ترامپ، خاورمیانه و برجام: خرید سیاستمداران

پشت پرده چگونگی شکل گیری تیم "ب" و توطئه های جدید علیه ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۹۸۳۲۶۸ آمریکا نگاه ایرانی خاورمیانه
دکتر علیرضا میریوسفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این روزها در آستانه سالگرد اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای، تیم "بی" در حال تدارک توطئه های جدید علیه ایران هستند. از سوی دیگر، با ورود آمریکا به مرحله مبارزات مقدماتی انتخابات، نیاز ترامپ به جلب کمک های مالی افرادی مثل ادلسون و پرینس، افزایش می یابد و در محاسبات آتی باید این واقعیت ها را در نظر گرفت.
پشت پرده چگونگی شکل گیری تیم "ب" و توطئه های جدید علیه ایران

دکتر علیرضا میریوسفی، کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: «به عنوان یک تاجر و یک پشتیبان مالی (انتخاباتی) افراد مهم، وقتی شما پول می دهید، آنها هر غلطی که بخواهید برایتان می کنند». این سخنان جنجالی ترامپ در مصاحبه با وال استریت ژورنال، در اولین روزهای رقابت های مقدماتی ریاست جمهوری در جولای 2015 بیان شد و در ماه های بعد بارها و بارها تکرار شد. از جمله ترامپ در مارس 2016 در یک مناظره انتخاباتی گفت: « حامیان مالی نامزدهای انتخاباتی را به طور کامل کنترل می کنند. من بهتر از هر کسی این را می دانم، چون در هر دو طرف ماجرا بوده ام. من بهتر از هر کسی با این سیستم آشنا هستم و تنها کسی هستم که قادر است آن را اصلاح کند.»

با این حال ظاهرا وی از افعال معکوس استفاده می کرده و بر اساس گزارش های موثق، خرید سیاستمداران در دوسال اخیر به مرزهای جدیدی رسیده است. یک نمونه قابل اتکا در این رابطه، گزارش مفصل و سیزده هزار کلمه ای سال قبل آدام انتوس در نشریه نیویورکر بود که با جزئیات نقش این حامیان مالی را در تعیین تمام و کمال سیاست های خاورمیانه ای ترامپ نشان داده است: از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس تا تخریب توافق هسته ای با ایران. 

مطابق گزارش انتوس، ترامپ بر خلاف ادعاهایش که یک میلیاردر خودکفا در انتخابات است، به شدت محتاج کمک های مالی انتخاباتی بوده و هست. از جمله در اوت 2016 و چند هفته بعد از معرفی وی به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان، محبوبیت وی در نظر سنجی به شدت افت کرد و به تزریق فوری پول های کلان به ستاد انتخاباتی اش در رقابت با نامزد دموکرات ها نیاز پیدا می کرد. به همین خاطر و علی رغم دلخوری های قبلی، از شلدون ادلسون، کازینودار و حامی مالی مهم جمهوریخواهان درخواست کمک می کند. ادلسون که تا قبل از آن حامی مارکو روبیو، رقیب ترامپ بود، یک شرط بیشتر ندارد: انتقال سفارت در نخستین روز ریاست جمهوری. ظاهرا این درخواست مورد استقبال مشاوران ترامپ قرار نمی گیرد، ولی چند هفته بعد و با وخیم شدن بیشتر اوضاع نظرسنجی ها، ترامپ شرط را قبول می کند  و کمک مالی سنگین ادلسون جانی تازه به ستاد انتخاباتی وی می بخشد. به علاوه بعد از این کمک مالی کلان، دیگر سرمایه داران جمهوریخواه مردد نیز تشویق به کمک به ستاد انتخاباتی ترامپ می شوند که مهمترین نقش را در پیروزی ترامپ در انتخابات داشت. با این حال ترامپ پس از پیروزی در انتخابات و تحت تاثیر هشدارهای رکس تیلرسون و جیمز متیس، وزرای امور خارجه و دفاعش از انجام این کار سر باز می زند که به شدت ادلسون را آزرده می کند. با این حال درگیری ترامپ با دیگر رهبران حزب جمهوریخواه و اهمیت انتخابات کنگره در سال 2018، باز هم ترامپ را محتاج ادلسون می کند و در معامله ای جدید و در ازای کمک 110 میلیون دلاری ادلسون برای انتخابات 2018، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس در دسامبر 2017 رسما اعلام می شود؛ موضوعی که به معنی تغییر سیاست هفت دهه ای آمریکا در این زمینه بود. 

قدم بعدی خروج ترامپ از برجام بود که پس از آشتی کنان مجدد ترامپ و ادلسون و با راهیابی جان بولتون به کابینه ترامپ و بنا به سفارش ادلسون وارد مرحله جدیدی می شود. 

تفاوت خروج ترامپ از برجام با انتقال سفارت به بیت المقدس، همراهی دوتن از سران عرب خلیج فارس با ادلسون و نتانیاهو برای متقاعد کردن ترامپ برای خروج از برجام بود. در این همراهی بازهم رد پای شرکت ها و حامیان مالی انتخاباتی ترامپ به وضوح به چشم می خورد. از جمله با وساطت اریک پرینس، بنیانگذار و مدیر شرکت بلاک واتر که از حامیان مالی ترامپ و متحدان استیو بنون بود، محمد بن زاید، ولیعهد ضد ایرانی امارات متحده عربی بلافاصله بعد انتخابات به نیویورک می آید و با جاردکوشنر، استیو بنون و مایکل فلین، مشاوران ارشد ترامپ دیدار می کند و ضمن درخواست برای لغو برجام، همان حرف نتانیاهو را تکرار می کند مبنی بر این که «مشکل اصلی ایران است و نه اسرائیل». بن زاید مقدمات اتصال محمد بن سلمان، نائب ولیعهد وقت عربستان سعودی به مقامات دولت ترامپ را نیز فراهم می کند و پس از سفر ترامپ به عربستان، به عنوان اولین سفر خارجی وی، عملا مثلث نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید  ضد ایران شکل می گیرد؛ مثلثی که در 9 آوریل 2018 و با انتصاب جان بولتون به عنوان مشاورامنیت ملی آمریکا تبدیل به تیم "ب" شد و نتیجه اش اعلام خروج ترامپ از برجام در هشتم آوریل 2018 بود. 

این روزها در آستانه سالگرد اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای، تیم "بی" در حال تدارک توطئه های جدید علیه ایران هستند. از سوی دیگر، با ورود آمریکا به مرحله مبارزات مقدماتی انتخابات، نیاز ترامپ به جلب کمک های مالی افرادی مثل ادلسون و پرینس، افزایش می یابد و در محاسبات آتی باید این واقعیت ها را در نظر گرفت. شاید بد نباشد بار دیگر صحبت های ترامپ را در مناظره با دیگر رقبای جمهوریخواه در سال 2016 این بار با دقت بیشتری بخوانیم: «وقتی پول بدهی، هر غلطی بخواهی برایت می کنند...بیشتر افرادی که در این مناظره هستند قبلا از من پول گرفته اند، پول زیاد».

کلید واژه ها: ایران و امریکا تیم ب جان بولتون محمد بن زاید شلدن ادلسن


( ۸ )

نظر شما :