تواند منافع کلانی را برای چین رقم بزند.

منبع: آتلانتیکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین امارات متحده عربی امارات چین و امارات چین و امارات متحده عربی ایالات متحده امریکا امریکا چین و امریکا امریکا و امارات متحده عربی امریکا و چین خاورمیانه غرب آسیا


( ۴ )

نظر شما :

امیر ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۲:۱۲
بعید میدونم آمریکا نگرانی از این بابت داشته باشه چون اگر اینطور میبود از ابتدا پشت امارات و عربستان رو خالی نمیکرد و فضا رو برای ورود چین و روسیه فراهم نمیکرد!