عربستان در یک هرج و مرج هیستریک

ترامپ چگونه می خواهد به خاطر بن سلمان با ایران بجنگد؟

۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: رابرت فیسک
رابرت فیسک می نویسد: به تعبیر نیکولاس کریستف، ستون نویس آمریکایی، ایرانی ها ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که دونالد ترامپ "مادر همه این خرگوش های دست آموز است" اما روشن است که تصمیم ترامپ برای خروج از تعهدات آمریکا در برجام یک فاجعه بزرگ بود. او حالا ملزم به دفاع از پادشاهی ای است که ایران را تهدید به جنگ می کند. اما چگونه؟ آیا ترامپ می خواهد ایران را بکوبد اما انتظار دارد ایرانی ها تلافی نکنند، کشتی های آمریکایی را نشانه نگیرند و سربازان امریکایی را در خاک عربستان نکشند؟!
ترامپ چگونه می خواهد به خاطر بن سلمان با ایران بجنگد؟

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی ضربه دیگری می خورد: تصاویری از سربازان سعودی که در شهر نجران کشته شده اند یا اسیر می شوند، ضربه ی سختی است بر حکومتی که مدام ایران را تهدید به جنگ می کند. عربستان که حتی نمی تواند درخاک خودش از نیروهای مسلحش دفاع کند، چه دلیلی دارد که مرتب به کشوری چون ایران گیر می دهد که در یک لحظه تاسیسات نفتی اش را با خاک یکسان کرد.

این همان عربستانی است که سعد حریری، نخست وزیر لبنان را ربود، حالا هزاران بی گناه را در یمن بمباران می کند و استقلال قطر را به سخره می گیرد. تکه تکه کردن جمال خاشقچی و زیر خاک کردنش به کنار، حالا بادیگارد شخصی محمد بن سلمان نیز در جده به قتل رسیده که خود حکایت از بروز یک هرج مرج هیستریک در داخل خاندان سعودی است.

آیا آمریکایی ها باید داوطلب دفاع از این پادشاهی متوهم شوند؟ نیروهای مسلح عربستان همراه با جت های جنگنده، موشک ها و مشاوران امریکایی و بریتانیایی اش، بازهم مثل همیشه مستاصل به نظر می رسد. زمانی را به یاد آورید که توانایی رویارویی با صدام حسین در جنگِ کویت را نداشتند و لشکرهایی از نیروهای مسلح بین المللی برای دفاع از عربستان به میدان آورده شدند.

 به تعبیر نیکولاس کریستف، ستون نویس آمریکایی، ایرانی ها ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که دونالد ترامپ "مادر همه این خرگوش های دست آموز است" اما روشن است که تصمیم ترامپ برای خروج از تعهدات آمریکا در برجام یک فاجعه بزرگ بود. او حالا ملزم به دفاع از پادشاهی ای است که ایران را تهدید به جنگ می کند. اما چگونه؟ آیا ترامپ می خواهد ایران را بکوبد اما انتظار دارد ایرانی ها تلافی نکنند، کشتی های آمریکایی را نشانه نگیرند و سربازان امریکایی را در خاک عربستان نکشند؟!

در واقع این رجزخوانی ها، چندان هم شباهتی به یک جنگ در خاورمیانه ندارد بلکه کشمکشی در خلیج فارس است. ما باید ایران را جدی بگیریم اما این رویکرد، چگونه ممکن است هنگامی که حریف اصلی ایران، یعنی همان پادشاهی ای که از "کوبیدن سر مار (ایران)" سخن می گفت، همانند یک احمق سبک مغز رفتار می کند.

شاید خیلی زود باشد که بگوییم این آخرین بحران در روابط امریکایی – سعودی است. ما دیدیم که چطور پول های سعودی صدای معترضان به قطعه قطعه شدن جمال خاشقجی بیچاره را در سرتاسر دنیا خفه کرد. از آنجایی که دلقک های خیایان داونینگ (Downing Street)  در لندن هم طرف سعودی ها را می گیرند، خیلی نباید پیرامون دیدگاه بریتانیا تردید داشت.

در این میان، منتظر اپیزود بعدی این رجزخوانی ها باشید: یک عربده مخالف خوانی سعودی بر سر جمهوری اسلامی؟ یک نفت کش دیگر که به سمت ساحل بندرعباس کشیده می شود؟ پهپادهای بیشتر – مثلا سی فروند همزمان – که به عمق خاک سعودی نفوذ می کنند؟ یا نه، فقط بمباران های بیشترِ جشن های عروسی یا زندان ها در خاکستان یمن؟! من روی این آخری شرط می بندم. یک تقلای دیگر سعودی برای نابودسازی فقیرترین کشور روی زمین به دست ثروتمندترین پادشاهی جهان!

منبع: ایندیپندنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

رابرت فیسک

نویسنده خبر

رابرت فیسک (Robert Fisk)، نویسنده و روزنامه‌نگار معروف انگلیسی است که از سال 1989 خبرنگار روزنامه ایندیپندنت در خاورمیانه است. وی عموما در بیروت به سر می‌برد و از ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و امریکا جنگ با ایران ایران و عربستان محمد بن سلمان دونالد ترامپ امریکا و عربستان سعودی


( ۳۲ )

نظر شما :