باید به شرایط بین المللی نگاه چندبعدی داشت

لزوم بهره مندی از پدافند استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در مقابل آفند رژیم صهیونیستی

۲۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۵۵۶۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
زینب السادات پورعلوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران باید با نگاه چند بعدی، نگاه کلان به شرایط بین المللی، شرایط داخلی کشور، منافع اقتصادی، منافع راهبردی، اصول استراتژیک خود را در ضربه زدن به دشمن از طریق پدافند استراتژیک اعمال کند.
لزوم بهره مندی از پدافند استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در مقابل آفند رژیم صهیونیستی

نویسنده: دکتر زینب السادات رفیعی پور علوی 

دیپلماسی ایرانی: رژیم صهیونیستی در تهاجمات اخیر آفندی به ایران، هدفش اقدامات پدافندی با سلاح های نظامی و یا حملاتی شبیه حملات خود او توسط جمهوری اسلامی ایران است. رژیم صهیونیستی واکنشی توسط جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند که آن را به اهداف مد نظرش برساند. از جمله اهداف رژیم صهیونیستی درگیری مستقیم ایران در جنگ و دور ماندن رژیم صهیونیستی از مرکز ثقل بودن جنگ است. 

آفند، حمله یا تهاجم و تعرض کشوری به کشور دیگر است. در این موقعیت کشوری که مورد تهاجم قرار گرفته است به دفاع یا پدافند در جهت خنثی سازی اقدامات دشمن می پردازد. 

پدافند عامل؛ مقابله مستقیم با دشمن با استفاده از ابزارهای جنگی است. 

پدافند غیر عامل؛ نوعی دفاع غیر مسلحانه برای در امان ماندن از تهاجمات دشمن است به گونه ای که کشور مورد تهاجم قرار گرفته، از تهاجمات دشمن در امان باشد.  

پدافند انواع مختلف دارد که یکی از انواع آن پدافند استراتژیک است. پدافند استراتژیک؛ نوعی پدافند است که به دنبال رسیدن به نتیجه برتر با استفاده از اصل غافلگیری است و مبتنی بر رسیدن به نتیجه مطلوب است. به طوریکه دشمن سرکوب شود و به این نتیجه برسد که تهدید، تحریم یا جنگ اثری ندارد، به گونه ای که از اقدامات خود پشیمان شود. 

پدافند استراتژیک با هدف دفاع از امنیت ملی با نوعی فریب دشمن همراه است. بخشی از حملات در فضای سایبری یا جنگ مجازی صورت می گیرد. در پدافند استراتژیک تحلیلگران درک دقیقی از مطالعه چالش ها دارند. موضوعات مربوط به مسائل اجتماعی، وضعیت روانی مردم، مسائل اقتصادی و تمامی مسائلی که باید در نحوه پاسخ به تهاجم دشمن در نظر بگیرند توسط استراتژیست های سیاست خارجی، مورد بررسی قرار می گیرد. 

پدافند استراتژیک اگرچه ممکن است به ظاهر دفاعی تهاجمی با ابزارهای نظامی نباشد ولی نتیجه را به گونه ای رقم می زند که دشمن با شکست مواجه و از حملات تهاجمی خود پشیمان می شود.

جنگ غزه و رژیم صهیونیستی، جنگی است که در آن، عوامل داخلی رژیم صهیونیستی، مردم شهرک نشین به طور مستقیم در معرض خطر قرار گرفته و تأثیر بسیار منفی به اقتصاد، امنیت، حیثیت اخلاقی رژیم جهت نسل کشی ایجاد کرده است. مشکلات داخلی در بین گروه های سیاسی رژیم صهیونیستی بسیار زیاد است. نتانیاهو به شدت تحت تأثیر فشارهای داخلی است. به شدت نیازمند فرافکنی در جنگ و وارد کردن جمهوری اسلامی ایران در جنگ جهت فائق آمدن از مشکلات مزبور است. از این رو در جهت تحریک ایران با استفاده از اقدامات تهاجمی، توسط سلاح است به گونه ای که ایران را به انجام پاسخی وادار کند که رژیم صهیونیستی انتظارش را دارد. جمهوری اسلامی ایران برای حفظ  قدرت خود در منطقه و حفظ امنیت ملی و رشد اقتصادی کشور در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی به پدافند استراتژیک نیازمند است. به گونه ای که دشمن غافلگیر شده و نتواند چگونگی پدافند را درک کند.

در راستای پدافند استراتژیک باید اقدامات از جهت های مختلف پیگیری شود. از جمله اقدامات لازم؛ شکایت به دادگاه بین المللی لاهه، اقدامات رسانه ای برای شناسایی تهاجمات گسترده رژیم صهیونیستی، اقدامات دیپلماسی،  تضعیف روابط رژیم صهیونیستی با دیگر کشورها و... است. این اقدامات چند جانبه به منظور پیشبرد پدافند استراتژیک باید به همراه حفظ اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران به واسطه برگزاری مانورهای بزرگ نظامی همراه با آماده باش کامل نظامی باشد. برخی اقدامات نظامی نیز می تواند به واسطه نیروهای نیابتی علیه رژیم صهیونیستی انجام پذیرد.  

چین و روسیه به عنوان دو متحد ایران در صورت جنگ، منافع کشورهای خود را دنبال خواهند کرد. در نظام بین الملل اتحاد تا جایی است که به نفع طرف مقابل باشد و در صورت کاهش منافع، سطح اتحاد نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به درک استقلال همزمان با همراهی جهانی در نظام بین الملل نیازمند است. کارگیری ترفندهای مناسب و پدافند استراتژیک به همراه اولویت بخشی اقتدارنظامی، غافلگیری، پیگیری مسائل از طریق حقوقی، دیپلماسی فعال، جهاد رسانه ای از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

از آنجا که در روابط بین الملل دوست و دشمن همیشگی وجود ندارد و کشورها بر اساس منافع با یکدیگر به همکاری خواهند پرداخت. جمهوری اسلامی ایران باید با نگاه چند بعدی، نگاه کلان به شرایط بین المللی، شرایط داخلی کشور، منافع اقتصادی، منافع راهبردی، اصول استراتژیک خود را در ضربه زدن به دشمن از طریق پدافند استراتژیک اعمال کند.

کلید واژه ها: آفند پدافند ایران اسرائیل ایران و اسرائیل حمله ایران به اسرائیل حمله اسرائیل به ایران عملیات تلافی جویانه اقدام تنبیهی


( ۸ )

نظر شما :

عبدالله ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۶
تحلیل تان عالی بود سرکار خانم دکتر.
م. راد ــ در پاسخ به سرکار خانم پور علوی، و با تشکر از انتشار ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۵
شگفت انگیز و البته مایه ی تاثر و نگرانی ست که با وجود جنایات متعدد رژیم تروریستی اسرائیل علیه ایران، که روز به روز جنبه ی خطرناکتر و جسورانه تر به خود گرفته و به بمباران اماکن دیپلماتیک رسیده، هنوز هم برخی از کارشناسان ایرانی، بطور مستقیم و غیر مستقیم، ایران را عملا به "عدم پاسخ نظامی" دعوت و از برقراری مجدد "بازدارندگی نظامی" برحذر می دارند. "اقدامات رسانه ای برای شناسایی تهاجمات گسترده رژیم صهیونیستی" ؟! حقیقتا نمی دانم نویسنده ی محترم مزاح فرموده اند یا که پیشنهادشان جدی ست! یعنی قرار است که پاسخ ما به تجاوز اسرائیل "اطلاع رسانی" باشد؟! آن هم در جهانی که افکار عمومی آن توسط مافیای امپراطوری رسانه ای غرب و اسرائیل کنترل شده و با یک اراده ی قلم و دستور از بالا، "روز را شب" و "راست را دروغ" جلوه می دهند؟ بعد از دو دهه زندگی در غرب و عمدتا فرانسه و مرور رسانه های غربی این را با اطمینان خدمتان عرض می کنم: مخاطب "اطلاع رسانی" شما اگر "مردم" در کشورهای غربی ست، که صدای شما هرگز در انبوه بی شمار پروپاگاندای رسانه های غربی به گوششان نخواهد رسید و اگر "دولتمردان شان" است که آنها به خوبی از همه چیز مطلع اند و نیازی به "اطلاع رسانی" من و شما ندارند! تنها و یگانه راه حل در شرایط موجود و در برابر دشمنی که شما را ضعیف و فاقد اراده تصور کرده، برقراری مجدد "بازدارندگی نظامی" ست. اقدامی که اگر چه بسیار دیر اما بلاخره توسط دولتمردان انجام گرفت. افسوس اگر ایران زودتر از اینها و در برابر حملات تروریستی قبلی اسرائیل اقدامی صورت داده بود، کار این رژیم هرگز به حمله به اماکن دیپلماتیک، و فرار گرفتن کشور در لبه ی پرتگاه جنگ نمی کشید. در نهایت اینکه یگانه راه ایجاد بازدارندگی دراز مدت به منظور بقا و حتی توسعه ی سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد ظرفیت واقعی اتمی و سلاح هسته ای ست. چرا که توسعه ی اقتصادی بدون داشتن امنیت و ثبات، رویایی کودکانه و خیال پردازی ایده آلیستی ست. امید که دولتمردان و سیاست مداران کشور برای بقای ایران و تقویت جایگاه کشور در عرصه ی جهانی و منطقه ای این مسئله را در دستور کار خود دهند. با احترام
مهسا دارابی ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۱۹
بسیار عالی
خسرو ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۶
با نظر م.راد موافقم -- واقع بین باشیم