موضوع انرژی مطرح است؟

شوک بریکس به غرب با قبول عضویت ایران

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۲۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در آستانه نشست بریکس، کارشناسان پیوستن ایران را بعید ارزیابی کرده بودند. گفته می شود دموکراسی های برزیل، هند و آفریقای جنوبی که به روابط خوب با غرب نیز علاقه مند هستند، بعید است علاقه ای به تبدیل بریکس به گروهی نامطلوب داشته باشند. اما ظاهرا ملاحظات دیگری برای پنج کشور بریکس مهمتر بود. انرژی ممکن است عامل مهمی در این مورد باشد.
شوک بریکس به غرب با قبول عضویت ایران

نویسنده: آرنه شوته

دیپلماسی ایرانی: پنج کشور گروه بریکس بر سر پذیرش شش کشور دیگر به توافق رسیده اند. انتظار پذیرش عضویت برخی از آنها می رفت، اما در میان آنها شگفتی هایی نیز وجود دارد. سیریل رامافوزا اعضای آینده را در پانزدهمین اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ اعلام کرد: آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در 1 ژانویه 2024 به این گروه خواهند پیوست.

بحث در مورد گسترش گروه بریکس ابتدا توسط چین انجام شد. جمهوری خلق متعهد به ایجاد جایگزین هایی برای نظم جهانی غرب است و می خواهد تا حد امکان حامیان بیشتری را به دست آورد. روسیه نیز به دلیل جنگ اوکراین از نظر بین المللی منزوی بوده است و امید دارد با گسترش بریکس حامیان جدیدی پیدا کند. برای آفریقای جنوبی، مهمترین چیز این است که به کشورهای جنوب جهانی صدای بین المللی بهتری داده شود.

هند و برزیل کمی مردد بودند، حتی اگرچه با گسترش این گروه موافقت کرده باشند. آنها می ترسند گسترش عجولانه، این بلوک اقتصادی را به یک باشگاه ضدغربی تبدیل کند. هر دو کشور چنین موضع خصمانه ای را رد می کنند. هند همچنین نگران تسلط چین بر گروه بریکس است.

در این راستا، الحاق ایران غافلگیرکننده است. جمهوری اسلامی در غرب یک مطرود به حساب می آید و به اردوگاه چین و روسیه تعلق دارد. گفته می شود ایران یکی از مهمترین تامین کنندگان پهپادهای نظامی روسیه است که در اوکراین استفاده می شود. در آستانه نشست بریکس، کارشناسان پیوستن ایران را بعید ارزیابی کرده بودند. گفته می شود دموکراسی های برزیل، هند و آفریقای جنوبی که به روابط خوب با غرب نیز علاقه مند هستند، بعید است علاقه ای به تبدیل بریکس به گروهی نامطلوب داشته باشند. اما ظاهرا ملاحظات دیگری برای پنج کشور بریکس مهمتر بود. انرژی ممکن است عامل مهمی در این مورد باشد. به هر حال، این گروه شامل ایران، عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی و برزیل، برخی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان خواهد بود. ایران دومین ذخایر گازی جهان و همچنین یک چهارم ذخایر نفت خاورمیانه را در اختیار دارد.

بسیاری از ناظران انتظار داشتند که اندونزی نیز جزء اعضای جدید بریکس باشد. آنیل سوکلال، سفیر بریکس در مصاحبه ای گفت که این کشور برای مشورت با شرکای خود در ASEAN درخواست تعویق عضویت خود را کرده است. اندونزی می تواند در یک تا دو سال آینده عضو بریکس شود.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران بریکس عضویت ایران در بریکس ایران و بریکس هند برزیل روسیه چین ایران و روسیه ایران و چین آفریقای جنوبی نشست ژوهانسبورگ


( ۸۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۷
غرب در سیستم بانکی و بیمه وذخیره سازی وجه نقدوطلا ودریافت وپرداخت تجارت بین المللی بین کشورهای جهان انجصاری وخود رای عمل میکند۔رقیبی ندارد۔همه اگاهی داریم که ثروت قدرت اصلی است و قدرت نظامی هدفش انحصار ثروت ونتیجه کار نیروی زحمتکش است۔جهان چه میزان هزینه قدرت نظامی میکند در صورتیکه در حفظ منافع مالی وتجاری خود کاملا بی توجه است۔این همه هزینه برای حفظ مرزها وتولی مدشک وهواپیا وبمب است در صورتیکه منابع مالی بین المللی انحصاری در اختیار غیر است وهیچگونه کنترلی بر ان نیست۔ برنده مشخص است۔نیروی نظامی جهان برای حفظ پول وثروت است۔ نمی توان این ثروت را در اختیار غیر قرار داد۔بریکس اگر بخواهد یک اتحادیه اقتصادی باشد موفقیتی برای کشورهای زحمتکش وناتوان در در اختیار داشتن ثروت خود نیست۔ عضویت وغیر عضویت ایران منافعی قابل توجه برای خود واعضا ندارد۔بریکس یک ضد غرب سیاسی نظامی نیست۔غرب خود منابع اقتصادی دیگران واختیارات خود بر انها را ابزاری برای نمایش قدرت سیاسی ونظامی کرد۔حملات اقتصادی غرب کم زیان تر از حملات نظامی ان وگروگان گیری نیست۔بریکس اگر بسوی ایجاد یک اتحادیه اقتصادی جهت صیانت از نتیجه کار نیروهای تولید کشورهای عضو خود را بوجود اورد به موفقیت عظیمی در اقتصاد جهانی نائل شده است۔در غیر این صورت یک اتحادیه اقتصادی مانند دیگر اتحادیه های اقتصادی حهان وبا توجه به پراکندگی ان نا کارا تر خواهد بود۔بریکس اعضای مهم وپرقدرت در اقتصاد جهان دارد۔هفت کشور صنعتی بخش اندکی از نیروی کار جهانی را دراختیار دارد۔این اعداد وارقام دلاری تولید های این کشور وان کشور به دلار فریب دهنده قدرت اقتصادی وبزرگ کننده نیروی کار هفت کشور صنعتی وفریب است۔۔لذا این اتحادیه میتواند در اقتصاد جهانی بسیار متعادل کننده قدرت واقعی اقتصادی جهانی باشد۔ایا تمایل دارد؟
آرش ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۶
نامطلوب چیه دیگه ؟ واقعا جای تاسف داره که شما هم میگید نامطلوب . متاسفم براتون. اونها میگن غلط زیادی کردن که میگن دلیل نمیشه خودمون هم بگیم
جانان ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۶
امریکا اگر بیشتر ملت منو اذیت کند جانان مثلثی از معاهده. اوپک نفتی... فوری خارج میشه.... جانان کوروش..............