درخواست وزير امور خارجه بريتانيا از کابل؛

لطفا کمى بجنبيد افغان‌هاى عزيز

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۳ کد : ۷۱۶۲ اخبار اصلی
انگلستان همچنان در تکاپوى نبرد افغانستان است. همراهى با ايالات متحده در جنگ‌‌هاى ...
لطفا کمى بجنبيد افغان‌هاى عزيز

ديپلماسى ايرانى: انگلستان همچنان در تکاپوى نبرد افغانستان است. همراهى با ايالات متحده در جنگ ‌هاى افغانستان و عراق براى انگليسى‌ها بسيار سنگين تمام شده‌است. درست در روزهايى که انتخابات در عراق داغ داغ بود و رسانه‌هاى بين‌المللى خبر يک خود را به روند برگزارى سومين انتخابات پارلمانى در اين کشور اختصاص داده بودند، گوردون براوون نخست وزيرى بريتانيا به افغانستان سفر کرد و در ديدارى با سربازان هموطن خود تاکيد کرد که دولتش همچنان به پايان دادن به اين نبرد پايبند است.
 
در شرايطى که باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده از نخستين روزهاى حضور در قدرت اولويت دستگاه ديپلماسى خود را بر محور افغانستان متمرکز کرده بود، انتخابات در عراق به نوعى براى چند ماهى توجه بين‌المللى را از کابل به بغداد معطوف کرده بود. اين در حالى‌ست که اوباما همچنان اصرار دارد که عراق در حال گذراندن روزهاى آرامش است و اين افغان‌ها هستند که در التهاب دست و پا مى‌زنند.

ادامه نبرد افغانستان براى امريکايى‌ها که هر کدام دوستى، همسايه‌اى يا آشنايى را در حملات تروريستى يازدهم سپتامبر 2001 از دست داده‌اند توجيه منطقى و حسى دارد اما براى انگليسى‌هايى که شايد تنها موارد معدودى از بمب گذارى‌هاى غالبا نافرجام در ايستگاه‌هاى مترو را شاهد بوده‌اند، حضور طولانى مدت در افغانستان نه تنها توجيه ندارد بلکه بى‌دليل هم است. سربازان انگليسى بسيارى در افغانستان قربانى شده‌اند و البته دولت حاکم هم بهاى سنگينى براى آن پرداخت کرده است.

درست چند روز پس از سفر ناگهانى گوردون براوون به بريتانيا، وزير امور خارجه کابينه او ديويد ميليبند از رئيس‌جمهورى افغانستان مى‌خواهد تا کمى به خود بجنبد! حامد کرزاى مردى که بسيارى او را برنده با نمره ناپلئونى در انتخابات افغانستان مى‌دانند تا پايان اين دوره از حضور در قدرت هم مديون انگليسى ها و امريکايى‌ها است که او را در برابر عبدالله عبدالله رقيب انتخاباتى‌اش مصون نگاه داشتند. مبارزه با شبه‌نظاميان در افغانستان و پاکستان ادامه دارد اما با وجود گذشت هشت سال از اغاز اين نبرد، هنوز هم بسيارى از مناطق اين کشور در سيطره طالبان و شبه‌نظاميان است.

وزير امور خارجه بريتانيا در حال حاضر در ايالات متحده به سر مى‌برد و قرار است در موسسه فن‌اورى ماساچوست سخنرانى کند. متن سخنرانى او در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته است. ديويد ميليبند از افغانستان خواست با انرژى بيشترى در راستاى صلح با شورشيان طالبان تلاش نمايد: همسايگان افغانستان نيز بايد از چنين توافقنامه‌اى حمايت کنند. هم اکنون زمان آن فرا رسيده که دولت افغانستان به دنبال راهکارى سياسى براى پايان دادن به آشوب‌ها در افغانستان باشد.

بريتانيا از جمله کشورهايى‌ست که خواهان مصالحه با طالبان به جاى ادامه تقابل با اين گروه است. البته اين استراتژى در کنفرانس بازسازى افغانستان در لندن مورد حمايت غرب قرار گرفت. ايالات متحده اما همچنان مصرانه خواهان مبارزه با طالبان است. اين‌بار هم اظهارنظر آشتى جويانه ديويد ميليبد نشان مى‌دهد غرب تمايل بسيارى براى آشتى اعضاى طالبان با دولت افغانستان دارد. دولتمردان غربى تاکيد دارند که تنها افرادى از گروه طالبان مى‌توانند با دولت آشتى کنند که روابط خود را با القاعده قطع کرده باشند.

ديويد ميليبد هم‌چنين در يک سخنرانى جداگانه در بوستون گفت: ‌راه حل نظامى براى حل مناقشات افغانستان وجود ندارد. واقعيت در خصوص شورش اين است که هيچ گاه با رويکرد نظامى پايان نمى‌يابد بلکه تنها با رويکرد سياسى خاتمه مى‌يابد.8 سال پس از حمله آمريکا به افغانستان اين کافى نيست که به مردم توضيح دهيم که چرا جنگ آغاز شد. ما بايد راهکارى براى پايان مناقشات ارائه دهيم. در افغانستان هيچگاه صلح پايدار برقرار نخواهد شد مگر اين که عده‌اى بيشترى از مردم افغانستان در نظام سياسى اين کشور حضور يابند.

در حال حاضر اذهان عمومى در انگليس به شدت مخالف حضور نظامى اين کشور درافغانستان است. تنها طى 10 روز گذشته شش سرباز انگليسى کشته شدند و آمار تلفات سربازان اين کشور از سال 2001 به 272 تن افزايش يافت. حزب حاکم کارگر در انگليس که طى چند ماه آينده بايد در انتخابات عمومى اين کشور شرکت کند نيازمند نشان دادن يک راهبرد خروج براى 9500 سرباز خود در افغانستان است.


نظر شما :