هشدار ایران به آمریکا درباره حوثی ها

سعید ایروانی در رد قطعنامه ضدیمنی: سنگ‌ها بسته شده‌اند و سگ‌ها رها شده‌اند

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سعید ایروانی در گفت وگو با نیوزویک گفت: ما قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه یمن را غیرعادلانه و ظالمانه می‌بینیم، مشابه با وضعیتی که در آن سنگ‌ها بسته شده‌اند و [به جای آن] سگ‌ها رها شده‌اند. با وجود اینکه در مورد عادلانه بودن این قطعنامه تردید داریم، ما به عنوان یک کشور عضو مسئول در سازمان ملل، مسئولیت‌های خود را به رسمیت می‌شناسیم و به مفاد آن پایبند هستیم.
سعید ایروانی در رد قطعنامه ضدیمنی: سنگ‌ها بسته شده‌اند و سگ‌ها رها شده‌اند

دیپلماسی ایرانی: امیر سعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، ایالات متحده و بریتانیا را به اعلام جنگ علیه مردم یمن پس از دو شب حملات هوایی مشترک متهم کرد. ایروانی در مصاحبه اختصاصی با نیوزویک، گفت که "هر کشوری که در این تجاوز نظامی یا دشمنی‌های بعدی دخالت کند، خود را در معرض خطر احتمالی قرار می دهد." این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

نیوزویک: ایران چه برداشتی از حملات هوایی مشترک ایالات متحده و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن دارد؟

اقدامات انجام شده توسط ایالات متحده و بریتانیا در حمله به یمن، نقض آشکار حاکمیت ملی، تخطی از قوانین بین‌المللی و نقض منشور سازمان ملل متحد است که در نهایت به معنای اعلام جنگ علیه مردم یمن می‌باشد. این تجاوز نظامی نشان دهنده موفقیت لابی رژیم اسرائیل در واشنگتن برای کشاندن ایالات متحده به جنگ مستقیم و تشدید و گسترش درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه است. به ‌رغم عدم موفقیت رژیم اسرائیل در دستیابی به بیشتر اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه، این رژیم به دنبال بحرانی گسترده‌تر از درگیری‌های غزه است تا به اصطلاح راه برون رفتی از باتلاق کنونی با حفظ وجهه خود فراهم کند. خواسته‌های رژیم اسرائیل از ایالات متحده فراتر از تنها درخواست سلاح، اطلاعات، حمایت مالی و سیاسی است و شامل درخواست مشارکت مستقیم در جنگ هم می‌شود که با یک تقسیم کار دقیق مشخص شده است.
به طور مشخص، این رژیم پیش‌بینی می‌کند که درگیری‌ها در غزه، لبنان و سوریه تحت صلاحیت خودش قرار گیرند، در حالی که جنگ‌ها در عراق و یمن با ایالات متحده مرتبط باشند. شواهد قانع‌کننده نشان می‌دهند که این رژیم به طور موثری توانسته ایالات متحده را در راستای منافع خودش در این درگیری‌ها دخیل کند.
یک ضرب‌المثل حکمت آمیز بیان می‌کند که نمی‌توان خون را با خون شست. یک پرسش اساسی مطرح می‌شود: دریای سرخ چه زمانی به یک منطقه ناامن تبدیل شد و چه عواملی به این تغییر کمک کرد؟ پاسخ روشن مستقیماً به جنگ در حال وقوع در غزه اشاره می‌کند. نگرانی‌های امنیتی پیرامون دریای سرخ به شدت با تحولات در غزه پیوند خورده‌اند. جزئیات دقیق اینکه چگونه و چرا این تحول رخ داد، نیازمند بررسی جامع در پس زمینه رویدادهای جاری در نوار محاصره‌شده غزه است.
در شرایطی که سازوکارهای بین‌المللی، نه اراده و نه توانایی جلوگیری از جنایات جاری در غزه را ندارند، و این واقعیت که این ناحیه تحت محاصره شدیدی قرار دارد، همراه با محرومیت مردم غزه از نیازهای ضروری مانند سوخت و غذا، یک بحران انسانی شدید در حال رخ دادن است. در پاسخ به این وضعیت فاجعه‌بار، جنبش انصارالله یمن، با الهام از وظیفه انسانی، نقش دفاع از ملت ستمدیده فلسطین را بر عهده گرفته است.
این جنبش اعلام کرده که تمام خطوط کشتیرانی در آبراه دریای سرخ امن هستند، به جز کشتی‌هایی که با اسرائیل مرتبط باشند یا در حمل و نقل کالاها به اسرائیل یا از اسرائیل دخالت داشته باشند. این اعلام موضع، جنبش انصارالله یمن را در جایگاه یک حامی اصول انسانی قرار می‌دهد که به دنبال دفاع از مردم ستمدیده فلسطین است. با این حال، در پرتو تجاوزات اخیر و به عنوان یک نتیجه بالقوه، انتظار می‌رود که هر کشوری که در این تجاوز نظامی یا دشمنی‌های بعدی شرکت کند، خود را در معرض خطر احتمالی قرار دهد، یا به عنوان یک هدف عملیاتی موجه توسط جنبش انصارالله در نظر گرفته شود.

دیرزمانی است که اتهاماتی مبنی بر حمایت ایران از حوثی‌ها، چه از طریق آموزش نظامی، تأمین سلاح یا سایر اشکال حمایت، وجود داشته است. آیا ایران این حمله آمریکایی-بریتانیایی به حوثی‌ها را به عنوان حمله‌ای به "محور مقاومتِ" گسترده‌تر تلقی می‌کند؟

ما قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه یمن را غیرعادلانه و ظالمانه می‌بینیم، مشابه با وضعیتی که در آن سنگ‌ها بسته شده‌اند و [به جای آن] سگ‌ها رها شده‌اند. با وجود اینکه در مورد عادلانه بودن این قطعنامه تردید داریم، ما به عنوان یک کشور عضو مسئول در سازمان ملل، مسئولیت‌های خود را به رسمیت می‌شناسیم و به مفاد آن پایبند هستیم.
طی هشت سال گذشته، انصارالله یک محاصره کامل زمینی، هوایی و دریایی را تحمل کرده است. با وجود رویارویی با این تحریم و محاصره طولانی‌مدت، یمن با تکیه بر توانایی‌های داخلی خود، استقامت نشان داده است. از زمان آغاز جنگ علیه یمن در سال 2015، انصارالله در ابتدا به موجودی تسلیحاتی که از ارتش سابق یمن به ارث برده بود، وابسته بود که عمدتاً وارداتی بودند. قابل توجه است که طی سال‌ها، انصارالله به یک نیروی منطقه‌ای قدرتمند تبدیل شده و به خودکفایی در تولید تسلیحات پیشرفته داخلی دست یافته است.

ارزیابی شما از خطر تشدید بیشتر توسط حوثی‌ها یا گروه‌های همدل با آنها – از جمله آنهایی که با ایران همراستا هستند – در سایر نقاط منطقه که از اقدامات آمریکا – بریتانیا خشمگین شده‌اند، چیست؟

در حالی که گروه‌های مقاومت در عراق و لبنان جزئی از دولت‌های خود هستند و تصمیم‌گیری‌هایشان مشمول ملاحظات دولتی می‌شوند، انصارالله به عنوان یک دولت مستقل با حاکمیت ملی، وضعیتی متفاوت دارد.
نکته قابل توجه این که، انصارالله با وضعیتی متمایز فعالیت می‌کند و از بالاترین سطح حمایت مردم خود برخوردار است. در پی تجاوز اخیر، طی چند ساعت، میلیون‌ها نفر از مردم یمن به خیابان‌ها آمدند تا حمایت قاطع خود را از سیاست دولتشان ابراز کنند و همزمان نارضایتی خود را نسبت به آمریکا و اسرائیل نشان دهند. با توجه به این نمایش قابل توجه از حمایت، انتظار می‌رود که سایر گروه‌های مقاومت نیازی به ارائه کمک عملیاتی به انصارالله در این برهه حساس نبینند. این در حالی است که انصارالله، با اتکای به حمایت مردم خود و با ظرفیت و قدرتی که نشان داده، می‌تواند به طور موثر از ملت و شهروندان خود دفاع کند.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: سعید ایروانی ایران و امریکا ایران و اسرائیل حمله امریکا به یمن جنگ اسرائیل حمله اسرائیل به غزه حوثی ها


( ۲ )

نظر شما :

خسرو ۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۵
زنده باد یمن ، زنده باد انصارالله ---- یمنی ها مبارزان واقعی با استکبار آمریکا هستند ولی ننگ بر روسیه که قطعنامه شواری امنیت را وتو نکرد روسیه خواهان گسترش جنگ از غزه به یمن و حتی ایران است تا در سایه آن بتواند سرزمین های اکراین را غصب و هضم کند جمهوری اسلامی ایران باید مواظب ناجوانمردی های احتمالی روسیه باشد