کارشناسان به سازمان ملل هشدار دادند

کمبود آب و هشدار نسبت به احیای داعش

۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۷۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
کمبود آب یکی از مخاطرات جدی ای است که عراق با آن دست به گریبان است. ذخایر آبی عراق از سال ۱۹۳۱ تا کنون به پایین ترین سطح ممکن رسیده است. میزان ذخایر آب در رودخانه های عراق طی دهه های اخیر دست کم ۴۰ درصد کاهش یافته و این مساله همچنان ادامه دارد که می تواند تهدید امنیتی بالقوه غذایی و معیشتی و سکونتی برای مردم عراق به دنبال داشته باشد. 
کمبود آب و هشدار نسبت به احیای داعش

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: در پژوهشی که اخیرا به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شده، نسبت به مخاطرات احیای شبکه تروریستی داعش در صورتی که اقدامات فوری برای حل مشکلات آب و هوایی صورت نگیرد، هشدار داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این پژوهش که مجموعه های درگیر در مسائل تحقیقاتی مربوط به مخاطرات و تغییرات امنیتی تهیه کرده اند، از سازمان ملل خواسته شده است که «هشدار کاهش منابع آب و افزایش دما به خصوص در عراق که بر زندگی مردم تاثیر مستقیم می گذارد، جدی گرفته شود.»

در این سند که روز شنبه منتشر شده و در اختیار رسانه ها قرار گرفته، آمده است: «شکست تلاش ها برای مهار مخاطرات مرتبط با مسائل آب و هوایی و زیست محیطی می تواند مخاطرات تقویت داعش یا دیگر گروه های تروریستی که می توانند ساکنان مناطق بحران زده از مسائل خشکسالی و محروم از آب را به خود جذب کنند، موجب شود.»

این پژوهش در ماه اوت گذشته به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده شده و از آن سازمان خواسته شده است که به آن توجه ویژه کند و اقدامات فوری برای رفع تهدیدهای مرتبط با آن اتخاذ شود. 

کمبود آب یکی از مخاطرات جدی ای است که عراق با آن دست به گریبان است. ذخایر آبی عراق از سال 1931 تا کنون به پایین ترین سطح ممکن رسیده است. میزان ذخایر آب در رودخانه های عراق طی دهه های اخیر دست کم 40 درصد کاهش یافته و این مساله همچنان ادامه دارد که می تواند تهدید امنیتی بالقوه غذایی و معیشتی و سکونتی برای مردم عراق به دنبال داشته باشد. 

در این پژوهش آمده است: «کاهش تدریجی ذخایر آب و بحران کشاورزی که در پی تغییرات اقلیمی و آب و هوایی به وجود می آیند، همچنین کاهش بارندگی های منظم و علاوه بر آن کاهش سطح آب های جاری به رودخانه هایی که سرچشمه آنها ایران و ترکیه است و علاوه بر آن اثرات سوئی که جنگ ها و کمبود سرمایه به دنبال دارد، همچنین ناتوانی در اداره آب ها همگی سبب می شوند تهدیدهایی که به آنها اشاره شد تشدید و متراکم شوند.»

در این پژوهش نسبت به وضعیت وضعی کمبود آب نیز اشاره شده و آمده است که کشاورزی بخش بسیار مهمی در عراق محسوب می شود که بعد از نفت بیشترین میزان افراد شاغل را به خود اختصاص داده اما درآمد و بودجه آن محدود است. در همین راستا می توان به وضعیت وزارت منابع آب عراق اشاره کرد که با کمبود بودجه مواجه است و برای همین توانایی به روزرسانی زیرساخت های صنعت کشاورزی و آب رسانی و دیگران مسائل مربوطه را ندارد. علاوه بر آن عراق تا کنون توافق نامه رسمی با همسایگانش برای توزیع عادلانه منابع آبی امضا نکرده است. 

در این گزارش تاکید شده است که کمبود آب زندگی دست کم 7 میلیون نفر را که در کرانه رودخانه ها زندگی می کنند، تهدید می کند. همچنین پیش بینی می شود که کمبود آب افزایش تنش در جوامع ساکن در اطراف شهرها را موجب شود. 

نیروهای عراقی در سال گذشته توانستند نیروهای وابسته به داعش را از شهرها و مراکز آنها که عمدتا بر شهرهای متمدن عراق مسلط بودند، بیرون برانند، اما با این حال نیروهای رادیکال نزدیک به داعش همچنان در مناطق بیابانی نزدیک به مرزهای سوریه سکونت دارند.  

کارشناسان از نمایندگی سازمان ملل در عراق خواسته اند که مخاطرات تغییرات اقلیمی را به دقت زیر نظر بگیرد و گزارش های منظمی را در جهت حمایت از دولت عراق برای مهار مشکلات آب و هوایی و مهاجرت های اجباری بعد از شکست داعش تهیه و عملیاتی کند. 

منبع: اسرار مدیا

کلید واژه ها: عراق سوریه داعش خشکسالی


نظر شما :