در عین افزایش نزدیکی با عربستان

امریکا دیگر به فکر برجام نیست

۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۸۱۴۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
کاخ سفید به جای تلاش برای نزدیک تر کردن مواضع، تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال می کند. با توجه به سیاست سخت تر در قبال ایران، امریکا قصد دارد، روابط با ریاض را تحکیم بخشد.
امریکا دیگر به فکر برجام نیست

نویسنده: کسنیا لوگینووا

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا هیچ پیشرفتی را در مذاکرات هسته ای با ایران انتظار ندارد. افزون بر آن، همانطور که در وزارت امور خارجه امریکا اعلام شده، اخیرا، این موضوع از توجه واشنگتن خارج شده است. کاخ سفید به جای تلاش برای نزدیک تر کردن مواضع، تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال می کند. با توجه به سیاست سخت تر در قبال ایران، امریکا قصد دارد، روابط با ریاض را تحکیم بخشد.

در این اواخر، امریکا تحریم های بیشتری را علیه تهران اعمال کرده است. با این وجود، این بار نه به خاطر جاه طلبی های هسته ای ایران. کاخ سفید گفته که فشار اقتصادی بر ایران را افزایش خواهد داد که ظاهرا، در ارتباط با تامین هواپیماهای بدون سرنشین برای روسیه در جریان عملیات ویژه در اوکراین است.

تهران و مسکو بارها گزارش های مربوط به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را رد و آن را کاملا نادرست اعلام کردند. با این حال در اوایل سال جاری، دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری امریکا تحریم هایی را علیه مدیریت ارشد صنایع هوایی قدس اعمال کرد.

تشدید استراتژی فشار امریکا در قبال ایران با تلاش امریکا برای تقویت ارتباطات با عربستان سعودی هم زمان بوده است. اختلافات میان واشنگتن و متحد کلیدی اش در خاورمیانه، مدتهاست که وجود دارد.

خاورمیانه ارزش سابق خود را برای امریکا از دست داده و از این رو، واشنگتن فعالیت خود را در این منطقه کاهش داده است. به همین دلیل، ریاض به دنبال همکاری با دیگر بازیگران و به ویژه، با مسکو و پکن است که این امر به نوبه خود، خوشحالی امریکا را باعث نمی شود.

در حالی که در نیمه نخست سال 2022 میلادی، نرخ نفت در حدود 100 تا 120 دلار در ازای  هر بشکه بود، این نرخ پس از آن کاهش یافت. در حال حاضر، نرخ آن در حدود 80 دلار است و از این رو، امریکایی ها دیگر به تلاش برای احیای توافق هسته ای با ایران نیازی ندارند.

نیازی به اعمال فشار بر سعودی ها برای عرضه حجم بیشتر نفت در بازار از طریق اوپک پلاس هم نیست. از این رو، امریکا می تواند به ارتباطات قبلی و قابل درک تر خود با عربستان سعودی باز گردد. ریاض یک شریک نسبتا راحتی برای واشنگتن است. با وجود تمامی مشکلات قبلی، ظاهرا، امریکایی ها بر این باورند که می توان با آنها هماهنگ شد و به توافق رسید.

منبع: ایزوستیا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا ایران ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای برجام شکست مذاکرات شکست مذاکرات وین شکست مذاکرات هسته ای عربستان عربستان سعودی امریکا و عربستان


( ۱۶ )

نظر شما :