بیستمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

مخاطرات معامله قرن جرد کوشنر

۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۷۸۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
دو کشوری که شما می گویید نه از لحاظ قدرت و نه نفوذ و استقلال و تمامیت ارضی برابر نیستند. بر این اساس اسرائیل می خواهد بخش بزرگی از کرانه باختری را که شامل شهرک هایی است که نزدیک به ۶۵۰ هزار اسرائیلی در آن ساکن هستند ضمیمه خاک خود کند و می خواهد شهرک های جدیدی را در همین زمین ها ایجاد کند برای این که دولت قصد دارد شمار شهرک نشینان را به یک و نیم میلیون نفر افزایش دهد. علاوه بر این کسی نمی داند قرار است نوار غزه جزئی از کشور فلسطینی باشد یا نه!
مخاطرات معامله قرن جرد کوشنر

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیستمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

مدیر مسئول یکی از سازمان های یهودی امریکایی که کار رسمی و هر روزش دفاع از اسرائیل و منافع آن در محافل مردمی و حزبی و رسمی و کنگره و سیاسی و رسانه ای داخلی ایالات متحده است، در واکنش به حرف من درباره نقش نظامیان اسرائیل در حیات سیاسی داخلی این رژیم گفت: «حق با توست. جرد کوشنر، داماد ترامپ که مشاور خاورمیانه ای اوست، به زودی طرحش موسوم به "معامله قرن" را اعلام می کند. رابطه بین بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ خوب است. امریکا هم پیمان اسرائیل است. اما ما در "ایپک" همواره طرفدار "راه حل دو کشوری" برای پایان دادن به درگیری های اسرائیلی – فلسطینی بوده ایم. طرح کوشنر بر اساس کشور اسرائیلی است که چند دهه است تاسیس شده و کشور فلسطینی ای است که منتظر است تاسیس شود.»

نظر دادم: «اما دو کشوری که شما می گویید نه از لحاظ قدرت و نه نفوذ و استقلال و تمامیت ارضی برابر نیستند. بر این اساس اسرائیل می خواهد بخش بزرگی از کرانه باختری را که شامل شهرک هایی است که نزدیک به 650 هزار اسرائیلی در آن ساکن هستند ضمیمه خاک خود کند و می خواهد شهرک های جدیدی را در همین زمین ها ایجاد کند برای این که دولت قصد دارد شمار شهرک نشینان را به یک و نیم میلیون نفر افزایش دهد. علاوه بر این کسی نمی داند قرار است نوار غزه جزئی از کشور فلسطینی باشد یا نه.»

جواب داد: «آن چه می گویی درست است. همچنین خیلی از اسرائیلی ها می ترسند که کشور فلسطین واقعی ای ایجاد شود که بر آن اسلام گراها و تروریست ها مسلط شوند.»

نظر دادم: «در هر حال ظاهر یک کشور فلسطینی باقی خواهد ماند حالا این کشور چه بر اساس "معامله قرن" که کوشنر روی آن کار می کند تشکیل شود چه بر اساس راه حل دو دولتی که اساسا فلسطینی ها و اسرائیل و امریکا از دهه ها پیش روی آن توافق کرده اند. اما مشکل دیگری هم هست که باید به آن توجه شود. طرح کوشنر به موافقت عربستان سعودی و امارات متحده عربی و اردن و مصر، حداقل، نیاز دارد. شاید همه این کشورها با آن موافقت کنند. اما موافقت آنها شاید ابتدائی یا مشروط به حل موضوع بیت المقدس باشد که باید قداست اسلامی آن حفظ شود. البته قدس مهد کلیسا و مقدسات مسیحی است که هم برای مسیحیان و هم برای مسلمانان عرب و غیر عرب حداقل در بعد رسانه ای مهم است. اما بیشترین اهمیت مربوط به «مسجد الاقصی» است. برای همین موفقیت کوشنر با مخاطرات و هشدارها همراه می شود با وجود این که عربستان و کشورهای عربی و اسلامی به سلاح امریکا و حمایت و پشتیبانی آن و چه بسا "پشتیبانی اسرائیل" در سایه تهدیدی که از جمهوری اسلامی ایران برای خود حس می کنند، نیاز دارند، همچنین در سایه خطر اسلام گرایی تندرو از جمله اخوان المسلمین که ترکیه اردوغان از آن حمایت می کند.»

جواب داد: «با تو موافقم. این امر شاید نیاز به تجدید نظر داشته باشد یا کوشنر باید در طرح هایش به انحای مختلف تجدید نظر کند.»  

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم معامله قرن جرد کوشنر اسرائیل فلسطین بنیامین نتانیاهو


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | ۰۱:۳۰
کوشنر نه انقدر سن دارد که مسائل اعراب واسرائیل وفلسطینیان را در طول زمان دیده وشنیده وخوانده باشد ونه انقدر مطالعه گر بیطرف بوده است که از راه مطالعه وتماس سیاسی وشخصی با هر دوطرف با تاریخ مشکل منطقه مورد نظر اشنا باشد. نه انقدر شخصیت ومبتکر سیاسی بوده است که به فایل های کشوری دست داشته ومشکلاتی را حل کرده باشد. کوشنر نظرات اسرائیل را مطرح میکند انهم نتان یاهوئی وحد اکثر کیسینجری ان. ونتان یاهو هم با اعلام عدم قبول اولیه به او اعتبار سیاسی میبخشد.جائی که عقاب( کیسنجر ) پر بریزداز پشه لاغری چه خیزد.