کوریدور شمال - جنوب اساس همکاری است

ابعاد همکاری های دیجیتالی ایران و روسیه

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۷۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
کوریدور شمال – جنوب، پروژه ای از مسیر چند وجهی است که روسیه را به بنادر ایران در خلیج فارس متصل می کند که از طریق آن، محموله به کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا ارسال می شود. ترافیک بار در امتداد کریدور در حدود ۱۵ میلیون تن است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی برنامه ریزی شده است که آن را به ۴۱ تا ۴۵ میلیون تن افزایش دهد.
ابعاد همکاری های دیجیتالی ایران و روسیه

دیپلماسی ایرانی: روسیه و ایران به طور اساسی، در مورد مشارکت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور گفت وگو کردند. وزارت توسعه دیجیتال فدراسیون روسیه حمایت در زمینه فن آوری را به تهران برای احداث کریدور حمل و نقل شمال – جنوب ارائه کرد که در حال حاضر، به طور فعال، مورد بحث قرار گرفته است، از جمله، تقویت کانال های انتقال داده، صادرات نرم افزار داخلی و همکاری برای بهبود ارتباطات پستی میان کشورها. بازار فناوری IT در ایران سالانه، 3 تا 5 میلیارد دلار تخمین زده می شود و به سرعت، در حال رشد است. با این وجود، کارشناسان خاطر نشان می کنند که این بخش به خوبی توسعه یافته، به طور موثر توسط دولت حمایت می شود، و سوال این است که آیا راه حل های روسیه مورد تقاضا خواهد بود یا خیر.

مذاکراتی میان وزارت توسعه دیجیتال فدراسیون روسیه، شرکت های کلیدی فناوری اطلاعات روسیه، وزارت ارتباطات و فناوری ایران و همچنین، شرکت زیر ساخت مخابرات ایران (TIC) انجام شد. طرفین درباره ارائه راه حل های فناوری اطلاعات روسیه به ایران، همکاری در حوزه امنیت سایبری و مخابرات گفت و گو کردند.

از طرف روسیه، روس تلکام Rostelecom، روس تلکام سولار Rostelecom-Solar، پوزتیو تکنولوجیز Positive Technologies، سنتر فور اسپیچ تکنولوجیز Center for Speech Technologies، اس تی سی پروتیوس STC Proteus، راشن پست Russian Post شرکت کردند. از نظر امنیت سایبری، این شرکت ها تخصص مورد نیاز برای تهران را در زمینه تحلیل صوتی با استفاده از هوش مصنوعی، دیجیتالی کردن فرآیندهای تجاری، استقرار مراکز پاسخگویی به تهدیدات سایبری (SOC) و برون سپاری خدمات امنیت سایبری ارائه کردند.

وزارت توسعه دیجیتال گزارش داد که هر دو طرف علاقه مند به اجرای پروژه های مشترک هستند. ایران یک سیستم دولتی خوش ساخت برای حمایت از انتقال فناوری و توسعه نوآوری های داخلی دارد و این امر، زمان تصمیم گیری در مورد مشارکت ها را کاهش می دهد. روسیه با طرف ایرانی برای ارزیابی توانمندی های فرودگاه پیام (واقع در شهر کرج در 40 کیلومتری تهران) برای گسترش پروازهای بین المللی به توافق رسید.

کوریدور شمال – جنوب، پروژه ای از مسیر چند وجهی است که روسیه را به بنادر ایران در خلیج فارس متصل می کند که از طریق آن، محموله به کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا ارسال می شود. ترافیک بار در امتداد کریدور در حدود 15 میلیون تن است که تا سال 2030 میلادی برنامه ریزی شده است که آن را به 41 تا 45 میلیون تن افزایش دهد.

به طور کلی، وزارت تحول دیجیتال به طور فعال، در صادرات راه حل های فناوری اطلاعات روسیه مشارکت دارد: در پایان ماه ژوئن، جلسه ای در آنو تسیفرورویا اکونومیکا ANO Tsifrovaya ekonomika برگزار شد که در آن، استراتژی هایی برای ترویج نرم افزارهای صنعتی و سیستمی روسی در بریکس BRICS و بازارهای EAEU مورد بحث قرار گرفتند. ایران اخیرا، به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای (هند، قزاقستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان) شناخته شده است که می تواند، تعامل این جمهوری با کشورهای آسیایی را تقویت کند.

آدلان مارگویف، محقق مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا در موسسه مطالعات بین المللی MGIMO ، خاطر نشان کرد: اکنون، چین نقش شریک اصلی تجاری ایران را حفظ کرده است و این کار را انجام خواهد داد. توسعه همکاری با روسیه سه تا هفت سال طول می کشد: بیش از 70 درصد تجارت روسیه و ایران را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد. بازار محصولات فناوری اطلاعات ایران کوچکتر از روسیه است، اما ده سال است که به سرعت در حال رشد است. اکنون، فروش نرم افزارهای داخلی به 3 تا 5 میلیارد دلار در سال می رسد، در درجه اول در زمینه امنیت سایبری، مدیریت فرآیندهای کسب و کار، بخش بانکی و حمل و نقل.

منبع: کامرسنت (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه روابط ایران و روسیه کوریدور شمال جنوب دیجیتال همکاری های فناوری تهران و مسکو


( ۵ )

نظر شما :