شیوع ویروس کرونا و مقصران شایعات ناجوانمردانه مربوط به آن

جنگ روانی را جدی بگیریم!

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۰۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
رضا نصری در یادداشتی می نویسد: ایرانیان مقیم خارج! اگر فردا در خیابان‌های لندن و نیویورک و تورنتو و سیدنی به بهانه کرونا مورد حمله نژادپرستانه قرار گرفتید؛ اگر محل کسب‌وکارتان در شهر میزبان بایکوت شد یا مورد تعرض قرار گرفت؛ اگر همسایه و همکار جواب سلام‌تان را نداد؛ اگر از محل کار عذرتان را خواستند و اگر همکلاسی فرزندتان در مدرسه از بازی و هم‌صحبتی با او منع شد...بدانید مقصر کسانی هستند که تلاش می‌کنند به بهانه مبارزه با حکومت، در بحبوحه بحران کرونا، وجههٔ ایران و ایرانی را به زشت‌ترین شکل تخریب کنند.
جنگ روانی را جدی بگیریم!

نویسنده: رضا نصری، کارشناس ارشد روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: ایرانیان مقیم خارج! اگر فردا در خیابان‌های لندن و نیویورک و تورنتو و سیدنی به بهانه کرونا مورد حمله نژادپرستانه قرار گرفتید؛ اگر محل کسب‌وکارتان در شهر میزبان بایکوت شد یا مورد تعرض قرار گرفت؛ اگر همسایه و همکار جواب سلام‌تان را نداد؛ اگر از محل کار عذرتان را خواستند و اگر همکلاسی فرزندتان در مدرسه از بازی و هم‌صحبتی با او منع شد...بدانید مقصر کسانی هستند که تلاش می‌کنند به بهانه مبارزه با حکومت، در بحبوحه بحران کرونا، وجههٔ ایران و ایرانی را به زشت‌ترین شکل تخریب کنند.

مقصر آن کارگزار جنگ روانی ایرانی مقیم آمریکاست که چندین توئیت به انگلیسی می‌نویسد و به افکار عمومی القا می‌کند فرد مجرمی که آن حرکت شنیع را در حرم انجام داد (و روز بعد دستگیر شد) نماد مقابله حکومت با اپیدمی کروناست تا روزنامه «نیویورک پُست» یک روز بعد تیتر بزند که «ایرانیان در لجبازی با کرونا اماکن مقدس را لیس می‌زنند!».

مقصر آن روزنامه‌نگار ایرانی است که در نیویورک‌تایمز مقاله‌ای سرشار از دروغ، تهمت، اظهارات گزینشی و گزارش های تحریف‌شده منتشر می‌کند تا القا کند حکومت ایران در مهار بحران شکست خورده و مجبور شده است پزشکان را تهدید کند و به خانه‌ها ۳۰۰ هزار «شبهه‌نظامی» اعزام کند!

چرا؟ چون ایران باید به عنوان کانون کرونای جهان در ذهن مخاطب نقش ببندد تا همه تبعات اقتصادی، سیاسی و بین‌الملل آن متوجه ایران شود!

مقصر آن فعال سیاسی ایرانی است که همه اقدامات دولت در تعطیلی مدارس، تعطیلی دانشگاه‌ها، کاهش ساعات کاری ادارات دولتی، محدودسازی مسافرت‌های میان شهری، کنترل عبور و مرور در شهرها، لغو تردد برخی قطارها و خطوط هوایی، تشکیل ۳۰۰ هزار تیم ضربتی، تاسیس بیمارستان‌های صحرایی، فعال‌سازی واحد‌های تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک، شست‌وشو و گندزدایی از معابر و خیابان‌ها، سازمان‌دهی کادرهای پزشکی، همکاری با اروپا و سایر کشورها برای دریافت دارو و کالاهای مورد نیاز، تعطیلی نماز جمعه و گردهمایی‌های مذهبی و غیرمذهبی، پذیرش هیات‌های تخصصی از چین و سازمان‌های بین‌المللی، مبارزه با احتکار، ایجاد صدها ویدئو و برنامه آموزشی در فضای مجازی، برگزاری کنفرانس‌های خبری روزانه و اطلاع‌رسانی مستمر... را نادیده می‌گیرد و در افکار جهانی واکنش ایران را به «دعوت به دعا» و «خواندن صحیفه سجادیه» تقلیل می‌دهد.

مقصر آن ایرانی پرمخاطب بی مسئولیتی است که تلاش می‌کند اظهارت و اقدامات هر فرد ناشناس و بی اعتبار و خرافاتی در تلگرام را موضع «رسمی» دولت ایران جلوه دهد و تمام کوشش شبانه‌روزی و توصیه‌ها و اقدامات هزاران متخصص و کارشناس در بدنه دولت را از دید افکار عمومی پنهان نگه دارد.

مقصر فردی است که پیام دلگرم‌کننده و روحیه‌بخش پرستاران و کادرهای پزشکی به مردم را «از روی اجبار» و «پیرو تهدید» می‌خواند و شادمانی آنها را به ممنوعیت رقص در ایران گره می‌زند تا بر اندک پیام مثبتی که از ایران به جهان مخابره می‌شود یک بار منفی بنشاند و کام‌ها را تلخ نگه دارد!

مقصر آن شبکه خبری است که از «منابع بیمارستانی» آمارهای اغراق‌شده مخابره می‌کند، هر فیلم و ویدئوی آماتوری ارسالی از هر فرد مجهول‌ را با تفسیر و تحلیل دلخواه برای میلیون‌ها مخاطب پخش می‌کند و این گونه القا می‌کند که وضعیت از کنترل خارج شده است!

مقصر آن ایرانی‌ و سازمان ویرانی‌طلبی است که دو روز از بحران نگذشته، به فارسی و انگلیسی نامه می‌نویسند که باید برای نجات ایرانیان از بحران کرونا و ناتوانی حکومت در مدیریت آن «مداخله بشردوستانه» (اقدام نظامی) صورت بگیرد!

مقصر آن ایرانی ایران‌ستیز است که می‌خواهد از بحران کرونا و تعطیلی ادارات و کارخانه‌جات تاثیر یک «اعتصاب سراسری» را استخراج کند تا علاوه بر اضطراب بیماری، یک لطمه و فروپاشی اقتصادی نیز به پیکر ایران و ایرانی تحمیل کند.

باید محکم در برابر این افراد ایستاد. مبارزه سیاسی با یک حکومت که هیچ! حتی مبارزه مسلحانه هم راه و رسم و کُدهای اخلاقی خاص خود را دارد!

این افراد – که سال‌ها بر طبق تحریم و جنگ و تروریسم اقتصادی کوبیده‌اند – امروز نشان داده‌اند حتی در اوج یک اپیدمی خطرناک هم به حداقل نرم‌های اخلاقی و کوچک‌ترین عرف و پرنسیپ و اصول پایبند نیستند.

آنها حاضرند به اسم مبارزه با «رژیم» نه تنها به ایرانیان داخل ایران لطمه مالی و جانی بزنند، بلکه از ضربه زدن به جان و مال و حیثیت و امنیت میلیون‌ها ایرانی مقیم خارج هم ابایی ندارند.

کلید واژه ها: کرونا ویروس کرونا ایران ستیزی ایران ستیزی و ایران شیوع ویروس کرونا شایعه رسانه های فارسی زبان رسانه های معاند


( ۱۲ )

نظر شما :

سردار ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۳
خطرناکی کرونا رو جدی بگیریم
فدوی ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۱
جنگ نرم می دانید چیست ؟ برای دانستن توسط من و شما ، داشتن پنجاه تا دکترا در رشته های اقتصاد ، علوم اجتماعی ، روانشناسی و ... هم کم است . سال ها قبل یکی از مسئولین آمریکایی که اتفاقا یک طراح استرتژیک نیز بود در صحبتی اعلام کرد که آمریکا باید با کشورهای هدفش کاری کند که مردمان آن کشور سرباز آمریکا بلکه سرباز فداکار آمریکا شوند ... نگاهی به حال و روزمان بیاندازید ... عده ای برای دو روز زندگی راحتتر ( البته اگر واقعا گیرشان بیاید ) حاضر به مهاجرت و بازی کردن در زمین دشمنان ایران می شوند ... راستی تعداد آنها چه عددی است ... هزار ... ده هزار ... میلیون ... ده میلیون ... شما چطور ؟ بله جنگ روانی می تواند کاری کند که همگی ( بله همگی ) بدون آنکه بدانیم یا بخواهیم ، مهره آمریکا و استعمار گران شویم ... راستی کدام یک از شمایی که این متن را می خواند ، حاضرید در مثلا کانادا ، برای یک آپارتمان و یک شغل و یک حق شهروندی ، پرچم ایران را در جلوی چشم هزاران بیننده آتش بزنید ... بله ، شنیدم ، گفتی اگر وضعمان خوب بود ، اگر دزدی نبود ، اگر اختلاص نبود اگر باند بازی نبود ، اگر اگر اگر ... دیدی حتی حاضر نیستیم این کار را ظاهری هم که شده ( آتش زدن پرچم را می گویم ) محکوم کنیم ... جنگ نرم از یک دقیقه بعد از پبیروزی انقلاب شروع شد ... و حالا بسیاری از ماها که حتی آن زمان هم نبودیم ، سرباز آمریکا هستیم ... جنگ روانی اینه که آمریکا داعش رو خلق می کنه به جان عراقی ها می اندزه . عراقی هم که نمی داند جانش ، مالش یا ناموسش ، کدام را نجات دهد تا اینکه ایران نجاتش می دهد . اما بعد همین عراقی ( کمتر از دو سال بعد ) به بهانه گرانی پنیر ، گوشت و یا دزدی فلان مسئول و ... شب پای ماهواره عربی که از آمریکا و عربستان پخش می شود می نشیند در حالی که خسته است از اجرای مراسم آتش زدن پرچم ایران در چند ساعت قبل ... جنگ روانی یعنی اینکه سیاه را سفید و سفید را سیاه جلوه دهند و بعد من و شمای فریب خورده دو تا قسم بخوریم . یکی اینکه واقعا این سفیدی سیاه است و دوم آنکه کشف و درک و شهود خودمان بوده است ... جنگ روانی یعنی آنکه هر بلایی به سرت بیاوند و باز هم منتظر نجات به کمک او باشی ... راستی من و شما از زمانمان جلوتریم یا اقبال لاهوری ؟ زخم ازو ، نشتر ازو ، سوزن ازو ما و جوی خون و امید رفو
خسرو ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۵
اخلاق ومکارم انسانی با هر دین وفلسفه ای به یک جای مشترک ختم میشود ، دروغ ام الفساد زشتی هاست که متاسفانه در میان این ملت رواج زیادی دارد ، عمدتا کارگزاران دروغ را مصلحت اندیشی می دانند و مخالفان دورغ را آزاد اندیشی ، ودر ضمن دروغگو ها در هر دوطرف همدیگر را تغذیه و توجیه می کنند
شاهین ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۰
سخنان بسیار سنجیده و به جا! احسنت به نگاه شما...
پارسی ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۸
خطرناک ترین ویروس دروغ و بی اعتمادی مردم به حاکمیت است.
غضنفر ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰
دروغگویی را کنار بگذارید و برای ایرانیان خارج دایه مهربان تر از مادر نشده و اشک تمساح نریزید که اصلا به شما نمیاید. اگه خدایی نکرده اتفاقاتی که شما پیش بینی کردید رخ داد مقصر آن کسانی هستند که در داخل از ابتدا با دروغ گویی و پنهانکاری و سیاسی کاری با ویروس برخورد کردند و سو مدیریت و بی عرضگی و بی برنامگی را به اوج رساندند.
ابراهیم قدیمی ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۹
من فکر میکنم این دوبیتی زیبای بابا طاهر گویای درد دل رئیس جمهور ودولت خدمتگزار وخدمتگزاران بیماریهای گوناگون مردم ایران در این شرایط سخت است.اگر غم اندکی بودی چه بودی اگر دردم یکی بودی چه بودی به بالینم طبیبی یاحبیبی ازاین هردو یکی بودی چه بودی.در این زمان پر درد مردم ایران بعلت های مختلف تحریم و سیل و کرونا و بی علم های مداخله جوی داخلی وخارجی وغیره طبیبان وحبیبان داخلی وخارجی در کنار دولت ومردم ایران به خدمت با اندک امکانات موجود که در اثر تحریم های ظالمانه غیر انسانی درکشور وجود دارد به فعالیت در خدمت به مردم مشغول و دشمنان داخلی و خارجی نباید توقع حتی سکوت داشت که موقعیت را مناسب حمله های ناجوانمردانه یافته اند.
مجید ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۴
بعنوان کسی که سالها در اروپا وخارج از کشور زندگی کرده ام .مطالب این نوشتار را درک می کنم.تنها کشور دنیا هستیم که اینقدر زیر ذره بین قرار داریم .حتی دولت کمونیستی شوروی اینقدر مورد حمله روانی از داخل وخارج نبود مقدار زیادیش برمی گردد به نوع پذیرش اخبار از طرف خودمان است .دروغ را بهتر قبول می کنیم مخصوصا اگر از طرف غربی ها باشد.چرا که متاسفانه حتی در بین مسولان کسانی هستن که مدینه فاظله انان حرکت در مسیر منافع غرب است نه در مسیر کشور .گروه زیادی از مردم ما هم شیفته بزک انان هستند ونه شیفته راه وروش زندگی انان .گروهی دیگر که وطن فروش هستن حتی مبالغی را هم پرداخت می کنند تا به کشور خیانت کنند.بیاد ان حرف پلیس سوئدی می افتم که می گفت در سوئد ما مشکلی از بابت خبر گیری از ایرانیان ساکن نداریم چرا که اگر ۱۰۰۰ایرانی ساکن سوئد داشته باشیم ماهانه ۳۰۰۰هزار گزارش از ایرانیان توسط خود ایرانیان بدستمان می رسد.یادم میاید در ایام جنگ بعد از اصابت موشکهای عراقی بعضی ها به رادیو bbcزنگ می زدند ومحل اصابت انرا می گفتند .درست مثل انهایکه در این چند ساله وطن فروش افتخاری تلویزونهای انور اب شده اند.کمی فکر کنید کمی غیرت وطن در خونتان باشد کمی تاریخ را بخوانید.کمی به اتفاقات دور برتان فکر کنید .کمی ایرانی باشید کمی شاهنامه بخوانید کمی به این اب وخاک نیکان محبت داشته باشید .مگه تو غرب شماها را بیشتر از یک کله سیاه مزاحم سفره اشان ارزش می دهند.حتی اگر به عالی ترین مقام هم برسید مورد توهین قرا ر می گیرد وگرفته اید .
نینا ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۳۹
مقاله مزخرف و بیخودی بود یادتون باشه سر هواپیمایی که با موشک زدید هم همین حرفا رو میزدید جنگ روانی تا بالاخره گندش دراومد
قاسم درویشی ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۲۲
به نظر می رسد مقاله خیلی یک طرفه و بدبینانه و مغرضانه نوشته شده است .درست هست که ممکن هست بعضی از رفتارهایی که اشاره شده در سطح کوچک در کشور رخ داده باشد و طرف دیگر با بزرگنمایی امکان بهره برداری سیاسی را برای مغرضان فراهم کرده باشه اما آیا واقعا تمام موضوع و واقعیت جامعه همین چیزی است که در این مقاله اشاره شده است. چه کسی حاضر به تعطیلی حرم و اماکن مذهبی نبود؟؟ چه کسی حاضر به تعطیلی نماز جمعه نبود؟ چه کسی می گفت از روز شنبه همه چیز به روال عادی برمی گردد در حالی که همین الان اعلام میشه که پیک شیوع این ویروس تا 20 فروردین هست و تا اوایل تیر در کشور درگیر هست.چه کسی ساعت کار ادارات کشوری که همه استانهای آن درگیر این ویروس کشنده است را به روال عادی برگرداند؟ چه کسانی با عدم تنظیم یک برنامه مشخص و عملیاتی برای جلوگیری از ترددهای غیر ضروری باعث شدند مردم بسیاری از استانها خودسرانه جاده های ورودی به استانهای خود را ببندند و به درگیری قومی روی آورند؟ آیا غیر از این هست که علت مرگ خیلی از کشته شدگان در بیمارستانها به دلیل نبود کیت آزمایشگاهی و تنها با استفاده از ابزار تشخیصی سی تی اسکن بیماری حاد تنفسی اعلام شد؟ آیا غیر از این بود که فیلم سردخانه قم واقعیت داشت؟ آیا گفته های نماینده وزیربهداشت در گیلان در مورد کشته شدگان این ویروس در گیلان غلط بود؟ گفته های فرماندار کاشان و نماینده قم چطور؟ آیا این ویروس از طریق استانهای مرزی ما و در اثر سفرهای زمینی به کشور وارد شد یا از طریق مرکز و از طریق پروازهای هوایی که جلویش گرفته نشد؟؟ الان مسول مملکت ، رسانه ملی و امکانات کشور باید به فکر جان مردم باشد یا انرژی خود را صرف این موضوع کند که ویروس واقعی فضای مجازی است؟؟ آیاغیر از این بود که صدا وسیما در روزهای اول ورود ویروس به کشور و در آن روز بارانی معروف شهر قم ، ورود ویروس کرونا را در این شهر به سخره گرفت و شرایط را عادی جلوه داد؟ اگر کسی در اثراین عادی جلوه دادن شرایط به این ویروس مبتلا شده و جانش را ازدست داده باشد چه کسی پاسخگوست؟؟ امروز متنی از محمد فاصلی جامعه شناس کشورمان دیدم با این مضمون " فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهور، وزیر، معاون وزیر، پزشک، پرستار، بهیار یا شهروند عادی باشیم، مهم این است که آن‌چه انجام می‌دهیم چه نسبتی با جان انسان‌ها ، جان خودمان و یا کمتر به خطر انداختن حتی جان یک انسان دیگر دارد" آیا وقت آن نرسیده که رسانه ملی وقت بیشتری را برای نجات جان مردم ایران صرف کند تا حمله مغرضانه به فضای مجازی . عادی جلوه دادن شرایط کشور و سفید نمایی بی دلیل آن هم نه برای خود مردم بلکه برای کمتر فشار وارد شدن به حکومت و آیا همین فضای مجازی کمک موثری برای رعایت موارد ایمنی و در خانه مردم نکرد؟؟. یک لحظه تصور کنید فصای مجازی به این شکل نبود آیا با همین صدا وسیما می خواستیم مردم را خانه ها نگهداریم؟