آذربایجان جسورتر شده است

شکست سیاست پاشینیان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۹۵۳۰ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
گقارد منصوریان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به صراحت می توان به شکست سیاست های دولت پاشینیان و تضعیف جایگاه ارمنستان و همپیمان استراتژیک خود، روسیه را در معادلات منطقه قفقاز و عرصه بین الملل بیان کرد. دولت پاشینیان با امیدی غیر واقعی به غرب و اقدامات مغلوط خود، رنجش روسیه و کشورهای پیمان امنیت دسته جمعی را موجب شده است. تنها پیمان امنیتی جدی که ارمنستان عضو آن است.
شکست سیاست پاشینیان

نویسنده: گقارد منصوریان، کارشناس ارشد روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: پس از رفرم سیاسی سال 2018 ارمنستان و تغییرات در رجال سیاسی آن کشور نظریه لیبرالیسم بر پایه غربگرایی عرصه سیاسی ارمنستان را دگرگون ساخت و تحولات بسیار جدی را برای ارمنستان، دیاسپورای ارامنه و منطقه رقم زد.

سیاست حرکت به طرف غرب به صورتی نامحسوس و آماده بودن فضای سیاسی و بین المللی، جنگ دوم سال 2020 قراباغ را مصور ساخت، تا کشورهای ذی نفع یک قدم به آرزوی دیرینه پان ترکیسم نزدیک شوند. تصرفات جمهوری آذربایجان در قراباغ با کمک ترکیه و رژیم اسرائیل دو متحد استراتژیک آذربایجان و امضاء توافق نامه آتش بس 9 نوامبر 2020 معادلات سیاست داخلی و خارجی ارمنستان و ژئوپلیتیک منطقه را بالفعل تحت تاثیر قرار داد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با حمایت بی دریغ حزب "قدم من" که اکثریت کرسی های پارلمان را در دست دارد، پس از توافق آتش بس 9 نوامبر پیش برد نظریه لیبرالیسم و غربگرایی را به وضوح هویدا ساخت، در این بین رویکرد ایده آلیستی را وارد سیاست خارجه کرده و دکترین این رویکرد را اعلام کرد، حرکت به طرف صلح دائمی با جمهوری آذربایجان و ترکیه؛ ولی مسائل امنیتی و دغدغه ارمنیان در هاله از ابهام قرار دارد، نمونه های بارز آن: نامشخص بودن منافع و بقای بیش از 120000 ارمنی ساکن قراباغ، عدم حمایت از آینده حقوقی و سیاسی قراباغ، عدم توجه به تمامیت ارضی و ژئوپلیتیک ارمنستان، دادخواهی نسل کشی یک و نیم میلیون ارمنی بدست ترکیه عثمانی و البته نادیده گرفتن حقایق و عزت ملی.

رویکرد ایده آلیستی در زبان ساده به اخلاقیات تاکید بسیاری دارد، بر حفظ ارزش های اخلاقی در روابط دولت ها تصریح می کند، همچنین اتکا به نهادهای بین المللی که از رکن های اساسی لیبرالیسم است را مدنظر قرارداده است که متاسفانه تاکنون هیچ کارکردی در عرصه فشار و دستاوردها در دیپلماسی ارمنستان نداشته است.

قدم پاشینیان در اتمام تنش ها میان دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان جای تحریض دارد، ولی آیا جمهوری آذربایجان و ترکیه آمادگی برای  شناسایی حقوق ارمنیان و جبران خسارات به ارمنستان و ارامنه قراباغ را دارند. شواهد بیانگر عدم آمادگی برای صلح پایدار است.  

جمهوری آذربایجان پس از امضاء توافق آتش بس جنگ 2020 و افزایش چشمگیر قدرت نظامی خود در عمال فشار بر ارمنستان برای دستیابی به امتیازات مضاعف خارج از توافق نامه سعی دارد. حمله نظامی جمهوری آذربایجان در تاریخ 12 مه 2021 به قسمتی از استان سیونیک ارمنستان و تصرف 41 کیلومتر مربع از سرزمین ارمنستان، همچنین اقدام مشابه در تاریخ 12 سپتامبر 2022 در امتداد مرز که به موجب آن 140 کیلومتر از اراضی ارمنستان که بلندی های بسیار استراتژیک را شامل بود به تسخیر جمهوری آذربایجان درآمد. عدم تحویل پیکر سربازان کشته شده ارمنی، خودداری از بازگرداندن اسرای جنگ 2020 به ارمنستان، قتل عام 8 سربازان غیر مسلح تسلیم شده ارمنی در تصرفات سال 2022 جمهوری آذربایجان، تیرندازی سربازان آذری به سوی کشاورزان و ساکنین غیرمسلح مناطق قراباغ و ارمنستان، اظهارات مکرر الهام علی اف و مسئولین باکو در خصوص تصرف ارمنستان و یا داعیه مالکیت تاریخی بر ایروان و استان سیونیک ارمنستان از جمله فشارهای مضاعفی است که دولت آذربایجان به ارمنستان وارد می کند. از بارزترین فشارها انسداد تنها جاده مواصلاتی میان قراباغ و ارمنستان است که (گذرگاه لاچین) در کنترل صلح بانان روسیه قرار دارد. 

در چند روز گذشته نیز جاه طلبی جمهوری باکو بیش از پیش مشخص شد، حمله گسترده به سمت منطقه سوتکی ارمنستان با هدف تصرف معدن طلای استراتژیک و دست یابی به ناحیه های کلیدی آن منطقه که البته با دفاع نیروهای ارتش ارمنستان روبه رو شده و با تلفات جانی بسیار حمله ناکام ماند، گواه نیت خصمانه باکو و عدم تمایل به صلح است.

با مشاهده ادله ها و زوایای وضعیت موجود به صراحت می توان به شکست سیاست های دولت پاشینیان و تضعیف جایگاه ارمنستان و همپیمان استراتژیک خود، روسیه را در معادلات منطقه قفقاز و عرصه بین الملل بیان کرد. دولت پاشینیان با امیدی غیر واقعی به غرب و اقدامات مغلوط خود، رنجش روسیه و کشورهای پیمان امنیت دسته جمعی را موجب شده است. تنها پیمان امنیتی جدی که ارمنستان عضو آن است، حتی تا لغو رزمایش نظامی کشورهای هم پیمان در ارمنستان اقدام کرده و زمزمه های خروج از این پیمان را مطرح کرده است.

هدف غرب خروج روسیه از حیات خلوت دیرینه خود در منطقه قفقاز جنوبی و مقابله با گسترش نفوذ ایران در همان منطقه است. حرکت پاشینیان به طرف اجرای سیاست های غرب و اقدامات بی خردانه، امنیت ملی و تمامیت ارضی ارمنستان را در مخاطره و بقای ارمنستان را مورد تهدید قرار داده است.

کلید واژه ها: نیکول پاشینیان ارمنستان آذربایجان و ارمنستان ارمنستان و آذربایجان روسیه روسیه و ارمنستان جنگ آذربایجان و ارمنستان گقارد منصوریان قره باغ مناقشه قره باغ


( ۲۷ )

نظر شما :

مهدی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۹
ای کاش اقداماتی از سوی این سایت محترم صورت گیرد که نویسنده و کارشناس هر مقاله به ایرادات و سوالات خوانندگان جواب دهد و مقالات صرفا حالت تبلیغی نداشته باشد . مثلا این کارشناس محترم باید جواب دهد که : الف _ منبعش برای ذکر رقم ۱۲۰ هزار ارمنی قره باغ کجاست ؟؟؟ ب_ نویسنده از عبارت (( تصرفات آذربایجان )) استفاده کرده است . تمام دنیا شاهد این مسئله است که ۲۰ درصد خاک آذربایجان به مدت حدودا ۳۰ سال ، تحت اشغال ارمنستان بود . و استفاده از عبارت (( تصرفات آذربایجان )) دروغی شاخدار است . و آذربایجان سرزمینهای خود را به اعتبار قطعنامه های متعدد سازمان ملل باز پس گرفته است . ج _ عبارت (( جبران خسارت به ارمنستان ؟)) عبارتی است که حتی مرغ پخته را نیز به خنده وادار می کند . کدام کشور ۳۰ سال حدود بیست درصد اراضی آذربایجان را تحت اشغال قرار داده بود ؟ و کدام کشور برای این اشغال ۳۰ ساله و انهدام صد درصدی آن شهر ها باید غرامت دهد ؟؟؟ د _ ((انسداد جاده مواصلاتی )) به مدد صلحبانان روسی این جاده همیشه باز بوده است . و ادعای انسداد آن بهانه ای کودکانه به شمار می آید .
مجید ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۴
اگر قرار بر دادخواهی باشد قتل عام مردم سلماس خوی ارومیه به دست ارامنه چه خواهد شد؟!
یوسف ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۴
به مهدی کاش برای منافع ایران هم اینقدر حرارت داشتی
پویا علامه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۵
کاملا با نظرات نویسنده موافق هستم. ما با یک حکومت تروریست (آذربایجان) در شمال غربی ایران روبه‌رو هستیم.
وحید ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۲
چرا عده ای از هموطنان عزیزمان حاضر می شوند در بحث‌های مهم مرتبط با منافع ملی کشورمان از عینکهای تجزیه طلبانه پان ترک استفاده کنند درحالیکه می دانیم کارکرد اصلی این عینک های ذره بینی وارداتی چیزی جز درشت نمایی منافع گروهی و قومی و محدود کردن زاویه نگاهها نیست. بنده جد اندر جد یک آذری اصیل زاده هستم ولی به دلایل بسیار در پس شعار بظاهر جذاب پان ترکیسم یا سایر پانهای اقوام دیگر چیزی جز سراب و نیرینگ برای تجزیه و تضعیف ملل و اقوام جهان سومی و مسلمانان نیست
مجید صادقی نیا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۴
پاشنیان درک می کند که اگر سیاست سی سال پیش را ادامه دهد و آرمان توسعه طلبی ارضی را همواره ادامه دهد در آن صورت حتی موجودیت سیاسی ارمنستان نیز زیر سوال می رود. امروزه علاوه بر روسیه،نیروهای اروپا (آلمان -فرانسه) نیروهای کشورهای پیمان امنیت دسته جمعی نیز در ارمنستان حضور دارند.عملا حاکمیت این کشور در کنترل دولت نیست.چرا؟به دلیل اشتباهات 30 سال سیاست اشغال گری.. بی شک در قره باغ نیز حدود 20 تا 25 هزار ارمنی ساکن هستند و حقوق آنها نیز مورد توجه کشورهای مسیحی از جمله آمریکا-اروپا و روسیه هست. مطمئنا چارچوبی تدوین خواهد شد که آنها در خان کندی با آسودگی بیشتر زندگی کنند. اما امیدوارم دوستان ارمنی ،درک کنند که کشورشان نیاز به صلح دارد.آرامش منطقه باید تثبیت شود تا فرصت دخالت آمریکا،اروپا ،روسیه از بین برود. انشاالله کشورهای قفقاز با تقویت روند صلح، از فضای دشمنی خارج شوند.
مهدی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۲
به یوسف به نظر می رسد این سایت جای تیکه انداختن نمی باشد . اگر منطق و استدلالی دارید بفرمایید .
کامران ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۲
در درجه اول چرا باید سرنوشت ارامنه به دست روسیه یا غرب تعریف و تبیین شود ، این مردم در سایه حکومتهای منطقه و بعضا با عنوان ملت خاصه مورد تکریم و حمایت بوده اند چه شد که کار به اینجا رسید !؟ . در ثانی اگر قرار به ایفای حق و حقوق باشد باید در مورد جمعیت کثیر اذربایجانی های رانده شده از ارمنستان این مسئله مد نظر قرار بگیرد ، اگر قرار به جبران خسارت است باید در مورد خانه و کاشانه یک میلیون اواره قره باغ که تاراج و تخریب شده است صورت بگیرد .هنوز از سرنوشت ۴هزار اسیر اذربایجانی در جنگ اول قره باغ خبری نیست ! تروریسم مین گذاری ارمنستان از سال ۲۰۲۰ تا الان ۳۰۰ قربانی داشته است ،چرا از تحویل نقشه‌ مناطق مین گذاری شده طفره میروند؟ جناب منصوریان کشور مطبوع شما بدون حمایت همه جانبه خارجی و تاراج منابع دیگران تا هم اینک امکان زیست نداشت !! من بعد باید فکری جهت ایدئولوژی داشناق و از بین بردن ان جهت زیست مسالمت امیز بکنید نه اینکه حق به جانب صحبت کنید.
ایرانی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۲
به‌ یوسف متاسفم خیلی نژاد پرستی
میر شکار دربندی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۳
در جواب یوسف ۱۵،۵۴. اگر حدود و مرز منافع ایران از نظر شما و نویسنده ( گقارد منصوریان )طرفداری از ارمنستان اشغالگر است که تمام استکبار جهانی ( روسیه،فرانسه،امریکا،هند،وتمام دشمنان اسلام ...) را هم در کنارشان دارند، و چشم پوشی از از فجایع ۳۰ ساله در سرزمینهای مسلمانان شیعه اذربایجان که منجر به اوارگی یک میلیون انسان بیگناه و قتل عام خوجالی وتبدیل مساجد و اماکن مذهبی به خوکداری، وکشتار بیش از صد هزار در طول ۳۰ سال اشغال و تخریب بیش از ۲۵۰ هزار خانه که موجب ضرر زیانی معادل صدها میلیارد دلار بر اورد شده وووو پس اگر منافع ایران در راستای این فجایع باشد مطمین باش ما به عنوان هم کیشان و هم زبانان در کنار مظلومان اذربایجان خواهیم بود هر چند از نظر عده ای ( سلطنت طلب،شوونیست، ) مورد پسند نباشد.
ایرانی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰
منبعش همانجایی ست که شماها می‌گویید سی میلیون آذری زبان در ایران وجود دارد. مگر پانترکها برای توهمات خود سند ارائه می‌کنند و تاریخ را جعل نمیکنند؟
تبریز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۴
غرامت را ارمنستان پرداخت خواهد کرد که تمامی شهرها و روستاهای هفت شهرستان اشغالی را با خاک یکسان کرده اند. رفع انسداد را ارمنستان باید بکند که طبق بند نهم بیانیه آتش بس ۲۰۲۰ باید ارمنستان تردد" بدون موانع " آذربایجان به برونگانش نخجوان را محقق کند.و تا به امروز با تشویق و تحریک ایران مانع اجرای این بند موسوم به کریدور زنگه زور شده
آتیلا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۱
فرار به جلو که نه بلکه بایستی پرواز به جلو گفت جبران خسارات آذربایجان به ارمنستان!!! به خاطر ۳۰ سال اشغال و غارت و تخریب ۲۰ درصد خاک آذربایجان توسط ارمنستان!!! تبریک به این نویسنده به خاطر اعتماد به نفس مثال زدنیش واقعا اعتماد به نفس بالایی لازم است در نوشتن این جملات
مجتبی خراسانی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۸
جسورتر شدن باکو به پشتوانه قومگراهای داخل ایران است و گرنه در خارج از ایران عمله ندارند
روزبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۲
رو که نیست، سنگ پای قزوین است..30 سال قره باغ را اشغال کردند جنایتها کردند، حالا بعد از شکست پررویی هم میکنند،کشوری بنام ارمنستان ،ساخته بلشویکهای سرخ میباشد.در تمامی اسناد تاریخی ایروان از ولایات مسلمان و تورک نشین یاد شده است. وغیره ....و ضمنا ای کاش آقای منصوریان یادی از کشتار و چپاول مردم قره باغ در خوجالو و ... میکرد.ضمنا برای هموطنان ضد تورک متاسف هستم..
به روزبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۱
در اسناد تاریخی کتیبه ها و سنگ نوشته ها تاریخی ارمنستان حکومت مسیحی بوده است (بیشترین جنگ ایران با یونان سر ارمنستان بوده است .قدمت کلیسا ها تاریخی ارمنستان از قدمت ورود و مهاجرت اتراک و مسلمانان بیشتر است) اسامی ارمنی ارارات وان جلفا و....نمیشه چشم پوشی کرد .قره باغ در زمان حکومت سوسیالیستی باکو خود مختار بوده و اسنتد تاریخی ان موجود است .ای کاش یادی از کشتار و نسل کشی ارامنه در سومقیت باکو و تخریب کلیسا و قبرستانها انها شود ؟؟؟؟؟؟؟؟