10 میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی در راه خاورمیانه

اشاره مستقیم آمریکا به ایران است

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۹ کد : ۱۹۱۵۲۳۹ آمریکا گفتگو خاورمیانه
حسین علایی، تحلیلگر مسائل استراتژیک در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که هدف واشنگتن از این قرارداد تسلیحاتی برتری دادن قدرت هوایی اعراب و اسرائیل بر ایران است
اشاره مستقیم آمریکا به ایران است

دیپلماسی ایرانی: 10 میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی در راه خاورمیانه است. امارات متحده عربی ، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی میزبان انواع جت های سوخت رسان، موشک های پیشرفته جدید و هواپیماهای مخصوص انتقال نیروهای نظامی خواهند بود. به گزارش نیویورک تایمز،اسرائیل مجاز خواهد بود جت های سوخت رسان هوایی خریداری کند که توانایی این کشور برای هدف قراردادن اهدافی در ایران را افزایش می دهد. پیش از این نیز ، نشریه آتلانتیک در هفته گذشته به دولت اوباما توصیه کرده بود برای اینکه از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران جلوگیری کند، این کشور را به جت های سوخت رسان هوایی مجهز کند تا نگرانی های دفاعی تل آویو در مقابل ایران کاهش یابد.انتشار این خبر با حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه و مهیا شدن چاک هیگل وزیر دفاع این کشور برای سفر به سرزمین های اشغالی همراه بود. هگل که در زمان انتصاب از سوی برخی جمهوری خواهان به اتخاذ سیاست های ضداسرائیلی متهم شده بود در نخستین سفر خود به تل آویو برای اسرائیلی ها سنگ تمام گذاشت.سخنان بی پرده او در این خصوص که برنامه هسته ای ایران دغدغه مشترک امریکا و اسرائیل است برای تل آویوی که نگران تنها ماندن در مواجهه با تهران است ، بسیار ارزشمند بود. هگل با اشاره به این موضوع که اسرائیل می تواند در خصوص نحوه مواجهه با تهدید ایران مستقل عمل کند هشدار داد که قرارداد تسلیحاتی جدید آمریکا در حقیقت پیام مشخصی به ایران است. سابقه فروش تسلیحات امریکایی به متحدان منطقه ایش در خاورمیانه، بحث ایران هراسی نهفته در پروژه تسلیحاتی جدید آمریکا ، احتمال نقش داشتن پرونده سوریه در این قرارداد و رقابت تسلیحاتی جدید در خاورمیانه را  با حسین علایی*، تحلیلگر مسائل استراتژیک در میان گذاشتیم:  

سابقه فروش تسلیحات آمریکایی به اسرائیل، عربستان و امارات را چگونه ارزیابی می کنید؟ هدف اصلی امریکا از مسلح کردن متحدان عربی و اسرائیلی خود در منطقه چیست؟

درطول40 سال گذشته، آمریکا از تأمین کنندگان انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی برای رژیم صهیونیستی  و عربستان بوده است و طی 10 سال گذشته هم این کشور در زمره یکی از مهم ترین دولت های فروشنده سلاح به ویژه هواپیماهای جنگی به امارات متحده عربی محسوب شده است. از سوی دیگر آمریکا خود را متعهد به حفظ بقاء و امنیت اسرائیل می داند و به همین منظور رژیم اشغالگر قدس را به پیشرفته ترین سلاح های جنگی از جمله کلاهک های هسته ای مجهز کرده است. اما واگذاری جنگ افزارهای مختلف در اوضاع کنونی با توجه به مأموریت هایی است که آمریکا برای اسرائیل و کشورهای عربی در خاورمیانه در نظر گرفته است. در وضعیت فعلی اسرائیل به دنبال کسب هواپیماها و جنگ افزارهایی است تا بتواند با برنامه هسته ای ایران مقابله کند. واگذاری این سلاح ها در این زمان بیشتر برای ایجاد توانمندی هر چه بیشتر به منظور حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران برنامه ریزی شده است تا جمهوری اسلامی ایران همیشه نگران حمله اسرائیل به مراکز هسته ای خود باشد و با این شیوه هزینه های ایران برای دنبال کردن برنامه صلح آمیز هسته ای افزایش یابد.

گفته می شود که مهارایران اصلی ترین هدف قراردادهای تسلیحاتی جدید آمریکا است. در اینصورت اسرائیل چگونه به فروش تسلیحات به کشورهای عربی چون امارات و عربستان اعتراض نمی کند؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره تضعیف قدرت ایران از برنامه های مهم ایالات متحده بوده است. با این سیاست که جنگ صدام حسین با ایران به نمایندگی از کشورهای عربی ، با استقبال آمریکا مواجه شد. در این مدت آمریکا در تلاش بوده است تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدید اعراب به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس جلوه دهد. از سوی دیگر ظرف سال های گذشته، با بهانه مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل، آمریکا سعی کرده است تا دولت های عربی را با اسرائیل نزدیک کند تا از این طریق بتواند برنامه های خود را در خاورمیانه پیاده کند. واگذاری انواع سلاح های جنگی به عربستان و امارات در این رابطه قابل فهم و تفسیر است زیرا واگذاری این جنگ افزارها پس از موافقت اسرائیل صورت می گیرد. بنابراین اسرائیل مطمئن است که هیچگاه این تسلیحات در مقابله با رژیم صهیونیستی بکار نخواهند رفت و تهدیدی را متوجه اسرائیل نخواهند کرد. باید توجه داشت که واگذاری انواع هواپیماهای نظامی به کشورهای عربی موجب وابسته تر شدن آنها به سیاست های آمریکا خواهد شد و آنها را در همکاری با اسرائیل تشویق خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از آن که چراغ سبز آمریکا برای تهاجم به جمهوری اسلامی اهمیت داشته باشد، اثرات روانی واگذاری جنگ افزارهای جدید به اسرائیل اهمیت دارد تا همواره ایران در نگرانی بسر برد

در شرایطی که برخی مقام های اسرائیلی همچنان بر شیپور حمله نظامی به ایران دمیده و حتی از احتمال توسل به گزینه نظامی به تنهایی و بدون کمک واشنگتن سخن می گویند، آیا این تجهیز می تواند چراغ سبزی از جانب کاخ سفید برای حمله نظامی به ایران باشد؟

اسرائیل هیچگاه بدون اجازه و کمک آمریکا به ایران حمله نخواهد کرد. دمیدن بر شیپور جنگ یکی از برنامه های آمریکا به منظور توسعه فشارها بر ایران است که اسرائیل چنین نقشی را بر عهده گرفته است. در این روزها چاک هیگل وزیر دفاع جدید آمریکا در حال بازدید از اسرائیل و بعضی از کشورهای عربی است تا فروش 10 میلیارد دلاری سلاح به آنها را نهایی کند. آمریکا همیشه حامی اسرائیل در عملیات نظامی صهیونیست ها بوده است. باید توجه داشت که هرگاه اسرائیل انجام تهاجم هوایی علیه تأسیسات هسته ای ایران را موفق ارزیابی کند به آنها حمله خواهد کرد و در چنین اوضاعی، اقدامات اسرائیل مورد حمایت دولت آمریکا نیز خواهد بود. اگر آمریکا توانمندی های جنگی اسرائیل را تقویت نکند، هیچگاه اسرائیل قدرت تهاجمی حمله به اهداف مختلف را پیدا نخواهد کرد. اما در حال حاضر بیش از آن که چراغ سبز آمریکا برای تهاجم به جمهوری اسلامی اهمیت داشته باشد، اثرات روانی واگذاری جنگ افزارهای جدید به اسرائیل اهمیت دارد تا همواره ایران در نگرانی بسر برد.  

اعضای کابینه جدید اوباما در دولت دوم از زمان روی کار آمدن چندین بار مهمان خاورمیانه بوده اند که به عنوان مثال می توان از سفرهای جان کری به منطقه در فاصله زمانی کم و سفر  چاک هیگل وزیر دفاع به منطقه سخن گفت. آیا استراتژی سیاسی و نظامی امریکا در منطقه در دور دوم دولت اوباما تغییر کرده است؟

در حال حاضر خاورمیانه یکی از ملتهب ترین نقاط جهان است که در آن درگیری های زیادی در جریان است. تلاش آمریکا و بعضی از کشورهای عربی برای سرنگونی بشار اسد ظرف دو سال گذشته موجب شده تا توجه آمریکا به ظرفیت های کشورهای پیرامون سوریه جلب شود. به نظر می رسد که در حال حاضر تمام تلاش های آمریکا ، عربستان و اسرائیل برای ایجاد تغییرات در سوریه متمرکز شده است تا از این طریق بتوانند جاپای ایران را در اطراف اسرائیل تضعیف کنند و موجب افزایش امنیت رژیم صهیونیستی گردند. بر همین اساس است که به طور مرتب اجلاس مخالفین سوریه در ترکیه و قطر تشکیل می گردد و آمریکا هم بر کمک های مالی خود به مخالفین مسلح دولت سوریه می افزاید. اعلام واگذاری مبلغ یک صد میلیون دلار کمک جدید به مخالفین بشار اسد علاوه بر مبالغ هنگفتی که دولت های عربستان و قطر می پردازند حاکی از سرمایه گذاری های عظیمی است که آمریکا برای روی کار آوردن دولت همسو با خود در سوریه انجام می دهد تا همچنان این قدرت های بیگانه باشند که سرنوشت مردم سوریه را رقم بزنند بجای این که مردم در مبارزات مسالمت آمیز دولت خود را انتخاب کنند و نظام دیکتاتوری را تغییر دهند. بنابراین سفر مقامات آمریکا به خاورمیانه بیشتر در رابطه با این موضوع معنی می دهد.

برخی خبرگزاری ها اوضاع سوریه و مسلح بودن بشار اسد به تسلیحات شیمیایی را از دیگر اهداف فروش جدید تسلیحات امریکایی به اسرائیل و عربستان و امارات می دانند، تا چه اندازه با این تعبیر موافق هستید؟

مأموریت هواپیماهای واگذار شده به اسرائیل و کشورهای عربی مقابله با سلاح های شیمیایی نیست. از سوی دیگر عربستان و امارات آنقدر از سوریه دورند که هیچگاه نمی توانند با مداخله نظامی در سوریه اقدامی انجام دهند. آنها از طریق کمک به القاعده و حمایت گسترده از سایر مخالفین مسلح سوریه مانند جبهه النصره در حال فشار بر دولت سوریه می باشند و نیازی به استفاده از هیچ نوع هواپیمایی را نمی بینند. اما آمریکا ترجیح می دهد که اسرائیل در وقایع فعلی سوریه دست به هیچگونه تحرکی نزند تا احساسات ضد اسرائیلی در کشورهای عربی برانگیخته نشود. بنابراین اسرائیل هم منتظر می ماند تا پول های عربستان و قطر و اقدامات ترکیه و آمریکا در سوریه به نتیجه برسد. از سوی دیگر حتی اگر با فرض محال، سوریه به اسرائیل حمله شیمیایی بکند، جنگ افزارهای جدید برای مقابله با سلاح های شیمیایی طراحی نشده اند.

 آرایش نظامی قدرت های مطرح در منطقه با توجه به این فروش تسلیحاتی چه تغییراتی خواهد کرد؟ آیا دیگر کشورهای عربی یا ایران درصدد رقابت تسلیحاتی با این سه عضو منطقه نخواهند بود؟

فعلا  سال هاست که در خاورمیانه نوعی رقابت تسلیحاتی وجود دارد و به طور مرتب بر میزان استقرار جنگ افزارهای مختلف در کشورهای عربی و ترکیه افزوده می شود. استقرار انواع موشک های پاتریوت که با طرح سپر موشکی صورت می گیرد به منظور ایجاد یک کمربند پدافندی برای کاهش قدرت بازدارندگی ایران محسوب می شود. با واگذاری هواپیماهای پیشرفته نظامی به اسرائیل و کشورهای عربی، آمریکا در صدد است تا برتری هوایی در مواجهه با ایران را به طور مطلق در اختیار این کشورها قرار دهد تا قدرت هوایی جمهوری اسلامی ایران را بی خاصیت کند و نگرانی از افزایش قدرت تخریب هوایی کشورهای مخالف ایران را قوت بخشد. به هر حال روند فعلی برای مردم خاورمیانه بسیار مضر است و امنیت مردم این منطقه را به خطر خواهد انداخت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

*alaei_hossein@yahoo.com

انتشار اولیه: دوشنبه 2 اردیبهشت 1392/ باز انتشار: جمعه 6 اردیبهشت 1392

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا سوریه عربستان امارات حسين علايي


نظر شما :