مبارزه دموکرات ها و جمهوريخواهان جدى مى شود

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۱ کد : ۷۰۵ اخبار اصلی
هنوز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال 2008 زمان زیادی باقی مانده است. اما این فاصله نتوانسته از تب و تام نامزدهای اولیه احزاب برای پرداختن به موضوعات مورد بحث سیاسی بکاهد.
مبارزه دموکرات ها و جمهوريخواهان جدى مى شود

هر از گاهی یکی از موسسات معتبر نظرسنجی در آمریکا آخرین اطلاعات و اخبار را پیرامون شانس هر یک از این نامزدها برای راهیابی به دور نهایی رقابت در 2008 منتشر می کند. این نظرسنجی ها معمولا در پی یکی از رویدادهای مهم خبری یا بروز تحولی جدید در وقایع جاری آمریکا صورت می گیرد و بدین ترتیب تلاش می شود که تنور این انتخابات از هم اکنون گرم و پرالتهاب باشد. در همین راستا رقبا هم تلاش می کنند تا در این مباحث نقش پررنگی داشته باشند و به گونه ای عمل نکنند که در موقعیتی غافل گیران قافیه را ببازند.

 

 

گزارش پترائوس

در حالی که هنوز نامزدهای اصلی احزاب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا برای تصاحب کاخ سفید مشخص نشده است، چندی پیش گزارش دیوید پترائوس و رایان کراکر باعث شد که باردیگر موضوع رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سر زبان ها بیافتد. برخی از سرشناس ترین نامزدها با انتقاد و یا حمایت خود از مباحث مطرح شده توسط جورج بوش در سخنرانی تلویزیونیش پیرامون این گزارش تلاش کردند تا اعتبار بیشتری در میان رای دهندگان آمریکایی کسب کنند.

بوش به مخالفین جنگ عراق گفت که بهتر است در این مورد با دولت آمریکا همراه شوند. اما جان ادوادز، سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا از کارولینای شمالی به فاصله کوتاهی پس از اظهارات بوش در شبکه MSNBC ظاهر شد و در پاسخ به وی گفت که متاسفانه بوش هنوز بر استراتژی همیشگی اش تاکید می کند و معقتد است که عراق همچنان به زمان و نیروهای بیشتر نیاز دارد.

در همین حال باراک اوباما، سناتور ایالت الینویز آمریکا که از مطرح ترین نامزدهای اولیه دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود نیز بدون توجه به طرح بوش مبنی بر عقب نشینی 20 هزار تن از نیروهای آمریکای مستقر در عراق تا تابستان سال آینده، پیشنهاد داد که تا پایان سال 2008 هرماه یک یا دو گردان از نیروهای آمریکایی از عراق به کشورشان بازگردند.

هیلاری کیلینتون سناتور آمریکا از نیویورک هم که رقابت تنگاتنگی برای کسب عنوان نامزدی اصلی دمکرات ها با اوباما دارد، پیش از ارائه گزارش پترائوس در مجلس سنای آمریکا به پیشواز نتایج این گزارش رفته بود و گفت که اگر رئیس جمهور کشورش شود، یکی از اولویت هایش این خواهد بود که طی 60 روز تمام نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند.

این انتقادهای از سوی نامزدهای دموکرات موجب شد که برخی از کارشناسان مباحث سیاسی در آمریکا از جمله جنی باکوس، استراتژیست دموکرات ها اعلام کنند که گزارش پترائوس و سخنرانی بوش باعث شد تا مخالفت دموکرات های علیه جنگ در عراق متبلور و احتمالا به محور اصلی شعارهای تبلیغاتی آنان در انتخابات سال 2008 تبدیل شود.

اما این واکنش دموکرات ها باعث نشد که نامزدهای اولیه جمهوریخواه نیز بیکار بنشینند. رودی جولیانی، شهردار سابق شهر نیویورک از جمله این نامزدها بود. او که هم اکنون توانسته است تا حدی از رقبای هم حزبی خود در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فاصله بگیرد، در مورد انتقاد دموکرات ها علیه گزارش پترائوس گفت که این تلاشی در جهت ترور شخصیت این ژنرال آمریکایی است.

 

 

چه کسی مذهبی تر است

دغدغه های مذهبی نامزدهای اولیه از جمله دیگر مباحثی است که در روزهای اخیر و در حالی که هنوز فاصله زیادی تا برگزاری این انتخابات باقی مانده است، مورد توجه محافل خبری در آمریکا قرار گرفته است.

علایق مذهبی بوش و بیان آنها در مبارزات انتخاباتی سال 2004 یکی از فاکتورهایی بود که علی رغم ناکامی های دولت وی در عمل به وعده هایش پیرامون جنگ عراق توانست بار دیگر ادامه حضور وی را در کاخ سفید تضمین کند.

حزب جمهوریخواه حدود سه دهه است که توانسته است با تکیه بر اعتقادات مذهبی مسیحیان نتایج بسیاری از انتخابات در آمریکا را به نفع خود به ثبت برساند. اما بر اساس گزارش ها نامزدهای جدید این حزب کمتر به این موضوع توجه دارند به گونه ای که نه رودی جولیانی ( که سه بار ازدواج کرده ) و نه فرد تامسون ( که دو بار ازداواج کرده ) از نامزدهای اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیچ یک به طور پیوسته به کلیسا نمی روند.

اما نامزدهای اولیه حزب دموکرات که معمولا به بی توجهی به مباحث دینی معروف هستند، به نظر می رسد که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو روند معکوسی را در پیش گرفته اند.

برای مثال هیلاری کلینتون چندی پیش از قدرت دعا سخن گفت و تاکید کرد که ایمانش در مواجه با چالش ها در حالی که همسرش بیل کلینتون بی ایمانی را پیشه کرده بود، بسیار حساس و تعیین کننده بود. همچنین در یک تبلیغات رادیویی اخیر از باراک اوباما اعلام شد که وی یک مرد مسیحی است.

در نظر سنجی اخیری که توسط موسسه گالوپ در آمریکا صورت گرفته است، 55 درصد از آمریکایی ها گفتند که مایل هستند دست کم هر ماه یک بار به کلیسا بروند. همچنین براساس آخرین آمارها به نظر می رسد که در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا 30 درصد از 120 رای دهنده این انتخابات را محافظه کاران مسیحی تشکیل دهند.

بدین ترتیب عامل مذهب یکی از اصلی ترین فاکتورهای تعیین کننده در این انتخابات خواهد بود که به نظر می رسد در حال حاضر حزب دموکرات نسبت به رقیب دیرین خود، دست برتر را در آن دارد.

 

 

نتایج آخرین نظرسنجی ها

اگرچه استناد به نظرسنجی های انجام گرفته در مورد نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا برای پیش بینی پیروز نهایی هنوز چندان عاقلانه به نظر نمی رسد، اما موسسات معتبر نظرسنجی در آمریکا همچنان با حرارت و مجدانه نتایج آخرین تحقیقات خود را در مورد میزان محبوبیت نامزدها اعلام می کنند.

در آخرین نظرسنجی موسسه گالوپ محبوییت هیلاری کلینتون در میان رای دهندگان آمریکایی کاهش یافته است. گالوپ در این نظر سنجی از پاسخ دهندگان پرسیده است که احساس خود را در مورد گرم بودن یا سردی بودن نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهور آمریکا اعلام کنند.

49 درصد از این پاسخ دهندگان معتقدند که همسر رئیس جمهور سابق آمریکا شخصیت گرمی دارد. این در حالی است که 44 درصد از آنان نظری مخالف داشته و معتقدند که هیلاری فردی بسیار سرد است.

اگرچه در این نظر سنجی هیلاری کلینتون آرای موافق بیشتری را نسبت به باراک اوباما، جان ادواردز، جولیانی و مک کین به دست آورده، اما کاهش محبوبیت وی به زیر 50 درصد مورد توجه محافل سیاسی و خبری آمریکا بوده است. 

در همین حال بر اساس نتایج نظرسنجی اخیری که توسط فاکس نیوز انجام گرفته است، کلینتون با 49 درصد رای موافق و 45 درصد رای مخالف از رقیب اصلی خود در حزب دموکرات که به ترتیب 51 و 25 درصد موافق و مخالف داشته است، عقب افتاده است.

اما اظهارات اخیر ژنرال وزلی کلارک در مورد هیلاری کلینتون که در سال 2004 برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کرد و در میان نظامیان این کشور از محبوبیت زیادی برخوردار است، تا حدی توانسته است فضای حاکم را به نفع کلینتون تغییر دهد.

این فرمانده سابق نیروهای ناتو از هیلاری به عنوان فردی برجسته که برای ریاست جمهوری مهارت ها و تجربه دارد، نام برد. وی گفت که همسر بیل کلینتون می تواند رهبر بزرگی برای آمریکا و فرمانده خوبی برای مردان و زنان یونیفورم پوش باشد.

نظر شما :