«اتحادسازی» پایه دیگر استراتژی جهانی آمریکاست

«برتری‌سازی»، مفهوم غالب سخنان بایدن

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۰۰۵ آمریکا نگاه ایرانی
سید محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: برتری‌سازی آمریکا، مفهوم غالب سخنان بایدن است. مخصوصاً برتری ارزش‌‌های آمریکا را تکرار می‌کند این مدرسه نظامی را نظر برتری آن ارزشی آمریکا می‌داند. او اظهار می‌دارد که کشورهای دیگر بر بنیاد جغرافیا، مذهب، زبان و فرهنگ شکل گرفته‌اند ولی آمریکا بر مبنای «ایده» ساخته شده است. برتری‌سازی بایدن به هیچ ‌رو، منحصر به برتری ارزش‌ها نیست. او تأکید می‌کند که آمریکا، برتری نظامی خود را مخصوصاً در دو عرصه را باید حفظ کند و افزایش دهد، این دو عرصه عبارتند از «هوا» و «فضا». لذا برتری نیروی هوایی آمریکا به بخش بنیادین استراتژی جهانی آمریکا در تلاش برای رهبری جهان برجسته می‌شود و بر همین منوال «فضا» و «اقدامات در عرصه فضا»، فضای خاصی از سخنان بایدن را اشغال می‌کند. در واقع برتری و تکنولوژیک آمریکا در این دو عرصه مد نظر اوست.
«برتری‌سازی»، مفهوم غالب سخنان بایدن

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اول ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ر۳ر۱۴۰۲) در مراسم فارغ‌التحصیلی مدرسه نظامی وست‌پونیت شرکت و سخنرانی مهمی ایراد کرد.

هرچند که زمین‌خوردن رئیس جمهوری کهن‌سال آمریکا در این مراسم جلب توجه کرده و باعث سروصداها من‌جمله، سخنان ترامپ، علیه بایدن شد، اما محتوای نطق، پیش از ابعاد دیگر قابل توجه بوده و خطوط تفکر استراتژی جهانی آمریکا را روشن می‌کند. چرا این نطق اهمیت دارد و چگونه می‌توان آنرا تحلیل محتوی کرد؟ در پاسخ ابتدا باید به جایگاه وست‌پونیت و مراسم فارغ‌التحصیلی این نهاد علمی نیروهای مسلح ایالات متحده را روشن کرد و سپس به «تصویر استراتژیک» بایدن از جهان پرداخت و سرانجام به «برتری سازی»، «اتحاد سازی» و «جدا سازی» در نگرش استراتژیک

آمریکا توجه کرد وست‌پونیت مهم‌ترین نهاد پرورش کادر رهبری نظامی آمریکاست که در سال ۱۸۰۲ تأسیس شده است. این مدرسه که در شمال شهر نیویورک واقع شده، خود آئینه‌ای از تحولات اجتماعی و فرهنگی آمریکا از نظر درونی و موقعیت جهانی آمریکا از نظر بیرونی است. تاریخ این مدرسه بسیار پرنشیب و فراز است. امسال هفتاد و پنجمین سالی بود که زنان در کنار مردان در این مدرسه آموزش نظامی می‌بینند و پنجاهمین سالی است که ارتش آمریکا صرفاً بر نیروهای داوطلب استوار است. قبل از آن در جنگ ویتنام سربازگیری اجباری البته با پیچیدگی خود برقرار بود.

از نظر بین‌المللی باید گفت که معمولاً رؤسای جمهوری آمریکا و یا معاونین رئیس جمهوری در مراسم فارغ‌التحصیلی سخنانی در مورد جایگاه نیروهای مسلح در مناسبات خارجی آمریکا می‌گویند که توسط کارشناسان امور استراتژیک به دقت رصد می‌شود. این نکته را باید در نظر داشت که به‌طور کلی در مدارس عالی و دانشگاه‌های آمریکا مراسم فارغ‌التحصیلی، بسیار باشکوه و با سروصدا و خاطره‌انگیز برگزار می‌شود.

بایدن، در ابتدای سخنرانی خود، با ذکر نام افراد و اشاره به موضوعات مبتلا به فارغ‌التحصیلان این مدرسه نظامی، توانست رابطه‌ای بسیار شخصی با آنها برقرار کند که در بین رؤسای جمهور آمریکا کم سابقه است. اما از نظر محتوایی، بایدن تصویر پرچالشی را از جهان به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد. چالش‌هایی که فراروی جهان و آمریکاست، از نظر او جدی هستند. او حتی از گیج‌کنندگی شرایط جهانی سخن می‌گوید و از دانشجویان می‌خواهد که به چالش‌ها و گیجی‌ها توجه کنند در کنار این چالش‌ها و در ورای سخنان وی می‌توان تأکید خاصی بر «برتری سازی» دارید.

او آمریکا را برتر و منحصر به فرد معرفی می‌کند. برتری‌سازی آمریکا، مفهوم غالب سخنان بایدن است. مخصوصاً برتری ارزش‌‌های آمریکا را تکرار می‌کند این مدرسه نظامی را نظر برتری آن ارزشی آمریکا می‌داند. او اظهار می‌دارد که کشورهای دیگر بر بنیاد جغرافیا، مذهب، زبان و فرهنگ شکل گرفته‌اند ولی آمریکا بر مبنای «ایده» ساخته شده است. برتری‌سازی بایدن به هیچ ‌رو، منحصر به برتری ارزش‌ها نیست. او تأکید می‌کند که آمریکا، برتری نظامی خود را مخصوصاً در دو عرصه را باید حفظ کند و افزایش دهد، این دو عرصه عبارتند از «هوا» و «فضا». لذا برتری نیروی هوایی آمریکا به بخش بنیادین استراتژی جهانی آمریکا در تلاش برای رهبری جهان برجسته می‌شود و بر همین منوال «فضا» و «اقدامات در عرصه فضا»، فضای خاصی از سخنان بایدن را اشغال می‌کند. در واقع برتری و تکنولوژیک آمریکا در این دو عرصه مد نظر اوست. تکنولوژی‌های نوین مخصوصاً هوش مصنوعی از نظر او سرنوشت‌ساز عرصه‌های نظامی و استراتژیک‌ هستند.

همراه با برتری سازی، «اتحاد سازی» پایه دیگر استراتژی جهانی آمریکاست که در سخنان بایدن، نمود پیدا می‌کند. او ضمن حمله و انتقاد به روسیه، می‌گوید که آمریکا توانسته در جنگ اوکراین، اتحادی با پنجاه کشور را علیه تجاوز روسیه شکل دهد. بایدن همچنین به اتحادیه‌هایی که دولت او توانسته در منطقه آسیا و پاسفیک راه‌اندازی کند می‌پردازد. کواد که با مشارکت آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا شکل گرفته و همچنین اکواسی که انگلیس، آمریکا و استرالیا در آن مشارکت دارند، مورد استناد بایدن است.

«جدا سازی»، پایه دیگر استراتژی جهانی بایدن در این نطق است او به وضوح، بین جنس رابطه آمریکا و روسیه و جنس رابطه آمریکا و چین، جدایی ایجاد می‌کند. بایدن می‌گوید که در پی جنگ و منازعه با چینی نیست. در حالی‌که در مورد روسیه، شکست دادن نظامی مسکو، هدفی جدی است. در مورد چین، اما بر رقابت سخت تأکید می‌کند. این جداسازی حساب شده و فکر شده است.

در یک نگاه کلان، نطق رؤسای جمهوری آمریکا در مراسم فارغ‌التحصیلی وست‌پوتیت، چارچوب نگرش استراتژی جهانی آمریکا را روشن می‌کند و بایدن، با «برتری‌سازی»، «ائتلاف سازی» و «جداسازی» در پی و اعمال آنچه استراتژیست‌های آمریکایی، «رهبری آمریکا» می‌خوانند، و دیگران «هژمونی آمریکا» می‌نامند می‌باشد. اما آیا هژمونی در جهان پرتلاطم، پر متغیر، و پرکنشگر امروز امکان‌پذیر است؟/اطلاعات

کلید واژه ها: جو بایدن دولت بایدن برتری سازی اتحاد سازی استراتژی استراتژی آمریکا ایالات متحده امریکا قدرت امریکا سید محمد کاظم سجادپور قدرت نظامی امریکا


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۱۲
خانه از پای بست ویران است خواجه در بند هوا وفضا است۔ جناب بایدن با احترام عرض کنم از خواب که بیدار میشوید دوتادمشت اب خنک بزن بسر وصورت تا جلوی پایت را ببینی۔ این برای سلامت شما واجب تر است۔نمی خواهد در هوا وفضا جولان دهید۔ از اسپارت با ان داعیه نظامی گری چیزی نمانده ولی یونان وایران در جغرافیای خود وبا فرهنگ ودیانت خود پابرجا است۔