اشتون از ادامه دیپلماسی خبر داد

تحریم با چشم انداز مذاکره

۲۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۹۰۷۹۹۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
هنوز دیپلماسی در مورد برنامه های هسته ای ایران دنبال می شود و مذاکرات می تواند به زودی حرکتی رو به جلو داشته باشد.
تحریم با چشم انداز مذاکره

دیپلماسی ایرانی: "هنوز دیپلماسی در مورد برنامه های هسته ای ایران دنبال می شود و مذاکرات می تواند به زودی حرکتی رو به جلو داشته باشد." این جمله هایی است که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست وزیران خارجه اروپایی در بروکسل برای بررسی تحریم های مضاعف علیه ایران، به زبان آورده است.

به گزارش رویترز اشتون که ریاست گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان )  در مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده دارد؛ روز دوشنبه گفت، به طور حتم فضا برای مذاکرات وجود دارد و من امیدوارم به زودی بتوانیم در گفت  وگو ها با ایران حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

اشتون گفت: این نکته حائز اهمیت است که به ایران این پیام ارسال شود که اتحادیه اروپا به دنبال توافق مذاکره ای با جمهوری اسلامی است.  وی ادامه داد، تحریم هایی که در ماه جولای علیه ایران اعمال شد، تاثیر گذار بوده است. به گفته وی این تحریم ها به منظور مجاب کردن تهران برای بازگشتن پای میز مذاکره اعمال می شود.

این در حالی است که پس از نشست وزیران خارجه 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در اوایل ماه جاری بنا بر این شد که اشتون با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تماس تلفنی برقرار کند تا چشم اندازی برای آینده مذاکرات تعریف شود. اما با گذشت چند هفته نه تنها این تماس تلفنی برقرار نشده بلکه وزیران خارجه اتحادیه اروپا طبق قرار از پیش تعیین شده امروز ( دوشنبه) اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران را بررسی می کنند.

آخرین دور مذاکرات هسته ای با ایران در اواخر خرداد ماه در مسکو برگزار شد و از آن پس تنها کارشناسان و معاونان مقام های ارشد توانسته اند نشست هایی در استانبول داشته باشند. نشست هایی که همگی دستاوردی مشابه داشته و برای ادامه مذاکرات در سطح عالی توپ را در زمین اشتون انداخته است.

از سوی دیگر با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، این روزها کمتر اظهار نظری از سوی مقامات آمریکایی در خصوص برنامه های هسته ای ایران شنیده می شود  و اینگونه به نظر می رسد که باراک اوباما قصد دارد تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر ، بازی را به اروپاییان واگذار کنند.

همچنین مقامات در تل آویو نیز سرگرم سر و سامان دادن به حواشی اعلام انتخابات پیش از موعد هستند که اخیرا از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مطرح شده است. به این ترتیب از سخن پراکنی های مقامات اسرائیلی در خصوص اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران به طور ملموسی کاسته شده است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) به منظور افزایش تحریم ها در بخش های مالی، بانکداری، صنایع و کشتیرانی علیه جمهوری اسلامی تشکیل جلسه می دهند. تحریم هایی که گفته می شود در صورت به تصویب رسیدن می تواند پیامد های مخربی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.ویلیلم هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس  می گوید اتحادیه اروپا به دنبال افزایش علیه تهرانی است که نتوانسته در مذاکرات هسته ای به توافق برسد

علاوه بر این اخیرا برخی گزارش ها در رسانه های غربی منتشر شده که حاکی از برنامه ریزی برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. تحلیلگران می گویند فرصت بین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا انتخابات ریاست جمهوری ایران می تواند برای پیشبرد گفت و گو های هسته ای مورد استفاده قرار گیرد. هرچند که گفته می شود جلیلی در مذاکرات مسکو به طور تلویحی اعلام کرده است تا زمانی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص نشود، مذاکره جدی چندان ارزشمند نخواهد بود.

به نظر می رسد که اشاره جلیلی به گمانه زنی ها در مورد پیروزی میت رامنی، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مربوط باشد ، چرا که در صورتی که وی اوباما را مغلوب کند، آنگاه امکان بازبینی کلی سیاست خارجی در دولت رامنی وجود خواهد داشت که می تواند در ساز و کار برخورد ایالات متحده با برنامه های هسته ای ایران و روند دیپلماتیک تغییراتی ایجاد کند.

به هر ترتیب وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) به منظور افزایش تحریم ها در بخش های مالی، بانکداری، صنایع و کشتیرانی علیه جمهوری اسلامی تشکیل جلسه می دهند. تحریم هایی که گفته می شود در صورت به تصویب رسیدن می تواند پیامد های مخربی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.ویلیلم هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس  می گوید اتحادیه اروپا به دنبال افزایش علیه تهرانی است که نتوانسته در مذاکرات هسته ای به توافق برسد. هیگ در حالی که به سالن محل نشست وزیران اروپایی وارد می شد گفت: انتظار داریم امروز تحریم های تازه ای را علیه ایران به تصویب برسانیم. وی ادامه داد در ماه های آینده تا زمانی که مذاکرات به ثمر برسد، فشار را بیشتر خواهیم کرد.

دور پیشین تحریم های بانکی و نفتی اتحادیه اروپا در اوایل ماه جولای از جمله دلایلی است که کارشناسان اقتصادی در توصیف بحران ارزی کنونی در ایران و کاهش ارزش ریال به آن اشاره می کنند.

 

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: آمریکا اتحادیه اروپا ایران


نظر شما :