دلایل تصویب قانون مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین

هدف تظاهر به خطرناک بودن ایران است

۱۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۹۱۰۹۴۶ اقتصاد و انرژی گفتگو
محمد روحی صفت، سفیر پیشین ایران در مکزیک در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که تصویب این قانون به معنای افزایش فشار لابی های صهیونیست بر کنگره آمریکا است
هدف تظاهر به خطرناک بودن ایران است

دیپلماسی ایرانی: کنگره امریکا به تازگی قانونی را به تصویب رسانده که بر اساس آن وزارت خارجه این کشور موظف می شود طی 180 روز برنامه خود را برای مقابله با حضور ایران در امریکای لاتین، کانادا و امریکای مرکزی ارائه کند. هم چنین این قانون یک میلیون دلار برای ارائه گزارش از فعالیت های دیپلماتیک و اقتصادی ایران در امریکای لاتین، اطمینان از مختل نشدن بازار انرژی امریکا و جهان و نیز پیشنهاد راهی برای مقابله با کمک برخی کشورهای منطقه به ایران برای دور زدن تحریم های بین المللی اختصاص داده است.  دلیل این حساسیت تازه امریکا بر فعالیت های ایران در امریکای لاتین چیست؟ ایران چه فعالیت هایی در امریکای لاتین انجام می دهد؟ تصویب این قانون چه صدمه ای به منافع ایران می زند؟ دیپلماسی ایرانی این سوالات را در گفت و گو با محمد روحی صفت، سفیر پیشین ایران در مکزیک بررسی کرده است:

علت حساسیت تازه امریکا بر امریکای لاتین چیست؟

به  طور طبیعی ایران با امریکا در امریکای لاتین در حال رقابت اقتصادی است. کنگره امریکا هم تلاش می کند به هر نحوی شده ایران را در همه جا محدود کند. اما من از این خبر استقبال می کنم. به خاطر این که برای امریکا مشخص می شود که ایران هیچ گاه به دنبال مسئله دیگری نیست. منطقه نفوذ ایران مرزهای امریکا نیست. امریکا در جنوب تنها با مکزیک مرز مشترک دارد. تجربه سفارت در مکزیک به من می گوید که ایرانیان در این مرزها نفوذ و فعالیتی نداشته و ندارند. مرزهای جنوبی مکزیک عمدتا در اختیار کارتل های مواد مخدر است. لذا قطع به یقین می توان گفت که ایران هیچ گاه نخواسته از مرزهای جنوبی امریکا سوء استفاده کند. بنابراین نباید از اختصاص این بودجه برای کشف این گونه فعالیت ها نگران بود. چرا که تحقیقات نشان خواهد داد که ایران هیچ گاه درصدد نفوذ در این منطقه و سوء استفاده از آن نبوده است.

یکی از موارد استفاده این بودجه این است که امریکا اطمینان پیدا کند بازار انرژی امریکا در این منطقه دچار اختلال نشود. آیا ایران در این منطقه فعالیت های مربوط به انرژی یا سرمایه گذاری در این رابطه دارد؟

تنها فعالیت مربوط به انرژی ایران در این منطقه، فعالیتی است که به طور بسیار محدود در سال های اخیر در بولیوی و اکوادور شروع شده است. سرمایه گذاری محدود ایران در حوزه گاز در بولیوی، مسئله ای نیست که بخواهد امریکا را تهدید کند. امریکا نفت خود را از کشورهایی مانند ونزوئلا و مکزیک وارد می کند و ایران هم با این کشورها در زمینه انرژی همکاری های بسیار محدودی دارد. لذا ایران منفعتی ندارد که بخواهد بازار انرژی امریکا را در امریکای لاتین مختل کند. بلکه ایران به دنبال این است که بازار انرژی پیدا کند تا بتواند نفت خود را بفروشد. طرح این بحث ها از واقعیت به دور است و واقعا جای تعجب است که کنگره با این همه امکاناتی که دارد اطلاعاتش یا این قدر ضعیف است یا این که دنبال جو سازی است.

یکی دیگر از موارد مصرف این بودجه، پیدا کردن راهی برای مقابله با آن دسته از کشورهای امریکای لاتین است که تمایل دارند در دور زدن تحریم ها به ایران کمک کنند. آیا روابط امریکا و کشورهای امریکای لاتین به گونه ای هست که بتواند آن ها را مجبور به همکاری در این زمینه کند؟

یکی از مهم ترین موارد تحریم ایران، تحریم نفتی است. ما به کشورهای منطقه امریکای لاتین صادرات نفت زیادی نداریم. به این علت که کشورهای مهمی در این منطقه خود تولید کننده نفت هستند. ما با کشورهای منطقه تجارت می کنیم و این تجارت هم در سطح معقولی است و مبنای آن هم تجارت آزاد است.

 همکاری های ایران با کشورهای این منطقه بیشتر همکاری های تکنولوژیکی و فنی است. به عنوان مثال ایران از سال 2000 در ونزوئلا پروژه های احداث واحدهای مسکونی را آغاز کرده است. این کار هم توسط شرکت های بخش خصوصی ایرانی انجام می شود که توانسته اند در مناقصه ها برنده شوند.

یکی از دلایلی که کنگره امریکا چنین طرح هایی را تصویب می کند این است که سالیان سال امریکای لاتین حیاط خلوت امریکا بوده و در سال های اخیر این حیاط خلوت از دست امریکا خارج شده است. علت این مسئله هم ایران نبوده؛ بلکه برکناری حکومت های نظامی در کشورهای منطقه امریکای لاتین و برگزاری انتخابات آزاد بوده است که طی آن گروه های ملی روی کار آمده اند و بازار برای رقابت باز شده است. برای امریکا سخت است که مشاهده کند این بازار بزرگ از دستش خارج شده است و کشورهایی مانند ایران در این منطقه فعال شده اند. و الا ایران در این منطقه با هیچ کشوری همکاری نظامی ندارد و دلیلی هم برای چنین همکاری هایی وجود ندارد.

بنابراین با ایجاد محدودیت های احتمالی از سوی امریکا برای فعالیت های ایران، ضربه ای به ایران نمی خورد؟

همین طور است. تجارت و همکاری های صنعتی ایران در این منطقه با کشورهای محدودی است مانند برزیل، نیکاراگوئه، ونزوئلا، بولیوی و اکوادور . من یقین دارم که امریکایی ها هم از میزان و نحوه فعالیت های ایران در این مناطق مطلع هستند. چون این کشورها سال های سال تحت نفوذ امریکا بوده اند و امریکا هنوز هم در آن ها نفوذ دارد. چنین طرح هایی، نمونه ای از فشارهایی است که کنگره امریکا تحت فشار لابی صهیونیستی وارد می کنند تا روز به روز ایران را به عنوان یک خطر مطرح کرده و منزوی کنند.

البته ما به هر حال از تحریم ها لطمه می خوریم. اما این گونه نیست که کشورهای امریکای لاتین بتوانند تغییر عمده ای در این زمینه ایجاد کنند. این کشورها بر اساس تجربه دیده اند که ایران قراردادها و پیمان های فنی و تکنولوژیک خود را در ارتباط با آن ها به انجام می رساند و به همین دلیل تصمیم گرفته اند در بازار رقابتی خود ما را هم شرکت دهند. ایران در این زمینه موفق عمل کرده است. اما این به معنای آن نیست که این اقدامات در امریکای لاتین مخل امنیت امریکا باشد.  اگر روزی این دیوار بی اعتمادی که بین ایران و آمریکا هست از بین برود همه شاهد خواهند بود که چقدر این تبلیغات غیر منطقی و بی پایه است./12

انتشار اولیه: یکشنبه 10 دی 1391 / بازانتشار: پنجشنبه 14 دی 1391

کلید واژه ها: امریکا امریکای لاتین محمد روحي صفت ايران


نظر شما :