مسیرهایی که یک طرفه قلمداد می شوند

پیام های تهران به بایدن

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۹۵۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
حرکت ایران در مسیری یک طرفه بوده است. به این ترتیب که ساخت تجهیزات نظامی بزرگ و نزدیک شدن به تولید اورانیوم فلزی  را اعلام کرد و این به معنای نزدیک شدن به دستیابی به سلاح هسته ای است. این امر خشم کشورهای اتحادیه اروپایی را برانگیخت. اما آنها در نهایت به سمت همان راهی که ایران می خواهد، حرکت می‌کنند.
پیام های تهران به بایدن

نویسنده: فارس الخطاب

دیپلماسی ایرانی: ایران علی رغم خوشحالی از رفتن ترامپ اما همچنان همان سیاست تهدید به کاهش تعهدات هسته ای را اعمال می‌کند. در این راستا سخنگوی دولت ایران از توقف اجرای پروتکل الحاقی در صورت عدم پایبندی طرف های توافق هسته ‌ای به تعهدات خود خبر داد.

به این ترتیب تهران به جو بایدن پیامی درباره ضرورت استفاده از فرصت موجود برای اعتمادسازی و محدود بودن این فرصت ارسال کرد. از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای بسیج حمایت ها و همکاری ها درباره این موضوع تحرکاتی را آغاز کرده است. ظریف در سفر به مسکو روی دو مسئله تمرکز کرد: درصورت لغو تحریم ها کشورش تعهدات هسته ای خود را از سر خواهد گرفت و به قدرت کشورش برای کسب حمایت دوستان اشاره کرد. از سوی دیگر ظریف و دولتمردان و نمایندگان مجاز اظهارنظرهایی را در قبال منطقه هم درباره موضوع هسته ای و هم ذخایر موشک های بالستیک آغاز کرده اند. ایران همچنین صحبت های خود را از طریق گروه هایی مطرح می کند که خطر داخلی برای امنیت جهان عرب محسوب می شوند.

عربستان سعودی ایران را بزرگترین خطر برای امنیت منطقه می داند. از جمله علل این باور طرح صدور انقلاب ایران است و این خطر ایدئولوژیک نتایج غیر مستقیمی دارد که در جنبش ها و گروهای داخل کشورهای حاشیه خلیج فارس، یمن و عراق نمود می یابد و تنها راه نجات از آن رفتن به سمت اسرائیل است.

ایران برای لغوتحریم ها عجله دارد زیرا می داند گذشت زمان بدون لغو تحریم ها از سوی بایدن به این معنا خواهد بود که در نهایت او تسلیم سیل داده های اطلاعاتی، فشارهای لابی های داخل آمریکا و نیز تعهدات واشنگتن در قبال امنیت کشورهای خلیج فارس و اسرائیل قرار خواهد گرفت و از ایران خواهد خواست نگرانی این کشورها را برطرف کند و به ضوابطی تن دهد که توانمندی های موشکی و اتمی ایران را کنترل می کند.

حرکت ایران در مسیری یک طرفه بوده است. به این ترتیب که ساخت تجهیزات نظامی بزرگ و نزدیک شدن به تولید اورانیوم فلزی  را اعلام کرد و این به معنای نزدیک شدن به دستیابی به سلاح هسته ای است. این امر خشم کشورهای اتحادیه اروپایی را برانگیخت. اما آنها در نهایت به سمت همان راهی که ایران می خواهد، حرکت می‌کنند.

با عربستان نیز مسیر ایران یک طرفه است. تهران از زبان سخنگوی وزارت امورخارجه خود تاکید کرد ایران به شرط دور شدن عربستان از خشونت، بی توجهی به امنیت منطقه و دست برداشتن از همکاری با قدرت های خارج از منطقه با این کشور گفت وگو می کند. این گفته ظریف که او پس از عهده دار شدن وزارت امور خارجه اصلاح رابطه با عربستان را با همراهی فرمانده سپاه قدس یعنی ژنرال سلیمانی در دستور کار خود قرار داد؛ میزان پیوستگی سیاست های خارجی ایران و سیطره نحوه تفکر سپاه پاسداران بر آن را نشان می دهد. طبق اظهارات ظریف تهران سال 2013 برای گفت وگو با عربستان درباره عراق، سوریه، بحرین، لبنان و یمن اعلام آمادگی کرده اما عربستان پاسخ داده است جهان عرب به شما ارتباطی ندارد. 

ایران همه چیز را در یک جهت می خواهد: لغو تحریم ها، ادامه سیطره اش بر کشورهای عربی از طریق عواملش و نیز تغییر رفتار کشورهای حاشیه خلیج فارس و موضع این کشورها به نفع خودش درمقابل خاموش کردن آتش جنگ در یمن و به رسمیت شناخته شدنش به عنوان قدرت نخست منطقه. در نهایت نیز کشورهای جهان که  این کشور را تحریم کرده اند و در راس آنها آمریکا، فرانسه و انگلیس بر همین اساس با این کشور برخورد خواهند کرد. این رویکرد تهران بر این سخن چنگیز خان مبتنی است: منافع دو دشمن بزرگ را کنار هم قرار می دهد.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران ایران و اعراب ایران و خاورمیانه جو بایدن برجام تحریم های ایران تحریم ایران و غرب ایران و امریکا


( ۱۳ )

نظر شما :

محمد ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۷
خودتم نفهمیدی چی گفتی.