تهران از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد

صبر راهبردی ایران و اشتباه محاسباتی علی‌اف

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۹۲۷۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
مجید فرخی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران تا کنون به دلایل مختلف در برابر ماجراجویی علی‌اف سکوت کرده و احتمالا همین مسئله موجب اشتباه محاسباتی علی‌اف شده باشد. یکی از دلایل صبر راهبردی ایران عدم تمایل به تشدید تنش در مرزهای شمالی خود است. البته جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده «هرگونه تغییر در ‌ژئوپولتیک منطقه و مرزها خط قرمز ایران است» و به هیچ وجه اجازه تحرکات غیرمعمول را در منطقه نخواهد داد. 
صبر راهبردی ایران و اشتباه محاسباتی علی‌اف

نویسنده: مجید فرخی، کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: بدون تردید یکی از مهمترین مسائل این روزهای سیاست خارجی ایران مسئله جمهوری آذربایجان است. احتمالا خود آقای علی‌اف بهتر از هر کسی می‌داند که حواشی ایجاد شده توسط دولت او ناچیزتر از آن است که موجب تضعیف قدرت بزرگی همچون ایران بشود. اگرچه دست و پا زدن‌های علی‌اف موجب درگیری بخشی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می شود اما بر هیچ یک از بازیگران منطقه‌ای و جهانی پوشیده نیست که رهبران بزرگتر از علی‌اف هم که خواب‌های آشفته برای ایران دیده بودند، آرزوهای خود را به گور بردند. دیر نیست که آقای علی‌اف و حامیان منطقه‌ای او دست قدرت جمهوری اسلامی ایران را در جایی که فکرش را هم نمی‌کنند لمس کنند. 

شاید سیاستمدارای ایران با ماجراجویی‌های علی‌اف او را دچار اشتباه محاسباتی کرده و تا حدی نگرانی بخش‌هایی از جامعه را فراهم کرده باشد، اما تاریخ بیش از چهار دهه‌ای انقلاب اسلامی نشان داده که ایرانی‌ها مهارت ویژه‌ای در سیاست‌ورزی دارند و در بلند مدت مسائل پیچیده‌تر را هم با موفقیت و پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. بدیهی است در صورت پایان یافتن صبر راهبردی ایران در خصوص همسایه شمالی گزینه‌های متعددی برای تنبیه رئیس جمهوری آذربایجان از سوی جمهوری اسلامی ایران به کارگرفته خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون به دلایل مختلف در برابر ماجراجویی علی‌اف سکوت کرده و احتمالا همین مسئله موجب اشتباه محاسباتی علی‌اف شده باشد. یکی از دلایل صبر راهبردی ایران عدم تمایل به تشدید تنش در مرزهای شمالی خود است. البته جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده «هرگونه تغییر در ‌ژئوپولتیک منطقه و مرزها خط قرمز ایران است» و به هیچ وجه اجازه تحرکات غیرمعمول را در منطقه نخواهد داد. 

در مقابل، الهام علی‌اف با تحریک و تهیج برخی کشورها و به ویژه رژیم صهیونیستی در تلاش است با تسلط بر منطقه زنگزور، دسترسی ایران به مناطق شمالی مرزهای خود را قطع کند. آنچه موجب پیچیده‌تر شدن مسئله زنگزور شده، خنثی بودن قدرت‌های جهانی و حتی دولت پاشینیان در مورد آن است. دولت غربگرای ایروان به دلیل شکست‌های اخیر اعتماد به نفس خود را از دست داده و حاضر به توافق با باکو حتی با دادن امتیازات بیشتر است. این در حالی است که ارامنه جهان با این مسئله به شدت مخالف هستند.

وادادگی ایروان موجب کناره‌گیری هرچه بیشتر مسکو نیز شده است. روسیه که اکنون درگیر جنگ اوکراین است، ترجیح می‌دهد حتی الامکان از درگیری در سایر موضوعات منطقه‌ای اجتناب کند و متحد قدیمی خود را فعلا به حال خود رها کرده است. 

موضوع برای ایران اما کاملا متفاوت است. به نظر می‌رسد که علی‌اف هنوز متوجه این نشده که این مسئله خط قرمز ایران است و به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهد آمد. 

شنیده‌ها حاکی از آن است که در صورت عبور علی‌اف و حامیان او از خطوط قرمز، جمهوری اسلامی ایران خود را برای اقدامات مقتضی آماده کرده و تجربه کنشگری ایران در تحولات منطقه نشان داده که می‌تواند برای حفظ منافع خود در برابر قدرت‌های جهانی نیز ایستادگی کند. مصداق بارز آن را در سوریه و یمن می‌توان مشاهده کرد.

کلید واژه ها: الهام علیف ایران و آذربایجان جمهوری آذربایجان جمهوری اسلامی ایران زنگه زور کریدور زنگه زور دالان زنگه زور قفقاز اسرائیل و آذربایجان ایران و اسرائیل و آذربایجان ارمنستان آذربایجان و ارمنستان


( ۳۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۳
علی پانترکه نظرش چیه ؟ تا ببینیم .
آذربایجانلی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۶
به نظر بنده که هیچ اتفاق خاصی بین کشور عزیزمان ایران و کشور آذربایجان نخواهد افتاد چراکه جناب آقای علی یف که طی 44 روز آزربایجان را پیروز جنگ با ارمنستان کردند و پس از آن با یک سیاست قوی ارمنستان و لابی بسیار قوی آنها را در حالت آچماز قرار دادند یعنی ابتدا بدون شلیک یک گلوله بقیه استان ها رو پس گرفتند سپس با یک سیاست و زمانشناسی مناسب قدم به قدم پیشرفتند و سپس لاچین را آزاد کردن و در نهایت با یجاد یک پست در وردی جاده لاچین خانکندی تمامیت ارضی کشور آزربایجان رو برقرار کردن بدون خونریزی و جنگ. روسیه و اروپا را هم چنان ساکت کرده است که صدای کسی در نیامد. مرحله بعدی بازگشایی مسیر به نخجوان است. ویقین بدانید که بازگشایی این مسیر بیشتر ازهمه به نفع ایران خواهد بود چراکه علاوه بر اینکه ایران راه شوسه اتوبان به جای جاده کوهستانی برای رسیدن به ارمنستان و ایروان خواهد داشت، مسیر ریلی راحتی برا اتصال به روسیه ، ارمنستان ، ترکیه ، آذربایجان و حتی گرجستان به دست خواهد آورد.
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۸
سایت شده مرکز ترک ستیزی که مطالب ارمنیا و پان فارسها رو که علیه ترکها مینوسن منعکس میکنه. ترکها هم مجبورن جواب این ناعدالتی و هضیان گویی رو با نوشتن حقایق بدن .
ساده ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۰
بیرون میدون وایستادن و فحش دادن نشانه شکسته نه قدرت ، ایران اگه کاری از دستش برمی اومد باید بعد از جنگ در نشست سران آذربایجان ارمنستان روسیه که نتیجه جنگ رو تعیین میکرد حاضر میشد بیش از این آبروریزی نکنیم
کوروش داریوش راده ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۱
ادربایجان کاری با ایران نداره. با ارمنستان کار داره و سرزمین های تاریخی خودش یعنی زنگه زور را از ارمنستان بازپس خواهد گرفت. علیف جومونگ زمانه هست و سرزمین چوسان قدیم( زنگه زور) را آزاد خواهد کرد. الکی دشمن تراشی نکنید.
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۸
واقعاٌ چرا این مسئله به خط قرمز ایران تبدیل شده است؟ در موضوعی که هیچ سود سیاسی واقتصادی واجتماعی وغیره برای ایران قابل تصور نیست وحتی دخالت ایران در این مسئله می تواند به ضرر کشور تمام شودچرا باید این قدر حساس شد. آیا لابی ارمنی ودیاسپورای آنها فشاری بر دولتمردان ما می کنند که بدون هیچ دلیل منطقی وعقلانی باید با همسایگان دیگر درگیر شویم ؟ در حالی که خود نویسنده ادعا می کند حتی دولت پاشینیان وروسیه وغربی ها در این موضوع چراغ سبز به آذربایجان نشان داده است چه سودی برای ایران متصور هستید که طرفدار سیاست ایران در این موضوع هستید؟
سلام الله جاوید ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۱
ایران تا سال ۱۳۷۵ نه راهی نه گمرکی و نه رابطه رفت امد مستقیمی با ارمنستان داشت بلکه بعد از جنگ قره باغ که تمام مراودات از طریق گمرک جلفا به طرف ارمنستان مسدود شد ،وایران هم با احداث جاده ای ۹۰ کیلومتری راهی به طرف ارمنستان احداث کرد و پلی بر رود ارس و گمرکی در نوردو تاسیس نمود و روابط مستقیم با ارامنه از سال ۱۳۷۵ شروع شده و تا ان تاریخ برای رفتن به ارمنستان مجبور به اسفاده از خاک ج. اذربایجان بودیم. حال بعد از پایان جنگ و توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ مقرر گردیده مجددا راهای مسدود شده باز شود و روابط به حال سابق برگردد، ولی ایران مانع باز گشایی دالان زنگزور شده و انرا خط قرمز اعلان کرده، سوال اینجاست اگر ارمنستان و اذربایجان با توافق همدیگر راضی به بازگشایی دالان زنگزور باشند ایران چگونه و با کدام عقبه حقوقی میتواند مانع توافق دو کشور شود، وحتی تهدید به جنگ نماید، ایا چنین کاری در مجامع جهانی وجهه حقوقی دارد؟. به نظر مشکل ایران نه مرز است نه ارامنه بلکه مشکل ایران ارتباط ترکیه با اذربایجان میباشد که برای پوشش نیت واقعی خود موضوع را مهندسی کرده . ولی اگر جنگی واقع شود مطمینا مجامع بین المللی در کنار اذربایجان خواهند ایستاد از روس چین گرفته تا امریکا و اورپا.
هشترودی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۵
تمام این مشکلات ناشی از حماقت رضا شاه احمق و نادانه که با یه اشتباه ابلهانه امتیاز استراتژیک به ترکیه داد در مقابل هیچ
مجتبی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۹
کریدور جعلی زنگزور دودش به چشم هم زبانان اذربایجانی راننده ترانزیتی خواهد رفت نه باکو و نه ترکیه دلسوز اذربایجان ایران است .فقط از شما بعنوان اهرم فشار برای امتیاز گیری و رسیدن به مقاصدشان علیه ایران استفاده میکند مانند اربابتان پیشه وری .الان سر پیمایش حرکت کامیون ترانزیتی ایرانی ترکیه تعرفه بسته وای به حال اینکه الان شما افسار دست انها باشید