در میانجی‌گری میان طالبان با واشنگتن

دوحه اوباما را فریب داد؟

۲۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۴۱۲۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اکنون اخباری از منابع امریکایی افشا شده مبنی بر این که پیر بوگدال، خیانت بزرگی مرتکب شده و اسناد بسیار محرمانه امریکا را تسلیم طالبان کرده است.
دوحه اوباما را فریب داد؟

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته بارها درباره عملیات آزادسازی بازرس امریکایی (پیر بوگدال) که در افغانستان کار می کرد و طالبان او را برای 5 سال زندانی کرده بود، نوشتیم.

توجه من به آن قضیه، امروز دوباره بیشتر جلب شد. بعد از آن که اخباری از منابع امریکایی افشا شد مبنی بر این که پیر بوگدال، خیانت بزرگی مرتکب شده و اسناد بسیار محرمانه امریکا را تسلیم طالبان کرده است دوباره توجهم به این موضوع جلب شد. از این جریان دو نکته را می توان برداشت کرد:

  • آزادی بازرس به گروگان گرفته شده امریکایی در برابر آزادی تعدادی از رهبران طالبان که نزدیک به 10 سال در گوانتانامو زندانی بودند، و قطر میانجی گر اصلی آن بود، و نشان داد تا چه اندازه دوحه روابط نزدیکی با طالبان دارد، طبیعتا نشان می دهد که قطر تا چه اندازه از وضعیت طالبان آگاهی داشته است. البته قطر اصولا با بیشتر جریان های تروریستی روابط نزدیک دارد. با این وجود قطر در آن مقطع دست به فریب و مخدوش کردن واقعیت کرد و به گونه ای توافق برای آزادی گروگان امریکایی را طراحی کرد، که بنا به ارزیابی های موجود آزادی پنج تن از رهبران طالبان بیش از هر چیز خدمتی به تروریسم باشد. برای همین می توان گفت که این آزادی بیش از آن که برای امریکا سودبخش باشد، به ویژه بعد از افشایی که اخیرا شده، بیش از هر چیز به سود طالبان و به دنبال آن به سود تروریسم بوده است.
  • نکته دیگر این که ثابت شد برای بیش از بارها و بارها که مواضع مخدوش قطر لازم می آورد که اروپا و امریکا بیش از هر جریانی به دوحه حمله کنند و از آن بخواهند که روابطش را با تروریسم قطع کند. یادم است یک بار الیوت آبرامز، یکی از اعضای شورای روابط خارجی امریکا در نیویورک خواستار پس گرفتن میزبانی جام جهانی از قطر به دلیل همراهی اش با تروریسم شد. همچنین حملات روزنامه های بریتانیا که متوجه امیر تمیم، امیر قطر در خلال دیدارش از لندن که تابستان گذشته انجام شد را یادآور می شوم که دولت قطر را متهم به همراهی به تروریسم می کردند و از دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس انتقاد می کردند که به خوبی می داند قطر با تروریسم همراه است اما از آن جا که می خواهد قراردادهای کلان تسلیحاتی با دوحه امضا کند، با دولت قطر ارتباط دارد و از امیر آن با تجلیل استقبال می کند. در حالی که کامرون خوب می داند که قطر تا چه اندازه با تروریسم در خاورمیانه همراه است.

نکته دیگر این که وقتی در امریکا موضوع معامله پیر بوگدال با طالبان مطرح شد جنجال گسترده ای به پا شد، برای این که آقای اوبامای خوش خیال خود شخصا طرح معامله را بررسی کرد و از هیچ کس مشورتی بر سر آن نگرفت یا هیچ نهاد قانون گذاری را در جریان نگذاشت گویی که این کار امنیتی است و هیچ کس حق ندارد چیزی درباره آن بفهمد.

امروز که افشا شد که پیر بوگدال همه اطلاعات سری ای که از امریکا می دانسته در اختیار طالبان گذاشته آیا می توانیم بگوییم که اوباما در عملیات آزاد کردن مزدور خائن تروریسم دست داشته است؟ یا این که خیلی ساده باید بگوییم آقای رئیس جمهور در ساده لوحی کامل فریب قطر را خورده است!

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر امريكا طالبان باراك اوباما شيخ تميم


نظر شما :