با امضای توافق نظامی میان تهران و بغداد

آمریکا نگران نفوذ ایران در عراق است

۰۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۰۴۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران و عراق متعهد شده اند نیروهای خود را علیه شبه نظامیان ایدئولوژیک در منطقه متحد و روابط دفاعی دوجانبه را تقویت کنند، اقدامی که می تواند چالشی بر سر راه اهداف سیاست خارجی ایالات متحده باشد.
آمریکا نگران نفوذ ایران در عراق است

تام. او کونور

دیپلماسی ایرانی : ایران و عراق متعهد شده اند نیروهای خود را علیه شبه نظامیان ایدئولوژیک در منطقه متحد و روابط دفاعی دوجانبه را تقویت کنند، اقدامی که می تواند چالشی بر سر راه اهداف سیاست خارجی ایالات متحده باشد.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران و عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق روز یکشنبه در تهران ملاقات کردند تا توافق نظامی با هدف افزایش اقدامات مشترک برای از میان بردن قدرت جهادگرایان همچون گروه شبه نظامی داعش امضا کنند.

داعش حملات مرگباری علیه هر دو کشور انجام داده و هنوز هم علیه عراق که تحت حمایت ایران و ایالات متحده است می جنگد اما ایالات متحده به طور فزاینده ای نگران مستحکم شدن جا پای ایران در عراق است. علی رغم تاریخچه خشونت میان این دو همسایه با جمعیت اکثرا شیعه و اختلاف دیدگاه هایشان در خصوص واشنگتن، بر اساس گزارش ها این توافق جدید باعث می شود نیروهای نظامی ایران و عراق در چندین سطح استراتژیک با یکدیگر کار کنند.

رویترز گزارش داده گسترش همکاری ها و تبادل تجربیات در نبرد علیه تروریسم و افراط گرایی، امنیت مرزی، آموزش و پرورش، لجستیک، حمایت های فنی و نظامی از جمله مفاد این توافق است.

در حالی که ایالات متحده هنوز پاسخی رسمی نداده است، وزارت امور خارجه ایران همان روز اعلام کرد که روابط بین المللی ایران به هیچ کشوری ربطی ندارد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه تایید کرد قرارداد نظامی میان دو کشور امضا شده است مبنی بر اینکه هیچ کشور سومی نباید در روابط ایران و عراق دخالت کند.

ایران و عراق در سال 1980 جنگی تلخ را آغاز کردند، جنگی که ایالات متحده در آن علنا از صدام حسین، رئیس جمهور عراق و یک مسلمان سنی بعثی، علیه حکومت تازه تاسیس و انقلابی ایران به رهبری روحانی شیعه، آیت الله روح الله موسوی خمینی حمایت کرد. ایالات متحده در خفا از هر دو طرف حمایت می کرد تا هزینه نبرد علیه چپ گرایان در آمریکای لاتین تامین شود. پس از آن که ایالات متحده نهایتا صدام حسین را در سال 2003 سرنگون کرد، ایران به سرعت روابط خود را با دولت تازه استقرار یافته به رهبری شیعیان عراق را آغاز کرد و پس از آنکه داعش تقریبا نیمی از عراق را در سال 2014 تصاحب کرد نیروهای نخبه سپاه قدس را به جنگ داعش فرستاد.

ایالات متحده نیز قوای نظامی و منابع گسترده ای در اختیار ارتش عراق و نیروهای کرد عراقی قرار داد، هر دو این ها در کنار شبه نظامیان شیعه در نیروهای بسیج مردمی که مورد حمایت ایران قرار دارد علیه داعش جنگیدند. ایران و ایالات متحده یکدیگر را متهم به اقدام برای بی ثبات سازی منطقه و پرداحت پول به سازمان های تروریستی برای پیشبرد منافع خود می کنند. به ویژه از زمان روی کار آمدن پرزیدنت دونالد ترامپ که حمایت های خود از عراق را افزایش داده، روابط میان ایران و ایالات متحده پر تنش شده است، ترامپ موضع سفت و سختی برای افزایش تحریم های اقتصادی علیه ایران اتخاذ کرده و خواستار مذاکره مجدد در خصوص توافق هسته ای 2015 میان ایالات متحده، ایران و چندین کشور دیگر است.

همچنان که داعش واپسین قلمروهای خود را در عراق از دست می دهد ایران از این  فرصت برای افزایش نفوذ خود در همسایه خود استفاده می کند. به جز توافق دفاعی روز یکشنبه، حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران و سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق نیز روز یکشنبه در بغداد ملاقات کردند، جایی که دومین کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق برگزار شد.

ایران و ایالات متحده هر دو نقش یکدیگر را در شکست داعش در مقر اصلی اش در موصل، دومین شهر بزرگ عراق و پر جمعیت ترین شهری که جهادی ها در اختیار داشتند، ضعیف جلوه داده اند. ایالات متحده و ایران هر دو کارزارهای موازی علیه داعش در سوریه تریتیب داده اند، جایی که گروه های مورد حمایت آنها گاهی اوقات به درگیری با یکدیگر پرداخته اند.

منبع : نیوزویک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

انتشار این مطلب به معئای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و انتشار آن صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی است.

کلید واژه ها: ایران و عراق توافق نظامی ترامپ موصل داعش نیروهای حشد شعبی


نظر شما :