میدل ایست آنلاین از خوش‌بینی دوحه به توافق ژنو 3 خبر می‌دهد:

پیشنهاد همکاری‌های مشترک گازی قطر به ایران

۰۴ دی ۱۳۹۲ | ۱۲:۰۱ کد : ۱۹۲۶۴۹۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
برخی از تحلیلگران در دوحه بر این اعتقادند که روابط غرب با ایران تا اندازه قابل توجهی بهبود یافته به گونه‌ای که اکنون قطر جرات کرده است اطلاعات مهمی را درباره مسائل زمین شناسی در عمق خلیج فارس در اختیار ایران قرار دهد و از عواقب آن نگران نباشد.
پیشنهاد همکاری‌های مشترک گازی قطر به ایران

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه در شرکت "قطر پترول" گفتند که قطر از ایران برای توسعه بزرگترین چاه گازی جهان کمک خواسته و خواستار سرمایه گذاری مشترک در این حوزه گازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، دولت قطر گفته است در صورت انجام این سرمایه گذاری دو کشور می توانند بیشترین فایده ممکن را در طولانی مدت از چاه های گاز خود ببرند.

پیشنهاد دوحه در چارچوب توافق نامه ژنو 3 میان ایران با 1+5 به تهران داده شده است. دوحه بر این باور است که همه نشانه ها حاکی از کاهش تحریم ها علیه ایران است و در آینده نزدیک می تواند فصلی تازه از روابط اقتصادی را با ایران بگشاید.  

منابع گازی گسترده ای که در زیر دریای خلیج فارس واقع شده است را ایران پارس جنوبی می نامد و قطر به آن چاه های گازی شمال می گوید که بزرگ ترین تامین کننده گاز قطر محسوب می شود به گونه ای که نزدیک به 60 درصد صادرات گاز قطر از این منبع صورت می گیرد. به کمک این منابع گسترده گازی و به مدد میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی شرکت های انرژی غربی قطر توانسته است میلیاردها دلار درآمد کسب کند و به بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان تبدیل شود. در حالی که تحریم های غربی علیه ایران سبب شده است که این کشور نتواند به اندازه قابل توجهی از این منابع مشترک گازی بهره برداری کند و از همسایه قطری خود بسیار عقب بیفتد.  

به دلیل نگرانی از احتمال کاهش سریع ذخایر گازی موجود در پارس جنوبی قطر در سال 2005 هر گونه پروژه توسعه جدید در این منطقه را به حالت تعلیق در آورده است که پیش بینی می شود این وضعیت حداقل تا سال 2015 ادامه داشته باشد.

ایران از بحران شدید گاز رنج می برد و در اولویت خود تقویت تولید گاز از پارس جنوبی را در دستور کار قرار داده است. برخی از این نگران هستند که تمایل ایران به استخراج بیشتر گاز از پارس جنوبی ذخایر گاز را نزد هر دو طرف به شدت کاهش دهد.

برخی از تحلیلگران در دوحه بر این اعتقادند که روابط غرب با ایران تا اندازه قابل توجهی بهبود یافته به گونه ای که اکنون قطر جرات کرده است اطلاعات مهمی را درباره مسائل زمین شناسی در عمق خلیج فارس در اختیار ایران قرار دهد و از عواقب آن نگران نباشد.

کارشناسان بر این باورند تا زمانی که تحریم های جامعه جهانی علیه ایران برقرار باشد امکان استفاده ایران از همکاری های قطر بسیار کم و محدود خواهد بود.

یک مقام مسئول در قطر پترول که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «امضای توافق نامه هسته ای میان ایران با 1+5 باب کمک به ایران را گشود و اکنون ما می توانیم به ایرانی ها کمک کنیم که ضمن استفاده از پارس جنوبی و مشورت دادن به آنها در این زمینه در زمینه های تکنولوژی و جئولوژی چاه ها اکتشاف های مشترک جدید انجام دهیم.»

به گزارش سازمان جهانی انرژی در پارس جنوبی در حدود 51 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و نزدیکی به 50 میلیارد بشکه نفت سبک ذخیره انرژی وجود دارد.

یک مقام مسئول قطری که در یکی از واحدهای حفر چاه توسط قطر فعالیت می کند در این باره گفت که مناطق آسان برای استخراج در مناطق مرزی مشترک واقع شده است. حفرهای گسترده ای در این منطقه صورت گرفته است و مطالعات بسیاری در این زمینه انجام داده ایم و من اطمینان کامل دارم که ایران از این اطلاعات می تواند استفاده های بسیاری کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به همکاری های مشترک با قطر برای اکتشاف و حفاری چاه های گازی و نفتی جدید ابراز تمایل کرده و ابراز امیدواری کرده است که این همکاری ها هر چه سریع تر آغاز و گسترش یابد.

وزیر انرژی قطر در خلال جلسه اعضای اپک در اوائل ماه دسامبر در وین گفته بود که کانال های ارتباطی ای میان ایران و قطر گشوده شده است اما وی از ارائه هر گونه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

تولیدات گاز طبیعی مایع در قطر میان دو شرکت قطر برای گاز و شرکت راس گاز تقسیم شده است اما سهم قطر پترول نزد هر دو شرکت از همه بیشتر است و سهم شرکت های خارجی در این شرکت ها از همه کمتر است.

به رغم پیشنهاد در خور توجه قطر به ایران کارشناسان بر این باورند تا زمانی که تحریم های جامعه جهانی علیه ایران برقرار باشد امکان استفاده ایران از همکاری های قطر بسیار کم و محدود خواهد بود.

مقام مسئول قطری در این باره گفت: «ایران در حال حاضر از تکنولوژی روز در چاه های گازی شمال یا همان پارس جنوبی برخوردار نیست و اگر شرکت های خارجی بخواهند تکنولوژی روز را در اختیار ایران قرار دهند این به معنای زیر پا گذاشتن تحریم ها خواهد بود که مشکلاتی را برای آن شرکت ها به وجود خواهد آورد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر پارس جنوبی ايران و قطر


نظر شما :