بحران قره باغ، عوامل و راهکارها

چرا ترکیه در جنگ ارمنستان و آذربایجان بیگدار به آب زد؟!

۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۵۹۹۳ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
محسن زاهدی موحد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دوری از بحران در عین اجتناب از انفعال و حفظ هوشیاری ضروری است و باید در مورد هر گونه تجاوز و نزدیکی نیروهای تروریستی به خاک ایران به همه طرف ها  هشدار  داد.
چرا ترکیه در جنگ ارمنستان و آذربایجان بیگدار به آب زد؟!

نویسنده: محسن زاهدی موحد، کارشناس روابط بین الملل و دیپلمات بازنشسته 

دیپلماسی ایرانی: در مورد حوادث کنونی در مرزهای شمال غربی کشورمان و درگیری بین باکو و ایروان در قره باغ نکات ذیل قابل توجه است: 

1- اگرچه این درگیری از آغاز استقلال جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از شوروی (و به دلیل سیاست‌های غلط شوروی در مورد ایجاد اختلاف بین اقلیت‌های قومی) وجود داشته اما شدت جنگ کنونی و وقایع میدانی نشان می‌دهد که طراحی حوادث کنونی و تدارک لجستیکی آن از ماه ها پیش صورت گرفته است و ما اکنون شاهد صحنه نمایشی هستیم که عوامل آن از مدت ها پیش تدارک دیده اند. صحنه میدانی و انتقال صدها داعشی واستفاده گسترده از پهپادها وتجهیزات ترکی و اسرائیلی نشانی از این تدارک است. ورود همزمان ترکیه به صحنه و آمادگی آن کشور برای ورود به بحران دیگری علی رغم مشکلات در دیگر مناطق (یونان، قبرس، سوریه و اروپا) نیز می تواند قابل توجه و نشانه ای از بعضی تدارکات فرامنطقه ای در این مورد باشد. اخباری که از حضور پیدا و پنهان اسرائیل در جمهوری آذربایجان به گوش می رسد نیز باید در همین چارچوب بررسی شود. مهمتر از همه این که باکو چگونه پس از چند دهه یکباره و دراین مقطع زمانی به این نتیجه رسیده که اکنون و در بحرانی ترین شرایط منطقه و جهان وقت آن رسیده است که موضوع قره باغ را از طریق یک جنگ گسترده حل کند با وجود آنکه می‌داند حداقل روسیه اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. 

2- منطقه قفقاز منطقه بسیار مهمی خصوصا برای روسیه و ایران است و هر گونه تحول در این منطقه مورد توجه دو کشور از دیدگاه امنیت ملی است. روسیه نمی‌تواند نسبت به حضور و نفوذ ترکیه در قفقاز و خصوصا حمایت همه جانبه آن کشور از جنگ و درگیری در آن کشور بی تفاوت باشد. اگر روسیه در سوریه مواجهه نسبتا آشکاری با ترکیه داشته است، یقینا نمی‌تواند اقدامات آن کشور در حیات خلوت خود را نادیده بگیرد، اگرچه به نظر می رسد ترکیه راه حل فرار به جلو و ایجاد بحران جدید برای فرار از بحران قبلی را اتخاذ کرده است.

3- به نظر می رسد حوادث کنونی در امتداد طرح های غربی و امریکایی برای منطقه و ایجاد بحران در آن است که به زودی گریبان خود ترکیه را هم می گیرد، اگرچه تاوان آن را همه منطقه می‌دهند. ترکیه (احتمالا با فریب غربی از همان نوع که صدام را وارد کویت کرد) وارد گرداب هایی شده است که در درازمدت بیش از همه گریبان خودش را می‌گیرد. اردوغان احتمالا فریب قول‌های پشت پرده و بی ارزش آمریکایی ها را خورده و توجه ندارد که نقشه غربی – امریکایی – صهیونیستی، ایجاد بحران تجزیه در منطقه است که یقینا خود ترکیه را هم با اقلیت‌های قوی کردی و علوی شامل می‌شود. دامن زدن به مشکلات قومی از سوی کشوری که خود درگیر بزرگترین مشکل قومی است بسیار عجیب است و توجیهی به غیر از فریب خوردگی یا ناچاری ندارد.

4- منافع ملی ایران و مردم کشورمان در انسداد بحران و جلوگیری از گسترش آن در منطقه و پایان جنگ و دعوت به مذاکره  است. این موضوع فراتر از تشخیص حق باکو بر قره باغ و داوری در این مورد است (که قاعدتا باید از طریق مراجع بین الملی صورت بگیرد و جمهوری اسلامی به تنهایی نمی‌تواند نقشی در آن داشته باشد). گسترش بحران در منطقه که در صورت تداوم جنگ و با وجود منافع متضاد کشورهای بزرگ چون روسیه، ترکیه و غرب و نیز دخالت‌های رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر می‌شود، می‌تواند مردم ایران و خصوصا هموطنان عزیز آذری را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد. برای اجتناب از آن اولویت ما باید پایان درگیری بین دو کشور و نیز درخواست عدم دخالت کشورهای دیگر باشد که می‌تواند بر ابعاد درگیری بیفزاید وآن را به بحران منطقه ای تبدیل کند. 

باید توجه داشت که این درگیری بیشتر جنبه قومی دارد و ورود ایران به آن در حمایت از هر یک از طرف ها تنها بر شدت آن می افزاید که شرایط بحرانی کنونی در منطقه را حادتر و اهداف جاه طلبانه دیگر کشورها و نیز مطامع رژیم صهیونیستی را تسهیل می‌کند. 

البته دوری از بحران در عین اجتناب از انفعال و حفظ هوشیاری ضروری است و باید در مورد هر گونه تجاوز و نزدیکی نیروهای تروریستی به خاک ایران به همه طرف ها  هشدار  داد.

کلید واژه ها: جنگ قره باغ ایران و قره باغ ترکیه ترکیه و قره باغ ایران و ترکیه ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ترکیه و ارمنستان ترکیه و آذربایجان


( ۹۴ )

نظر شما :

م. راد ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۳
بسیار خوب و بجا. متاسفانه ایران با حمایت بی مورد از حکومت آذربایجان، که خود را به عامل رژیم اسراییل در منطقه‌ی قفقاز تبدیل نموده، دارد از سیاست بی طرفی فاصله می گیرد.
كامران ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۲
دلیل شروع مجدد جنگ قره باغ در این زمان به دلیل شرایط خاصی است که در ان قرار داریم، امریکا در شرایط انتخابات قرار دارد و به دلیل تمرکز بر ان فشار جدی برای توقف جنگ نخواهد اورد ، روسیه از پاشینیان به دلیل تمایلات غرب گرایانه خرسند نیست و راضی به این جنگ تا سقوط پاشینیان است.تنها فرانسه به صورت جدی خواستار پایان جنگ است ، این شرایط بهترین موقع برای اغاز عملیات حق خواهانه اذربایجان بود . تحلیل گری که نتواند اینرا درک کند بهتر است مقاله هم در رابطه با ان ننویسد. دولت اذربایحان قویا حضور نیروهای خارجی را رد کرده است و اصولا ارتش اذربایجان نیازی به حضور انها ندارد و دارای کادر نظامی و شبه نظامی کافی برای مقابله با ارمنستان میباشد ، بیان حضور عناصر داعش مغزض بودن شما را نشان میدهد. .
افخمی ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۷
اتفاقا درگیری وهرج ومرج در قفقاز در درازمدت بنفع ایران است که میتواند مستقیم وغیر مستقیم با کارت هایی که دارد انشاالله قطعات جدا شده از وطن را مجددا برگرداند.فقط باید مانند دشمنان ما اخلاق را وارد سیاست نکنیم.خرید مطبوعاتی ها و سیاست مدارها و بعضا حذف فیزیکی چموش ها و...میتواند کارگشا باشد.
خسرو ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۲
اشتباه می کنید صدها داعشی انتقال نیافته است و اثبات هم نشده است ولی صدها پژاکی انتقال یافته است ودر کنار ارامنه می جنگند و روسیه فعلا بی طرف مانده تا پاشینیان غربگرا را ادب کند و در این مورد با ترکیه همراه است( ترکیه هیچ دخالتی در جنگ نکرده است ) در مورد مشکلات داخلی ترکیه مخصوصا کردها و علوی ها باید گفت پ ک ک در ضعیف ترین وضعیت چهل سال گذشته قرار دارد و جمعیت علوی ترکیه (آتاترک علوی بود ) منطبق بر دولت ملی ترکیه است و خود را به عنوان تضمین تمامیت ترکیه معرفی میکند بی طرفی برای ایران اسلامی ، قرار گرفتن در کنار ظالم نخواهد بود؟ با توجه به اینکه قبلا در جنگ ایران وعراق به کسانی که میگفتند آتش بس برقرار کرده و صلح کنید ، خرده نمی گرفتیم که چگونه با وجود اشغال سرزمین مان و تنبیه نشدن متجاوز صلح کنیم ؟ هر انچه که برخود نمی پسندی بر دیگران نپسند
ایرج ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۳
آخر نمی‌دانید این جنگ باکو شروع کرده و حجم تسلیحات و لجستیک از ماهها قبل توسط ترکیه و اسراییل حمایت و تدارک شده و رزمایش مشترک با ترکیه در حقیقت برای آمادگی نفرات و تست تجهیزات بوده است. اما چرا نظامیان و مستشاران نظامی ترکیه و همچنین تجهیزات انها بعد رزمایش از آذربایجان خارج نشده است ظن همکاری ترکیه بیشتر نمایان میشود .استفاده سیاسی و اقتصادی خوبی برای ترکیه اردوغانی است موضوع قره باغ و اهرم فشار باجگیری از اروپا کامران جان این مطالب را هم تفسیر کن تا مطمین شویم که ترکیه دخالتی در قضیه ندارد
تبریزی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۵
این جنگ اصلا قومی نیست حتی جمهوری آذربایجان گفته حاضر است خودمختاری بدهد ولی داخل خاک آذربایجان نمیدانم یا نمی‌بینید یا نمی‌خواهید ببینیند که حقوق بین المللی سمت آذربایجان هست و سی سال آتش بس نتیجه این جنگ بود اگر اول کار مسئله حل شده بود الان این شکلی نمیشد ضمنا متاسفانه ارامنه می‌خواهند این جنگ قومی به نظر برسد ولی اینها اشغال گرند و باید خاک آذربایجان را ترک کنند
غیب الله ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۰
مانده ام سخت چرا ،ایران قدرمند ما از آمریکا ،اسراییل،وکل دنیا نمی ترسد ولی از کشور آذر بایجان با آن همه نزدیکی به ایران چنان میترسد،که خود را به هر در ودیوار میزند،حتی حاضر است از عوض ارامنه به آذر بایجان هر نوع انگ وافترا هم بزند،بطوریکه قسمت پروپاگاندای جنگ را بر علیه آذربایجان بعهده گرفته،« از شرکت داعشیان،و ارتش ملی سوریه،تا شرکت f16 های ترکیه،وکشتن اشخاص وکودکان،ووو» بطوریکه تمام دیپلوماسی ،وسایر مراکز قدرت دولتی فقط مشغول تبلیغات منفی بر علیه آذربایجان هستند. ___ شاید علت نه دلسوزی به ارامنه بلکه در فکر خوداست،ومیترسد بعد از ارامنه نوبت ایران است،ودر این میان حتی از ۵۰ در صد مردم ایران که خود را ترک وبرادر آذربایجان شمالی میدانند، غافل شده وبرای آنها هم بدید دشمن مینگرد. ولی غافل از اینکه ایران دشمن اصلی خودش بر خودش است،ونمی خواهد واقعیت مسلم مملکت ایران را قبول کند.وبه همان منطق رژیم سابق پایبند است،در صورتیکه اگه ایران لا،اقل میتواند با پنجاه در صد مردم ترکزبان خود آشتی کند و به کنار خودش بگیر د نه اینکه هر روز با یک انگ جدید متهم شأن کند، تنها کشور که در دنیا هم با نصف مردم خود وهم با نزدیکترین کشور به خود دشمنی میکند،وخود را هم الگوی کشور اسلامی ومدعی صدور انقلاب میداند،خیلی جای تعجب است ،که علت اینهمه عناد ودشمنی چیست؟؟
پوریا ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۷
تا چند سال پیش از انقلاب در محل ما هفته بازاری برگزار میشد،واکثر روستاها،وقصبه های اطراف برای خرید فروش دور هم می امدند،در این میان پهلوانی هم در روستایمان بود،که با مدعیان رقیب که از اطراف می امدند،کشتی میگرفت،ولی ترفند عجیبی هم داشت،که به هر رقیبی که زورش نمیرسید،فورا به یکی از تماشاچیان به بهانه خندیدن گیر میداد،ورقیب را هم ترک وبه مشاجره با تماشاچی میپرداخت، تا با این ترفند،از دست رقیب قویتر نجات می یافت، ___ دولت ایران هم چون در خلیج فارس جرات رویا رویی با دشمنان اصلی را ندارد،می خواهد به آذربایجان گیر دهد که تو با دشمنان ایران دوست هستی،بغیر از گریه و خنده چیزی نمیتوان گفت!؟
محمد ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۳:۰۱
خدمت جناب کامران به فیلم های منتشر شده از طرف خود تروریست های سوری در جبهه قرباغ و همچنین گزارش های منتشر شده دستگاه های اطلاعاتی غربی و شرقی در خصوص بکارگیری تروریست ها توسط رژیم اردوغان و باکو در جبهه جنگ رجوع کنید.
علی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۴
اصولا دنبال بحران سازی در منطقه است ترکیه .سوریه ناگوریو لبنان و اقتناع افکار عمومی داخلی از ناکامیهای سیاسی و اقتصادی
مسعود ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰
دولت آدربایجان غیر مشروع است این خطه خاک ایران است و ارمنستان نیز همچنین حالا باید ایران قراردادهای ننگین ترکمانچای وگلستان با روسیه ی تزاری را لغو و این سرزمینها به ایران باز گردانده شوند و تنها در این حالت است که صلح و آشتی و رفاه و آسایش به قفقاز بازخواهد گشت
ایرج ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰
پوریا جان و غیب الله شما کشورهای عربی که از نظر قومیتی و نژادی و مذهبی با اذربایجانی که دارای تشابهات یکسانی با ایران است و علاوه بر مر دریایی در خشکی هم مرز ایران است یکی میکنید انتظارات ایران و اذربایجان از یکدیکر زیاد است تمام مستندات حضور تروریستها و مصاحبه های فرماندهان انها موجو است
sisi ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۷
اغای مسعود اولا برای برگرداندان ارمنستان و بخش های دیگر باید در ان کشورها یک رای گیری انجام بشه تا ببینن چند درصدش راضی به الحاق به ایران هستند اینرا دموکراسی میگوید اما به اینم فکر کن الان چند در صد جمعیت جوان ایران بیکار هست اوضاع اقتصاد چطوریه. میخان تو سال۲۰۲۰کوپن بدن ی جوری میگی انگار فکر میکنی اونا رو ضمیمه ی کشور بهتر بکنی خخخخخ
ساحیل ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۴
والا به نظر من ایران قیمت تخم مرغ را کنترل کند تو کارهای بزرگتر دخالت نکند والا از افریقا هم بدتر میشیم هر دخالتی هزینه ای دارد ی عده معلومه از چه خانواده هستن نظرشون کلا جنگ ایران با کل دنیاست
sisi ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۸
مسعود بنظر من ی دونه چرخ زمان پیدا کن برو با ارامش خاطر تو زمانی زندگی کن که اینها از ایران جدا نشده بودن غیر از راهی نداری
كامران ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸
با عجز ارمنستان در جبهه نبرد و تلفات فراوان ، شروع به زدن شهرهای مسکونی از جمله شهر گنجه کرده است. این است ارتش مظفر هایستان !!! ارامنه به کشور شان هایستان میگویند و به خود، های اصولا واژه ارمنستان و ارمنی مربوط به قبل از ورود های ها از هند است .و به دلیل کینه ای که از انها دارند از کاربرد کلمه ارمنستان و ارمنی امتناع میکنند و این اسمی است که ما به انها اطلاق میکنیم.
خسرو ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱
جناب ایرج ، سفیر کبیر محترم ارمنستان ، به سمع و نظرتان میرسانم که تمام اربابهای غربی تان قبول کرده اند که جنگ را ارمنستان شروع کرده است و در ضمن چهار قطعنامه سازمان ملل ارمنستان را مکلف به تخلیه اراضی آ ذربایجان کرده است و ارمنستان را متجاوز شناخته است ، و این احساس ناحق بودن موجب فرار تروریستهای ارمنی از جبهه ها میشود ، در ضمن در ایروان اعتراضات مردمی شروع شده است ، احتمالا پاشینیان سقوط خواهد کرد و با جایگزین شدن یکی از وابستگان به روسیه ، باعقب نشینی ارامنه از پنج رایون که در طرح لاوروف آمده است ، آتش بس برقرار خواهد شد
حمید ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۱
سطح نوشته خیلی پایین بود.من کاری ندارم به موضع گیری ها ولی از دیپلماسی ایرانی توقع هست یخورده سطح نوشته ها رو ارتقاء بده.
اردبیلی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵
فعلا که هر روز شاهد ازادی بیشتر سرزمینهای ازربایجان هستیم به امید ازادی تمام قره باغ .مخالفانش تو ایران هم کاری از دستشون بر نمیاد غیر از شایعه پراکنی و حرص خوردن با اینها هم والا خودتون عذاب میکشید مجبور میشید داروی اعصاب بخورید از کامنت ها قشنگ معلومه اخبارو کنار بزارید برید استراحت کنید
ایرج ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹
خسرو جان من نگفتم طبق گفته ها من طبق واقعیت و حجم سلاح و تجهیزات استفاده شده سفیر آذربایجان سفسطه کرده بود گفت مرزبانانی سلاح سبک دارند اما واقعیت چیزی دیگر بوده قطعنامه ها هم ترکیه را اشغالگر و متجاوز به قبرس و لزوم تخلیه و عدم موجودیت ترک قبرس شمالی دارد آیا ترکیه ترک کرده یا در شمال سوریه ؟؟؟!!! ساحل جان مناطق جداشده ایران هستند و همسایه کار بزرگان ۲کشور کوچک که نه ظرفیت و نه توان دارند برای ایران شدند کار بزرگان ؟؟!!! کامران جان مهاجر بودن خود و عدم تاریخ را به اقوام کهن ساکن منطقه تامین ندهید جنگ خود یک قمار است حتی با برتری در برگه و تجهیزات
فرهاد ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱
هر وقت ترکیه از قبرس و سوریه و عراق و... بیرون رفت بقیه هم از قوانین بین المللی گبروی خواهند کرد. افتاد اساتید پانترک؟
علی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰
شما اصلاٌ نگران ترکیه نباشید بی گدار به آب زده باشندبروید واز بازنشسته شدنتان لذت ببریدوبا این کارها اعصاب خودتان را خراب نکنیدهر چه باشددلی از عزا درآورده و برای آینده گان میراث خوبی جمع کرده اید
کیا ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۶:۰۲
بهترین حالت ،بوجود امدن شرایطی برای حذف علی اف ها از اذربایجان وایجاد شدن شرایطی است که مردم شیعه وپاک نهاد جمهوری اذربایجان ببینند که در برگشتن به مام میهن اصلی ،هویت دینی وفرهنگی وخصوصا امنیت انها حفظ می شود ونه در حضور علی اف ها ورفتن به دامان اردوغان ورژیم صهیونیستی
خسرو ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۱
سفسطه نکن هیچ قطعنامه ای در مورد قبرس نگفته ترکیه متجاوز است بلکه برعکس ترکیه گارانتور قبرس شمالی است و برعکس قطعنامه ها بر وجود قبرس شمالی صحه گذاشته ، ولی بخاطر کوچک بودن جزیره قبرس ، پیشنهاد کنفدراسیون داده است که رومیها ی قبرس قبول نکرده اند و معتقد به نسل کشی مسلمانان یا اخراجشان هستند و شما یا جاهل هستید ویا صلیبی
M ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۵:۱۷
علوی ها که جمعیت زیادی ندارند ولی غیر از کرد ها بقایای ارمنی ها یونانی ها زازاها اسوری ها چرچس ها و عرب ها اقلیت های ترکیه هستند به ویژه که سابقه عثمانی ها در نسل کشی وحشتتاک هست بعلاوه کشوری که خاک سه کشور همسایه را بر خلاف قوانین بین‌الملل اشغال کرده بهتره درباره قطع نامه حرف نزند
ریحانی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۵:۲۱
اون عزیزانی که میگن سی ملیون چهل میلیون نفر از جمعیت ایران ترکن( هر سال هم ۱۰ میلیون رشد میکنن!) بهتره به دانشنامه های ایرانیکا لریتانیکا و اسناد مرکز آمار ایران یه نگاهی بندازن این آمار سازی ها و تصاحب هویت بقیه ملت ایران درست نیست
ایرج ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۶
خسرو جان غیر از ترکیه هیچ کشوری قبرس شمالی به رسمیت نشناخته حتی همان باکو باعث شد صدای ملی گرایان و ناسیونالیست ها در بیاد البته باکو با زیرکی رسمیت شناختن آن را باعث تشویق حکومت قره باغ برای اعلام استقلال و رسمیت بخشیدن تجزیه طلبان ناگوریو آرتساخ دانسته است چند قطع نامه برای به رسمیت شناختن قبرس شمالی نام ببر ؟؟؟!!!
عالی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۱
اتفاقا بر خلاف این نوشته سطحی و مغرضانه باید گفت که جنگ برای آزاد سازی قره باغ در بهترین زمان ممکن صورت گرفته است. این که کشور اشغالگر ارمنستان باید آذربایجان را ترک کند، شکی نیست. ولی این که نیروهایی داعش برای جنگ به قره باغ رفته اند کاملا دروغ است. داعش سنی و تکفیری است. چطور این گونه ها در کنار شیعه قرار می گیرند و می جنگند. متاسم برای افرادی تنها سندشان حرف رئیس ارمنستان است و بدون کمترین درک و تفکر مطالب می نویسند. کاش افرادی مثل شما سکوت کنند.
رعنا ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
اگر آذربایجان بتواند قره باغ را پس بگیرد دغدغه بعدی آن جدا کردن آذربایجان شرقی و غربی از ایران خواهد بود
ایرانی گیاه خوار ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۱
پاسخ به "رعنا" به فضل خدا تا جمهوری اسلای ایران هست یک وجب از خاک ایران جدا نخواهد شد ، توصیه میکنم مصرف گوشت خواری را کنترل کنید تا حس درنده خوئی تجزیه طلبی از شما دور شود ، و اگر ایرانی هستید نگاهی به نقشه های قدیمی ایران بیادازید تا متوجه شوید امپراطوری ایران چه بود که در انجیل هم از آن یاد شده ، برای نمونه پاکستان از هند جدا شد ولی بجای آرامش و صلح و صفا این دو کشور به دو دشمن تبدیل شدند پس جدائی راه چاره نیست ، افغانستان را ببین که چگونه اقوام مختلف را بجان هم انداختند و کشوری فقیر بجا گذاشتند که بیشترین آمار پناهندگی مال همین افغانهاست ، تا یادم نرفته سوریه را ببین و نقشه آن را هم ملاحظه کن ، مگر این کشورچقدر جمعیت دارد که عده ای تروریست شدند و با جنایت و آدم کشی میخواستند کشور را تکه تکه کنند درست مثل عراق که امریکا خواب دیده بود این کشور را به سه کشور کرد ، شیعه سنی تقسیم کند ، البته و صد البته صدام را خداوند چنان بزمین زد که کسی باور نمیکرد ، همین امریکا و اروپا که حامی صدام بودند در حمله به ایران حمایت کردند و وقتی دیدند اشتهای صدام تا اشغال کویت هم پیش رفت ، آنوقت بود که امریکا به عراق حمله کرد و صدام را از سوراخ موش بیرون کشید ، عده ای از دوران دیکتاتوری صدام درس عبرت گرفتند که بله این غربی ها وقتی از کسی حمایت میکنند تاریخ مصرف هم براش تعین میکنند و چون تاریخ مصرف صدام تمام شده بود دیدیم با چه تحقیری از این دنیا رفت و اما کسانی که درس عبرت نگرفتند دل به اروپا و امریکا و اسرائیل بستند مرتب در حال فتنه انگیزی و توطئه هستند که بشکل تجزیه طلبی در رفتارشان نمایان است ، شما لطف کنید جنگلی بنام امریکا را که پنجاه ایالت دارد را به پنجاه کشور مستقل تجزیه کنید بعد راجع به آذربایجان غربی و شرقی صحبت کنید .
احمد ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۸
آقای ایرانی گیاه خوار حرف رعنا درست بوده کلیپهای از تکفیری های ترکمن که گفته اند بعد قره باغ نوبت حکومت فارس است چشمها را باید باز کرد و جوانب را سنجید
کاوه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۲
من برای پانترک در خاورمیانه متاسفم، اجداد شما یا فارس یا کرد یا ارمنی یا یونانی بوده به زور مغول زبان اجدادتون تغییر کرد الان هم با افتخار خودتونو غیر انسان و گرگ خاکستری درنده میدونید و علیه هم نژادهای خودتون دارین نسل کشی راه انداختین
عبدالرضا ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰
اقای نویسنده در ایران 30 ملیون تورک است حتی جمهوری اسلامی در مسئله قره باغ مجبور است انرا در نظر بگیرد ولی شما خودتان را به کوچه علی چپ زدهاید همچنین ترکیه در هر کجا وارد شده با حداقل ضایعات مردم بی سلاح کارش را پیش بردهاست
مهدی، ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳
دست بردارید از این عقاید پانترکیسم، اولا شانزده درصد ایران ترک زبان هستن،، شما با چه آماری این حرفا رو میزنی، حکومت فاشیست ترکیه وحکومت باکو بدون شک سعی در تجزیه ایران را دارند، مگه بارها ادعای آذربایجان جنوبی راه نکرده اند، شما همان آدمهای هستید که در ورزشگاه شعار، خلیج عربی سر دادید در حالی که پرچم ترکیه وجمهوری باکو را در دست داشتید، ما با افکارتان آشنایی داریم،
امید ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۷
جناب مهدی ما دروغ میگیم وزیر خارجه احمدی نزاد اقای صالحی و رییس فعلی سازمان اتمی فیلمش موجوده و به امارهای طبقه بندی شده هم دسترسی داشته و بهتر از تو ومن میدونه میگه 40 درصد ایرانیها ترک هستند
امید ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۹
جناب احمد ساده لوح اون کلیپ راجع تکفیریهای قره باغ گفتی دیده ای کنارش یک تابلو سالم است که به زبانهای روسی و ارمنی نوشته ورود بدون پاسپورت ممنوع جواب بده مگه ایران جمهوری قره باغ را به رسمیت شناخته که شما ایرانیها با پاسپورت یا بی اون بتونین اونجا برین ضمنا هیچ کشوری اونجا را به رسمیت نشناخته سوما کل قره باغ در محاصره ازربایجانه و یک قسمتیش با ارمنستان شما از قره باغ به کدام کشور میخوایین برین که تابلو هم میزارند بدون پاسپرت ممنوع
مهدی مستفید ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
سیاست خارجی ناکارآمد ما نتیجه چنین تحلیل های آبکی است. همسوئی روسیه با آذربایجان برای آزادی قره باغ از روز اول مشخص بود و در رکزهای اخیر با مواضع صریح مسکو عیان تر شد. با توجه به سبک نوین جنگی که ارتش آذربایجان صورت می دهد، جغرافیای صعب العبور قره باغ و تبعات آتی حضور بنیادگرایان اسلامی در آذربایجان نه تنها نیروهای انتحاری برای آذربایجان کاربردی در این جنگ ندارند بلکه پذیرش آنها از سوی آذربایجان هم موضوعیتی ندارد ، بی شک آنچه تحلیلگر در این خصوص شنیده است جز پروپاگاندای لابی ارمنی چیزی نخواهد بود. نگاه تک بعدی به قضایا علت العلل تفلیج دیپلماسی خارجی ماست.بی شک از آزادی قره باغ روسیه بیشتر از ترکیه به شرح ذیل منتفع خواهد شد ۱-با آزادی قره باغ حکومت غرب گرای ارمنستان سرنگون و روسگرا ها به قدرت باز خواهند گشت ۲-خاندان علی اف به عنوان جریانی روسگرا در آذربایجان تثبیت خواهد شد ۳ با نزدیکی به آذربایجان به عنوان رقیب انرژی اش در اروپا بازار انرژی اروپا را مدیریت خواهد کرد ۴-با مشارکت در معادن و منابع قره باغ منتفع جدیدی عاید روسیه خواهد شد. در این میان سر ایران با تکیه بر تحلیل هایی چون این مطلب بی کلاه خواهد ماند البته باید خدا را شاکر باشیم که مسیر غلطی که نشان دیپلماسی ایرانی می دهند موجب تشدید شکاف داخلی در دولت -ملت ایران نشود
فرزاد تورانی ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۷
شما فارس های ایران بعد از جنگ ها و سلطنت تورک ها و اعراب و مغول ها و اسکندریان و و و و و.......... به نظرتون نژادی براتون باقی مونده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خان اوغلان .خ.اهری ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۵
فرانسه و انگلیس و روسیه و حتی امریکا در سال ۱۹۲۳ صمن مداخله نظامی سیاسی و تحریک ارمنی های بومی ترکیه عثمانی و تجزیه مناطق با اهمیت و اقتصادی ان بویژه کرکوک و موصل در شمال عراق تا ا لب در شمال سوریه فقط لیش از ۱۰۰۰میلیارد دلار این کشور آسیب رساندند.سوای مناطق دیگر که حساسیتش برای ترک ها به اندازه این مناطق نیست .چون معتقدند این مناطق بر اساس قرا دادملازگرد و...به عنوان غنیمت جنگی از سوی پادشاه روم یعنی رومانوس بخشیده شده است.اما همین کشورها به تعبیر اولین نخست وزیر ارمنستان شوروی فقط از ارمنی ها برای جنگ علیه ترک ها سو استفاده کردند و سپس این مناطق را از ترکیه منفک کردند و اخیرا سامان دهی داعش برای ایجاد کشور شام سناریوی دوم و البته شکست خورده غرب بود که در صدد قراردادن این مناطق در دولت جدید بنام شام جهت ادامه استثمار جدید این منطقه بود که به دلیل ناتوانی آمریکا و انگایس و فرانسه از تفرقه افکنی و نزدیکی ترکیه و ایران و روسیه این طرح به عنوان بخشی از پازل سیطره بر خاورمیانه ناتمام‌ماند.و ترکیه تحت اقتدار اردوغان در صدد بدست آوردن امتیازات یا بخشی از مناطق از دست رفته با بازی چندگانه در شرق و غرب مدیترانه می باشد.
سیداکبر کامی شیرازی ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۰
قطع گاز به ترکیه و هدف تاسیسات نفتی باکو فکر هر متخاصمی را از جنگ با ایران به ناامیدی تبدیل میکند. اروپا هم فلج میشود.