رجزخوانی‌های توخالی امریکا و اسرائیل علیه تهران

چرا حمله به ایران ممکن نیست؟

۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۷۴۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اسماعیل فروغی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به باور ناظرانِ بین المللی، رجزخوانی ها و شاخ و شانه کشیدن های امریکا و اسرائیل همه جزء جنگ های تبلیغاتی هستند. شکست قطعی ایران در شرق میانه و در سطح جهان نه در توان اسرائیل است و نه در توان حامی قدرتمندش – ایالات متحده ی امریکا. ایران به دلایل مختلف دست بالاتر از حریفان اش دارد.
چرا حمله به ایران ممکن نیست؟

نویسنده: اسماعیل فروغی، روزنامه نگار، داستان نویس و مجری پیشین رادیو تلویزیون ملی افغانستان 

دیپلماسی ایرانی: درحالی که سیاست "ایران هراسیِ" امریکا و اسرائیل از چند سال به این سو دیگر در میان اعراب بازار ندارد، اکنون هر دو سعی دارند هرطوری می شود پای ایران را به جنگ مستقیم درغزه بکشانند. آنان قبل ازهمه با رجزخوانی ها، زورگویی و شاخ و شانه کشیدن ها، ایران را به حمله ی مستقیم تهدید می کنند و حتی تا آن سرحد که می گویند: "ما این بار سر مار را قطع کرده" ایران را نابود می کنیم تا به ادعای آنها "دُم هایش چون حزب الله، حماس، انصارالله وغیره خود بخود از ریشه بخشکند." 

ولی آیا چنین چیزی ممکن و متصور است؟ آیا ایالات متحده ی امریکا و اسرائیل می توانند ایران و هم پیمانان منطقه ای اش را با زور از صحنه ی روزگار بخصوص از شرق میانه دور کنند؟

به باور ناظرانِ بین المللی، این رجزخوانی ها و شاخ و شانه کشیدن ها همه جزء جنگ های تبلیغاتی هستند. شکست قطعی ایران در شرق میانه و در سطح جهان نه در توان اسرائیل است و نه در توان حامی قدرتمندش – ایالات متحده ی امریکا. ایران به دلایل مختلف دست بالاتر از حریفان اش دارد:

ــ اولین امتیاز ایران مساحت بزرگ (حدود صد برابر مساحت اسرائیل)، نفوس صدمیلیونی و امکان جمع آوری لشکر چندین میلیونی ازسرسپرده گان مذهبی و وطنپرستان ایرانی اش در یک زمان کوتاه است. ایران با وجود داشتن لشکر نظامی حدود یک میلیونی، به آسانی می تواند ظرفیت و تعداد افراد نظامی اش را در یک فرصت کوتاه به چندین برابر بالا ببرد که این برای اسرائیل ناممکن است.

ــ دومین امتیاز ایران، موضعگیری نیروهای قدرتمند نیابتی اش در سر تا سر منطقه است که ایران را صدها کیلومتر از تیررس مستقیم دشمن دور نگه داشته اند. اسرائیل باید بتواند ابتدا ازدیوارهای محکم امنیتی هم پیمانان ایران عبور کند تا بعداً به ایران برسد.

ــ و سومین امتیاز ایران که در واقع عمده ترین عامل بازدارنده ی اسرائیل و امریکا برای حمله ی مستقیم بر ایران است، همصدایی تمام کشورهای عرب و مسلمان در صورت حمله به ایران خواهد بود که حالا نسبت به سال های قبل گسترش مثبت یافته است. به گمان اغلب، در صورت حمله ی اسرائیل به ایران هیچ کشوری در منطقه با ماجراجویی و آتش افروزی اسرائیل و امریکا همگام نخواهد شد، برای عبور هواپیماها و راکت های ویرانگر آنان از فراز سرزمین های شان، اجازه ی عبور نخواهند داد.

متکی به این حقایق، دشوار است تصور کنیم که رجزخوانی های اسرائیل و امریکا علیه ایران همه بلوف زنی های تبلیغاتی هستند.

از جانب دیگر بعید به نظر می رسد که ایالات متحده ی امریکا با وارد شدن به جنگ مستقیم علیه ایران، هزاران سرباز و افسر نظامی اش را درمنطقه با خطر مرگ روبه رو کند. امریکا به خوبی می داند که در صورت جنگِ رو در رو، ایرانِ امروز – من  حیث تولیدکننده ی بزرگ راکت ها، پهپادها و تجهیزات پیشرفته ی نظامی در دنیا – از ظرفیت و توانایی راکتی بزرگ و بی پایان برای نابود کردن تمام پایگاه های نظامی، ناوها و هواپیمابرهای آن کشور در منطقه ی خاورمیانه برخوردار است.

شاید این تصور در ذهن ما شکل بگیرد که اسرائیل یک قدرت هسته ای است و توانایی نابود کردن تهران را داراست؛ هرچند این تصور، تصور درستی است؛ اما باید بدانیم که تمام مراکز هسته ای اسرائیل هم چنان آسیب پذیر و در معرض خطر راکتباران ایران و هم پیمانان اش قرار دارند که می تواند از اثر اصابت یک راکت غول پیکر ایران یا قدرت های نیابتی ایران به آن مراکز، تمام مساحت کوچک اسرائیل، در آتش خودی بسوزد.

متکی به این دلایل و شواهد، رجز خوانی های اسرائیل و امریکا همه بلوف های تبلیغاتی است، و بعید به نظر می رسد که امریکا و اسرائیل با یورش مستقیم بر ایران، تعقل را کنار بگذارند و خودکشی کنند.

کلید واژه ها: ایران حمله به ایران جنگ با ایران حمله اسرائیل حمله اسرائیل به ایران ایالات متحده امریکا ایران و امریکا حمله امریکا به ایران اسماعیل فروغی


( ۱۶۹ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۱
مضافا علی فرض محال حمله به ایران ، اولا امریکا با ایران اتمی مواجه میشود و کل معادلات قدرت عوض میشود و ثانیا با ابرقدرتی باید خداحافظی کند. اکنون در وسط جنگ ترکیبی هستیم و همه ایرانیان وطن دوست فارغ از سلیقه و برای حفظ کیان کشور باید پشت سر رهبری عظیم الشان به عنوان فرمانده میدان ، صف واحد تشکیل دهند. فرمانده ثابت کرده بلد راه است و دشمنان ایران را یک به یک زمین گیر کرده است.
رضا ۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۳
درست است. و همچنین برخلاف برخی تحلیلهای اشتباه دشمنان که بر روی اقوام و ملتهای ایران در این جنگ حساب میکنند، احتمالا به غیر از گروهها و احزاب کُردی، همه اقوام ایرانی علیه دشمن خارجی متحد خواهند شد.
ایرانی... ۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۲
بنظرم مقاله خیلی عمیق نیست .حمله به یک کشور در بعد ایران بررسی زوایای بسیار مهم دیگری را میطلبد که به چگونگی انها اشاره ای نشده...بیشتر مسایل مطرح شده که عموم مردم مطلعند...
امیر مولوی ۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۳
فارغ از تمام عوامل فوق باید به بحران اقتصادی جهانی ناشی از اقدام نظامی بر علیه ایران نیز اشاره کرد .... ایران با در اختیار داشتن تنگه هرمز و تسلط حوثی ها بر تنگه باب المندب میتواند شاهراه های نفتی دنیا رو با اختلال جدی مواجه کند و در این صورت اقتصاد دنیا فرو خواهد پاشید
صابر ۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۵
امام زمان نمیزاره هیچ وقت حکومت اسلامی واقعی نابود بشود و با دستهای پولادین جلو اهریمن های خونخوار را میگیرد . هر کس میترسد مشکل عقیدتی دارد
خسرو ۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۱
هیچ کشوری نمی تواند تبعات جنگ با ایران را پیش بینی کرده و قبول کند حتی آمریکا و اسرائیل ، از قدیم گفتند سگی که پارس کند حمله نمیکند ، واسرائیل فقط سروصدا می‌کند ایران که هیچ ، حتی جسارت حمله به حزب‌الله را هم ندارد مخصوصا که حالا در جنگ با حماس بعنوان ضعیفترین حلقه محور مقاومت ، از پا در آمده است
در پاسخ به رضا (13:53) ۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۷
اول اینکه ایران به معنای تمام کلمه، ملت محسوب می شود و همه اقوام خود را در وهله اول " ایرانی" می دانند. در ثانی مطمئن باشید که کُردها، در صورت بروز هرگونه اشتباهی از جانب دشمنان، دوشادوش سایر مردمان این سرزمین، آماده نگهبانی و پاسداشت از وطن هستند. (آنگونه که رشادت های آنها در جنگ تحمیلی زبانزد بوده و هست). در آخر اینکه در زمانه ای که دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم ایران هستند، ای کاش سنجیده تر سخن گوییم و دنبال رو عمل ننگین آنان نباشیم.
منصور ۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۷
هر ایرانی میهن دوستی سرباز کشورش است و در برابر دشمنانش یکپارچه می ایسد. نباید به ادبیات وارداتی که تلاش دارد دولت_ ملت تاریخی ایران را با قوم گرایی سست کنند رسمیت داد. حساب کردهای اصیل ایرانی از گروه های گمراه جدا می باشد.